Filosofická antropologie Daniel Špelda, Katedra filosofie FF MU uVymezení témat a otázek uI. Klasická dualistická vymezení podstaty člověka uII. Friedrich Nietzsche uIII. Existencialismus uIV. Filosofická antropologie 20. století uV. Transhumanismus a posthumanismus uSeznam pojmů uDoporučená literatura u Osnova Vymezení témat a otázek uantropologie z řec. anthropos – člověk a logos – rozum, řeč, nauka uantropologie = obecně nauka o člověku uv 19. století vznikly kulturní a sociální antropologie – soustředí se na různé aspekty sociálního a kulturního života ufilosofie se člověkem zabývala už od svých počátků, ale jako filosofická disciplína se filosofická antropologie objevuje ve 20. století ufilosofická antropologie chce především odhalit podstatu člověka uklíčovou otázkou filosofické antropologie je: „Co je člověk?“ udílčí témata: klíčová vlastnost člověka, místo člověka v kosmu (v řádu přírody), otázka vztahu ke druhým lidem u I. Klasická dualistická vymezení podstaty člověka udualismus (z lat. duo – dvě). Jako dualistické se tedy označují všechny názory (na cokoliv), které předpokládají existenci nějakých dvou sil, dvou principů, dvou prvků. uod antiky – dualistické pojetí uPlatón: nesmrtelná duše x smrtelné, nedokonalé tělo; sóma séma – tělo hrob uduše člověka se má oprostit od materiálního světa učlověk má pohrdat svým tělem; má rozumově potlačovat přirozené instinkty; asketismus ukřesťanství: duše x tělo; idea svobodné vůle; člověk je obrazem božím – tím, že je svobodný usvobodná vůle znamená především možnost rozhodnout se pro Boha, tj. žít ve skromnosti, v pokoře, v lásce k bližnímu, plní milosrdenství a soucitu k ostatními. upřejímá platónský dualismus ukřesťanství klade důraz na individualitu člověka u uRené Descartes (1596–1650) umateriální tělo = tělesná substance (substantia corporea); umyslící část = vědomí = mysl = myslící substance (substantia cogitans). utělo = stroj ; mysli jsou duchovní umateriální objekty vs. myslící vědomí (subjekty) usubjekt-objektový model světa: myslící subjekt vs. materiální objekty, které se nacházejí vně subjektu uCartesian dualism u u u II. Friedrich Nietzsche (1844-1900) 1. Romantické období uovlivnění filosofií Arthura Schopenhauera uSvět nemá smysl, je bytostně iracionální; jeho základem je slepá vůle uLidský život nemá smysl, ani zvláštní hodnotu – je tragický, plný bolesti a beznaděje uÚtěchu a pomoc hledali Schopenhauer i Nietzsche v umění u 2. Pozitivistické/vědecké období unadále tragické vidění světa uútěšná role náleží vědě: představuje holou pravdu. ukritika křesťanství: křesťanství člověka oslabuje, ba dokonce přímo ničí jeho přirozený, konkrétní život ve jménu vylhaného zásvětna; „zvulgarizovaný platonismus“ uRadostná věda (1882): „Bůh je mrtev“ – ztráta orientace v povinnostech a hodntoách uS rozvíjením průmyslové společnosti a oslabováním tradičních hodnot křesťanské společnosti přicházela dezorientace a hledání nových ideálů. u u udva druhy morálky: ua) morálka otroků (= morálka křesťanů): Křesťanské ideály pokory, lásky, soucitu atd. interpretuje Nietzsche jako morálku slabých, neúspěšných a dekadentních. To jsou podle něj ti, kteří mylně považují poslušnost a pokoru považují za ctnost. Slabost, pokora, soucit, trpělivost a sebelítost. ub) morálka pánů: moc, síla, hrdost, vládychtivost, přitakání životu – ale také přísnost a tvrdost k sobě. upouze páni dokaží produkovat hodnotná umělecká, filosofická a vědecká díla. Otroci vytvářejí hodnoty pouze odvozeně a sekundárně: totiž když se bouří proti hodnotám a výtvorům svých pánů. Otroci potřebují díla pánů jako vzor, který mohou popřít: sami za sebe nic nevytvoří. ukřesťanství jako kultura a náboženství otroků zvítězilo nad panskou kulturou Řeků a Římanů. u u 3. Období vůle k moci uNejvýznamnější Nietzschova díla: Tak pravil Zarathustra (1883-5), Soumrak model (1889), Mimo dobro a zlo (1886). uNadčlověk - idea nadčlověka měla vyplnit vakuum, které vzniklo smrtí Boha. Ideál nového typu člověka; cíl evoluce lidského rodu – jako vyšší biologický druh uNadčlověk má lepší biologické vlastnosti, ale podstatné je to, že ztělesňuje nový typ myšlení a nové sebepochopení člověka uVe jménu vyšších a původních hodnot svede definitivní boj s nízkou, otrockou morálkou: ztělesňuje sílu, udatnost, sebejistotu, rozhodnost, individualitu a schopnost myslet sám za sebe. Jeho nepřítelem je maloměšťácká stádnost. uexpresivní, poetický jazyk, používal poměrně siláckou darwinistickou rétoriku ukulturně-antropologický ideál, který měl vyvést lidi z morálního marasmu maloměštácké a pokrytecké německé společnosti konce 19. století. u10 Life Lessons From Friedrich Nietzsche u III. Existencialismus upředchůdci: Kierkegaard, Dostojevskij, Kafka uexistencialismus: Německo, Francie; vrchol 30.