6. LEKCE B Mara3MHa YTpe e cL6oTa. Oncora a qáxaM! OraaBHa HMaM yroBÓpica c apuBTejiKara mh F.MÍu;tm aa \bniim fíenHO na naiáp. HiíMa aa kytiVb smc xpaiiliTc mm ciókm hjih nemá ot ibm pba. ratTpoH6na, 3a x;ia6 i; tia soonepajíibhhh na:iáp me oTÍma ca.Má bme cyTpHHTa. Máňica mh me mh aanfc rbnen cnHci.it ■ mc Tpaňaa na HanaiapýBaM t6hho tobí a hhuio apyro. Ulc cc onSTaM aa n3Jifl3a Mitbro páHo, 3auiÓTo Toraea no Mara3HHHTC neb bme nav.! aa hm& onaiiiKii a Táni uic ch eneerít sp&Me h nepnH. B npoTHBeH cnyiaň H«Ma aa ycnfca b aeceT naca aa ct>m npen LjyM, *-i>ae-to íiMaM cpe-ma c Fmíi.u-m M eaBa TOiíiBa mc 3ant>HHe hcthhckoto nasapýuaiie! As ncKaM aa ch Kyna esan 3a ckh, a Ta me ch t4>pch pbicrca 3a aĎHiypnenr-ckh« 6aji. Ulc xdjuim no ueHn,pa, me omettaaMc iihtpmhhtc h me Mb*ew aa K3-CiiipaMe cubccm CBo66aHO. Híikukhsi chkct.iih, híik^ikuu ckvhiíh ctókr Káro mjiíi-ko, capene, Macjib, xjiafí, Han 3ejieHHynH! C F.mímhx ai-riio BpfcMC oGciac;iaxMC Ki,;it tne miiat-m Ulc oěhkojimm bcíihkh nb-i ii.iu-Mii míi 1 a 1 íniii b iií.'Hit,pa: me ce otCjíicm 11 b .thjóíimhtc i 111 McIHkh CyTHnu, a H.ixpIiH iuc ce no*fcpmtM b naxoa cianKapiinna. Haň-npiiarno na nác o6aic me 6Lac, Me HHMa aa OipaaMe! E: - JIhjih, HkMa jih aa cc ui>pn cm b 6hs Mara3HH Ha iri>Jia? Bcfc uáx, cxpýsa mii ce, ne tím ckhtc h o6ýnKUTe ca iu!:b mihu. JI: - Tii yMopfc jiu ce BCne? Hfccro hc hh ce cnyiaa aa nasapýBaMc caMM- Ha Menc mh e TbjncoBa npHHTHO, ie b 1,061116 ne HVBCTBaM yMÓpa. Ako nafecTH- Ha ch yMopeaa, aaa na bujum nfrMa .ih hhkaKua noaxcaama píiKJia 3a Te6e b wara-JÁHa oTcpfcma. Cucá ropa me otbjicm aa k vis:tm ckh.tc E: - A ne Mbace jih nipBO aa cfeaneM HBKi.jie 11 aa usnhcM no eaHÓ xaipc? flajiii npe3 tobí Hptjne n&Ma aa 3aTsbp»t MaraiHHHTe? JI: - Hfc, h«Ma aa th saTBbpaT, nskc pa6bT»t ao kícho. Bmip6ct>t e aajin nbcae mc {mam chjth aa cbíjjiiih.m n ;ihh \. Hcuia. E: - Cbrjiacna ci>m, xknac aa bíj.ihm k3Kro hm3 b Maraifana OTCpema, m.ic abc- :ie mc cfeancM H«Ki>nc. XaptcBa jih th onáu pb^ona pbK:is? U|c a npbbuaM Ji - Hawa aa mu ce cipuHin, ho Tbih hbbt hc th othba. Il(e HTiJiěacaam CMfeiu- ho, pb30BBs»t asiiT ne c Mitbro noaxoa&m tia Tb3H c;i> '».111. A h raxaiia i mnpbica nona Étkt ne e MoaepHa. Tps6Ba th Hémo ejierkHTHO. Eů ohíiíh nfcpHa pbujia HaopkMep, xém e KJiacHiecna, x&m c ceMnjra. Bchwkh momíi- 90 vĽTa mc ni janiinuai ! HiíMa aa crpeuiiiui, aKO ca cJibxHUi h hskiikhh Gis^y-E: - Taxa jih mhcjihw? Ho6p6, mc