Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

8. Ilustrace a fotografie

Když se řekne ilustrace, pravděpodobně se vám v mysli vybaví dětská knížka plná obrázků, nebo třeba obálka Lovercraftových Sebraných spisů. Knižní ilustrace je etablovaný obor s dlouholetou tradicí, nicméně dnes pro nás může být užitečné o ilustraci uvažovat o něco šířeji. Jak a proč?


Ilustrace dnes

Botanika. Autor: Tolstoys.Ilustraci si můžeme obecně definovat jako vizuální doprovod textu. Jedná se o vizuální médium, které v kombinaci s textem komunikuje význam. Obvykle doprovází knižní a časopisecké texty, nebo se objevuje na divadelních plakátechhudebních deskáchobalech kávy a dalších místech. Může být vytvořena ručně nebo digitálně, pro komerční, vzdělávací i umělecké účely, může být velkoformátová, ale také úplně minimalistická. 

Ilustrace vytváří ilustrátor nebo grafický designér. Nicméně s rozvojem digitálních technologií můžeme sledovat proces částečné deprofesionalizace tohoto odvětví. Výrazně se rozšířilo pole, na kterém se ilustrace uplatňují a také typologie lidí, jenž ilustrují. Přibyly digitální platformy, jež nejsou výhradně doménou profesionálů a často mají DIY charakter - blogy, webové stránky, profily na sociálních sítích, youtubové kanály atd. Na všech se setkáváme s texty v kombinaci s vizuálními materiály, tedy s ilustracemi v širším slova smyslu. 

Také vy se tedy můžete poměrně snadno ocitnout v roli ilustrátora či ilustrátorky. Například, když se rozhodnete přidat fotky ke svému článku na , v případě, že spravujete sociální sítě svého zaměstnavatele, nebo také když publikujete školní esej na svém portfoliu či jiné platformě. V takových situacích možná někteří nad vizuální stránkou věci zas tolik nedumáte, nebo ji děláte na poslední chvíli. ,,Vymazlíte“ hlavně text a vizuál je něco na okraj, na co někdy úplně nezůstane prostor. Nicméně pokud má být ilustrace textu smysluplná, rozhodně si zaslouží vaši pozornost a je dobré do časovéhp plánu zařadit také nějaký ten čas na vizuální obohacení vašeho textu. Jak začít a na co si dát pozor?


Jak na ilustraci?

Kresba, fotografie i screenshot

Jak už jsme naznačili, ilustraci můžeme chápat šířeji než jako doprovodní grafiku k literárnímu textu. Zbavte se tedy pomyslného rovnítka mezi pojmem ilustrace a kresleným obrázkem. Nebojte se uvažovat šířeji a kreativně! Text můžete doplnit fotografií, ať už autorskou nebo z fotobanky, screenshotem, videem, sketchnotem, kresleným schématem, grafem, gifem, ikonou. Záleží na vašich (nebo zadavatelových) preferencích, rozpočtu a také funkci, kterou má ilustrace plnit.


Onlife. Autor: Neon studio.Začněte jednoduše, nebo si zavolejte na pomoc profesionála

Ilustrace je obor, který se studuje na UMPRUM a dalších odborných středních a vysokých školách. Kvalitní ilustrace tedy pochopitelně vyžaduje jistou zručnost, důkladný trénink a především čas. Pro začátek tedy nemusíte kreslit vlastní ilustrace, pokud si na to netroufáte (ale samozřejmě nebojte se to zkusit a experimentovat!). Existuje spousta jednodušších možností, u kterých můžete začít - třeba fotografie nebo screenshot. Kreslení ale nemusíte úplně opustit i když nejste vystudovaní umělci - sketchnoty, ikonky a jiná jednoduchá schémata zvládnete hravě. Někdy nevadí, pokud je váš autorský pokus trošku amatérský a nedokonalý, může to například vašemu portfoliu či blogu dodat punc autentičnosti. Jsou však případy, kdy se bez profi ilustrací neobejdete, zpravidla, když se jedná o rozsáhlejší projekt, jakým je tvorba vizuální identity festivalu nebo edukačního webu. Pokud chcete kvalitní autorskou ilustraci a neumíte si ji vytvořit sami, oslovte profesionálního ilustrátora.


