Seminář k bakalářské diplomové práci Mgr. et Mgr. Michal Przybylski Ústav slavistiky FF MU verze Jaro 2022 1 Které předměty nezapomenout zapsat v posledním semestru? Máte-li v plánu ukončit bakalářské studium v následujícím semestru, nezapomeňte si v něm zaregistrovat a zapsat tyto předměty: ✓ (obvykle již máte splněno) PJNP304 Projekt bakalářské práce ✓ PJN304 Seminář k bakalářské diplomové práci ✓ PJN399K(P/H) Státní závěrečná zkouška bakalářská (K= Polská kulturní studia; P= Polština pro obchodní a profesní praxi, H= hlavní studium) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)2 Postup od zadání tématu po obhajobu ➢ vedoucí práce zanese definitivní znění tématu do ISu a přihlásí k němu studenta nejpozději 31. 3. (při obhajobě po podzimním semestru do 31. 10.), je nutné uvést název (v jazyce práce + anglicky), stručné zadání práce (česky, případně v jazyce práce) a několik zásadních položek z bibliografie (doplňte ve spolupráci s vedoucím práce) ➢ studijní oddělení automaticky založí archiv závěrečné práce nejpozději do poloviny dubna (JS) / listopadu (PS) ➢ student odevzdá práci, tj. naplní elektronický archiv (text práce + klíčová slova a anotace v jazyce práce + v angličtině) nejpozději 30. 4. (případně 30. 11.), později už samostatně nic neupravovat, i kdyby bylo technicky možné! (jedině po dohodě s vedoucím práce) ➢ student odevzdá dva výtisky práce (postačí i kroužková vazba) na sekretariát Ústavu slavistiky a to nejpozději následující pracovní den po termínu odevzdání do ISu; výtisky práce musí být shodné se souborem v elektronickém archivu závěrečné práce! Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)3 ➢ studijní oddělení získá od sekretariátu Ústavu slavistiky seznam skutečně odevzdaných prací a podle něj v průběhu 1-2 týdnů uzavře archiv práce v ISu příslušným studentům ➢ teprve poté přijde vedoucímu práce výzva ke kontrole práce (čitelnost souboru; kontrola antiplagiátorským softwarem), jejím provedením je práce zpřístupněna i oponentovi a lze vkládat posudky ➢ vedoucí Vám udělí zápočty za předměty Seminář k bakalářské diplomové práci a Bakalářská diplomová práce ➢ po splnění všech dalších podmínek (splněné předepsané kredity a předměty – u předmětů v posledním semestru si zkuste domluvit předtermín v posledních dvou týdnech výuky) může studijní oddělení vystavit elektronické potvrzení o splnění studijních povinností pro státní závěrečnou zkoušku (požádat o něj z univerzitního e-mailu nejpozději 5 dní před konáním SZZk), které uvidí zkušební komise v ISu (bez něj nelze zahájit SZZk) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)4 ➢ odloží-li student odevzdání a obhajobu práce, ale chce získat zápočet za Seminář k bakalářské práci, měl by do konce zkouškového období předložit významnou část textu práce (např. finální podobu jedné z hlavních kapitol + rozpracované další kapitoly) ➢ vedoucí navrhne oponenta práce (na poradě vyučujících polonistiky, nebo již dříve) ➢ oba posudky by měly být v ISu nejpozději 5 pracovních dnů před obhajobou; pokud by se tak náhodou nestalo, neváhejte a obratem se upomeňte e-mailem či osobně! ➢ obhajoba před komisí trvá přibližně 30 minut (na polonistice obvykle obhajoby probíhají ve stejném dni jako státní zkoušky) – student si připraví krátkou (pětiminutovou) prezentaci (téma, cíle, výzkumná otázka/teze, použitá metoda, ale hlavně výsledky), následně se přečtou posudky, na které zareaguje, poté následuje diskuse, během níž student zodpoví dotazy z posudků (dotazy můžete uvést na samostatný snímek do prezentace, aby je všichni členové komise viděli) – připravte si kvalitní odpovědi na ně, ale neuvádějte je do prezentace, odpovědi není dobré číst, jen případně krátce nahlédnout do poznámek ➢ samozřejmostí u celé obhajoby by měla být spisovná čeština/slovenština/polština! Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)5 Jak vzniká odborná (vědecká) práce? ✓ Definuj problém a formuluj téma. (Téma musí být odborné/vědecké, srozumitelné, přesné, ideálně i zajímavé a inspirativní, většinou také co nejužší, což pro bakalářskou práci platí dvojnásob.) ✓ Stanov si cíle a najdi klíčová slova. (Cíle práce mají obecnější charakter, jde o objasnění účelu práce.) ✓ Shromáždi důležité dosavadní poznatky a zdroje o tématu. ✓ Případně uprav téma zúžením (konkretizací), nebo rozšířením (zobecněním). ✓ Zformuluj výzkumnou otázku (tezi / hypotézu). teze = stručná, jasná myšlenka, z níž vycházíme a kterou budeme dokládat fakty/daty/výzkumem hypotéza = domněnka (soubor domněnek) obsahující nějaký odůvodněný předpoklad, platnost hypotézy budeme empiricky dokazovat výzkumná otázka – na rozdíl od teze/hypotézy je otevřená, nepředjímá výsledek, pro bakalářskou práci postačí i jedna (případně s podotázkami) ✓ Zvol vhodnou metodu. ✓ Získej a popiš primární literaturu / prameny / data. = např. soubor textů či filmů, dotazníky, poznatky z terénního výzkumu, statistické údaje apod. ✓ Analyzuj primární literaturu (prameny / data). ✓ Interpretuj výsledky analýzy, vyslov závěry, které odpovídají na výzkumnou otázku, resp. se vztahují k tezi/hypotéze. ✓ Publikuj výsledky. Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)6 Jak případně zúžit téma práce? • časové či prostorové ohraničení (např. Miłoszova poezie → jen Miłoszova poezie z meziválečného období; Polsko → jen Malopolské vojvodství) • tematické ohraničení ✓ zvolení dílčího aspektu (použijte např. obraty jako „s přihlédnutím k...“, „se zvláštním zřetelem na...“) ✓ uvedení tématu do vztahu/souvislosti („v kontextu...“) ✓ omezení na určitého aktéra/aktéry (např. rozvoj venkovského cestovního ruchu → omezíme se jen na roli polské národní turistické centrály v rozvoji venkovského cestovního ruchu) • kvantitativní omezení (romantičtí tvůrci → jen dva vybraní: Słowacki a Krasiński; próza B. Pruse → jen román Lalka) Omezujeme-li např. počet autorů (analogicky románů/filmů/regionů/jazyků/slovních druhů atd.), máme tyto možnosti: ✓1 autor (klasická případová studie, case study) ✓2 autoři (klasická komparace) ✓3 autoři – dvě strategie komparace: poměrně podobní autoři (poukazujeme na shody i rozdíly) x poměrně odlišní autoři, ale s výskytem stejného jevu (hledáme vysvětlení a příčiny rozdílnosti) ✓4 autoři či více – už je třeba dobře promyslet a zdůvodnit výběr (v bc. práci spíše nedoporučuji) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)7 „Čím více se zúží předmět výzkumu, tím lépe se dá pracovat a tím snadněji se také kráčí k cíli.“ (Umberto Eco) Doporučená struktura práce • titulní list, čestné prohlášení, nepovinné poděkování • obsah (po něm může následovat seznam obrázků či tabulek, pokud jich je více, případně seznam zkratek, pokud nejde o běžné zkratky, oba tyto seznamy mohou být i na jedné straně, jsou-li krátké) • úvod: představení tématu, důvod výběru (nikdy ne subjektivní!), cíle, objekt výzkumu, stručný nástin použitých metod, výzkumná otázka/otázky (případně teze/hypotéza) • teoretická část práce = diskuse odborné literatury: definice termínů, rozbor literatury teoretické/obecné (např. o románu jako žánru, o pozitivismu) i empirické/případové (o vybraných aspektech Prusovy Lalky) + podrobnější (než v Úvodu) představení primárních zdrojů (pramenů) • praktická (analytická/empirická) část: zde hlavní těžiště práce a vlastní přínos autora • závěr: prezentace výsledků, zodpovězení výzkumné otázky (případně potvrzení/vyvrácení teze či hypotézy), zhodnocení míry naplnění stanovených cílů • bibliografie (všechny použité zdroje, abecedně řazené podle autorů, pokud je to účelné, lze různě rozčlenit, např. primární/sekundární, tištěné/elektronické, monografie/články) • resumé (práce česky/slovensky psaná → resumé v polštině, polsky psaná → v češtině/sloven.) • nepovinné přílohy (je-li jich hodně tak nejdříve jejich kompletní seznam, všechny fotografie, grafy, tabulky apod. je nutno očíslovat a opatřit popisky; v odůvodněných případech lze zařadit zmíněné prvky přímo do textu práce) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)8 Důležitá pravidla během psaní práce • nezapomínejte, že práci píšete na filologickém oboru, tj. měla by obsahovat alespoň nějakou filologickou polonistickou složku (zkoumání polského jazyka nebo překladu z/do polštiny, polských literárních textů, filmů, polské kultury, kulturního či historického kontextu apod.) • nezbytné je používání odborného stylu, tj. vědeckého metajazyka s příslušnou terminologií: např. kniha → román; psal různé druhy próz → věnoval se různým prozaickým žánrům; turistická zajímavost → atraktivita cestovního ruchu; písmeno → grafém; jde o slova stejného významu → jde o synonymní lexémy; stěhování kvůli práci a lepším životním podmínkám → ekonomická migrace; využívá rychlé pohledy kamery na jednotlivé herce → využívá švenkování, případně tzv. smyku • dodržování pravidla „přesýpacích hodin“: čím úžeji vymezené téma a praktická část (např. jen dvě povídky), tím propracovanější by měla být teoretická část, očekává se širší diskuse odborné literatury (rozsah teoretické části tak může kolísat od 25 % až po 50–60 %) • vyžití relevantní odborné literatury: primárně používat recenzované články a monografie jen z důvěryhodných nakladatelství a webů, dokumenty renomovaných institucí a organizací, orgánů veřejné správy, ostatní zdroje jen jako doplnění a raději po konzultaci s vedoucím práce Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)9 • eliminace nevhodných zdrojů (není-li jejich využití z nějakého důvodu opodstatněné či součástí výzkumu): středoškolské učebnice, vysokoškolská skripta, bakalářské práce a diplomové práce (lze využít výjimečně a musí jít o nadprůměr, disertace ano!), studijní opory a prezentace, nerecenzované novinové a časopisecké články (pokud s nimi nepracujeme jako s primárními zdroji, např. analyzujeme jejich jazyk), propagační, komerční a marketingové materiály, popularizační texty a zejména nedůvěryhodné webové stránky (bez autora apod.) • práce se cizojazyčnou odbornou literaturou: nelze využívat pouze českou/slovenskou odbornou literaturu (ideálně ale ani jen polsky psanou literaturu), početné zdroje ve studovaném cizím jazyce (polštině) jsou samozřejmostí!, literatura v dalších cizích jazycích je považována za přidanou hodnotu • omezit sekundární citace (tj. citace převzaté z jiné citace): čerpat z původních článků a monografií, výjimky: texty velmi staré, nedostupné, napsané v autorovi nesrozumitelném jazyce – zdroj sekundární citace uvádíme v seznamu literatury (vyznačený zeleně), zatímco primární zdroj, z nějž pochází samotný citát, v seznamu nebude: BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998, s. 82. Cit. podle TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008, s. 15. Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)10 • do citací patří jen hlavní myšlenky článků a knih, nemají obsahovat nepodstatné pasáže (třeba jen kvůli navýšení počtu znaků), obzvlášť u přímých citací platí, že by měly být co nejhutnější (měly by tvořit max. 5–10 % celého textu), lze z nich vypouštět méně podstatné (pomocí […]), více využíváme parafrázování (interpretace cizího sdělení vlastními slovy, ale vždy s odkazem na zdroj!), zlaté pravidlo: žádná stránka práce bez alespoň jednoho (i to je málo) použitého zdroje! • snažíme se o maximální kohezi a koherenci textu: odstavce a kapitoly na sebe musí formálně i logicky navazovat, snažte se o konektory v kapitolách (v úvodu každé kapitoly velmi stručně vysvětlit o co půjde, na závěr velmi stručně shrnout její obsah), nesmí jít o „mozaiku“, která je náhodně poslepovaná, citáty je třeba uvést a zapojit do textu (nelze používat oblíbené Ctrl+C a Ctrl+V☺) • v teoretické části práce neuvádět jen výčet autorů, kteří o dané problematice psali, ale diskutovat, srovnávat, konfrontovat jich hlavní závěry a zjištění • dostatečné zdůvodnění volby daného teoreticko-metodologického rámce, metodiky sběru dat, způsobu výběru pramenů (nemůže jít jen o princip náhody, musím seriózně vysvětlit, proč jsem si vybral právě tyto literární texty / filmy / destinace či atraktivity CR atd.) • kvalitní zpracování výsledků – závěr je nejdůležitější částí práce (oponenta by měl přesvědčit i jen samotný závěr), přitom bývá velmi často nejvíc zanedbán; pokud je to vhodné a možné, využijte přehledné grafické výstupy (tabulky, grafy, schémata, mapy) – nezapomeňte na jejich popisky, pokud jich je víc, tak i na průběžné číslování Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)11 Formát bibliografických odkazů Na polonistice vycházíme víceméně z citační normy ČSN ISO 690 a jejích aktualizací, ale neuvádíme číslo ISBN (ani ISSN u časopisů). ➢ monografie, kniha: ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009, s. 50. ➢ příspěvek v kolektivní monografii /sborníku: PICHA, Marek. Základy odborného výzkumu. In: HORYNA, Břetislav a Josef KROB. Cesty k vědě: jak správně myslet a psát. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, s. 147–154. [kurzivou uvádíme je jen název sborníku/kolektivní monografie, nikoli název příspěvku!] ➢ článek v časopise: SABOL, Ján. Žáner balady ako prototext filmovej adaptácie. Slavica litteraria. 2018, 21 (2), s. 34. [případně lze rozšířit takto: roč. 21 (č. 2), zkratky vždy v jazyce časopisu, takže u polských např.: R. 15 (nr 3)] ➢ článek v elektronickém zdroji / na webu: TICHÁ, Jana a TICHÝ, Miloš. Jméno Zdeňka Milera nese jedna z planetek obíhajících kolem Slunce. In: Věda.cz [online]. [Cit. 27. 7. 2011]. Dostupné z: http://www.veda.cz/article.do?articleId=68377. [uvádíme skutečnost, že jde o e-zdroj a také datum citace] ➢ citace webových stránek: citace hlavní stránky: Ministerstwo Spraw Zagranicznych [online]. [Cit. 16. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.gov.pl/web/dyplomacja. citace podstránky: Články. Veda.cz: Průvodce informacemi o vědě a výzkumu [online]. [Cit. 16.5.2018]. Dostupné z: http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799796. [lze vložit i rok zveřejnění/vzniku stránky/příspěvku – za čárku za název hlavní stránky, případně podstránky; je-li znám, tak také autora/instituci – vždy mezi hranaté závorky s online a datem citace] Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)12 Formát bibliografických odkazů ➢ v textu práce se většinou odvoláváme na konkrétní stranu (strany) zdroje: ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009, s. 50–51. PICHA, Marek. Základy odborného výzkumu. In: HORYNA, Břetislav a Josef KROB. Cesty k vědě: jak správně myslet a psát. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, s. 149. SABOL, Ján. Žáner balady ako prototext filmovej adaptácie. Slavica litteraria. 2018, 21 (2), s. 34. ➢ v závěrečné bibliografii (seznamu literatury) už ale u knihy/monografie neuvádíme konkrétní stranu, u příspěvku z kolektivní monografie, sborníku či časopisu naopak uvedeme strany celého příspěvku (srovnej barevná zvýraznění se stejnými v předchozím bodu): ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. PICHA, Marek. Základy odborného výzkumu. In: HORYNA, Břetislav a Josef KROB. Cesty k vědě: jak správně myslet a psát. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, s. 147–154. SABOL, Ján. Žáner balady ako prototext filmovej adaptácie. Slavica litteraria. 2018, 21 (2), s. 29–36. Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)13 Opakovaná citace a zkrácený bibliografický odkaz ➢ při prvním výskytu zdroje uvádíme plnou citaci: 17 ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009, s. 50–51. ➢ pokud se citace ze stejného zdroje opakuje bezprostředně poté (tzn. hned v další poznámce pod čarou – v našem případě to byla nejdříve poznámka č. 17 a stejný zdroj citujeme v poznámce č. 18), neopakujeme ji, ale uvedeme: 18 Tamtéž, s. 62. Pokud citujeme i ze stejné strany tak bude poznámka pod čarou vypadat jen takto: 18 Tamtéž. Místo slova Tamtéž můžeme použít latinské Ibidem / Ibid., v polském textu můžeme (vedle latiny) použít Tamże. ➢ pokud se citace ze stejného zdroje opakuje až po jiných zdrojích, citační záznam zkrátíme: 22 ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách, cit. d., s. 68. V polském i českém textu může být také použita zkratka op. cit. (jde o zkratku z latiny = opus citatum, tj. citované dílo), případně dz. cyt. (= dzieło cytowane). Je žádoucí rozhodnout se buď pro české (polské/slovenské) zkratky, nebo latinské, není ideální je kombinovat (např. užívat Ibidem, ale vedle toho české cit. d.). Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)14 Modelový rozsah práce Ideálně cca 40 normostran od úvodu po bibliografii včetně (započítává se i poznámkový aparát) = přibližně 70 000 znaků s mezerami Úvod: postačí necelé 2 strany Teoretická část: cca 10 stran Praktická část: cca 20 stran Závěr: minimálně 2–3 strany Bibliografie: cca 2–3 strany, alespoň kolem 30 položek (zlaté pravidlo: počet stran práce od úvodu po závěr = minimální počet položek v bibliografii; uvádíme jen zdroje, které jsme skutečně použili a měli v rukou nebo před sebou na monitoru!, neuvádějí se slovníky, všeobecné encyklopedie apod., pokud s nimi nepracujeme jako s primárními zdroji) (Údaje jsou jen orientační, záleží na konkrétním tématu práce a domluvě s vedoucím práce!) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)15 Na co nezapomínat? ✓ každý projekt (a tím je i Vaše diplomová práce) má zrát stejně jako víno, proto na něm pracujte průběžně a beze spěchu ✓ práci na diplomce si rozdělte do relativně malých, ale pravidelných dávek; malou dávkou se nemyslí hodina denně, za tak krátkou dobu se ani nedostanete do správného pracovního tempa – ideální je 4 až 8 hodin třeba jednou za několik dní ✓ efektivně budete pracovat, když se Vám podaří odstranit všechny potenciálně rušivé elementy (osoby, prostředí, sociální sítě, e-mail, telefon…) ✓ neustále zálohujte všechna data a texty, nejlépe on-line přes cloudové služby (One Drive, Google Drive), ať nepřijdete o výsledek Vašeho snažení, nespoléhejte na USB disky, externí disky! ✓výmluvy typu odešel mi notebook, pes mi sežral poslední kapitolu, vypadla nám elektřina jsou už dnes passé a Vašeho vedoucího nezajímají… Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)16 