np66Ba>i h hÍ:h. HŠMa jih o6&hc na mc ctCTa-p&na? -1: - H&Ma, tJi e tóhho 3a tb&flTa qMirypa! Ako kcKam, mc th niGcpcM bme h h sk a k bo xV6ano caKÔ- HatiptiMcp, Kašno mc clUKCM ia t on i t vk:i.: E: - Konpimeiio nu e? HakcTima c MHbro xyGaBO, M hbctít My c mh&ro no;ixo- ixva. Zlä, cei ä ci>m jioBÓrraa. Hc Tpk6sa oGanc na cd onpansi n xocaTa. JI: - A, iia HťHKa ucua! A íiMaiu jih oGvbkh n.iii mc ce HanbxH b r k \ ::a TipcuM E: - Hfc, mc ch oďVh ■. ;n:'f xýGaiiH lepím .;íľutr:i o6yuKH c TĎKieTa. CrpaxyBaM ce oBánc, mc MäiiKa mu kaTO paaGepc, kojikú mibro napu cmc noxapHn.ni, némc iikKora HHMa na mc iiycne caMa no MaraahiiHTe. JI: - He ce ôeanoKftif, ccri Mbxe h na cc cípnu, ho nbcjie, k a to bbjik k6jiko tu i iii _ ii6bhht Toajiir, nie ce pä;ifia, Tbii e i bjixoBa ejieráHTeii! Vrpe adv. zítra oTKOiä adv. odkdy or/jamia adv. odedávna, dávno yronbpKa f. dohoda, úmluva najkp m. trh, tržiště, nákup crbxa f. zboží x|Uinii r e jich adj. potravinový xpaiiiiTCmin ct6kh pl. potraviny pojí m. druh, rod racTpOM&M m. gastronom, konzum Kooncpa i íibch adj. družstevní ibicu adj. přesný cnHCi>K si. seznam naiiaaapynaM -aui ned. nakoupit 3a/iaia f. úkol t6mho adv. přesně s ambro cop. protože, neboť Maiaiim m. obchod Bet bute adv. stále ještě onannca f. fronta; ocas npoxiiBeH adj. opačný, protivný UYM (lIcHTpajicH YiiHnepcajieH Maiasn Ostřední obchodní dům caBá adv. teprve kcTHHCKR adj. opravdový, skutečný na3apyBaHe n. nakupování exkn m. vybavení ckh pl. lyže pbKJia f. šaty [dámské] aónTypneiiTCKH adj. abiturientský, maturitní ba.i m. ples, bál orjjČÄJiaM -aai ned. prohlížet bii i p Jma /. výloha ci>bcku etdv. zcela, úplně c b obojmo adv. volně, svobodně csyien adj. nudný mjiíko n. mléko ícncinýx n. zelenina obclac/javt -aui ned. projednat obBKOJifl -Biu dok. obejít oióiia ce -eui dok. zajít 6vtíik «. boutlque .tioóIim adj. oblíbený h) noiepna ce -hw dok. pohostit cjiaaKapHHna f. cukrárna 91 iri..t m. roh; . úhel 11!! mu adj. levný jrMopéH adj'. unavený cjiyHiiaM ce -am dok. přihodit se uioSmé adv. vůbec mí. th.ím -am ned. cítit, pociťovat yinópa f. únava uaticTÍíHa adv, opravdu, skutečně OTCptiua adv. naproti noíixoafím ad j. vhodný saraópa -hid dok. zavřít pa6f>t« -hiu dok. pracovat, fungovat kícho adv. pozdě í: ti:i.i f. SÍla nbciie adv. potom éfcrjffcčea ci>m souhlasím pb3 0B adj. růžový np66BaM -am ned. zkoušet clpflH cc -biu nad. zlobit se nusiT m. barva otíina Ha Hnxoro neoscb. slušet ti 11 jí.