FUNGOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ MÁME PRAVĚKÉ EMOCE, STŘEDOVĚKÉ INSTITUCE A FUTURISTICKÉ TECHNOLOGIE (SOCIOBIOLOG I. O. WILSON) SOCIÁLNÍ SÍTĚ UDĚLALY MNOHO POZITIVNÍHO - NAŠLY ORGÁNY, SPOJILY RODINY …. ALE … JE TO VŠECHNO ZADARMO? • Sociální sítě využíváme zadarmo. Nemusíme za ně nic platit, žádný poplatek, nic. • Ale je to opravdu tak? Opravdu neplatíme za jejich užívání vůbec nic? • Jak je možné, že nám někdo dává služby tohoto typu zdarma a nic po nás nechce? Vždyť jejich vývoj a provoz je tak finančně nákladný. KDYŽ JE NĚCO ZADARMO, PRODUKTEM JSTE VY SOUTĚŽ O POZORNOST • Na sociálních sítích každou minutu probíhá velký boj o naši pozornost. • Naše pozornost je zásadním atributem pro všechny, kteří vyrábějí a distribuují obsah, který je na sociálních sítích. • Týká se to veškerého obsahu, který zde nalézáme, včetně komerčního i nekomerčního. NAŠE POZORNOST JE PRODUKT VŠE CO NA INTERNETU DĚLÁME JE MĚŘENO A HODNOCENO VŠE CO NA INTERNETU DĚLÁME JE MĚŘENO A HODNOCENO • Musíme si uvědomovat, že veškerá naše činnost na sociálních sítích je velmi pečlivě zaznamenávána a následně měřena a hodnocena. • Dá se tak velmi jednoduše zjistit co se nám líbí, k čemu inklinujeme, co si vybíráme, kam se vracíme a na základě těchto zjištění se následně upravují kroky konkrétní sociální sítě vůči nám, jako uživatelům. PRODEJ ZÁKAZNÍKA • Na sociálních sítích tak neustále dochází k “prodeji“ jejich uživatelů dalším subjektů, které mají a ně zájem. • Je potřeba vnímat, že o nás, jako uživatele nemusí mít zájem pouze klasické komerční společnosti a firmy, ale i politické subjekty, či různé vlivové a zájmové skupiny, které mohou mít i velmi nepřátelské zájmy. NEPRODÁVAJÍ SE JEN NAŠE DATA, ALE MODELY NAŠEHO BUDOUCÍHO CHOVÁNÍ - PŘEDPOVĚDI NAŠICH ČINŮ VYBUDOVÁNÍ ZÁVISLOSTI • Když už mají sociální sítě na svých platformách velké množství uživatelů, snaží se je tam také co nejdéle udržet. • Jejich častá a dlouhá přítomnost a zapojení je zásadní pro to, aby mohlo být s jejich pozorností a akcí obchodováno a mohli se jako komodita nabízet zájemcům, kteří za ně zaplatí. • Dnes např. Facebook zaměstnává odborníky na adiktologii, tedy na transdisciplinární obor, který se zabývá prevencí, léčbou a výzkumem užívání návykových látek a jiných forem závislostního chování (např. patologického hráčství či nadměrného hraní počítačových her). • Cílem je nastavení sociálních sítí takovým způsobem, aby právě závislost zvyšovaly. AKTUALIZACE POTAŽENÍM = JAKO HRACÍ AUTOMATY Všimněme si jak se design sociálních sítí přizpůsobuje již dříve osvědčeným architekturám, které se využívají u prostředků vyvolávajících závislost ODSTRANĚNÍ ZARÁŽEK STRÁNKY ODSTRANĚNÍ ZARÁŽEK STRÁNKY • Celé ovládání většiny sociálních sítí (např. Facebook, Instagram, Twiiter, atd.) je designováno tak, aby na jejich stránkách (feedech) „nebyl konec“. • Fungují jako válce na hracích automatech. Nutí vás podvědomě otáčet dál a dál a stále máme další a další obsah. • Ten pocit, že když skončíme prohlížení, „tak nám něco uteče“, je faktorem, se kterým tvůrce pracuje a vyvolání tohoto pocitu je jeho záměrem. NESTAČÍ TO NESTAČÍ TO • Místo udržení pozornosti je lepší vytvořit závislost na sbírání pozornosti. • Vytvořit závislost na sbírání pozornosti a obliby vašich příspěvků od dalších lidí = liky, sledující. • Tato pozornost posiluje ego, dělá uživatelům dobře a touží po další a další porci pozornosti a obliby. • Čím méně se nám těchto aspektů dostává v reálném životě, tím více jsme náchylní k závislosti na sociálních sítích. VZNIKÁ ZÁVISLOST NA POZORNOSTI U DÍVEK VE VĚKU 10-14 LET NÁRŮST + 170 % ZA POSLEDNÍCH 8 LET V posledních letech jsme svědky důsledku tohoto fenoménu v podobě masivního nárůstu narcismu u mladých lidí JSME SCHOPNÍ SE PŘIZPŮSOBIT? • Máme jeden zásadní problém ve vztahu k sociálním sítím a komunikačním technologiím obecně. • Náš mozek. Ten se totiž nijak zásadně nemění. A pokud k jeho adaptaci dochází, tak velmi, velmi pozvolna. • Technologie se však mění zcela zásadně a obrovskou rychlostí. • Zejména pak umělá inteligence, jejíž schopnosti rostou exponenciálně. • Nemáme šanci jí stačit. Nezvykneme si na i a nevyhrajeme. JSME SCHOPNÍ SE PŘIZPŮSOBIT? • Umělá inteligence neustále analyzuje, čím nás má emocionálně zaujmout. • Algoritmus je potom pro nás past. • Máte rádi konspirační teorie? • Sociální sítě vám je tedy budou nabízet zas a znovu. Budou přicházet s dalšími a dalšími a relevantní obsah zcela ze své