Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

11. Citace a licence (W)

,,Myslím, že jsem to četl na iDnes.“ ,,Jojo, to říkala Veronika!“ ,,Jsem si jistá, že jsem to viděla někde na anglické Wikipedii, na české byla Helvetica popsána hrozně krátce.“ To vše jsou citace, které vyslovujeme dennodenně bez toho, aniž bychom je vědomě za citace považovali. Pomocí citace se odkazujeme k původnímu zdroji informace, kterou někomu předáváme. Obvykle tím chceme dodat váhu našim slovům, nebo poskytnout posluchači potřebné vodítko, aby se dokázal zorientovat.


Duševní vlastnictví a autorské dílo

Takovou funkci mají citace i v akademické praxi. Pomáhají budovat důvěryhodnost našeho textu, abychom nebyli nařčeni, že ,,vaříme z vody“, a zároveň nám umožňují vstoupit do probíhajícího dialogu mezi odborníky, který se může vinout už od slov Pythagora, nebo může začínat právě teď, námi. Zároveň jsou citace spolu s licencemi součástí právní ochrany duševního vlastnictví, tedy ochrany výtvorů, které jsou výsledkem lidské tvořivosti, zkoumání a myšlení.

V českém právním systému chrání duševní vlastnictví autorský zákon a práva průmyslového vlastnictví. Dílo chráněné autorským právem se nazývá autorské dílo a může být označeno symbolem © nebo slovem copyright. Nicméně autorským dílem je i bez tohoto označení, pokud splňuje tato kritéria:

  • Je výsledkem tvůrčí činnosti autora, která má duševní charakter.
  • Je jedinečné. Pokud jsou tedy dvě díla stejná, nemohou být obě chráněna autorským právem - v takovém případě je jedno originálem a druhé kopií.
  • Je vyjádřeno ve smysly vnímatelné objektivní podobě, přičemž může a nemusí být fixováno na fyzický nosič (papír, USB klíč, apod.). Autorské dílo je zákonem chráněno již od momentu svého vzniku, nemusíte to tedy nikde oznamovat (narozdíl například od ochranné známky). Když se tedy rozhodnete nakreslit sketchnote, okamžitě od momentu, kdy začnete kreslit čáry na papír je chráněn jako vaše autorské dílo. Nemusí ho ani kromě vás nikdo vidět, postačuje, že je objektivně vnímatelný smysly, v tomto případě zrakem.
  • Má povahu literární, vědeckou nebo uměleckou. Autorské dílo je tedy typicky olejomalba, divadelní představení, vědecká monografie, novinový článek, ale také například počítačový program či tzv. školní dílo a zaměstnanecké dílo.
  • Není vyloučeno z autorskoprávní ochrany. Vyloučeny jsou například veřejné předpisy, nebo výtvory tradiční lidové kultury, matematické vzorce, myšlenky a náměty samy o sobě a další.

Etika

Víme, že není správné a ani legální někomu něco vzít bez jeho svolení. Dobře si to uvědomujeme u materiálních věcí a stále více také u nehmotných výtvorů, jakými jsou myšlenky a digitální produkty - obrázky, statusy, videa či počítačové kódy. Mrzí nás, pokud nám někdo něco vezme bez optání a někdy nám to může způsobit i materiální škodu. Například v případě, že byste vymysleli skvělou aplikaci na podporu produktivity učení, váš kamarád by ji vytvořil za vašimi zády a ještě k tomu zpřístupnil v Google Play za peněžní poplatek.

Shodné pasáže ve dvou pracích. Autor: iRozhlas.

Váš kamarád by se dopustil plagiátorství, tedy by zkopíroval cizí myšlenku (text, výtvor) a vydával ji za svou. Plagiátorem by se stal vědomě, ale plagiátu se můžete dopustit také pokud někoho kopírujete nevědomky, nebo zapomenete pomocí citace uvést, že jste čerpali z práce někoho jiného. Pokud váš plagiát někdo odhalí, riskujete minimálně blamáž, v horším případě i odebrání titulu, ztrátu zaměstnání, či dokonce soud. Určitě si při této příležitosti vzpomenete na rezignaci ministryně Malé kvůli pochybnostem ohledně její diplomové práce, nebo třeba na některý z případů v hudebním průmyslu, kdy jeden hudebník žaluje druhého za kopírování jeho písničky.

