Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

12. Vizualizace v učení

Představte si situaci: Čeká vás zkouškové období a vy jste zjistili, že dosud úplně nerozumíte tomu, co je to informační gramotnost. Co uděláte? 


Jak se učíte?

Strategií, které můžete zvolit, je několik a pravděpodobně budou souviset s tím, jakým způsobem se rádi učíte. Někdo si dělá zápisky, které pak čte, nebo si pročítá články a slovníková hesla. Jiný otevře YouTube a hledá vysvětlení ve videu, nebo zavolá kamarádce, která mu učivo vysvětlí vlastními slovy. Další z vás se podívá na obrázky v Google, nebo si začne kreslit šipky, tabulky a schémata, aby si dokázal koncept lépe představit. 

Možná vás napadlo, že vám popisuji různé učební stylyverbální, auditivní a vizuální. Navzdory tomu, že v pedagogické teorii i v běžném povědomí je tento koncept široce rozšířený, neexistuje žádný důkaz, že by učební styly existovaly, spíše naopak. Samozřejmě, můžete mít určitou preferenci pro učení, ale důvodem nebude to, že jste konkrétní „typ studenta“. Za to, jestli se vám bude lépe učit z obrázku, v diskusi nebo vlastníma rukama může učivo – informace, kterou se učíte.

Chronografie rodu Romanovců. Autor: Basilio.

Ukažme si to na příkladu rodokmenu. Chcete pochopit vztahy v rodině – kdo je koho otec, manželka, snacha atd. Kdybyste četli stránkový výčet rodinných vztahů, asi by se vám celkem zatočila hlava! Řeknete si, to je proto, že jsem vizuální typ! Nicméně vysvětlení tkví spíše v tom, že se tento typ informace zkrátka lépe vnímá, pokud je zpracovaný ve vizuální podobě. Pokud vidíte rodinné vztahy přehledně vizualizované, snáze si z rodokmenu odnášíte význam – dochází tedy u vás k učení.

Navíc, škatulkování na učební styly je zbytečně limitující. Můžete tímto přístupem ochudit sebe nebo své studenty o způsoby učení, které se pro dané učivo výborně hodí a mohly by vám pomoci dospět k porozumění snadno a rychle.

 

Vizuální prvky pro učení

Podívejme se tedy blíže na to, jakými způsoby (se) můžete učit. V tomto kurzu zkoumáme vizuální informace, asi vás tedy nepřekvapí, že se podíváme blíže na to, jak se dá učit pomocí vizuálních prvků. A to nejen pokud jste „vizuální typ“, ale jednoduše tehdy, kdy je to užitečné a efektivní. Vzhledem ke komplexnosti tématu si ukážeme pouze několik příkladů v mezích online výuky, někdy spíše z pozice učitele, jindy z pozice studenta.

Předtím, než vyberete jakoukoliv formu zpracování vzdělávacího obsahu, dobře si ujasněte, co je to za obsah a co si chcete vlastně odnést, resp. co si mají vaši studenti odnést: exaktní číslo, definici pojmu, představu o vztazích, emoci, orientaci v prostoru, reflexi procesu, zkušenost, motivaci nebo něco jiného? Ujasněte si cíl učení a pusťte se do shromažďování a/nebo tvorby vzdělávacích materiálů.

 

a) Demonstrace učiva

Chcete naučit komplexní učební látku, která obsahuje nové pojmy, myšlenkové struktury, početné vztahy nebo třeba číselné údaje? Chcete mluvit o emocích, morálních dilematech a imaginaci? Zdá se vám pouze verbální výklad nepřehledný, nedostatečný či těžkopádný? Zkuste ukázat učivo vizuálně – fotkou, videem, prezentací, infografikou, grafem, diagramem, komiksem, nebo jinak. 