-* i jm -am ned. vypadat CMČniiio adv. směšně ctMm.ii adj. jendoduchý, prostý nojia ť. sukně xcm - x£m cop. jak - tak ÔMty n. šperk rpfewxa í, chyba (pfcrypa f. postava lauii^aaM -aiu ned. závidět ckďapkHaM -am ned. dělat starší canb ti. sako Konp^hch adj. hedvábný ;io»6/ieu adj. spokojený oiipäusí -iim dok. upravit, opravit Kocä f. vlasy jiaHCii adj. lakový TÍJKic n. malý podpatek iroxapia -mu dok. utratit ii>ciia -em doít. pustit 6e3noKoä ce -mu ned. obávat se, ci>pn.8 c c -mu ned. zlobit se píinnavi cc -am ned. mít radost, těšit se ToajícT m. toaleta, úbor DALŠÍ SLOVÍČKA K LEKCI pecTop&HT m. restaurace uoxaxa -cm dok. ukázat nyji&BCp m. svetr crieaBatii adj. příští xotcji m. hotel noicpŮBKa f. ubrus nonapk -mui dok. věnovat cnkpxa f. zastávka Ha.MČpw -mu dok. najít cjiea prep. po xuMiiKajtka f. propisovačka npcii prep. před (místo) nacT adj. obsazený pc3cpRkuHS f. rezervace otkpiiBaiiť n. zahájení npejifa prep. před (čas) ocbo6o3& -mu dok. uvolnit njnU'n.1 -em dok. opustit axb cop. pokud 3amÓTO cop. protože caMOJier ai. letadlo najrrb n. kabát 92 UKAZOVACÍ A TÁZACÍ ZAJMÉNA Ukazovací zájmena určující substantiva tvoří v bulharštině pouze dvojčlenný systém: tÓ3w. tom (pro blízké předměty), innn, ohh (pro vzdálené předměty). Ve funkci českého zájmeně ten se v bulharštině užívá členu určitého. Přehled bulharských ukazovacích zájmen: úkazu je překlad na: mask. fen. neutr. blízké TÔ3H TÍ13H tou ä T fc 3 h tento, předměty t6h t as ÍTýA) T fa h tenhle vzdálené f>H3H oiiínif OHOBä oh&3H tamten, předete t y 6hb obíjí (ohVíí) • ■■li iVrf onen vlastnost TaicaBa Ta k6b a TaKi'iiia takový Ol! a k i.n onaníiDa ohskób a nnaKHH a onaký množství T tak,tolik Poznámky: 1. Tato zájmena se neskloňují, pády se u nich vyjadřují stejně jako u jiných jmen. 2. Ukazovací zájmeno je signálem určenosti jmenné skupiny, proto po něm ve jmenné skupině již nemůže stát Člen. PŘIVLASTŇOVACÍ ZÁJMENA Systém přivlastňovacích zájmen v bulharštině se neliší od českého. Pomocí zájmen se přivlastňuje všem osobám v obou číslech, zájmena pro 3. os. sg. vyjadřují 1 rod substantiva, jemuž se daný předmět připisuje. Přivlastňovací zájmena se shodují v rodě a čísle se substantivem, k němuž se vztahuji, neskloňuji se. Kromě posesivity vyjádřené pomocí předložky Ha a substantiva {KHUrara na H5an) a dativních enklltických tvarů osobních zájmen iKHkraTa My) je to tedy třetí způsob vyjadřování posesivity v bulharštině. Ve jmenné skupině se