Čtěte texty, které ilustrujete

Tato rada zní možná banálně, ale je klíčová. Váš vizuál a text by měly komunikovat jednotný význam, musí být teda v souladu. Dřív, než začnete hledat obrázky nebo kreslit sketchnoty, důkladně se začtěte do textu. Hledejte to, co se k němu skutečně hodí a ne pouze to, co vám přijde hezké - estetika je jenom polovina úspěchu. Pokud máte k dispozici text, který není váš a něco vám není zcela jasné, zeptejte se autora textu - vyhnete se tak možným nedorozuměním.


Ujasněte si, jaká je funkce vaší ilustrace

Když máte načteno, zamyslete se nad tím, proč by vlastně měl být váš text ilustrovaný? Chcete přilákat pozornost? Něco naučit, nebo sdělit vizuálem důležitou informaci? Odpověď na tyto otázky vám pomůže vybrat tu správnou formu a neztratit se v krajinách samoúčelné estetizace. Pro inspiraci se podívejte do tabulky níže na výčet funkcí, které může ilustrace v kombinaci s textem nabývat. Samozřejmě funkcí i způsobů použití může být daleko více a můžete je různě kombinovat.

FUNKCE ILUSTRACE

PŘÍKLADY POUŽITÍ

vzbuzuje pozornost

výrazná titulka na facebookové události; pohyblivý gif nebo vtipné meme na proložení delšího textu; ikona, která zvýrazňuje důležitý paragraf v textu 

podporuje motivaci a zapojení

interaktivní prvky jako kvízy, ankety, grafy, doplňovačky, minihry; meme z oblíbeného seriálu čtenářů mého blogu; autentický obsah na portfoliu, například osobní fotografie

aktivuje nebo buduje znalosti

graf, který ukazuje trend, o kterém se v textu mluví; tabulka, která přehledně uvádí důležité číselné hodnoty z výzkumu; screenshot s návodem

minimalizuje kognitivní zátěž

tematické obrázky z fotobanky v dlouhém článku; krátké video o složitějším tématu; mezititulky a jiné typografické prvky odlišné od těla textu

buduje mentální modely a vytváří souvislosti

fotografie zaměstnanců na firemním webu; zelená barevnost pro článek o ekologii; výstižné a zapamatovatelné logo na portfoliu

informuje

vizitka s logem instituce; obrázek jídla na jídelním lístku; mapa s vyznačenou trasou

vyvolává emoci

fotoalbum se spoustou spokojených lidí z akce uveřejněné na Facebooku; žluto-oranžové barvy pro podzimní příspěvek na Instagramu; graf ukazující dramatický trend


Zachyťte se konkrétního, a/nebo myslete v metaforách

Pokud už víte, k jakému textu a proč tvoříte/hledáte ilustraci, podívejte se po záchytných bodech. Pro začátek hledejte konkrétní slova a věty, které se dají dobře zobrazit (,,Mám ráda knihy z nakladatelství Rubato.“ → vyfotím a přiložím vlastní fotografii knížek vydaných v Rubatu). Pokročilejší a kreativnější strategií je zkusit tvořit vizuální metafory, počítejte však s tím, že vám to pravděpodobně zabere více času a musíte dávat pozor, aby byla vaše metafora srozumitelná nejen vám, ale také vašemu publiku (např. článek o dezinformacích → obrázek věcí, které nedávají smysl jako růžová vrána nebo pole vysázené ozubenými kolečky). Srozumitelnost můžete otestovat třeba na kamarádovi, nebo v uživatelském testování. Pokud stále nevíte, kudy kam, podívejte se na BehanceInstagram nebo Pinterest. Pomoci vám může také tvorba mood boardu, kterou si vyzkoušíte v úkolu v závěru lekce.


Začně te s dobrou podkladovou fotkou. Autor: jessyratfink.

