Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Osoba / žák se speciálními vzdělávacími potřebami

Žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami dle zákona č. 561/2004 Sb. (původní znění) = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný 

S novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. --> žák se SVP je...

„…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“

Žáky tak pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání.


§ 16 odst. 9. školského zákona
„Pro děti, žáky a studenty… 

...s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením,...

...závažnými vadami řeči,...

...závažnými vývojovými poruchami učení,...

...závažnými vývojovými poruchami chování,...

...souběžným postižením více vadami nebo autismem…

...lze zřizovat školy, ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny.

Zařazení je možné, "...shledá-li poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích poteb dítěte, žáka nebo studenta... ... by samotná podpůrná optaření... ...nepostačovala k naplňování jeho vzdělávacích možností..."


Definice podle MPSV - zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb.

Změněná pracovní schopnost
Osobou zdravotně znevýhodněnou je fyzická osoba, která má zachovánu schopnost vykonávat soustavné zaměstnání nebo jinou výdělečnou činnost, ale její schopnosti být nebo zůstat pracovně začleněna, vykonávat dosavadní povolání nebo využít dosavadní kvalifikaci nebo kvalifikaci získat jsou podstatně omezeny z důvodu jejího dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu; osobou zdravotně znevýhodněnou však nemůže být osoba, která je osobou se zdravotním postižením.
Osobami se zdravotním postižením jsou fyzické osoby, které jsou orgánem sociálního zabezpečení uznány
a) invalidními ve třetím stupni (dále jen „osoba s těžším zdravotním postižením“),
b) invalidními v prvním nebo druhém stupni, nebo
c) zdravotně znevýhodněnými (dále jen „osoba zdravotně znevýhodněná“).


Kategorizace dle míry podpory

§ 16, školského zákona č. 82/2015 Sb.
"Podpůrnými optařeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta."

Jsou poskytována bezplatně školou a školským zařízením.

Podpůrná opatření spočívají v… DOPLŇTE SI podle novely školského zákona č. 82/2015 Sb.

Základní informace

  • 5 stupňů podpůrných opatření
    • rozdělení podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti
  • Podpůrná opatření 1. stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení
  • Podpůrná opatření 2. až 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení
  • 5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální
  • Nutný písemný informovaný souhlas zákonných zástupců
  • Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů

KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL Vyhláška č. 27/2015 Sb. v platném znění, včetně příloh


Možnosti vzdělávání

  • hlavní vzdělávací proud a speciální vzdělávání
Pravidla vzdělávání žáků s potřebou podpory definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění 

  • V běžné třídě – zpravidla max. 5 žáků se SVP (2-5 st. PO); současně ne víc jak 1/3 žáků třídy 
  • max. 3 pedagogičtí pracovníci
  • pokud PO, poskytovaná v běžné třídě, nepostačují --> na základě doporučení PPP, SPC, vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§ 16 odst. 9 šk. zákona)
  • v odůvodněných případech možnost vzdělávání žáků i s jiným znevýhodnění
    • max. ¼ z nejvyššího počtu žáků ve třídě (6 respektive 14 žáků) 
    • netýká se žáků s mentálním postižení

§ 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními

(1) Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků.

(2) Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině.

(3) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 zákona, a ve třídách, odděleních a studijních skupinách škol, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 zákona, mohou vykonávat přímou pedagogickou činnost souběžně nejvýše 3 pedagogičtí pracovníci.

(4) Omezení podle odstavců 1 a 2 se neuplatní u mateřské a základní školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 3 zákona nebo žáka podle § 36 odst. 7 zákona. Omezení podle odstavců 1 a 2 se dále neuplatní u střední školy, konzervatoře nebo vyšší odborné školy.

(5) Ve třídě, oddělení nebo ve studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 zákona, se mohou s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáků vzdělávat nejvýše 4 žáci uvedení v § 16 odst. 9 zákona. Omezení podle věty první se neuplatní u školy, které v jeho plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí dítěte podle § 34 odst. 3 zákona nebo žáka podle § 36 odst. 7 zákona, a dále u střední školy, konzervatoře nebo vyšší odborné školy.

Další paragrafy si dostudujte z vyhlášky!