Udržujte stálý kontakt s vedoucím práce! ✓ diplomant musí pracovat samostatně, ale všeho moc škodí! – je krajně nezodpovědné vedoucího práce kontaktovat jen ohledně stanovení tématu a poté až při odevzdání hotové práce ✓ vedoucí má zájem Vás vhodně nasměrovat, měl by Vás varovat, pokud se pouštíte do neproveditelného nebo nevhodného úkolu, může Vám doporučit (další) vhodnou literaturu, konzultanta apod., pokud vedoucí práce uvidí výsledky Vašeho snažení až na konci, nebo dva týdny před termínem odevzdání, může už být na odstranění závažných nedostatků pozdě ✓ vedoucí Vám ale bohužel nemůže věnovat pět nebo deset hodin týdně, takže nemusíte nutně chodit konzultovat každou drobnost, ale je důležité být s vedoucím práce ve stálém a pravidelném kontaktu (třeba i jen přes e-mail, MS Teams apod.) a z vlastní iniciativy ho alespoň v dvoutýdenních intervalech informovat o tom, jak postupuje (nebo z nějakého důvodu nepostupuje) příprava Vaší práce ✓ vedoucí práce neslouží jako jazykový korektor, snažte se proto minimalizovat počet jazykových chyb už i v průběžně zasílaných textech (pracovních verzích jednotlivých kapitol atd.), aby se vedoucí mohl lépe soustředit na obsah a nebyl neustále rušen formálními nedostatky ✓ pochopte prosím, že vedoucí práce nemůže těsně před termínem pro odevzdání práce všeho ostatního nechat a být Vám k dispozici 24 hodin denně včetně víkendů, v týdnu před definitivním odevzdáním už by měl jen zběžně zkontrolovat to, co četl dříve, případně s Vámi dořešit poslední detaily (např. úvod a závěr či formální záležitosti, na řešení obsahu už je trochu pozdě) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)17 Jak bude Vaše diplomová práce hodnocena? V posudku vedoucího práce i oponenta a v navrhované výsledné známce se odrážejí 3 základní hodnotící kritéria: ➢ obsahové (cca 50 % celkového hodnocení) ➢ formální (cca 25 % celkového hodnocení) ➢ jazykové (cca 25 % celkového hodnocení) Pokud je práce hodnocena jako nevyhovující i jen v jediném dílčím kritériu, je nevyhovující i celá práce! Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)18 Obsahové kritérium ➢ práce má charakter odborného textu ➢ jasně vymezené cíle a vhodně stanovený postup/metoda ➢ jasná a logická struktura, návaznost kapitol ➢ prokázaná schopnost pracovat s texty (daty) a analyzovat je ➢ používání odborných pojmů, tj. prokázaná znalost terminologie oboru ➢ dostatečné množství a relevance použité sekundární literatury a všech citovaných zdrojů ➢ naplnění cílů vytyčených v úvodu práce ➢ kvalita interpretace a zhodnocení praktické (analytické) části ➢ srozumitelná prezentace výsledků práce ➢ samostatnost zpracování práce (míra zásahů vedoucího práce) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)19 Formální kritérium ➢ dodržení minimálního rozsahu práce ➢ formální náležitosti: titulní list, prohlášení o původnosti, obsah, resumé, bibliografie ➢ vědecká etika: uvedení všech použitých zdrojů a odkazování na ně ➢ dodržování normy pro zápis bibliografických údajů: jednotná a správná podoba bibliografických odkazů a jejich umístění v textu (v poznámce pod čarou) ➢ správný zápis opakovaných citací a využívání zkrácených citací ➢ typografická úprava práce: zarovnání do bloku, přehledné členění na kapitoly a podkapitoly, začátky hlavních kapitol vždy na nové stránce, číslování stran (počítají se všechny od titulního listu, ale viditelné číslování je umístěné v zápatí až od Úvodu dále), stejná velikost a druh písma na stejné úrovni práce, odsazení prvních řádků nových odstavců, odstranění osamocených řádků (tzv. parchanty: vdovy