9. LEKCE ypí)K HO MCTOpMfl He rtÓMHM xork tóhho 3a nocrcfcncn ni.T ct>m icji ritTCBoafiTejin Ha ílpkra, ho BCTBiia c, ne Koráro noňnbxMC b flpara c MOHre íipnJn e;in cl Cbipnx, hc Moxáx jia ce c i tm 3a hhbio- 11 raKk 3a m6h Hká-roiiBM cpaM á3, kóííto ci>m xb-i.á.i tVk nontMC ot n&T r onanii, BC óitx u ci>ctoBhbc Jia um k iiaiipitMep, hc KápjioBBB yHBBcpcbtí."t c ocnonkn Kkpe;i IV npci iCTwpmikneceTU nex. BiiHam ci,m 3a6páBBJi, ho He cím b :it)nycKa:i, ne hojioxchbcto c Tbjíxona cepti63HO. Mnbro iri.Tii ct>m i;.] .i.i xax c Bt3paCTTá xbpaTa janďiisar na 3a6panai, pa3-KÍ3BBJI ci>m ;iáxc ub ejiBH ahckhot na jka j óia. Hukotu oóknc hc cIm ch j;u i-.h , hc ckw m6i a na CTkna xaTO rcpbiiTe ot aiičK.ibrui c. A: - 3;ipáuKO, ccrk xkx ua ctíhiicm jio 4acobhiika na CrapoMecickrh rmoiukn? 3: - Maxan na hÍiíihm, 3auibTO in ci.nceM clm 3a6paBBJi- flaň na ce ornfcnaM. Ta a3 .upii hc hilu m ki,;ú- cc HaMBpaMC b MOMCHTa! Kaio hc jih íiBxora ne H.m 6fc.fi B flpara! C"t a p h h t rpkii mhůto cc c iipúMCiikJi b cpamicnHL- c iipejii. Mnbro crp.'i ;n ca ce pexoHcrpyHpa.'™, H3Me3Hana ca cTipme xa-ra3ÍniHeia. Cnkaa Bóry. hc mine KptiMBTC ca c» ocianajiH Ha mhctoto. He iicxaTe jih nipBO na níícM no cn"k fiiipa? A: - Hameauxa, HÚMa.no bchc .i.a itu TpfaĎsa. Ho mhcjih ne Mh jich ot bpcmc ua apejnc c uiejjan oTKtnfc MHiiinaMe. Mnneuc, na 3náem kí,.:í e HacÓBHHKi.r? M: - Jih, cerk ipsjĎBa na 3aBÍieM uajiBBo b na míiucm no y jihu a "Htuicxa". 3: - flk, tóhho rank, u me hhhcm itoxpaH bsbcctiihtc iiíi uhhtih ">' BeňBouy" n "y Tflrpa" . BTÓpara cbm 3ani)Mim;i Mnbro no6pe, 3ani6io TaM pcnbitzio e MIH' : íu![Vi ; a CH . . . t A: - íí bbjk tíi ! Tonk en ch ro ycnofcji OTJiBHno. A iihmíi jib na nu pa3Kkxcm neiuo 3 a caM&x i ac 6bhhx? 3: - Harntnaji ci^i My ce! Bcexa aha, xork-ro npecniax njiomkna Ha iiít 3a CTĎna rpB6Bauic na ch npoftiwaM ntT Mcwny 6e36p6nnHTe rypiicrH, kohto uitiiaHKB cTkTyHTC nopli He 3a6cji&3Baxa, hc xpaii Tkx hhhkbat xbpaia! A: - ZfoĎpfe nc. xkii^e, pa3Kk3itaa! 127 3: - Amh '[jlÍ'iiiihktiT e ot ... M: - ■ . . iianájiOTO na neTHäiicceru bck, ctcToh cc ot rph caMocToiTCJiHH nhcTH, íiäň-HÔBaia ot kohto c h 6 jih a i a. Qcrhumvnr uy McxaHÍntM c ot UICCTHaďCCeTH BČK H npC3 BeKOB&TC HC CC C npOMCIIHJT cwufccTnciio. C hc