BATOLECÍ OBDOBÍ BATOLECÍ OBDOBÍ ROZVOJ ŘEČI Řeč je prostředkem i základním nástrojem sociálního přizpůsobení. Jazyk slouží jako znakový systém pro: 1) poznávání, 2) zpracování a 3) uchování informací.  Na počátku je řeč reflexní záležitostí, projevem primární kruhové reakce.  Veškeré nepřesnosti ve výslovnosti jsou způsobeny nadměrnou generalizací, či naopak přílišnou konkretizací významů.  Učení názvům objektů je spojeno s pochopením trvalosti jejich existence.  Kolem 12. měsíce se u dítěte objevují první slůvka...  Matky tuto záležitost velice citlivě vnímají a na rozdíl od cizí osoby velice dobře vlastnímu dítěti rozumí. Slovník dítěte se odehrává na dvou úrovních:  1. pasivní  2. aktivní  Ve věku 14 - 15 měsíců dítě používá jedno slovo pro velké množství věcí.  Ve 2 letech zvládá dítě obvykle dvouslovná sdělení. Stern rozděluje základní dva prahy řeči:  1. Práh porozumění, kdy dítě nemluví, ale rozumí  2. Práh řeči, kdy dítě rozumí a mluví  V 9.měs. dítě disponuje přibližně 30 slovy, ve 13.měs. se 100 slovy a kolem druhého roku používá již kolem 200 až 300 slov.  63% dětského slovníku tvoří podstatná jména a pouze kolem 6% jsou to slovesa.  Zpočátku si můžeme u slov všímat nepřesné generalizace. Děti je možné rozlišovat podle stylu používání řeči: 1. expresivní (emotivně-regulační) styl řeči 2. referenční (kognitivní) styl řeči  Vývoji řeči se podrobuje i stavba vět.  První věty jsou tzv. jednoslovné a děti je používají kolem 12.měs.  Kolem 18.měs. již dítě obvykle složí jednoduchou větu, která je ale typická telegrafickou formou.  Věty v tomto období vyjadřují především atribuci - atribuční věta obsahuje podstatné jméno a přídavné jméno. Dále rozlišujeme věty:  činnostní  majetnické  Ve větách jsou časté agramatismy.  Na vývoji řeči se významně podílí prostředí.  Řeč, kterou se dítě naučí používat mu umožňuje emancipaci a oproštění se od pasivní role, kterou doposud přijímalo. OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ  (VÝVOJ ŘEČI Z LOGOPEDICKÉHO HLEDISKA – do budoucna aplikace v poradenské a školní psychologii)  JAZYKOVÉ ROVINY V ONTOGENEZI DĚTSKÉ ŘEČI ROZVOJ OSOBNOSTI  Zdrojem vývojové dynamiky je rovnováha mezi potřebou emancipace, osamostatnění a potřebou stability a jistoty. Erickson označuje toto období rozporem mezi potřebou emancipace a pocitem studu a pochybností, které mohou vzniknout jako reakce na nezvládnutí samostatnosti.  Cílem tohoto období je dosáhnutí základní důvěry v sebe a ve své schopnosti. Primární podmínkou je zde odpoutání z předchozí symbiotické vazby na mateřskou osobu. Je třeba rozlišovat:  aktivní separaci a  pasivní separaci. Separační úzkost (8 měs – 3 roky):  1. fáze protestu  2. fáze zoufalství  3. fáze odpoutání. Rozvoj osobnosti se opírá o vědomí sebe sama, uskutečňované prostřednictvím:  separace od matky  sebeprosazením, v krajním případě negativismem: 1.varianta "já sám" - pokus o samostatnost, vlastní situace, tato tendence souvisí s vědomím vlastních kompetencí; 2.varianta "já chci" - zde se odráží vědomí sebe sama jako aktivní bytosti. Často je jednání samo o sobě účelem. Negativismus lze chápat jako projev nezralé vůle, ale i jako experimentování s vůlí.  Z hlediska smyslu batolecího vývoje je negativismus jedním z faktorů, které pomáhají vymezit novou pozici dítěte ve světě...  