a sirotci), odlišení názvů děl a periodik kurzívou aj. ➢ doporučujeme využít zveřejněnou jednotnou šablonu FF pro diplomové práce: https://www.phil.muni.cz/o-nas/organizacni-struktura/219913-studijni-oddeleni/sablonazaverecne-prace (najdete ji na této stránce úplně dole; podle potřeb ji lze upravovat) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)20 Jazykové kritérium ➢ práce je psána spisovným jazykem ➢ práce dodržuje zásady odborného stylu ➢ kvalita závěrečné redakce textu (odstranění překlepů) ➢ množství pravopisných a gramatických chyb ➢ stylistická úroveň a koheze (soudržnost) textu ➢ kvalita případných vlastních překladů ➢ kvalita resumé v polštině (polsky = résumé / streszczenie), resp. českého/ slovenského resumé u prací psaných polsky POZOR! Vedoucí práce není v žádném případě povinen opravovat jazykové a stylistické chyby v textu práce! Ale může Vás na ně upozornit. Píšete-li česky, využívejte v případě nejistoty např. Internetovou jazykovou příručku Ústavu pro jazyk český (https://prirucka.ujc.cas.cz)! Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)21 ÚKOL: prezentace konceptu bakalářské práce Proč?: zpětná vazba od všech vyučujících polonistiky (nejen vedoucího práce) a kolegů; vychází z projektu bakalářské práce (odevzdaného v minulém semestru); motivace k výraznějšímu pokroku při přípravě práce; příprava na obhajobu („obhajoba na nečisto“, po úpravách a doplnění lze připravenou prezentaci směle využít i u obhajoby) Formát: ppt prezentace – na úvodním snímku uveďte Vaše jméno, název práce a vedoucího práce Termín vystoupení: na společném setkání všech diplomantů a vedoucích prací (typicky cca 4 týdny po začátku jarního semestru – upřesnění: 23. 3. 2022 18.00 hod.) Délka vystoupení: max. 8 minut (prosím striktně dodržovat, po uplynutí stanoveného času Vám po upozornění bude odebráno slovo!) Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)22 Co bude obsahovat koncept bakalářské práce? ▪ cíle: týkají se účelu práce, jsou obecnější (proč píšeme? co bude kýženým výsledkem?) ▪ výzkumná otázka nebo teze/hypotéza: již konkrétní zacílení výzkumu (co chceme dokázat/potvrdit/vyvrátit?) ▪ osnova: názvy kapitol a podkapitol ▪ primární literatura / zdroje (s čím pracujeme a proč?) ▪ metoda / postup (jakým způsobem pracujeme a proč?) ▪ hlavní položky z bibliografie: uvést jen ty, které již máte k dispozici, nebo jste je již prostudovali/využili; položky z bibliografie už budou zapsány podle citační normy, kterou používáme na polonistice (vycházíme z citační normy ISO 690 a ISO 690-2, ale bez uvádění ISBN/ISSN, viz příslušné snímky této prezentace) Doporučení: Ne vše musíte během prezentace komentovat, stačí, že to uvidíme na snímku (jinak se okrádáte o čas, který uteče velmi rychle), naopak raději sdělte, s čím máte problémy, v čem si nejste jistí, co je Vám nejasné apod. Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)23 Kde se dozvědět víc o psaní odborných textů? ➢ ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ➢ SPOUSTA, Vladimír. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. ➢ ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2009. ➢ ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ➢ PICHA, Marek. Základy odborného výzkumu. In: HORYNA, Břetislav a Josef KROB. Cesty k vědě: jak správně myslet a psát. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, s. 147–154. Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)24 Děkuji za pozornost ! Rád zodpovím případné dotazy, ať už v rámci diplomového semináře, nebo na osobní konzultaci. Seminář k bakalářské diplomové práci (Michal Przybylski, 2022)25