Náročné teoretické učivo: Řekněme, že učíte o Turingovu stroji. Můžete studentům říct exaktní definici a očekávat, že si ji budou pamatovat. Ale, proč byste to dělali? Užitečnější bude vést studenty k porozumění tomu, jak tento stroj funguje a jaký je jeho význam pro naši každodennost. Nabízí se využít vizuální informace: nakreslit schéma Turingova stroje nebo výklad doplnit animací (viz. příklad níže). Všimněte si, jak autoři videa chytře pracují s vizuálními elementy. Používají barvu a postupně se zjevující typografii pro zvýraznění a lepší orientaci v nákresu. 


Výrazná emoce: Učíte o invazi sovětských vojsk na území Československa v srpnu 1968. Můžete pro pořádek říct fakta, jména, data atd. Ale co když chcete mluvit také o tom, jak se v tento den cítili lidé? Co pro ně taková invaze znamenala lidsky a jak různě se s tím vyrovnávali? Můžete se podívat na známou scénu v Pelíšcích nebo například na dobové fotografie. V tomto případě podobně jako v prvním kombinujete vizuální prvek s verbálním (po analýze fotografie může následovat diskuse, nebo jí předcházet výklad, domácí četba atd.). Verbálně-vizuální kombinace komunikuje učivo více způsoby, čímž zvyšuje šanci, že alespoň některým způsobem bude význam přenesen a student učivu porozumí (pamatujete na teorii duálního kódování? :)).

August 1968. Autor: Ladislav Bielik.

Pozor na kudrlinky

Každopádně si dejte pozor na samoúčelné vizuální prvky, dekorace zvolené pouze proto, aby byl váš materiál „hezký“. Každý výrazný vizuální prvek by měl něco říkat, být funkční vzhledem ke vzdělávacímu cíli. Nadbytečné prvky mohou studenta zbytečně zmást (bude v nich hledat něco víc, než tam je) nebo jej vyruší z učící se flow

 

b) Sebereflexe učení

Učení je proces, který nekončí školou – všichni jsme na cestě celoživotního učení. Někdy je informací mnoho, na různých místech a těžce se v nich orientuje. Co můžete zkusit jsou kreativní metody, které vám pomohou reflektovat vaše učení a uspořádat nápady, emoce či poznatky vizuálně a přehledně na jednom místě. 

Co se změnilo po absolvování kurzu Vzdělávací technologie. Autorka: Anna Puchovská.Sketchnoting: 10 Tips to Get Started. Autorka: Silvia Rosenthal Tolisano.
Myšlenková mapaSketchnoting
Je vizuální reprezentace myšlenkové struktury, typicky slov, které se vám pojí s vybraným tématem. Můžete ji využít třeba když hledáte svou vysněnou práci: do středu papíru napíšete „Co by mě bavilo dělat?“ a od tohoto středu vedete linie/šipky k vašim nápadům – umění, přinášet radost lidem, vymyslet něco nového, hýbat se, stavět roboty – cokoliv! Existuje mnoho způsobů, jak přistupovat ke tvorbě myšlenkových map a pravděpodobně si časem najdete svůj vlastní styl, který vám bude vyhovovat, ať už z hlediska strukturace informací nebo z pohledu vizuálního zpracování. Můžete tvořit analogově na papír, nebo také online v CoggleMiroMicrosoft Visio či jinde. kreativní technika pro znázornění poznámek, procesů a tvorbu ilustrací. Sketchnote obsahuje jednoduché vizuální prvky (ikonky, typografie, barvičky), které zvládnete nakreslit i když nejste v kreslení zdatní. Stačí se inspirovat třeba v databázi ikonek nebo na Pinterestu, natrénovat si pár tvarů a můžete dospět k efektně působícímu výsledku, který přiznává nedokonalost, a přece v rámci DIY estetiky působí profesionálně. Sketchnote lze pojmout jako vizuálně bohatší myšlenkovou mapu – pro znázornění vztahů, přemýšlení o nápadu, tématu; nebo spíše prezentačně, jako hotový produkt - ilustraci pro vaši prezentaci, text, video. Sketchnoting si můžete vyzkoušet analogově na papír, nebo online v DoodlyNotabilityExplain Everything nebo kdekoliv jinde.  
Pozor na subjektivitu čtení