Žádné kostičky, pouze kvalitní obsah

Technická stránka věci je stejně důležitá jako ta ideová nebo estetická. Pokud máte skvělou fotku z terénu, ale je rozmazaná a vyfocena bez blesku v přítmí, radši ji nepoužívejte. Vždy volte pouze kvalitní vizuální materiály (zaostřené fotografie, dostatečně velké gify, kvalitně naskenované kreslené obrázky, profesionální ilustrace v dostatečném rozlišení apod.).


Přizpůsobte formát konkrétnímu médiu

Když chcete vytvořit plakát k přednášce, kterou organizujete, pravděpodobně jej budete potřebovat v různých vyhotoveních - titulka facebookové události, A3 plakát na nástěnku, a možná také čtvercový post na Instagram. Zjistěte si tedy, jaké přesné rozměry obrázků podporují tyto platformy a přizpůsobte tomu verze svého plakátu. Stejně tak když vkládáte ilustrace na publikační platformu (WordpressMedium apod.), zvažujte zarovnání s textem. Chcete, aby byl váš obrázek dominantní, nebo přilnul ke konkrétnímu odstavci? Zamyslete se nad tím, co uvidí čtenář. Pokud chcete, aby primárně četl text, možná nebude nejlepší volba ilustrovat ho fotkami ve velikosti celoobrazovkových bannerů.


Citujte a respektujte autorská práva

V případě vlastních ilustrací doporučujeme uvést licenci dle vaší volby, abyste se vyhnuli nepříjemnostem s neoprávněným použitím či kopírováním. Pokud obsah přebíráte, vždy jej náležitě ocitujte (podrobně si to ukážeme v lekci ) i pokud se jedná o volné dílo.


Úprava fotografií

Umíte již vyhledávat vizuální materiály v databázích a  jednoduché infografiky v grafickém editoru. Aby bylo naše pokrytí ilustračních možností co nejvíce komplexní, podíváme se zde krátce ještě na fotografie a jejich základní úpravy. 

Pokud se rozhodnete jako ilustraci použít právě autorskou fotografii, pro začátek je skvělou a dostupnou možností mobilní focení. Můžete si nafotit různé momentky, zátiší z věcí, které máte doma, zkusit zachytit scenérie v přírodě, nebo třeba nejrůznější abstraktní struktury. Někdy se hodí mít dopředu promyšlený nápad, jindy se zadaří úžasný záběr náhodou. Jako v jakékoliv kreativní práci, i ve focení se budete postupně zlepšovat osvojováním teoretických poznatků a praxí.

Hotový snímek nejprve podrobte kontrole ostrosti a pak upravte v některém z dostupných editorů fotografií tak, jak to dělají také profesionálové. Ti většinou používají Adobe Photoshop, nicméně tento nástroj je placený, desktopový a pro základní úpravy mobilních fotografií možná zbytečně komplexní. Zkuste:

SnapseedSnapseed.Bezplatná mobilní aplikace, která má přibližně 30 různých funkcí úprav. Je velice intuitivní, přehledná a zvládne spoustu základních i pokročilejších úprav. Doporučujeme Křivky pro barevné vyladění, Štětec nebo Čištění pro lokální retuš, Otočení, Ořezání a Rozšíření pro úpravu formátu, nebo Vinětaci a Výběr pro dodání šmrncu konkrétním bodům na vaší fotografii. Snapseed také nabízí širokou paletu filtrů, které můžete různě vrstvit - ale s filtry doporučujeme zacházet spíše opatrně, aby vaše fotografie nepůsobila nechtěně kýčovitě.
HUJIHUJI.

Alternativa fotoaparátu, která dodá vašim fotkám retro nádech jako z devadesátek. Automaticky upravuje barevnost vaší fotografie a přidá také pár módních nedokonalostí jako rozostření nebo světelné šmouhy. Pro každé stisknutí spouště generuje jiné efekty, někdy se tedy vyplatí vyfotit záběr víckrát a pak zhodnotit, která alternace se vám líbí nejvíce. Aplikací alternativních mobilních fotoaparátu je celá řada, prozkoumejte třeba tento přehled a vyberte podle svého gusta.

Adobe Lightroom Adobe Lightroom.