-60. léta 20. století uateistický ex. Martin Heidegger (1889-1976), Jean Paul Sartre (1905-1980) a Albert Camus (1913-19360) ukřesťanský: Gabriel Marcel (1889-1973) nebo Karl Jaspers (1883-1969) upodněty: a) zkušenost první světové války, v níž se člověk stal pouhou částečkou v neosobní mašinérii vojenských struktur a politických ideologií; b) rozvoj moderní industriální společnosti, která pod povrchem relativního blahobytu skrývala zásadní nebezpečí, jako bylo odcizení, frustrace, deprese, osamělost; c) filosofie, která se bouří proti filosofickým a vědeckým systémům, které považují všechny jednotlivce jen za projev univerzálních zákonů a univerzálních kategorií uhlavní cíl: zjistit, jak člověk může překonat různé dehumanizující tendence v moderní společnosti i pocity absurdity a jak prožít smysluplný a naplněný život uExistencialism (youtube - Crash Course Philosophy) u u ulidé nemají danou podstatu: naší existenci utváříme svými vlastními rozhodnutími a činy. na počátku života je nám dána holá existence a záleží na každém z nás, co se sebou v průběhu života udělá. To může být frustrující: jsme „odsouzeni ke svobodě“ (Sartre). uSvoboda v utváření vlastního života není žádná výhra, ve skutečnosti jde o to, že nám nic jiného nezbývá. uvědomí vlastní svobody = úzkost a frustrace: na každý se rád rozhoduje sám za sebe. unemůžeme překročit hranice podmínek, které nás vymezují: nemůžeme být všichi Jágr nebo Bagárová ui když jsme omezováni podmínkami, máme vždy možnosti, mezi kterými můžeme volit. Každý okamžik je volbou, nebo potvrzením předchozí volby. Vlastní život utváříme neustále, ať chceme nebo nechceme. uPokud lidé svobodně utvářejí svůj život, tak jsou také plně zodpovědní za všechny své činy, za vše, co se svými životy dělají. uExistencialista nepřipouští výmluvy všech válečných zločinců: „Já jsem pouze plnil rozkazy“, „Já jsem pouze dělal svou práci“. u u usvoboda a odpovědnost za vlastní života vyvolávají úzkost a existenciální „nevolnost“ uúnik do davového a konzumního života: Při takovémhle způsobu života nežijeme sami za sebe, ale jenom zcela pasivně přejímáme sociálně uznávané vzorce jednání a přestáváme být svobodnou lidskou bytostí. uhledání autentické formy existence. Člověk začíná sám utvářet svůj vlastní život podle vlastních, rozvážených a plně uvědomovaných rozhodnutí. upřechod od stádního života k autentické existenci = mezní situace: pocity úzkosti, zhnusení a nesmyslnosti u u IV. Filosofická antropologie 20. století Základní vymezení una počátku 20. století vzniká v Německu filosofická antropologie jako samostatný program utři autoři: Max Scheler (1874-1928), Helmut Plessner (1892-1985) a Arnold Gehlen (1904-1976) ureakce na rozvoj humanitních disciplín i (evoluční) biologie, podle níž je člověk jen další živočich ufilosofická antropologie od počátku usilovala o to, aby vyzdvihla výjimečnost a výlučnost člověka v přírodě upředstava naturalizovaného člověka, tedy člověka, který je součástí živé přírody plné živých bytostí. uz biologie pojem osvětí (Umwelt, J. Uexküll): každý druh vnímá i stejnou lokalitu (např. říční zátoku) zcela jinak podle svých preferencí: klíště, pták a divočák vnímají stejný keř úplně jinak a vypouštějí vše, co není potřebné z hlediska jejich přežití usrovnání se zvířetem: popření dvou tezí a) že člověk je podobný Bohu, b) že člověk sestává z myslícího vědomí a těla, které je jen fungujícím automatem učlověk je bytost, která má také nějakou biologickou tělesnost, která nás specificky spolurčuje u„být člověkem“ není něco daného nějakým souborem znaků, ale je to něco, co člověk trvale uskutečňuje. u u u u u 1. Max Scheler (1874–1928): Otevřenost ke