přivlastňovací zájmena kladou na první místo a platí pro ně stejná pravidla pro tvoření tvaru se členem a jeho užití, 93 jako pro adjektiva, srov, str. 59 (napr. móíí - nbar, TĚba - TÓbara, né-ro&o - nbro&OTO, Hanin - Hkainre apad. ). Systém přivlastňovacích zájmen: osoba. rod ntask. fem. neutr. klad sg. 1. môh iibn nbc můj 2. TBOli tboh tboc 1 bou tvůj 3. jn. HÍl ob iih Dna HferOBO jeho f. u'. írn iitňnj H t H ho její 71. hctob nfcrona hěiobo ntronn jeho Pl. 1. iiäui Hama KÍwie lläuiH nás z. Baui b&ujh BauiB váš 3. TtXCH ráxna títxho jejich zvratné cbóů cboä cbí>e cboh ■ svůj Poznámky: 1. Přivlastňovací zájmena mají svůj přízvuk, /nohou tedy být i nositeli větného důrazu. 2. Čtvrtou (málo užívanou) možností vyjádření posesivity v bulharštín& jsou přivlastňovací adjektiva na -ob a -iih ; Ubohou, ftparOB, 6á-untri, mIhhhh, cřcrpiiH aj. CVIČENÍ Opakujte po učiteli. Všímejte si českých překladů ukazovacích vlas t novacích 'zájmen. TÍJ3H x^6aB j\bn OHaa Fiůcejia uecei: TaKkBa IJ1.3Mf)^llOCTIt rb|IKOB< cjiďkhu ycnoBHH MÍiaia nóua k on ä HäiĽHTe cicpÓMHn npfmocn réxeH no6tp npH&TCJi tď3k e.1h ůh3h tVíí-oh y« tenhle krásný den tamta veselá písniřka takové možnosti tak složité podmínky (to) mé nové auto naše skromné příspěvky jejich dobrý přítel, ten či onen všelicos, ledacos 94 2. Reagujte na následující věty podle uvedeného vzoru a využijte přitom slov v závorkách. Vzor: A: Manit* kcia cuhí k nit tm (flkňre, t63h) 3: „"jaíite ti t k 3H KHffra. I. T63H pccTOpiiiiT e 3arBopcH. (HflfcTC, Imiw) 2. TfcnH nueib hc mí xapfec- p v B3T. (naňTC, 6h3m) 3. HcxaM ni, Katu. a nepiia uaitia. (iiOKaatcTe, r6n) 4. Il\.a-Te jih rojifcMH 6tjiM uoKpBBKH? (noKaxeTe, Taste) 5. ĽJieiia íiCKa H&xaKbB mo-ncpeii nyjiÓBep. (nojiapíi, i aiiift) 6- Hnán Tipcn leiiiKa-fH.JirapcKn ptinnic. (3aneci4, T03H) 7. KojifcrlTa mh iiflMa XHMUKajiKa. (naň, toh] N. ^HpfeicToptT m6jih .ia jipyrnTe jioicyMCHTn- (npejikiiTe, óimií. 9. Uhnu, noKaxcTC mb JXpyrn yifeBHHnH. (nlutrre, tó»). 10. T6h Ti.pcii HÍncaici>B pénimie- (npcajioxi: i ľ, to;ih) II. Biu: oňimaTĽ ii;iĹ>'in c iiapoaHa MýaitKu. í mi j t.pteTe, Taxis) 12. Ta:m Ktiina hc mc HiiTepecysa. (rcksm na patirJifcaaH, bmu) 3. Nahradte Členy v určených jmenných skupinách ukazovacími zájmény. Věty pre loz t ľ. Vzor: Kti-itarKara e ot TIpara. - Tk.3n KOJifexica e ot ITpara. 1. KnítriiTe rpaÔBa na ce np«6cpaT. 2. MtpHaTa nianica tbôh jih e? 3. HpcxitTc ca ckí.iih. 4. Hôboto cnHckiwe HHieptciio ;i> c? 5. Eíijioto bhho e 6tjirapcico. 