i opu a t a My cc CBÍ>p3BaT pc.Tttua Jicrtn^H. c^Há ot kohto pa^simna, ie npenc tííbhtc jihtc Ha rpa,aä ca ocjicíihjiu MáňCTOpa, 3a sa ne mďxc upy-ra/ie na nocTpoli 6mc nó-xy6aB nachnim*. A: - Mnjitfrc, hc TÚ Kora ch Gíiji /Jtpýr íľi.T n npíira? M: - Cerä iumaM 3a Jiipnn hbt, no ia pai.TnKa ot b&c cbm ce iiomiTepecynaji jianpL-MC it c>,m iraMépiiJi Miioro xy6aB ntTenojiiiTe.i, kôhto ctM npOHCJi 6me b Čomusi! A: - A iifee cmě TptrHa.iH t6jikobs iieno.TrbTBCiiii! M: - Amh na ! íij.i cnn.ti: i c: in. průvodce ccts ce -mih dok. vzpomenout si cpán m. ostuda ocHOBa — eiii dok. založit bek m. století 3a6p&BHM -mu ned. napomínat nojioacemíc n. stav; poloha aouycKaM -am ned. připouštět qýiiaM -am ned. slyšet HÍipacT f. věk, stáří aiiciinoT m. vtip npcncTaBHM ch -am ned. představovat si rep6ň m. hrdina m ;i i ''k i i> m. hodiny; hodinky orjitaaM ce - aui dok. rozhlédnout se, ohlédnout se ripoMeiife c e — Hin dok. změnit se, pcKinic rpylipaM -aui ned. rekonstruovat H3ie3na -eiu dok. zmizet Kpi.MMa f. hospoda fiitpa f. pivo ot/jchhm - siiii ned. oddělovat, udělovat MHiiano n. minulost hcthhckh adj. skutečný 3arhst -cm dok. zatočit H3BCCTCH adj. známý tiDBHHua f. pivnice 3anomhst -nul dok. zapamatovat se ycBoii - um dok. osvojit si, zvládnout otjihmho adv. výborně iiarníuiaM ce -am dok. vynadívat se npccHHaM -am ned. přecházet ctoji n. jídelna; židle npoĎHBaM -am dok. probíjet 6t36p6cH adj. nespočetný CTaTys f. socha Hafáno n. začátek caMOCTO^TejieH adj. samostatný ;iú:ieii adj. dolní npoMeHSM ce -au: ned. měnit se t í.mřc i ne-iio adv. podstatně ojí !.])■! i!jm ce - am ned. spojovat pe;ihua f. řada 128 npc,ncTÍniiTej] m. zástupce ocjienfc -HUi dok. oslepit MbiicTop m. mistr, řemeslník nocTpoi - mu dok. postavit npyraxie adv. Jinde pa i .mha f. rozdíl uojubriix ce - um dok. připravit se DALŠÍ SLOVÍČKA K LEKCI ; i.i-i ce -am ned. připadat Co dni) yic6c>i adj. školní, učební ocBo6o*neiiiie n. osvobození TypcKB adj. turecký o6pa3ysaM ce -am dok. vzniknout Btct&hhc n. povstání ci,i;iíhjm -am ned. vytvářet n;tnýiiaM -ani ned. slavit p66ctbo n. poroba, otroctví HhkyjincH m. svátek sv. Mikuláše 1116yxbbm -am dok. vypuknout ocHOBkBaM -.r:i ned. zakládat h i.iiiTLi.M -aiu Hea. vylétávat 3aBHcpa adv. předevčírem BnpyrnHCii