Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Rámcové vzdělávací programy

Schéma RVP

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)

(v platném znění)

  • část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
    • vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)
    • systém péče o žáky s přiznanými PO
    • podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO
  • část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
    • definují podmínky vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS)

(v platném znění)

1. díl - Vzdělávání žáků se středně-těžkým mentálním postižením 

2. díl - Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami


Principy - zaměření na žáka v RVP ZV

  • Využívat vnitřní diferenciaci výuky
  • Nabízet povinně volitelné předměty pro rozvoj zájmů a individuálních předpokladů žáků
  • Vytvářet příznivé sociální klima založené na motivaci, spolupráci a aktivizujících metodách výuky
  • Změny v hodnocení směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení, širšímu slovnímu hodnocení
  • Zachovat heterogenní skupiny co nejdéle, oslabit důvody k vyčleňování žáků do specializovaných tříd a škol
  • Zvýšit spolupráci


Vzdělávání žáků se SVP

Do ŠVP jsou zařazeny

Speciální vyučovací předměty

  • příklady: český znakový jazyk, rozvoj grafomotoriky, bazální stimulace, práce s optickými pomůckami, předměty zaměřené na logopedické obtíže, SPU, vizuálně-percepční dovednosti, sluchové vnímání, AAK, Braillovo písmo

Předměty speciálně pedagogické péče

  • jsou zajišťovány pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo školského poradenského zařízení
  • při dodržení nejvyššího počtu povinných vyučovacích hodin, 
  • ve druhém stupni podpory je zaměřen na nápravy v oblasti logopedických obtíží, řečové výchovy, specifických poruch učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, zdravotní tělesné výchovy, nácvik sociální komunikace. 
  • Ve třetím stupni podpory zahrnuje předměty speciálně pedagogické péče uvedené ve druhém stupni podpůrných opatření, doplněné např. o zrakovou stimulaci, bazální stimulaci u žáků s mentálním postižením, práci s optickými pomůckami, logopedickou péči, u žáků, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se věnuje rozvíjení sluchového vnímání, odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci, českému znakovému jazyku, dále se věnuje prostorové orientaci, případně dalším oblastem speciálně pedagogické péče.
  • Ve čtvrtém stupni podpory je předmět speciálně pedagogické péče zaměřen na oblasti předmětů speciálně pedagogické péče ve druhém i třetím stupni podpůrných opatření a dále na český znakový jazyk, prostředky alternativní nebo augmentativní komunikace, na prostorovou orientaci, na samostatný pohyb zrakově postižených, na práci s optickými pomůckami, na Braillovo písmo, na bazální stimulaci u žáků s kombinovanými vadami, případně vychází z dalších obtíží žáků, které vyplývají z charakteru jejich zdravotních obtíží.
  • pátém stupni podpory vychází předmět speciálně pedagogické péče ze specifik obtíží žáka, je stanoven SPC.

Při identifikaci speciálních potřeb žáka a jeho vzdělávání se využívá se souhlasem rodičů služeb školských poradenských zařízení a odborných pracovníků školního poradenského pracoviště

Odpovězte si na položené otázky
Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými RVP? 

Jaké jsou rozdíly mezi dílem 1. a 2. RVP ZSŠ?