6. yniiJiHiueTO e mhôto 6-'iíi:ikq 7. KoHKýpct.x bchc cni.pi.ina. 8. 3anone;iTa hc e noaniícaHa ot nnpfeitTopa. 9. Iľpo6:ifcMi>t ce ;i toxHÍiBa. 10. He nknaii huckcth-Tti 11. llii4»opMami>)-4 a hc t napita. 12. Ha hc ciyninn MatnitTe u uhhhiitc ! 13-CníipKaTa c cpeiuy ynnue pciitctb. 14. íloickuara e 3a 6ccm nacä. 4. Odpovězte záporně na následující otázky s využitím zájmen v závor -kách podle uvedeného vzoru. Vzor: A: Tcsh KHfcrn tboh jih ca? (utroii) 8: Hc, Tc.iH viii:: h ne ca •''•ti. tc ca nferouu. 1. HcKaui jim TÄ3H 4:1111:1 :"' (6h3b) 2. TÍ3H hjicjí Ha HsäH jih e? (m6h) 3- Xapfcc-Baui nn Taidtua (bhjiMH? (.ipýr) 4. ,"U bii naacM iiíhuhtc pcHHiimi? (iiMaM, cboh) 5. Tosä t nbc .111 e? (tcxch) 6. Ha bh H36cpk jih ot oním niieríi? írbn) 7. Bhc xaptcnaTe jiu t6ji neBcn? (apyr) 8. TÍ3h h&hta nkuia jih c? (utnu). 9. ■ licicaTe .ih cimo TaKHBa xhmhkíijikh? (npyr) 10. TÓ3H jih e iiauiuar aiiapTaMÍ-m ba 1 u ' 11- Bfae u iaKÍn Knapiuji jih XHuécTc? (hc tô.TKOua xyôaB) 12. Tonk najirb Baroc jih e? (utnu] 95 5. Vyjádřete posesivitu. v následujících výrazech jednak pomoci přivlast- ňovacích zájmen a jednak pomoci krátkých dativních tvarú osobních z ájmen. Vzor: KHkruTe ua Ik-.áii - HcroBHrc miíuh, khbthtc My 1. n-hiipbcHTe na VHCHHUHTe 6. uhnu r c yimnu na rpaaa 2- ntcTiiMK Ha KOJitantara un 7. ::pn» i j.-iKa i a ua cecxpa mh 3. IlOJI&p-bKtT Ha 6pÍT Ml! 8. C thx OTBOp&HHCTO Ha EÔTCTí 4. rócTijT Ha jjaptitTOpa 9. fiineiuHTe > u k 11 ti Ha cTpanaTa 5. ceMéiicTBOTO Ha Mapka 10. juoôhmhtc hbctíi na xchhtc. 6. Odpovídejte na otázky podle vzoru s využitím slov v závorkách. Vzor: A: JXa th naM jio rfci n KiikrH? (oh3h) B: He vír jiänaä t ľ ju Kiihrs, a mh uaft OH&3H. 1. Ha BJiticM jih b TĎ3B Mara3kn? (6h3h) 2. Ha th iiaupäna jih cnfcctK na m&LUKHTc KHfcrH? (GijirapcicM) 3. U,a th iiOMfarna jih c ohcsh rianäiH? (tÔ3h) 4. /4a th Kyna jih lyuncM? (jomíitii! 5. fla th noHcca jih ciuio raicäoa TbpTa? (flpyra) 6. fla th ckna jih ot tobí ita th R3B&Afl jih itpunTC o6yi!KH? (p630B) 10. JJa Te 3anápaM jih na óh3h na3áp? (Haiu) 7. Nahradte vyznačené výrazy příslušnými přivlastňovacími zájmeny. 1. Tkán ciaa e Ha JIhjih h na Emíijthh. 2. ToBk ca KiiiirnTC na npocbbcop Hsa-h6b- 3. T&3H >ianTa c na Hafal. 4. Tobíi c b&cthhk na 6aiu& mm. 5. Tžuh KOJiä c na pojjkrejiHTe My. 6. PoníiTciHTe Ha_nfcjj>p_ca na pk6oTa. 7. CTyafeiiTcicoto oSuiexkrue na Mene h m6htc kujíc ih e aôcTa ckíuo. 