Dnes se zblízka podíváme na citování a etické používání vizuálních informací. Pokud si chcete osvěžit nebo doplnit své znalosti v této oblasti obecně, určitě se podívejte na modul Informace mají hodnotu v rámci volně dostupného online .


Způsoby citování

Možností, jak citovat, je více. V online textech můžete citovat pomocí hypertextových linků, jak to děláme také v tomto kurzu. V rámci akademických a školních prací, jakými jsou odborné články, seminární nebo diplomové práce, se používá systém citování dle citační normy. Nejpoužívanějšími normami v českém prostředí pro humanitní a společenské vědy jsou ČSN ISO 690 (používá Ikaros nebo Duha) a APA - American Psychological Association 7th edition (používá Pedagogika nebo Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace).

Návodů pro tvorbu citací s podrobnými příklady najdete mnoho, například zde:

Pokud si nejste jistí, nebo nemůžete něco v manuálech najít, obraťte se s dotazem na vaši knihovnu. Například Ústřední knihovna FF MU pořádá každý semestr sérii workshopů k tematice citací, přičemž materiály zveřejňuje trvale na svém webu. Podívejte se třeba na návod k ČSN ISO 690 nebo APA style


Citování vizuálních materiálů

Pomeranč na žluté židli v ostrém světelném kontrastu. Autor: Francisco Adreotti.

V autorském zákonu je citacím věnován § 31, který dovoluje pro studijní a výzkumné účely v odůvodněné míře používat cizí materiály, pokud uvedete citaci minimálně v rozsahu - autor, název díla a pramen. Ukažme si tedy, jak v situaci, kdy například píšete článek nebo seminární práci, kterou budete publikovat online nebo odevzdávat ve formě textového dokumentu postupovat.

Vizuální materiál označte popisem a v závěru textu citujte pomocí úplného bibliografického záznamu. Vaše citace - ať už podle ISO 690 nebo podle APA - bude vždy obsahovat jméno autora, název díla, typ/žánr díla, dataci (vzniku díla a v případě online materiálů také datum, kdy jste citaci vytvářeli) a údaj o zdroji (kniha, časopis, galerie apod.). Ukažme si několik běžných příkladů. 

a) Fotografie z fotobanky

Ideálně volte fotobanky, které nabízejí svůj obsah volně, jako například Unsplash, která poskytuje všechny fotografie volně k použití pro nekomerční i komerční účely. Placené fotobanky obvykle poskytují zdarma pouze fotky s vodoznakem nebo v malém rozšíření, které jsou určeny pro náhled a nejsou tedy vhodné pro náš účel. Popis umístěte pod fotografii nebo do skrytého popisu, který se ukáže po najetí kurzorem na obrázek. Fotku můžete popsat vlastními slovy nebo původním názvem v závislosti od kontextu použití. V soupisu použitých zdrojů uveďte úplný bibliografický záznam s původním názvem fotografie.

Popis

Obr. 1: Pomeranč na žluté židli v ostrém světelném kontrastu. Autor: Francisco Andreotti.

Bibliografický záznam dle APA (více)

Andreotti, F. (2020). Žlutá čalouněná židle s černým kovovým orámováním [fotografie]. Citováno 11. května 2020 z https://unsplash.com/photos/itNGw_y-xYc

Bibliografický záznam dle ISO 690 (více)

ANDREOTTI, Franciso. Žlutá čalouněná židle s černým kovovým orámováním [fotografie]. 2020. [cit. 11.5.2020]. Dostupné z: https://unsplash.com/photos/itNGw_y-xYc

Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí. Autor: Bořivoj Brdička.

b) Obrázek, který je součástí online článku

Obrázek může být publikován pod různými licencemi - v našem případě se jedná o licenci Creative Commons BY-NC-ND, která umožňuje obrázek sdílet (šířit), pokud uvedete autorství, ale nemůžete ho například upravit nebo komerčně využít. Při popisu obrázku postupujte stejně, jako v prvním případě, v bibliografickém záznamu citujte obrázek jako součást článku.