adv. pozítří yTpe adv. zítra . mnu:) adj. všední npk3HHp6nre. Poznámka: Řadové číslovky se v písmu na rozdíl od češtiny neoznačují tečkou, v případě potřeby je možné uvést jen koncovku oddělenou od Číslice pomlčkou: 1-H (m>pBH), 12-a (nuanaiic j a), 54-0 (nemeccT n MeTijtpxo). CVIČENÍ 1. Přečtěte číslovky základní uvedené v mluvnickém výkladu a zapamatujte si je. 2. Tvořte od všech číslovek základních Číslovky řadové. 3. Ctěte následující Číslovky, a) číslovky základní 23, 17, 5, 234, 158, 35. 3439, 8. 79, 30, 51. 794, 2562, 13, 1995, 1876; 131 b) číslovky radové 1, 4. 7, 15, 19. 50, 3. 22, 37, 9, 75, 155, 32, 234, 728, 64, 1539, 3276. 4. Odpovídejte na otázky s využitím nápovědy v závorkách. Vzor: A: Ha kóh aha ce nkna HbBaTa ronfena? (1. I) B: M'míj. i ronkHa ce nkaa Ha nfcpBH «nvapH. 1 Kôra ce npa3HyBa Kbncna? ( Ha 24. XII.) 2. Kork 3anbp*äBa? (npcii 681 ioakna) 5. Doplňujte následující věty o další časové údaje s využitím výrazu v závorkách. Naučte se vyjadřovat hodiny bulharsky! 8, 00 bceM naca 12, 40 enttn 6ei jiBäiiccT 9, 05 aeBCT nacä h nfcT mmhýTH 13, 45 asa 6e3 neTHkňccT 10, 15 nfecex h ncTtiáitceT 14, 55 Tpk 6e3 nfcT 11, 20 cjiHiiäHCCT h aBäScer ot HfcTHpH ao nfeT qack 12, 30 n»ankňceT n nojioskiia ufejni cľjkm nkca Vzor: A: B^fcpa 5iwe noucaejiiíHK. (3kBiepa) B: B'jôpa 6tme noneabaHUK, a íkBHCpa 6tme Hcabna. 1. YTpe mc 6iae cpkaa. (BapýrauieH) 2. Jipkc e ciGoTa. (Bifcpa) 3. Habe e R-ľbpHHK. (enca rpfc aena) 4. Bitpa 6tiue icTBipn,*. CyTpe). 5. Btophst afcn cjjen Hcabna c BTbpHUK. (hctbÍiPthmt afc«) 6. flfejiHnqHHTC anfc ca ot noneafcn-hiik ao iifertK. (nphtuiHHHHTe aHk) 7. Cerk c cfcacM iaca. (enca eakn ^äc) 8. Cerä c .usanäitcoi nacä. (upeak asa ikca). 9. Cerk e bccM 6e3 ncTukSctT. (cjiea nfcT mhhVth) 10. Cerk e asi nack a atceT MHHýTH. (caea afcccT usmy-th) 11. Cerk e hcthph h noaoBkHa. (rrpenk neTHkňceT mbhIih! 12. Cerk e cene m 6e3 nnaiiccT b nfcT. (npeak ntT MaHym) 132 6. Naučte se bulharsky základni matematické úkony. ci>6kpaHC: 1 + ] ■ 2 EnHb h ejuiŕ) lipa u n ,jbc. 2 2 = 4 njnbc jjbc e pänno Ha ií ŕ 111 p n ;i 1 B .!::*m .t ii.■ . 8 - 3 = 5 OceM 6es Tpíi npknu iict. 10 6 B 4 flfecei MÍniyc ini.LT c pamio Ha Tt t t upi! yMHOXCHHC : 3 x 3 ■ 9 Tpk no Tpa npanH neneT. 