8. PoxutHiiaT jjtn na Panita e nnecica. 9. yqfcjiinueTO Ha neľho hm c Haf>Jiíi3o. 10. CncnnajmocTTä na ÍICT^p h Tcópm e MareMkTHKa. 8. Přeložte do češtiny. 1. Kok p6kjhi th xapecBa nbBcíc, tíi:ih na Mäa hjih tÍ3h na ľlfcra? 2. Ako bh HHTcpecynaT rha hjih ohcjh Btupbcii, o6bpHCTc cc ki,m jmpeKiopa 3. lue TpkĎBa Aa pemkBaM tójikobs TpýaHH h rb.iKOBa paa.iiiiiiH npo6neMH, hc hc 3h&m k a k mc cn^pnin t&a céaMima. 4. Ki,at me cjibacHai no;iap*»uHTe? Te3H ot Maňfta th me napěna b 6Ha uncaty. a rbsii ot m6hie ponkTCJiH Ha to3h patjn . 5, Kos Gkpa e nb-xy6aBa, h&maTa hjih BämaTa? 96 BUDOUCÍ CAS Na rozdíl od češtiny se v bulharštině tvoří budoucí čas od všech sloves (t.j. od dokonavých i od nedokonavých) jednotně pomocí neměnné íástice uj£ a příslušného tvaru významového slovesa v přítomném čase: I. me iiimia i:iu iiMiueM 2. :nc iihmeiu m e iiíiiuĽTe 3. me nhiuc mt jiítmaT sg. 1. iuc h a n faro a uje 2. me Hanbuieuj me HanhiDeTe \>- me iiajiíiuie me iianiiujaT napíšu Na rozdíl od češtiny tedy prézentní tvary dokonavých sloves nevyjadřují čas budoucí. 0 jejich použití viz poznámku 1. 2áporné tvary budoucího času se tvoří dvojím způsobem; ufona na + prézens významového slovesa He mt + prézens významového slovesa (obvyklý způsob) (méně častý způsob). Příklady: Hrm a na ie"re nlnro, HiiMa aa cc cpeutHCTe. i a k iíC nt rm ľ to M_v H c mt Ji a ľ B;iíiKti ge uife Jibtue Ha BpcMC Tvoření otázky: Nebude číst dlouho. Nesetkáte se. To, že se opozdil asi nebude náhoda. Vlak nepřijede včas. kladná záporná me + prézens významového slovesa * jth ukua jih na + prézens významového slovesa. Příklady; Uje «ieieiii jih ntjiro? HiiMa _' i si na c e cpemneie? Budeš číst dlouho? Nesetkáte se? 97 Sloveso cbM má dva způsoby tvoření futura: pi. V8> r tuc 6ÍJia WC 6iVneM L. uie 6 tnem iii L." fii.neTt í me Gine m k Gin a t 1. me cím me cmc 2. m-.- CÍT me cre 3. mc t mc V záporném tvaru se nejčastěji užívá tvaru Hkwa na 6tna. Poznámky: i. Tvary přítomného Času dokonavých sloves nemohou vyjadřovat aktuální prézens, užívá se jich především v fla-konstrakcích a ve vedlejších větách, kde označují potenciálnost nebo následnost děje, např. : MÔra na ce o6an« facxaMC na nóSneie 3 a ii nu j h ch (3a) na ne 3a6p&bhuj. Ako 3aKT»CHeeuj, H&Ma na Te laicaMC. můžu zavolat chceme, abyste přijeli Zapiš si to, ať nezapomeneš. Jestli přijdeš pozdě, nebudeme na tebe čekat. Jakmile skončí, řeknou nám. lUó.m cuipiiiar, mc nit icaxaT. 