Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Digitální technologie v RVP ZV

Kapitola 3.2. Cíle základního vzdělávání

"pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života" (RVP ZV, 2021).


Klíčové kompetence

Nově vzniká Kompetence digitální (2021)

Na konci základního vzdělávání žák: 

  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít 
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků 
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce 
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání 
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

Digitální kompetence (DK) (dle nuv.cz)

DK chápeme jako průřezové klíčové kompetence (tj. kompetence, bez kterých není možné rozvíjet u dětí a žáků plnohodnotně další klíčové kompetence). 

Základní charakteristikou je aplikace – využití digitálních technologií při nejrůznějších činnostech, při řešení nejrůznějších problémů. Z toho plyne i jejich proměnlivost v čase v závislosti na tom, jak se mění způsob a šíře využívání digitálních technologií ve společnosti a v životě člověka.


Vzdělávací oblasti

Informační a komunikační technologie (ICT) se mění se na vzdělávací oblast Informatika a vzdělávací obor Informatika.

"Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

  • systémovému přístupu při analýze situací a jevů světa kolem něj
  • nacházení různých řešení a výběru toho nejvhodnějšího pro danou situaci
  • ke zkušenosti, že týmová práce umocněná technologiemi může vést k lepším výsledkům než samostatná práce
  • porozumění různým přístupům ke kódování informací i různým způsobům jejich organizace
  • rozhodování na základě relevantních dat a jejich korektní interpretace, jeho obhajování pomocí věcných argumentů
  • komunikaci pomocí formálních jazyků, kterým porozumí i stroje
  • standardizování pracovních postupů v situacích, kdy to usnadní práci
  • posuzování technických řešení z pohledu druhých lidí a jejich vyhodnocování v osobních, etických, bezpečnostních, právních, sociálních, ekonomických, environmentálních a kulturních souvislostech
  • nezdolnosti při řešení těžkých problémů, zvládání nejednoznačnosti a nejistoty a vypořádání se s problémy s otevřeným koncem
  • otevřenosti novým cestám, nástrojům, snaze postupně se zlepšovat"

(RVP ZV, 2021)


Průřezové téma Mediální výchova

umožňuje (a pro učitele povinné) digitální média

  • zařazovat napříč do všech vzdělávacích oblastí
  • propojovat obsahy vzdělávacích oborů
  • digitální média účelně využívat ve výuce žáků

příklady
  • rozvoj schopností analytického přístupu
  • vhodné využívání tištěných i digitálních dokumentů
  • zpracování obrazových materiálů
  • vnímáním znakových kódů, obrazu, zvuku
  • kritického přístupu k informacím apod.

cíl 

  • elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii 

média - zdroj zkušeností, prožitků, poznatků i rizik --> důležité elementárně umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty z okolí (z médií) 

média dnes - důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na 

  • chování jedince, 
  • společnost, 
  •  utváření životního stylu, 
  • kvalitu života vůbec.

Vzdělávací oblast INFORMATIKA

obor. Informatika na 1. i 2. stupni 

  • data, informace a modelování 
  • algoritmizace a programování 
  • informační systémy 
  • digitální technologie

Rvp zv 2021 s vyznacenymi zmenami
PDF ke stažení