Jaké jsou rozdíly mezi dílem 1. a 2. RVP ZSŠ?
Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice
Rámcové vzdělávací programy
Schéma RVP
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)
(v platném znění)
- část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)
- systém péče o žáky s přiznanými PO
- podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO
- část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- definují podmínky vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS)
(v platném znění)
1. díl - Vzdělávání žáků se středně-těžkým mentálním postižením
2. díl - Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Principy - zaměření na žáka v RVP ZV
- Využívat vnitřní diferenciaci výuky
- Nabízet povinně volitelné předměty pro rozvoj zájmů a individuálních předpokladů žáků
- Vytvářet příznivé sociální klima založené na motivaci, spolupráci a aktivizujících metodách výuky
- Změny v hodnocení směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení, širšímu slovnímu hodnocení
- Zachovat heterogenní skupiny co nejdéle, oslabit důvody k vyčleňování žáků do specializovaných tříd a škol
- Zvýšit spolupráci
Vzdělávání žáků se SVP
Do ŠVP jsou zařazeny
Speciální vyučovací předměty
- příklady: český znakový jazyk, rozvoj grafomotoriky, bazální stimulace, práce s optickými pomůckami, předměty zaměřené na logopedické obtíže, SPU, vizuálně-percepční dovednosti, sluchové vnímání, AAK, Braillovo písmo
Předměty speciálně pedagogické péče
- jsou zajišťovány pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo školského poradenského zařízení
- při dodržení nejvyššího počtu povinných vyučovacích hodin,
- ve druhém stupni podpory je zaměřen na nápravy v oblasti logopedických obtíží, řečové výchovy, specifických poruch učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, zdravotní tělesné výchovy, nácvik sociální komunikace.
- Ve třetím stupni podpory zahrnuje předměty speciálně pedagogické péče uvedené ve druhém stupni podpůrných opatření, doplněné např. o zrakovou stimulaci, bazální stimulaci u žáků s mentálním postižením, práci s optickými pomůckami, logopedickou péči, u žáků, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se věnuje rozvíjení sluchového vnímání, odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci, českému znakovému jazyku, dále se věnuje prostorové orientaci, případně dalším oblastem speciálně pedagogické péče.
- Ve čtvrtém stupni podpory je předmět speciálně pedagogické péče zaměřen na oblasti předmětů speciálně pedagogické péče ve druhém i třetím stupni podpůrných opatření a dále na český znakový jazyk, prostředky alternativní nebo augmentativní komunikace, na prostorovou orientaci, na samostatný pohyb zrakově postižených, na práci s optickými pomůckami, na Braillovo písmo, na bazální stimulaci u žáků s kombinovanými vadami, případně vychází z dalších obtíží žáků, které vyplývají z charakteru jejich zdravotních obtíží.
- V pátém stupni podpory vychází předmět speciálně pedagogické péče ze specifik obtíží žáka, je stanoven SPC.
Při identifikaci speciálních potřeb žáka a jeho vzdělávání se využívá se souhlasem rodičů služeb školských poradenských zařízení a odborných pracovníků školního poradenského pracoviště
Odpovězte si na položené otázky
Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými RVP?