světu uMísto člověka v kosmu (1928) ustupnice biopsychického života (vše, co žije, má duchovní život-psychické jádro): 4 vitální principy = formy duše. u1) rostliny – pudící cítění; u2) živočichové – instinktivní chování ; u3) sociálně žijící živočichové – navyklé chování – naučené, podmíněný reflex; u4) primáti: praktická inteligence – učit se a chápat pomocí asociací a analogií učlověk zahrnuje všechny čtyři stupně + princip, který člověka pozvedá nad tuto stupnici a proti ní: duch (Geist): pozvedá nad organický svět. Duch zahrnuje především myšlení, ale také emoce, touhy a schopnost se svobodně rozhodovat. . u u u u u u u uA hlavním znakem duchovních bytostí je to, že jsou otevřené světu a pro svět (weltoffen). ua) Otevřenost ke = člověk není upoután ke svému okolí/osvětí: Člověk dokáže živočišnou upoutanost na určité prostředí překračovat – a je schopen si uvědomit svět jako celek. ub) Otevřenost ke světu = člověk se dokáže adaptovat na každé prostředí. Člověk si svým myšlením a další aktivitami přisvojuje svět, jak potřebuje = civilizace. uV člověku proti sobě stojí duch a biopsychická charakteristika: duch utváří lidství člověka tím, odmítá jeho pudovou přirozenost. uTouto aktivitou také vzniká opravdová lidská osobnost uSouhrnně řečeno, člověk je výjimečný tím, že dokáže jednat nezávisle na faktorech a podnětech, které určují jeho biologickou existenci. Dokáže potlačit svá vnitřní nutkání a dokáže potlačit i omezení vnějšího světa (tím, že buduje technickou civilizaci) u u u u u u u V. Transhumanismus a posthumanismus Základní vymezení unové a zcela současné proudy uvažování o člověku, které velmi úzce souvisí s rozvojem moderních technologií upředpoklad dalšího vývoje lidského rodu, cestování do vesmíru upředstavitelé často nejsou filosofy, ale pojednávají o filosofických tématech u u u u u u u 1. Transhumanismus uTranshumanismus je stanovisko, které chce dále rozvíjet člověka – chce ho optimalizovat, modifikovat a vylepšovat pomocí moderních technologií – člověk se moc nepovedl – Homo sapiens 2.0, Homo sapiens 3.0 uhumanistické hnutí - překonání bolesti a utrpení uNick Bostrom (Oxford) - https://www.nickbostrom.com/ ua) prodloužení života a nesmrtnost (amortalizace) – smrt je obscénní, stárnutí je nemoc; implantáty, zavedení nanobotů, tj. maličkých robotů ve velikosti nanometrů, tj. 10-9 m, klonování, přenos vědomí. Vaše generace už patrně umírat nebude. Nesmrtnost není nesmrtelnost (lze umřít při nehodě). ub) vylepšování člověka (Human enhancement) – „Lépe je více“ – tělesné změny (slyšení, vidění atd.), mentální optimalizace (soustředění, extended-mind technologie), reprodukční technologie (prenatální vylepšování); biotechnologie nebo human genetic engineering uTranshumanism BBC u u u u u u 2. Posthumanismus uPosthumanisté nechtějí člověka vylepšovat, ale chtějí ho nahradit úplně jiným typem bytosti – transhumanismus je jen první fáze posthumanismu unová umělá křemíková bytost splývající s umělou inteligencí – postčlověk uMarvin Minsky (The Society of Mind, 1986), Raymond Kurzweil (Singularity is Near, 2005), Frank Tipler, Hans Moravec u„odtělesnění člověka“ – odmítnutí naší biologické podstaty ua) Mind Uploading (= Whole Brain Emulation) a virtuální nesmrtelnost. Nový typ nesmrtelné digitální bytosti, kterou už neomezuje její biotický/biologický substrát. ub) Singularita = okamžik, nebo epocha, kdy se lidský život zásadně promění tím, že bude zrušen lidský druh, který bude nahrazen umělou superinteligencí. Singularita bude doprovázena enormně rychlým rozvojem dalších technologií. (Může být i obrácené pořadí: důsledkem rozvoje technologií může být zrušení lidského druhu). udobývání vesmíru v podobě oblak nanobotů nebo souborů dat. usplynutí člověka a techniky – božská bytost, která splyne s vesmírem – homo scientificus astronauticus uposthumanism (youtube) u u u u u Seznam pojmů Doporučená literatura uSokol, J.: Filosofická antropologie: člověk jako osoba, Praha 2002 (a další vydání pod názvem Malá filozofie člověka). 1-SOKO1-2 1-SOKO-1-3 uCoreth, E.: Co je člověk. Základy filozofické antropologie, Praha 1994. 111-CORE-1-1 uStevenson, L. F. – Haberman, D. L.: Ten Theories of Human Nature, New York 2009. SKL-16515 u u u