Pokud vám z nějakého důvodu nevyhovuje editace v telefonu a chcete raději upravovat na desktopu, zkuste třeba Polarr,Pixlr,Fotor nebo další bezplatné editory vhodné jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Na internetu najdete velké množství návodů, které vás provedou prací v softwaru dle vaší volby. 

Konkrétní úpravy pak mohou být různě rozsáhlé, podle potřeby fotografie a také vašeho vkusu. Nicméně pamatujte na to, že smyslem úprav fotografií není proměna špatné fotky na dobrou, ale doladění dobré fotografie - neostré, useknuté či rozmazané záběry se ani nevyplatí upravovat. Pro úplný začátek doporučujeme třeba tento krátký článek, který vás uvede do pojmů jako je expozice, sytost, úrovně či doostřování, nebo tento, který vám ukáže, jak si srovnat linie a vyvážit bílou. 


Tvůrčí proces ilustrátora

Jak jsme si již ukázali výše, ilustrace je pole velice široké a skýtá mnoho možností. Ukažme si na několika příkladech z oblasti malého podnikání a také z oblasti vzdělávání, jak různě může vypadat. Příklady prosím berte pouze jako inspirační, ne dogmatické - váš proces může být podobný, i zcela odlišný. :)


a) Produktové fotografie pro autorskou značku Looma

Jak nafotit dobré fotky, které vám pomohou prodat vaše produkty a zároveň jasně komunikovat vaši vizi? Jak podpořit vizuální identitu značky právě díky ilustracím? A co při focení produktových fotografií určitě nedělat? Nahlédněte do procesu tvůrkyně a podnikatelky Magdáleny Bohuslavové z autorské značky Looma.


b) Autorská fotografie vyfocená v HUJI na rozvojovém portfoliu 

Digitální portfolio ve vzdělávání. Autorka: Anna Puchovská.Fotografie vznikla jako ilustrace učebního textu na téma digitálních portfolií ve vzdělávání. Původní nápad byl vyfotit notebook a na něm knihu, papíry nebo životopis v obklopení tvořivého nepořádku - ledabyle rozházených tužek, propisek, nůžek atd. Mělo se jednat o naznačení/metaforu přechodu z papíru do digitálu, z chaosu do pořádku, jako je tomu v případě digitálního portfolia, které ,,uklidí“ informace o vás do přehledné a strukturované online podoby. Při hledání vhodné knihy jsem náhodou narazila na katalog z Muzea Kampa s grafikou Hlava dívky od Jiřího Balcara. Připadala mi ideální hlavně proto, že tvář dívky působí jako obecná, bez ničeho, prázdná, přímo se žádá doplnit ji něčím specifickým - jménem, zkušenostmi, charakterem. Stejně tak, jako doplníte prázdnou šablonu ve Wordpressu svým originálním obsahem. Když jsem si kompozici nachystala, pouze jsem ji několikrát vyfotila ve HUJI a vybrala záběr, který se mi nejvíce líbil.


c) Fotografie z fotobanky využívající metaforu v online kurzu 

Ilustrace pro kurz práce s informacemi. Autorka: Anna Puchovská.Při ilustraci vzdělávacího webu otevřeného Kurzu práce s informacemi  jsem pracovala s fotografiemi z Unsplash a Pexels. Pro modul Tvorba informací jako proces jsem hledala titulní fotografii dlouho. Při slově ,,tvorba“ mě napadly stále ty samé často využívané vizuály - umazané ruce od barvy, tvořivý nepořádek na stole apod. Teprve když jsem se zachytila slova ,,proces“, přišla mi na mysl metafora růstu. Při tvorbě postupně rostete a proměňujete se stejně tak, jako roste maličké semínko v dospělou rostlinu. Konkrétní fotografii, kterou jsem si ve fotobance zvolila, jsem si zpětně vyhledala také v Google Images, abych si ověřila, že není na každém druhém webu. Z technického hlediska jsem pak zvažovala také barevnost - tmavou půdu pod rostlinami jsem vybrala proto, aby na ní dobře vynikalo bílé písmo nadpisu.


d) Ručně kreslené schéma použité v 

Ilustrace pro Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací. Autorka: Anna Puchovská.

