Strukturované pozorování - Flandersův systém UČITEL Ul Akceptuje žákovy pocity, projevuje sympatie konstruktivním způsobem. U2 Chválí a povzbuzuje, žertuje, souhlasí s žákovým výkonem. U3 Využívá, akceptuje, objasňuje a rozvíjí myšlenky žáků. U4 Klade otázky, stimuluje žáky, nejde o řečnické otázky. U5 Vykládá, sděluje, přednáší, uvádí své názory. U6 Dává pokyny či příkazy. U7 Kritizuje, uplatňuje svou autoritu, chce změnit žákovo nevhodné chování nebo činnost. ŽÁK Zl Klade dotazy, hledá oporu a pomoc u učitele. Z2 Klade dotazy, hledá oporu a pomoc u spolužáků. Z3 Sděluje, vysvětluje, uvádí názory - „tlakem" a působením učitele (další osoby). Z4 Sděluje, vysvětluje, uvádí své názory - z vlastní aktivity a motivace. Z5 Řídí, modifikuje, poskytuje pomoc při činnosti druhého (druhých). Z6 Probíhá zřejmá skupinová (nebo celotřídní) diskuse. Z7 Žáci provádějí samostatnou učební činnost - bez zjevné interakce. 01 Ticho nebo zmatek ve třídě (nezřetelná komunikace). Co můžeme Flandersovým systémem zachytit? Výskyt jednotlivých kategorií (frekvenční analýza) Jaká je proporce učitelovy řeči a Jaká je proporce řeči žáka? Jaká je posloupnost, pořadí kategorií (sekvenční analýza)? • Jaká je frekvence kategorií „nepřímého působení" učitele vzhledem k „přímému působení"? Pozorovací arch Jméno učitele/učitelky2 Datum pozorování Předmět Čas Třída/ročník Věk žáka Legenda: nepoužívá -; zkouší, snaží se +; zvládá * Pozorné naslouchání Vědomě nastaví celé tělo k žákovi/žákyni, jemuž/jíž naslouchá Vhodně vyzývá žáka/žákyni k pokračování Čas od času shrnuje to, co bylo žákem/žákyní řečeno Dává žákovi/žákyni pozitivní zpětnou vazbu Dokáže vhodně odmítnout návrhy a názory žáka/žákyně, se kterými nesouhlasí Učitel vnímá a respektuje opačné pohlaví Jiné Dodržování pravidel diskuse Ujistí se o tom, že tématu diskuse žáci/žákyně rozumějí Rozvíjí myšlenky žáků/žákyň Řídí diskusi žáků/žákyň Určuje pořadí diskutujících Dává žákům/žákyním potřebný čas na rozmýšlení odpovědi/reakce Vyhodnotí smysl a úspěšnost diskuse Jiné 2 Studující se zaměří nejednu vybranou učitelku/učitele na videozáznamu.