4 x 4 m 16 M&TspH yMiuiwfciit) na iČTiipu e p3BHO Ha nBaiiäňccT jiejifeHiie: 10 2 = 5 HkccT jic.icho Ha nne ripkuu nfeT. b) dávejte si jednoduché matematické úkoly. 7. Přeložte do češtiny. I. Uje ce Btpna kt>m nfcT iaca, 2. Ta B3JiC3C ckMO 3a ôkojio ncTHaňccT mhiiV-rii. 3. nťr h t Tpi« np6;rH3Í!Tejmo abä 4Íica. 4. Pe3yjiTáTBC mc 6i»uaT i-otobh c;ie;i ďko.io rpa qfena. 5. Tobí ce e cjiyiHjro iipejifi mhôto bckobč. 6. tlpejiH roniníH t y k hc MHukBaxa hohth uhnánu KOJik. 7. 3a Tfea ixnh ikca rpáfina fla CBÍpUIHTC BChlKO. 8. Ilpe3 ukjlOlO BpCMC HHKDH HC B;ié}C HDTO H3Jie3C- 9. W,t crferHCM 3a néT mhiivth. 10. Ilmkicaii iioiife nemäiKCT mhiiv i h. mô.isi. 11. Ezihii Miiuhir, MÔna! 12- Eií cerk u^Bawl 13- TponfeHTe mhh.'in.r: npC3 necer mhhvth. 14. níiiíTc neKkpcTBOTO npc3 iiitcT ««áca. 15. Ha bcckr ucTiiauccT MHiiyru H3-Jiina nfii: : } ■ ''p.'-'äuHJi. 16. Ohhsi i ojiHHH 6kxa MllbľO TpýjHH 3a BCHHKII. 17. IIo oiiOBa itpe.Me hhkoh hc míiľ;iliiiľ 3a ekojióihh. 18.Píi;iko ce BHxaaMe c iitio. 19. Ot upeMe ua n p t.m c th ce oĎkxna. 20. [IOHÍíitora nonynaBaM nircMä. 8. Odpovídejte na otázky podle skutečnost i. 1. KbjíKO c saciT? 2- B kúako iaca CTkuaTe cyipaH? 3. Ki.m kojiko nack .liiiaTe? 4. Ilo koč BptMe o6s«BaTe? 5- Ot kó.iko lanbnBa BkuiHsrr nkc ho Gí»ji— rapCKM? 6. B k&jhco qacä 3anbMBaT ncHTpkjiHHte BCiepiin iionimii no TejieB«-3iis? 7. Kôjiko naca uubiiiio ce saniiMknaTe c oijirapcKH? 8. Kojiko ikca jick-Hiiii íiMaTe aute? 9- Ot kojiko m rjifc;iaji rbsM 4>u:im. i i Hc c-Lm rjifeuaji t63h $hjim. A3 hc cím ro rjifcn.aji. Tfc rJtfejiaji jih cb tc?3h ipiiJiM? T6h hc t m 1 vjcjiaji tA^h 4»íijim? 2. Při vykáni- je v pl, i príčestí: Bhc ctc infcjia.nii. Vy jste se díval. 3. Povšimněte si nezbytné prítomnosti pomocného slovesa ve 3. osobě. 4. V bulharšt ině existuje ještě jedno l-p¥íčestí, které se tvorí od stejného základu jako imperfektum. SlouSÍ k tvorení dalších složených tvarú bulharského slovesa. PLUSQUAMPERFEKTUM Aoristové příčestí ve spojení s tvary Imperfekta pomocného slovesa ci,M tvorí tvary plusquamperfekta Co jeho výzmanu viz na str. 109). Tvary pomocného slovesa jsou prízvučné a stojí obvykle před příčestím. tázací částice jih stojí u perfekta vždy hned za pomocným slovesem (Hfthn bizwe jih H3nk3-bn, Koraio r ti