Myšlenková mapa i sketchnote jsou nejlépe srozumitelné tomu, kdo je vytvořil - sledují totiž jeho individuální myšlenkový proces. Pokud chcete, aby vaše dílo pochopil i někdo další, připojte stručnou interpretaci – textem, nebo například v audionahrávce. Dobrou ukázkou jsou sketchotingová videa (několik jsme jich vytvořili také pro účely tohoto kurzu). Autor uspořádá informace podle subjektivních asociací, ale zároveň je vysvětluje a dovoluje divákovi proniknout do jeho myšlení, porozumět mu, učit se. Zvolit například myšlenkovou mapu samu o sobě jako učební materiál pro jinou osobu nemusí být příliš vhodné.


c) Organizace informací

Každodenně nás v digitálním světe navigují vizuální vodítka. Rychle a intuitivně nám ukazují, co je důležité, co k čemu patří, s čím to souvisí a tak dále – a přitom to ani nemusíte vědomě reflektovat. Nevěříte? Ukažme si to na příkladu webového e-learningového kurzu Kyberkompas:

Ukázka typografie v kurzu Kyberkompas. Autorka: Anna Puchovská.

Typografie: Nadpisy, uspořádání do odstavců, seznamy, různé řezy a barvy písem. Díky těmto typografickým prvkům se jednoduše zorientujete v struktuře tohoto učebního textu. Barva hvězdičky i odsazení do seznamu vám napoví, že bonusy jsou dva, typická modrá zase, že jsou v textu hypertextové linky. Pokud byste vymazali formátování textu, nebyly by tyto skutečnosti tak očividně rozeznatelné.

Ukázka barevného kódování v kurzu Kyberkompas. Autorka: Anna Puchovská.Ukázka ikonek v kurzu Kyberkompas. Autorka: Anna Puchovská.

Barevné kódování

Ikonky

V tomto případě jsou využity v naší kultuře dobře známé barvy semaforu. Červená označuje vysokou prioritu informace, žlutá střední a zelená nízkou. Víte tedy už na základě barvy, že nejpalčivější informace bude v červeném políčku. Podobně si můžete kódovat například vaše zápisky – modrou budou data, červenou jména, zelenou názvy děl atd.

Toto schéma popisuje průchod lekcí – studiem strávíte 15 minut, čeká vás 1 výzva a 4 návody. Pokud jsou ty samé ikonky použity konzistentně, budují přehlednost učebního materiálu, ale také ho oživí, zatraktivní, a to bez toho, že byste museli najmout grafika nebo sami být umělecky nadání. 

Poslechněte si, jak přemýšlela nad organizací informací a vizuálním designem e-learningového kurzu Techniky sociálního inženýrství jeho designérka Barbora Fukárková:

Ikonky znáte také z našeho kurzu. Pamatujete si třeba bez toho, abyste srolovali myší na konec lekce, co značí zelený papír s propiskou nebo fialová otevřená kniha? :)


d) Interakce a motivace

Učení samozřejmě není jenom o podávání a přijímání nových informací, lidská psychika funguje složitěji než stroj. Někdy nemáme dobrou náladu, jsme unavení, unudění, skeptičtí, nevidíme smysl v tom, co se učíme. Jak pomocí vizuálních prvků zohlednit také psychologické aspekty učení? Jak bojovat s nudou nebo demotivací?

Anketa pro odlehčení atmosféry. Autorka: Anna Puchovská.
Kvízy Kartičky a hry

V online výuce je rozsah pozornosti nižší, obzvlášť když si vypnete kameru a jste v domácím pohodlí, obklopeni svými oblíbenými distraktory. Učitel vás může v tomto rozpoložení probudit kvízem, zvídavou otázkou, hádankou – v tématu, nebo mimo téma, například využije A Google A Day. Podpoří vzájemnou interakci mezi spolužáky, odlehčí atmosféru a pokud se mu skutečně zadaří, zvedne vám náladu. :) Pokud chcete takový interaktivní prvek vytvořit, zkuste kvíz v Slido či Socrative, word cloud v Mentimeter, nebo hlasové Speak the Words v H5P.