Popis

Obr. 2: Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí. Autor: Bořivoj Brdička.

Bibliografický záznam dle APA (více)

Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí [obrázek]. In Brdička, B. (2011). Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí. Spomocník. Citováno 11. května 2020 z https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12573/BLOOMOVA-TAXONOMIE-PRO-KREATIVNI-PROSTREDI.html

Bibliografický záznam dle ISO 690 (více)

BRDIČKA, Bořivoj. Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí [obrázek]. 2011. In: Spomocník [online]. [cit. 11.5.2020]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12573/BLOOMOVA-TAXONOMIE-PRO-KREATIVNI-PROSTREDI.html


c) Reprodukce uměleckého díla

Domy s prádelnou (Seeburg). Autor: Egon Schiele.
Pokud chcete ve vašem textu uvést reprodukci uměleckého díla, najděte ideálně takové, které je volným dílem, nebo je opatřeno otevřenou licencí Creative Commons. V našem případě se jedná o volné dílo, jelikož splňuje podmínku, že k dnešnímu dni uplynulo více než 70 let od smrti autora. Pokud byste chtěli psát o uměleckém díle, které není zpřístupněno k reprodukci, samozřejmě můžete tak učinit také, s ohledem na výjimku pro citace v autorském zákoně, kterou jsme si uvedli výše. Popis formulujte opět stejně, v bibliografickém záznamu na místo URL linku uveďte informaci o lokaci díla (galerie, muzeum, sbírka apod.).

Popis

Obr. 3: Domy s prádelnou (Seeburg). Autor: Egon Schiele.

Bibliografický záznam dle APA (více)

Schiele, E. (1914). Domy s prádelnou (Seeburg) [olej na plátně]. Soukromá sbírka.

Bibliografický záznam dle ISO 690 (více)

SCHIELE, Egon. Domy s prádelnou (Seeburg) [olej na plátně]. 1914. At: soukromá sbírka.


d) Graf nebo tabulka zveřejněná v tištěné publikaci


Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu. Autoři: Jana Stará a Karel Starý.

Učitelky s praxí nižší než 10 let zapojené do výzkumu. Upraveno dle: Jana Stará a Karel Starý.

Graf nebo tabulku můžete převzít úplně, nebo ji upravit - např. aby vám lépe seděla do vizuálního stylu nebo pokud se chcete vyjádřit pouze k její části, jako v našem příkladu (Tab. 2). Nicméně dejte pozor na to, abyste nezměnili vyznění tabulky oproti původnímu - to byste vytvořili dezinformaci, nebo možná až lež. 

Při popisu grafu/tabulky zohledněte, jestli jste ji upravili či nikoliv, místo označení obr. uveďte tab. nebo graf. V bibliografickém záznamu citujte tabulku/graf jako součást původní publikace.

Popis

Tab. 1: Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu. Autoři: Jana Stará a Karel Starý.

Tab. 2: Učitelky s praxí nižší než 10 let zapojené do výzkumu. Upraveno dle: Jana Stará a Karel Starý.

Bibliografický záznam dle APA (více)

Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu [tabulka]. In Stará, J., & Starý, K. (2018). Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika, 68(2), 107-129.

Bibliografický záznam dle ISO 690 (více)

Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu [tabulka]. In: STARÁ, Jana a STARÝ, Karel. Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika. 2018, 68(2), s. 107-129. ISSN 0031-3815.

Plán učení. Autorka: Anna Puchovská.


e) Vlastní vizuální dílo dosud nepublikováno

Když chcete k vašemu textu připojit vizuální materiál, který jste si vytvořili sami, postupujte stejně jako ve výše popsaných případech, pokud již byl někde publikován. Pokud je to nový materiál, nemusíte ho citovat, jelikož ho odnikud nepřebíráte a je tedy publikován poprvé - budou vás citovat až další. V popisu uveďte jako autora sebe, nebo napište do poznámky pod čarou, že pokud není uvedeno jinak, autorem všech vizuálních materiálů jste vy.