2. částice se Je v kladném tvaru futura neprízvučná, může být od tvaru i významového slovesa oddělena jinými príklonkami, napr: As me My cc u3bhh&. (Omluvím se mu. ). ffůže však stát i na začátku vety: Ifle My cc n3Blink CVIČENÍ 9. Převedt e do budoucího času. 1. Hfee MhkoMC tůcthtc ch B kíiiuj. 2. Tfaň iihuic nkrniOMnara ch pkooTa npH upo4>ecop (laaH&b. 3- CeHpei-kpicaTa nonr&TBH MaTcpKajnire ja iikuiai a cpfema. i 4. Vipe iiMa.Mč ctueiiiánHL. 5. Kom peci.s ce npoBexna n Flpkra. 6. FIhcmóto e Ha MÍľuiKH c3iik. 7. npcBCxjiaM enkn pouku ot ťVL'irapciot. 8. Ihixeiiep íleTpÓB nHtc ne MeTe JiČKmanTa ch. 9. Th iikMam Mtiôro BptMC. 10. He té c.nyiuaM bhh-MkTcnuo. 11. He MÔra na bb noMÓrHa. 12. Opi anmkiopuire hc HaicaT na rapa-ra, a nocptmaT rí>cTHTe u xortna. 13- KaKBb xĽ-jiafere? 14. Pa6t>Tfl b en«6 H3naTCJICTBO. 98 10. Reagujte na následující věty otázkou (kladnou i zápornou) podle uvedeného vzora s využitím slov v závorkách. Vzor: A: floBCiepa me xbnjc Ha kbho. (tÍi) B: lir nu x6jjjuu jih? Ti; HJlMa :im 1a xi'ukih? 1. vTpe nie oikneM na r6cTH npa llbati. (th) 2. Hute me ce rri,piia päHO. (tjj) V i 3. Ilnan me c.tíi í a Ha ujjt.nimuaTa cnfapxa. (nnh) 4. A3 me noiiin aM na pentn-n i: h r a (tô::) S. Te mc nori.pĽHT tui4>opMaiiHH 3a HOBaTa Knina. (Mapba) 6. Híiľ uic npHeMesi noxana-ra. (re) 7. Tii me xhbccuj b xoiejia. (une) 8. IleTi»p mc HaMcpu apcMe 31 TOBä. (11b au) 9. Hťic mc rnenaue tÔ3h tyhim. (nite) 10. A3 me n3iipíiTH ÓTroBop. (th) 11. Reagujte na následující věty replikami s použitím slovesa ct,M v bu~ doučím Čase. Vzor: Ejiena cjienna Mcnirniina. - Tii me Olac JicxapKa 1. non.pcéTe mc aoBCHepa, Cncn 6ceM nacä ... b k í,mih 2, y«iäcTHHnHTe ot E^Jirapna npHCTÍnar Vrpe. CyTpHHTa ... Ha rapaia. 3. Hne TpirnaMc Bednára. Oica aéceT mhhvth ... y Bäc 4. Ot icpíiB aiieTO Ha KOHrpěca 3anb*íhíí b 6ceM iaca. T« ... tí>m? 5. Te me hu xyiiHT Ohjict. Cpemara hh ... tóuho npenft ^Unua. 6. TĽ mc xôjikt Ha Binnuia. Eopfac ... c tax. 7. b|c th ce o6ä-aa yTpe. Tk . . . Ha päôoTa? 8. Té Hk»«a na hit naKai. ... tím npcan häc. 9. UsiaMC cpfciua upen xoTCna. Tóň ctmo ... tím. 10. He 3am.ciiaRaHTc noBfciepa! Hoôpfe, ... i3m tianpeMC- 12. Přečtěte a preložte následující dialog. t - flbGi.p jien! Hm3tc jih cbo6ôjhh jterjiä, moji»? - llMa hhxo.tko, 110 Ht cä B CaMOCTOkTClHH CTäll. - A ne o^äícnaTe hh KHKaiCBH na ce ocboôoaht? - 74Hfec hamsí na ce ocbo6ohht. ho yrpe eaiia rpyna me Hanýcitc xoTena. 