doftde? - Ivan už byl pryč, když ty jsi přišel). sg- Pi ■ J. 6kx r-Fifcnaji -jia -jio Ghxmc 1 .ič.ui.m CMe 2. fitiiic rjtt;;a/i -Jia -jio GJixre ijifeaajiM čie 3. Gfcuje rjtfcuaji -Jia -jio ftiixa r jifejia;iH ca CVIČENÍ 9. Odpovídejte na následující otázky větami s prísudkem v perfektu. a) Vzor: A: Hkhhc, tm xc-jihji jih ch b BipHO? B: Zla, x.Vitn ti,v Hfc, ue čím xÓjihji. 1. Ejifeiia, th :iaKycua.ia jih ch? 2. flHpfcsTOpvr óme jih hc t h3ji!i31.ji? 3. Eo-piic orkurbJi jih c bcmc na paGoia? 4. Bhc fuin jih ctc? 5. Tfc 6hjib jih ca b MÍ.XHH? 6. ZJctcto oGjihkjio jih cc e? 7. Usán oĎaatuaji jih th cc c? 8. Tíi Bene .iciiiajia jih ch e? 9. npnínejiHTe th Bipna.TM jih ca cc ot Ujióbjihi!? 10. Tii 3anfccT.ji jih ch Kuin ara b 6h6jihoi fcicaTa? 11. Tfe cnipiuBjía jih c bchc? 12. Te -lunu nik.ni .111 ca cc? 13. Míiima sýiiHia jih c xjififiV 14. [loiuiiajíK jih CTe ch? 135 b) Vzor: TU KÍiia jih Ha Hbsh 3a .lémana? - B: Ht. bc cíji icy mkia,i dme. 1. Tfe Tpinta jih nfenc na pa6oxa? 2- Tt ciKrnaxs .1« jotím*7 3, Ti* npoifere jih Bfete KHHraTa? 4. Bíie nantcoxxe jih m3tcphS.tbtc bí nxpiKTcpa? 5. Tt npena/ioxa jih th m&htc nbanpaun? 6. KOHrptcvr aanftraa .th bc«? 7. Bfee octíiHiixtc jih jj.onpaií? 8. Tfe nanfeca .in uhcmÓto jo uanxa ci? o Ti aih jih jOKVMtíiTHTť? 10. Tfiii xnak jih npn Maiixa ci? 11. TbS se kozí :ib na jbňnc EiaBp&MC? 12- Tfe roBbpnxa jih c akc? 13. TLpcnxa jih mc? 14. Tk HaýiH jih ji&KHHiiTa? 15, T6fi BUJj.ii jih ciyiicaxa? 16. Bíie niiiasxe .th 3a npoxpkMaxa? 16. Tfe íiiuiaxa jih xejikmie jia nu rmcptinnai? 17. Tt mc.iVuiaxa jih noK.ikrja noipičí? 18. Bite MHHaxTt jih npc3 xoTtjia? 19. Tt no3Haaaxa jih ce? 20. Tfe yvkciByname jih? c) Vzor: Tfe mc rjj.fcjj.aiii jih x63h fybmt? - Ht, ki afeie clm ro rjifejian, 1. Tft me ck mCepfc jih chhí ot hbhthtc? 2. Ti uic iit BiiFcaiii jih Jifexap? 3, Té me ce BÍ>pnai jih? 4. Tfe me H3Jife3aT jih? 5. Tůň me noiifexa jjh Hnkn? 6. Biie me mh HaMfepHTe jih noxkHa? 7. Tfe mc hh o6schJ(T jib irbxa aa xoxfejia? 8. Biic mc oniixarc jih na ce cutpxeTC c rfex? 9- Tli mc hh íioickxe jih mjibxGaxa en? 10. Hiie uil; cíi rmiWiiM .ni rtapine? 11. Tfe me uponajikr jih KOJiaxa cit? 12, Tfe me oxiibpnm jih itpaxaTa? 13. FlfíMa jih aa 3aiB0pH npo3Ópeua? 14. TÓit me Ha-iiiniii: jih nnembro? 