Popis

Obr. 4: Plán učení. Autorka: Anna Puchovská.


f) Specifické materiály

Ukažme si také několik zajímavostí, speciálních případů, které normy řeší pouze okrajově, nebo vůbec:
TYP DÍLAISO 690APA
Hra

SOUKAL, Jan a LOSKOT, Marek. Space Race: The Card Game [karetní hra]. Brno: Boardcubator, 2017.

Pro hry jsme nenašli žádné příklady, proto jsme vytvořili citaci dle obecných doporučení normy.

Soukal, J., & Loskot, M. (2017). Space Race: The Card Game [karetní hra]. Brno: Boardcubator.

Podrobný návod jak citovat různé typy her najdete na tomto knihovnickém blogu.

Mapa

VOJENSKÝ KARTOGRAFICKÝ ÚSTAV. Přešticko [turistická mapa]. Soubor turistických map 1:50 000. 2. vyd. Praha: Trasa, 2002. Edice Klubu českých turistů, č. 32.

U map je povinným údajem měřítko, soubor map, vydání a edice. Uvádíme citaci samostatné mapy, lze citovat i jako součást publikace.

Google Mapy. (2020). The British Library, Londýn [online mapa]. 1:50 000. Citováno 11. května 2020 z https://bit.ly/2WmwXv0 

U map je povinným údajem měřítko. Uvádíme citaci online mapy.

Prezentace

ČERNÝ, Michal. Kurátorství digitálního obsahu: knihovny jako místo vědění. In: Slideshare [online]. 26. října 2017 [cit. 11.5.2020]. Dostupné z https://www.slideshare.net/xcerny/kurtorstv-digitlnho-obsahu-knihovny-jako-msto-vdn

Příklad najdete v publikaci Naučte (se) citovat

Černý, M. (2017). Kurátorství digitálního obsahu: knihovny jako místo vědění [Slideshare prezentace]. Citováno 11. května 2020 z https://www.slideshare.net/xcerny/kurtorstv-digitlnho-obsahu-knihovny-jako-msto-vdn

Příklad citování  prezentace.

Výstava

MORAVSKÁ GALERIE V BRNĚ. Inez TuschnerováBrno, Pražákův palác, 14.9.2018 - 24.2.2019.

Příklad najdete v návodě Ústavu vědecko-pedagogických informací a služeb Mendelovy univerzity v Brně Bibliografické citace specifických dokumentů

Moravská galerie v Brně. (14.9.2018 - 24.2.2019). Inez TuschnerováBrno.

Příklad citování výstavy.

Vědecký poster

OPĚLA, Petr. A Hot Flow Curve Approximation via Biology-Inspired Algorithms [poster]. In: 28. ročník mezinárodní konference metalurgie a materiálů - METAL 2019, 22. – 24. května 2019.

Příklad najdete v návodě Ústavu vědecko-pedagogických informací a služeb Mendelovy univerzity v Brně Bibliografické citace specifických dokumentů

Opěla, P. (2019). A Hot Flow Curve Approximation via Biology-Inspired Algorithms [poster]. Brno: 28. ročník mezinárodní konference metalurgie a materiálů - METAL 2019.

Příklad citování .

ScreenshotAni ISO 690, ani APA neupravují citaci screenshotu. Předpokládáme, že váš screenshot bude snímkem nějakého díla - webu, filmu, facebookového statusu apod. Citujte ho tedy přímo jako web, film, facebookový status apod.


Licence

Výše jsme si podrobně popsali situaci, kdy tvoříte pro školní či výzkumné účely a z užití cizí práce nemáte finanční zisk. Nicméně jsou i situace, kdy byste mohli něčí práci použít pro finanční obohacení, například, pokud budete na hrníčky a web vaší cukrárny umísťovat ilustrační fotografie, nebo pokud vydáte knihu a budete v ní mít reprodukce obrazů. Stačí v těchto případech také pouze uvést citaci?

Obraťme se znovu na autorský zákon, který říká, že autor má právo na nedotknutelnost svého díla, to znamená, že pouze on určuje, jak s ním bude nakládáno. Může se nicméně rozhodnout, že někomu udělí právo jeho dílo užít za splnění určitých podmínek, tedy prostřednictvím licence. Jaké typy licencí připadají v úvahu?

