Personalizace, adaptace a individualizace vzdělávání, možnosti, výzvy a kritika Michal Černý Standarizace ̶Všem stejně! ̶Cílem vzdělávání je standardizace ̶Snažíme se nabídnout takový obsah, který vede ke splnění určité úrovně -> vyvíjíme ho relativně málo, ale kvalitní Diferenciace ̶Každému podle chuti! ̶Rozšiřující studijní materiály ̶Vyberte si svou vzdělávací cestu nebo postup ̶Pokud jste to nepochopili, tak… Adaptace ̶Každému co potřebuje! ̶Cílem je nabídnout jedinci obsah, který ho bude zajímat: ̶Pretest určí vzdělávací obsah ̶Lze pracovat s výběrem preferovaných médií ve studiu ̶Lze pracovat s osloveními, výběrem příkladů a dalšími dynamickými prvky ̶ Personalisace ̶Každému, co zrovna umí! ̶Student je kontinuálně testován a diagnostikován ̶Vzdělávací obsah se mění podle dosažených výsledků: ̶Master learning system (jak ho ale nastavit?) ̶??? ̶Metody diagnostiky mohou být značně odlišné – od jednoduchých stromů, přes AI až po AC Co je nejlepší a proč? (a pro koho?) Klíčové otázky ̶Je obsah pro všechny stejný, ale jen si každý volí své tempo? Nebo se máme smířit s heterogenitou? ̶Potřebujeme (chceme) heterogenní skupiny a vzdělávání? ̶Jaké jsou ekonomické náklady? ̶Jaké jsou technologické limity? Personalisované x personální ̶Stephen Downes například rozlišuje mezi personalizovaným a personálním učením ̶Personalisované učení se podobá nákupu v supermarketu, kde si student samostatně vybírá, co mu vyhovuje. Problémy takového přístupu (odpovídajícímu přizpůsobení z předchozí taxonomie) jsou zřejmé – volba vede k izolaci, individualizaci a k tomu, že se student vyčleňuje z komunity, konzumuje to, ho baví, aniž by v daném problému měl nějaký osobní zájem. ̶Personální učení je takové, které skrze technologie umožní studentovi naplňovat jeho vzdělávací potřeby, vede ho k zodpovědnosti a svobodě. Smyslem tohoto přístupu je, aby student převzal zodpovědnost za svůj proces učení, aby toto učení bylo vědomé a aktivní. ̶ Učení jako osobní projekt? ̶Učíme se pro sebe? ̶Osobní vzdělávací prostředí (PLE, PLN, VLN). ̶ ̶Učení jako sociální záležitost ̶Komunita jako kurikulum (Cormier) ̶ ̶Udělal COVID-19 něco s našim viděním světa?