15. HiíMa jih aa xójihm na pasxbaiía? 16. Tíí me ciOtbh jih utuio? 17. Til me in ci>óV5tr;(aui :nt? 1S Tt níisid jjh ;ia ce yMopíix? 10. Utvořte k uvedeným věrám otázku podle; vzoru. Vzor: Hltan fecKa na oGijiRa. - Tbii ne fc jib oófenitaji bme? HBan ne Hena na oSsuiua. - Tbň ofi&aua.i jih e bchc? I. Tt itCKaT na nponcxaT xk3H khíii a 2. Tbii He xpabna na tinama. 3. Tfe ne Mtrax na nánaT nÓBCie. 4. HcxaMe jia ch noplqaMe nfemo 3a sněné. 5. TpúGiia j;a xc Hyjíx KOJifcrHTe! 6, ijkňre ,xa nouifejjHeM citiíMKBxe, 7. HetipcMtimo me xipea TcietJíbHHitn wy iibncp. 8- Xaňnc na kíixcm h na EiifcHa! 9. 3amb hc no~ Kaiímii b Pkiisa? 10. TpfeČHa na My noBkp&aT. 11. Tpfe6Ba aa hm uajifeM Hanina a/ipfcc n Ilp&ra. 12. Hcxax na mfejjax Tt)3H (bíiJiM- 13. Tfe CMfera aa crĎXBi né-iieo. 14. Tt ca roxfc-BH jja hh apeďJtbxax npyra nporpkua. 15- Kki aa ce efem 3a xona utrno! 16. TpaČBa na ch sanksnx cxaaxa b xot^jii. 17. Tt xcxax iiipno aa ce nacTaniiT. 18. Tpfe6Ba na hm cc ypcnfe nvryBaHexo. II. Transformujte ve~ty podle uvedeného modelu. Pozor na slovosled! Vzor: As cbm iena peMkiia. - As čijí ro sena. Ibn ciao ro c viz. 136 Bac ctc rjičuajiH (pHjixa. 2. Tfc ca hojíImiimu iu>Kánaia. 3. A? cim nankcaji aapfcca 4. Tk cm st pna ji xmira-ia. 5. Hkc cmc noc ct hnu MaiiacTkpa. 6. Bfce ctc npcná.TM 3aicjno«feHHHTa. 7. Tíi e uoMaraaa na M&iÍKa cm. 8- Hne aeic ci-«£mmVxmc Ha Giauk tb. 9. Tfc ca nkTa.iH pojiHTejiHTt cm. 10. Bfcc cxe OTrOBbpn-am Ha anpeKTopa. 11. Ta c Ký-muia no,iapi>K 3a ceCTpi um 12. Tt Cl ro xína-zm. na BCHiRH. 13. Tk hc ck sana/imi Konata. 14. Tc hc ca tí>pchjih TCiieTroBopa? 12. Tk ne My jih e noBkpaajta? 13. Te mvjih jih ca 3a rha KCTbpHH? 14. T6ií H3jrtraji jih bh e? 15. a3 ue cí»m jih ro iifcTana? 16. Hkc hc cmé jih JHácJTl 3a tobí? 17. Tfc hc ck jih ce npnGpajin 6me? 18. Tk ue cfc jih ce yiyjiiiJia? 19. Hke hc cmc jih aoiuak naBpCMe? 20. Tfc ne ca Jin bh jiíuin TOBk? 13. Vyslechněte si následující text. Wbíh iaxa r6cTH ot 4cxhu. íanáin n hm e CTka « xoTfcna n e ÉSMUCjnui xVGaBa uporpkMa 3a Tkx. Ue ctoht b BurrkpHii cflHk cfcsMHiia h tóh c pcuihji na hm uúKÍiacc naň-HiiTepécHHTe mcctí okojio Cťxjum. llonrÓTBHJi e v in>TyBane ao IIjtób^hb, kmicto c iia.McpH.i bt,3m6;khoct na ru nacraHk npa