Licence k autorskému dílu 

Licence Creative Commons 

Volné dílo 

Uděluje se pomocí licenční smlouvy. Autor si dohodne podmínky, za kterých dovolí jiné osobě užívat jeho dílo. Licenční smlouva bývá úplatná - autor tedy dostane odměnu za to, že své dílo někomu zpřístupňuje k užití.Umožňuje autorovi ponechat si některá práva k dílu a jiná nabídnout veřejnosti. Licence Creative Commons vznikly ve snaze umožnit autorům sdílet svá díla s veřejností jako open source a jsou čím dál používanější. Existuje více druhů licencí Creative Commons, mezi nejpoužívanější patří ty uvedeny v tabulce níže.Je takové autorské dílo, u kterého uplynula doba trvání majetkových práv - tato doba je zpravidla 70 let po smrti autora. Volné dílo můžete volně používat, pokud jej nebudete vydávat za své, nesnížíte nějakým způsobem jeho hodnotu, a uvedete údaje o autorství. V některých zemích existuje také institut Public Domain, kterým se autor zcela vzdává všech práv ke svému dílu. Český právní systém neumožňuje autorovi vzdát se úplně svých práv, nicméně pokud chcete dílo přece jenom zpřístupnit jako public domain, nemusíte si svá práva nárokovat.


Odpovědí na otázku v úvodu tedy je, že pokud chcete něčí autorské dílo užít i komerčním způsobem, nemusí vám stačit pouze citace, bude to záležet od licence, kterou pro své dílo autor zvolil.


Otevřený dialog

Jako tvůrci máte volnou ruku v tom, co se svým originálním výtvorem uděláte. Pokud něco vytvoříte, zkuste se zamyslet nad tím, jak by se váš výtvor mohl šířit. Líbilo by se vám, pokud by byl distribuován pouze v nezměněné podobě? Nebo jste zvědaví, jak by ho mohl upravit někdo jiný? Zajímavým příkladem jsou volně dostupné mock-upy, tedy prototypy designových výrobků, které si můžete stáhnout a upravit. Jako mock-up byste si mohli stáhnout například zmíněný hrníček pro vaši cukrárnu a ve Photoshopu si ho vymazlit k dokonalosti.

Můžete se také zamyslet nad konceptem otevřené vědy a vzdělávání. Pokud nabídnete třeba váš dataset, který jste nasbírali k diplomové práci pod některou z licencí Creative Commos, můžete pomoci jinému výzkumníkovi, aby objevil něco zajímavého. Nebo můžete svou seminární práci přepsat do článku,  pod některou z CC licencí a umožnit tak učitelům, aby s vaším materiálem učili v praxi.

I když je citování občas zdlouhavé a piplavé, vytváříme pomocí něho kreativní síť informací, ve které vedou dialog lidé různých profesí, v různých časech a z různých míst - není to fascinující? :)

ÚKOL

Není. :) Nicméně se můžete těšit na workshop v úterý 10.5. na téma syntetických médií. Jakou to má souvislost s citacemi a duševním vlastnictvím? Ohromný! Budeme si pokládat nejrůznější spekulativní otázky o tom, kde končí a začíná hranice něčí tvorby, jaká je etika manipulace s vizuálním materiálem a především, jaká je budoucnost vizuálního zobrazování - temná a plná od reality nerozpoznatelných hoaxů, nebo skrývá nevídané kreativní možnosti, s potenciálem změnit svět k lepšímu? Přijďte se zamyslet. :)

PRO NADŠENCE

Čtěte | článek o umělé inteligenci jako výzvě pro autorské právo, pokud vás láká zamyšlení nad hranicemi tvořivosti 

Sledujte | popularizační cyklus Nezkreslená věda, pokud chcete vidět ukázku otevřené vědy v praxi a také sketchnotingových edukačních videí

Zapište si | MVK_13 Autorské právo pro management kultury, pokud vás zajímají výjimky, novely a zajímavé příklady z praxe autorského práva