Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

Závěr kurzu (Ú+kolokvium)

Vítejte v závěru kurzu! :)

V tomto semestru jste ušli kus cesty v rámci rozvoje vaší vizuální gramotnosti. Nyní je čas na syntézu vašich poznatků ve formě závěrečného úkolu a reflexi vaší vzdělávací cesty v průběhu ústního kolokvia.

ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉHO ÚKOLU

Vyberte si jednu z rolí dle vaší preference a vypracujte zadání:

A) Učitel/ka, učící knihovník/ce

  • Zodpovězte si otázku: Jak bych mohl/a něco naučit pomocí vizuálních informací?
  • Vytvořte: Vzdělávací objekt, který poslouží k vzdělávání v oblasti dle vaší volby. Můžete si vybrat téma/problém, kterému jsme se věnovali v rámci kurzu, nebo jakékoliv jiné téma. 
  • Definujte si: Cílovou skupinu, která se bude pomocí vašeho vzdělávacího objektu učit. Formu vzdělávání - prezenční, hybridní, distanční. Cíl vzdělávání - co chcete naučit a proč právě tímto způsobem? Na pomoc si můžete vzít Bloomovu taxonomii nebo kolo iPadagogiky.
  • Příklad: infografikasketchnote videointeraktivní e-learningový prvekpracovní list pro analýzu fotografie nebo cokoliv jiného

 
B) Vědecký/á pracovník/ce

  • Zodpovězte si otázku: Jak bych mohl/a pomocí vizuálních informací podpořit/demonstrovat své vědecké tvrzení?
  • Vytvořte: Vědeckou vizualizaci, kterou byste mohli publikovat například v rámci diplomové práce, vědeckého článku nebo na konferenci. Může se jednat o reálnou práci, kterou jste vytvořili/tvoříte, nebo o fiktivní.
  • Definujte: Místo/médium, kde bude vaše vizualizace publikována. Cíl vizualizace - co chcete ukázat a proč právě tímto způsobem a ne jiným?
  • Příklad: graf zobrazující zjištění výzkumuposter na konferencischéma vysvětlující vztahy mezi pojmy nebo cokoliv jiného


C) Student/ka informačních studií a knihovnictví

  • Zodpovězte si otázku: Jak bych mohl/a pomocí vizuálních informací zmapovat svou vzdělávací cestu v oblasti vizuální gramotnosti?
  • Vytvořte: Vizualizaci, ve které ukážete, jak jste se posunuli v rozvoji vaší vizuální gramotnosti, zejména v rámci tohoto kurzu, ale klidně i mimo něj. Zkuste se zaměřit na milníky, které byly pro vás transformační - aha momenty, osvojení si nových dovedností, překonání vnitřních bloků, udivující teoretické poznatky atd.
  • Definujte: Posun, kde jste byli kdysi a jak se vnímáte teď? Ukotvení v rámci oboru - jak rozumíte vizuální gramotnosti, potažmo obsahu tohoto kurzu, v kontextu našeho oboru? S čím to souvisí, proč to tam patří? Jak to zapadá do vaší celkové studijní cesty na KISK?
  • Příklad: sketchnote, prezentace, myšlenková mapa,  nebo cokoliv jiného

Inspirujte se ukázkami vizualizací, které najdete v lekcích kurzu, nebo vymyslete cokoli vlastního - v online nebo offline podobě. Nebojte se výzvy a zkuste formu, kterou jste ještě v rámci kurzu netvořili! :) Tvorba závěrečného úkolu by vám měla zabrat maximálně 4 hodiny. Svůj výtvor publikujte na svém porfoliu a v Miro, vždy do neděle v týdnu před termínem kolokvia.

ÚSTNÍ KOLOKVIUM

Kdybychom se potkávali offline, byly bychom pravděpodobně v seminárce na gaučích a čekal by nás stoleček s voňavým čajem a kávou. I když se potkáme online v MS Teams a každý z jiného místa, pohodlné sezení a dobrý čaj či kávu vřele doporučujeme. :)

Průběh bude následovný:

  • závěrečný úkol (10 min): Pomocí sdílené obrazovky promítnete svůj závěrečný úkol a krátce jej představíte. Pak k vašemu úkolu řekne zpětnou vazbu spolužák/čka (v pondělí před kolokviem dostanete emailem rozpis určující, kdo koho hodnotí) a pak se vyjádří také vyučující. Hodnocení bude probíhat podobně jako na workshopu. 
  • cesta kurzem (10 min): Promyslete si, jaký byl pro vás tento kurz. Co vás bavilo nejvíce a co nejméně (téma, úkol, koncept, nástroj)? Co bylo přínosné, co zbytečné nebo příliš lehké/náročné? Splnila se vaše očekávání, nebo něco chybělo? V čem byste se chtěli dále rozvíjet? A jak hodnotíte vyučující a strukturu kurzu? Promluvíme si o tom, jakou cestu jste dosud ušli a jak se připravit na její pokračování po vlastní ose. :)

Tešíme se na vás! :)

CHECKLIST PRO ZELENÉ POLÍČKO


V semestru

✔️ představit se v "rámečku" v Miro

✔️ odevzdat alespoň 4 úkoly (3 úkoly kombinovaní)

✔️ vytvořit alespoň 4 interakce v Miro (3 interakce kombinovaní)

✔️ zúčastnit se alespoň 1 z workshopů/vypracovat 1 náhradní workshopové zadání (pozor změna: platí stejně pro prezenční i kombinované)


Ve zkouškovém období

✔️ odevzdat závěrečný úkol

✔️ absolvovat ústní kolokvium

Následující