Na jakékoliv téma se dá vymyslet hra, nebo alespoň jednoduché kartičky. Slyšeli jste například o Black Box, karetní hře o informační vědě? Přemýšleli jste někdy o Dixit jako o hře pro rozvoj vizuální gramotnosti, nebo o Scrabble jako prostředku k rozvoji jazykových schopností a prostorového myšlení? Každá z těchto her více či méně využívá vizualizaci informací k učení. Pokud si chcete vytvořit hravý vzdělávací objekt, ale netroufáte si rovnou na deskovou hru, zkuste třeba kartičky v Quizlet, interaktivní příběh v Twine nebo pexeso v H5P.

Pozor na čas

Pokud se rozhodnete učit pomocí kvízů, her nebo jiných interaktivních prvků, vždy pečlivě zvažte čas, který strávíte touto aktivitou. Pokud kvůli zábavnému kvízu na oživení lekce nestihnete probrat všechno důležité učivo, není to pravděpodobně příliš efektivní. Pokud se rozhodnete učit na test tím, že si uděláte propracované kartičky ve Quizletu, ale nestihnete takto zpracovat ani půlku témat, možná to nebude ta nejefektivnější cesta, jak se na test připravit. Hledejte rovnováhu mezi interaktivní formou, vynaloženým časem a efektivitou učení.


Výhody a nevýhody vizualizace v učení

V závěru si shrňme některé výhody a úskalí využívání vizuálních prvků v učení:

                                   +

                                       -

Rychlé vnímání – vizuální informace dokáže náš mozek zpracovat mnohem rychleji než ty verbální.

Rozptýlení – vizuální informace nás mohou také rychle rozptýlit, pokud nejsou použity pečlivě a účelně.

Nalákání – pokud se nám učební materiál líbí vizuálně, může to v nás podpořit chuť ho studovat.

Odrazení – pokud se nám učební materiál vizuálně nelíbí, možná mu ani nedáme šanci.

Komplexní jevy a emoce – vizuální informace mají potenciál zobrazit komplexní jevy a komunikovat emoce v kognitivně odlehčené podobě (mimika na fotografii vs. v textovém popisu).

Simplifikace – rizikem je přílišné zjednodušení učiva v prospěch vizuálně atraktivní formy nebo volba takového prvku, který nepůsobí profesionálně (špatná kvalita, nepřiměřenost situaci).

Motivace – dobře zvolený vizuální prvek může vzbudit zájem, motivovat k učení, vyvolat radost.

Záměr designéra vs. čtení studenta – oba přistupují k objektu s jinými prekoncepty, může tedy dojít k nedorozumění.

Pokud vás zaujalo přemýšlení o tom, jakými způsoby se dají předávat informace vizuálně, ale neláká vás být přímo učiteli a učit, prozkoumejte využití v UX nebo UI designu. Možná zde najdete své vysněné uplatnění. :)


ÚKOL

Je to tady, úspěšně jste zvládli poslední lekci tohoto kurzu! :) Teď vás čeká už jenom závěrečný úkol a kolokvium, o kterých si můžete přečíst v .

PRO NADŠENCE


Čtěte | článek Instructional Designer’s Intentions and Learners’ Perceptions of the Instructional Functions of Visuals in an e-Learning Context pokud vás zajímá, jak se liší vnímání funkce vizualizací ve vzdělávání u studentů a u tvůrců vizualizací

Sledujte | Crash Course, vzdělávací videa na nejrůznější témata od historie, fyziky až po byznys, pokud se chcete inspirovat v tom, jak (se) učit pomocí videa

Zapište si | , pokud chcete vědět, jak vybudovat vzdělávací proces od prvotního nápadu až po jeho realizaci