Toto schéma je vám důvěrně známé. Vzniklo pro účely tohoto kurzu, aby vám pomohlo pochopit teoretický koncept, který jsme si nejprve představili slovně a pak ještě pro rekapitulaci, ujasnění a lepší zapamatování vizuálně (vzpomínáte na ? :) ). Tato ilustrace tedy aktivuje a buduje vaše znalosti a zároveň minimalizuje vaši kognitivní zátěž, jelikož překládá hutný teoretický text a rozděluje ho tak do více menších celků, u kterých je snadnější udržet pozornost.

ÚKOL


Dnes se vžijete do role ilustrátora/grafického designéra, který přemýšlí, jak začít. Vyzkoušíte si metodu mood boardu, která vám pomůže "hodit" na virtuální papír různorodé inspirace, které byste mohli využít při tvorbě vaší ilustrace nebo jiného vizuálního díla (navazující vizuální dílo si uděláte v příštím modulu ;)).

Mood board je prostor pro zkoumání nápadů, konceptů, emocí a myšlenek pomocí vizuálních prvků. Vzniká uspořádáním fotografií, kreseb, barevných palet, ukázek typografie a dalších vizuálních prvků do vnitřně promyšleného celku - jako na tomto příkladě od vaší tutorky Šárky Matouškové.

Vaším úkolem bude vytvořit mood board na libovolné téma, který bude obsahovat minimálně:

  • 2 fotografie, 

  • 1 ikonku/vektorovou ilustraci, 

  • ukázku písma, 

  • barevnou škálu;

  • vizuální reprezentaci smyslů, tedy obraz, zvuk, vůni, povrch a/nebo chuť, která se vám pojí s tématem (např. téma „Já a moje město/obec“: fotografie nejoblíbenějšího zákoutí, obálka alba místní kapely, vlastní fotka aromatického dezertu od babičky, ilustrace kočičích hlav či reliéfu na známé památce, barvy zmrzliny z oblíbené zmrzlinárny apod.).

Pokud vás nenapadá téma pro váš mood board, můžete si zvolit jeden  . Předtím, než začnete tvořit mood board v grafickém editoru (doporučujeme např. Canvu, má mnoho šablon pro mood boardy), bude užitečné udělat si některou z těchto příprav: udělat si rešerši k tématu (myšlenková mapa, osnova); vyhledat si související slova, obrázky k tématu ve vyhledávačích a databázích z minulého modulu; inspirovat se v kurátorských výběrech (seznamy typu "top 10"); hledat metafory nebo multisenzorické asociace ve vašich originálních myslích a vzpomínkách.

Váš mood board bude nutně velmi subjektivní - nebojte se toho! :) Ať odráží vás a váš náhled na téma, nesnažte se o nějaké univerzální nebo "správné" řešení. Vzniklý mood board zveřejněte na vašem portfoliu, posléze i v Miro a v několika větách popište také váš tvůrčí proces - jak jste postupovali, co se vám povedlo a co ne, nebo jak se změnil váš pohled na téma při tomto vizuálním bádaní. Nezapomeňte v Miro interagovat se spolužáky a s jejich úkoly. Deadline pro odevzdání je v úterý 19.4., jelikož je v pondělí svátek.

(Tenhle úkol jsme původně měli dělat společně v rámci workshopu, výklad vám měl více osvětlit téma. Pokud bude pro vás zadání nejasné, nebojte se kontaktovat vyučující a konzultovat cokoliv, co potřebujete! :) )

PRO NADŠENCE


Čtěte | sérii monografií od ilustrátora Marka Wigana, pokud chcete prozkoumat principy ilustrace do větší hloubky

Sledujte | weby Czech Illustrators nebo Czech Design, pokud vás zajímají inspirace a novinky ze světa českých ilustrací a designu

Zapište si | online kurz o ilustraci nebo fotografování na Domestika - najdete zde spoustu kurzů pro začátečníky, které vám pomohou probudit kreativitu a radost z ilustrování i když máte pocit, že neumíte kreslit :)