nabídky vytěsní. SOCIÁLNÍ SÍTĚ NEJSOU OBRAZEM SVĚTA JSOU POUZE ODRAZEM TOHO, JAKÝ HO CHCEME MÍT ĎÁBEL MÁ JMÉNO ALGORITMUS • Facebook a další sociální platformy podle svých slov bojují s dezinformacemi. Zároveň ale každému personalizují sítě tak, aby se setkával jen s obsahem, který by jej mohl zaujmout. Může to být velmi konvenující, nebo naopak velmi protivné - obojí každopádně nutí uživatele k reakci, takže nakonec stráví na stránce více času. A to je cíl, o nějž jde • Slavný bonmot mediálního teoretika Marshalla McLuhana praví "The medium is the message". Připomíná, že nejen samotná zpráva, ale už i způsob, jakým se k nám dostane, ovlivňuje to, jak ji nakonec vnímáme. • A jak si v tomto ohledu stojí sociální sítě? Bez ohledu na konkrétní obsah si vynucují polarizační, emotivní a radikální vystupování. ALGORITMY = KRÁLIČÍ NORA • Algoritmy - vytvoření vašeho avatara na internetu. • Ví velmi dobře co se vám líbí, ví přesně na co klikáte, co navštěvujete. • Nabízí vám následně neustále obsah, u kterého má jistotu, že vás zaujme a budete ho sledovat déle. Protože o vaši pozornost jde. A o čas, který danému obsahu budete věnovat. • Například doporučení, která dostáváme na návštěvu konkrétních videí na YouTube se stará o 70 % sledování videí na této platformě. • Z toho je zřejmé, že v 70 % případů to nejsou uživatelé, kteří prování aktivní krok vyhledávání videa … nerozhodujete vy, ale umělá inteligence. ZÁVODY V ON-LINE PROSTŘEDÍ • Sledujeme závod o to, kdo nejlépe předpoví vaše přání, která si myslíte. • Je nutné ho znát ho ještě před tím než ho vyslovíte. • A následně nabídnout uživateli „řešení“ – obsah ještě dřív než ho budete hledat. Vidíme miliardy zpovědí napojené na počítač • Na základě analýz je možné definovat, že na základě 150 liků, které udělíte na Facebooku, je dnes možné předpovědět a stanovit mnoho věcí. Například koho budete volit, co si koupíte na sebe nebo kam pojedete na dovolenou. Pokud chceme analyzovat uživatele a predikovat jeho přání a následující chování, už není potřeba sledovat rozmístění liků. Stačí mapovat vaše pohyby myší či prstem a klikání, které provádíte na internetu. Informační věk se v současné době, a pod vlivem sociálních sítí a nových médií, změnil na věk dezinformací. Dezinformace se na sociálních sítích, a na internetu obecně, šíří 6 x rychleji než informace. Proč to tak je? Protože dezinformace jsou většinou tvořeny tak, aby působily na emoce. A ... …. pravda je totiž nuda MÁME OMEZENÝ PROSTOR • Sociální sítě mají ze své podstaty velmi omezený prostor na příspěvky. • To vede k tomu, že na čím dál složitější problémy reagujeme na čím dál menší ploše. • Na složité problémy a otázky, ale nelze na malé ploše odpovídajícím způsobem reagovat, ani o nich relevantně diskutovat. • K jakému zásadnímu problému to vede … ? K vytváření polarizace, nepochopení, nenávisti. Nejde mluvit stručně o složitých věcech, prostě to není možné. A tak se uchylujeme ke kategorickým polohám. Roste agresivita Přichází radikální odezva CALL-OUT CULTURE • Vzniká něco, čemu se říká Call-out culture – tedy veřejné ponížení nebo zostuzení, jako reakce např. na urážku od jiné osoby nebo jako způsob boje s názorovým oponentem. • Mnohdy toho využívají různí trollové k morální likvidaci nepohodlných lidí na internetu. CHILLING EFFECT • Dalším efektem, který vidíme na sociálních sítích je tzv. chilling effect. • Jde o utlumení práva na svobodný projev pomocí nějaké hrozby. Je potřeba si položit otázku Měla by existovat nějaká regulace pro sociální sítě – sociální média? Zejména když si uvědomíme, že všechna „stará“ média jsou nějakou formou zákonné regulace limitována? Legislativa bohužel celosvětově zaostává Ale kdo to udělá? Kdo zavede ona potřebná regulační opatření, když někteří politici zjistili, že mohou těchto vlastností sociálních sítí využít? Populistů neustále přibývá a ti všechny ony vlastnosti potřebují (Trump, Bolzonaro, Orban, Okamura, …) Jde o ohrožení svobody a demokracie POJĎME SI TO SHRNOUT ZAPAMATUJTE SI • Když je něco zadarmo, produktem jste vy. • Na sociálních sítích každou minutu probíhá velký boj o naši pozornost. • Naše pozornost je produkt. • Vše co na internetu děláme je měřeno a hodnoceno. • Neprodávají se jen naše data, ale modely našeho budoucího chování předpovědi našich činů. • Sociální sítě jsou nastavovány takovým způsobem, aby zvyšovaly naši závislost na nich. • Místo udržení pozornosti je ještě lepší vytvořit závislost na sbírání pozornosti.