ejihu no3iiki'h. IIorpkxHji ce c h ?a BfenepHTe hm, kyniia e ĎHJieTH sa Tehn.p, 3a c/iHara ut-«icp e nOKáiiHJi ciioii npHkrejin na tocth, 3ank3H.i e mcctÍi b eofcH \\'ui< pec-ropiiiT. Pciukn e cliuo Taiá aa 3ano3náe t6cthtc ch c SknrapcxaTa Hapbjjua My3Hxa b e ypeakji Ghjicth 3a xoHntpra na aHcaMĎi>Ji "IlkpHH". IloMkcjiMJi c n 3a pa3XĎAKa ua BkTOna, ■ 3a k3JieT xio Pkjickhíi MaHacTkp. Ho 3acera ne c yctisji a a opraiiH3Íipa nocptiuaHCTO um na rapara. línán e hom6jihji ca ku cnfw KOJifcra aa My iiomčuhc, ho t6h nknauie iipcMc. Ha xpka línán nic b3cmc e;iii6 Taxck H tue orkac na iapara caM. 137 14. Spojte dvojice vět podle vzoru a měňte tvary perfekta na plusquamperfektum. ľzor: A: A3 cc eipnax. Thň c h3jih3i».ii bfeíe. B: KorhTO in cc nipiiax, rb» ne«ie 6euie H3.ift3i>:i. » t * jíjií i 1. Aa c e ii I.;-.-!.j \ n kí.iiiu. Ti k c m c e OTfeuuia Ha jickhiih. 2- A 3 ;toii;i&x Ha pá- * * I lílfľf;' íl ÔOTa. T6ň c am>irJiji i»e«ie. 3. A3 ce o6ánHX- Ti bcic c iialmura 3a ronä, 4. Aa otH/iox Ha ynpaariiĽHiiH. Tfe ca 3anÔHna.ni B&ie. 5- Mním flOHufc na rapaTa. Bjiaici,T Bcne c npnc-riirna.ii. 6. Ta nanese ot kíuih. fli»xni.T vbie e na.i&ji. 7 BájiH noTHHa na cnfapicaTa. Tpojifcň e 3aMBtia.i sene. 8. Ti bjic.hc n cantma A:s 1 Béie ctM cfeanaji Ha cbócto mhcto. 9. A3 na.MépHX upnúceopa. Tbw c rímftpHJi 3a upo6ji&Ma c ac bc t tma ch. 10. Ah ce npiiňpax b h i.iut*.. MaŕfKa mji c jrcrnajia b) Transformujte větu s plusquamperfektem do záporného tvaru. Vzor: A: Aj cc Btpnax- T6ň c uhji&31,ji Bene. B: KoríiTO &3 ce ui.ptí.tv. r i ti hute ne oémc Sf»ji« «e>ji. c) Transformujte větu s plusquamperfektem do tázacího tvaru. Vzor: A: Aa ce in.pnax- T6h c H3:iÍ3i>;j bchc. B: Kitraro äa ce ui.puax, t6h ôfcuic Jin ik n..i néie? 15. Přeložte do bulharštiny větami s přísudkem v perfektu. 1. Viděli jsme se často. 2. Proč jsi se nedíval na televizi? 3. Zatím jsme nedostali žádnou odpověd. 4. Ty jsi nám nevěřil. 5. Oni nám to už vysvětlili. 6. Referát ještě neskončil. 7. Naši hosté už odjeli do Prahy. 8. Jejich přítel se vrátil velmi pozdě. 9. Kdo ti to řekl? 10. Dnešní noviny jsem ještě nečetla. 11. Matka ještě nepřišla. 12. Telefonoval nějaký tvůj známý. 13. Hledala tě nějaká žena. 14. Neříkal jsem to? 15. Mysleli jste na mě? 138