3a KÔii uch BE Tpaôea CTäflTa? - ()i noHcneuHHx. Mbxe jih na bh noMÓJia 3a cona caMOCToaTCjma <. j a x c nnt ncrjia? Mhoio me ct>m uh 6jiaľo;iapi!a. - 3a k6.tko í-.pacxaTe CTäaTa? - 3a cjtita ctijMHua, ano e bi>3mďxho. - JJ.ii, Mbatc, ho me bh [iom6hm b Hent-ia na ocBo6oafiTe no-paHo CTäaTa, 3aiub-to b tienená no o6aa oMäKBaue ipyna typkcTH or d^pauaHa, noho Bese íma pe3cp»aiwH. 99 p - Paafikpa cc, Hfcc naMBHäsaMC b nenfcjin pžiHO cyTpSHT& 3a npära. llinaMe Bfeíc 6hji6t 3 a caMOJiéi. Hfe c npoĎJieM 3 a híc. - IHe 3anfi.ua bKuicto íimc, mojih. B nOiienfcjiHUK 3anoBa;ta»iTe. - Mnůro bh 6:iaronapk. JonHar/iaHe ! b) Připravte si podobný dialog. 13. Reagujte na věty kladně i záporně podle vzoru. Vzor: QCt&jik ce cxôpo! - Cic6po wc ce o6au«. Cxôpo HJiMa na ce o6anB- 1. Hi.piičiĽ ce Ha npeMe! 2. 3aiiHUJCTe en tw* ;iamm 6me cera. 3, JIk;in na xynH xjikô ŕime cyTpnHTä! 4. T6ií na cna3H yrooupxaTa na sckxa nena ! 5. FIo-xaark My cnfcci.xa! 6. lipou epíi 3a kubihtc 6mc yTpfe! 7. 3aTBopk BpaTaľa 8. fla npbfjBaMe tcíh pbxjra! 9. Té na OTÍmaT ľá»i 3äcw«o! 10. Hentá na ce 6e3-noxonui! 11, Zla h c th cc ctpn«tí 12. OxBOpfeTe cn pe«niHnnTc! 13. fla hc hh 3aBÍi«KnaT! 14. Henck na xapimu Miióro napli! 24. Odpovídejte na otázky větami v přítomném nebo budoucím čase podle vidu slovesa. Vzor: Dlc hh väicaT HM tím? - Tfe Benc hh HäxaT. IUe hh iiciaKaT :ih jím? - JJa, uic mi noHaxaT. 1. Hc hh pa36cpár jih? 2. 0|e ce pa36kpaMe jih? 3. IUe cc RtpHaT jih Ha Bpfc-Me? 4. Uje ce Bp-LmaT jih Tjxa? 5. nfeľbp jih me luiauta? 6. Dle r h iiomďjihm jih 3a Tona. 7. HJma jih na mhcjthiii iio t6s awipoc? 8. HfíMa jih toh «a noMÍic-jiH hciuo ji6uio? 9. Uje oneiiiT jih iiauiara noMOiu? 10. U|e th 6ine jih upnkTHO na nóäneM c tc6c? 11. HfíMa jih na ce cnyiii hciho? 12. Tona h h Ma jih na ce cjiýHBa ifecTo? 13. IUe ÄCJikete jih ohjicth? 14, Dle ce npu6epfeTe jih bxíiuh? 15. H&Ma jih na no6tp3aMe? 16. U|c 0tp3a jih? 15. Pfevedte věty do záporného tvaru. Pozor na slovosled! 1 1. A3 ct.m CTynfciiTKa. 2. Th GknrapHH jih efe? 3, Bfcx tC3h kiiíu u! 4- B|e Bajik /rLam- 5. 4fecT0 ce cpéujaMc u \ uiiBcpcit r ť t u. 6. llcsai na cb xojiht bcic. 7. Ejiine c näc! 8. B|e ce ô'initui jih nknio? 9. Tobk c hhoto cxi.no. 10. 05ank h cc! 11. TpiiÔBa na qaxaMC. 12. Tk lysaní jih? 13. noxaatk mh 6ejifcxHMKa ch! 14. KämíiM th na BHHMkBara. 15. Móra na onkiaM na ro y6enk. 16. IUe 3an6n-ha t ci,c sax-bCHfeHHC 17. lloBkpnaii hm! 18. IIIc hh noHccái jih nemo ot C6<|>hh? 100