Rozvíjí se predispozice pro to, zda bude dítě aktivní či pasivní… Batole dospěje k vědomí kontinuity sebe sama v čase. Pro sebepojetí batolete je charakteristické:  1. chápání sebe sama jako samostatné bytosti,  2. vědomí trvalosti vlastní existence,  3. zkušenost s její proměnlivostí. Příkladem je hra, kdy dítě si hraje na nějakou osobu nebo zvíře a ví, že je to jenom "jako„... Dochází též k decentraci v poznávání:  batole si uvědomuje, že je pouze jedním z objektů a že věci se dějí i mimo jeho vůli…  začíná si uvědomovat vlastnictví věcí…  pojem "já" nezahrnuje jen tělesnou schránku, ale i její kompetence schopnost sebeovládání. ROZVOJ SEBEPOJETÍ BATOLETE  Dítě si uvědomuje, že je pouze jedním z objektů vnějšího světa…  Svůj obraz v zrcadle bez problému pozná kolem dvou let.  Ve hře batolat se objeví tendence symbolizovat svoji osobu a dokonce za sebe používá prvně jména, ale potom i zájmena JÁ. Sebepojetí dítěte se rozvíjí: 1) ve vztahu k osobnímu vlastnictví - "MOJE". 2) utvářením vědomí účinku vlastní aktivity na okolní svět.  V této fázi jsou děti velice motivovány se něčemu učit.  Lze ji charakterizovat slůvkem "SÁM".  Dítě chce být chváleno.  S rozvojem sebepojetí souvisí schopnost sebeovládání.  Součástí sebepojetí jsou různé role, které dítě získá.  Matějček uvádí příklady, kdy dítě je současně tatínkův rošťák, maminčin mazel, či babiččina ovečka. SOCIALIZACE V BATOLECÍM VĚKU  Dítě samo získává ve svém sociálním prostředí různé role.  Roli dítěte lze chápat jako komplex predeterminovaných kompetencí.  Sociální role, které dítě získá, vyjadřují zároveň jeho hodnocení, ale i očekávání a požadavky jiných… Pro socializaci je nezbytný proces komunikace, který je podmíněn procesem emancipace. Verbální komunikace má dva aspekty: 1) je interakcí, 2) je řečí o něčem...  Rozvoj komunikace - schopnosti komunikovat - je jedním z obecných předpokladů emancipace.  Schopnost verbální komunikace je podmínkou vzniku diferencovanějších sociálních kontaktů.  Potřeba komunikace stimuluje vznik a rozvoj řečových dovedností.  K učení řeči je dítě stimulováno i dospělými, kteří preferují tento způsob komunikace. Verbální komunikaci charakterizují: 1. schopnost něco vyjádřit; 2. schopnost přijímat informace.  Děti se nejprve ptají otázkami "CO?" a potom "PROČ?".  Verbální komunikace má dva aspekty: je interakcí s někým jiným i řečí o něčem. NORMY CHOVÁNÍ Mají dvojí význam: 1) pomáhají batoleti orientovat se ve světě, 2) umožňují lépe diferencovat, jaké chování bude odměněno či trestáno. Batole normy přejímá dvěma způsoby, které jsou nejúčinnější při vzájemném působení:  pozorováním,  verbálně.  V tomto mají nevýhodu handicapované děti…vývoj superega je u nich zpomalen, opožděn.  Pro dítě je přirozené přebírání norem na základě tendence podobat se ostatním.  Identifikace…  Pro dítě je v tomto směru důležité podněcující prostředí...pravidla dítěti umožní lépe diferencovat, jaké chování bude pozitivně akceptováno a jaké nikoli.  To, že se dítě pravidly řídí, dává najevo svou stydlivostí, proviněním, pokud pravidla poruší...  Učení nápodobou a identifikací často hraje důležitější roli než verbální typ informace.  Nápodobu chápeme jako opakování nějakého pozorovaného projevu - je to jedna z forem učení.  E. Claparede se domníval, že existuje tzv. instinkt konformity.  U batolete je také možná tzv. regresivní nápodoba.  Rozvoj napodobivého chování se shoduje s nástupem symbolického myšlení.  Předstupněm pravé nápodoby je podle H. Wallona tzv. receptivně motorická identifikace.  Čím častěji dítě nějaké chování vidí, tím má větší tendenci k jeho opakování.  Nápodoba je však výběrovým, diferencovaným procesem.  Učení nápodobou umožňuje přejmout hotový vzorec chování.  U malých dětí je nápodoba projevem určité závislosti na okolí, tendence očekávat řešení od někoho jiného a přejímat je.  Nápodoba je jedním z dostupných způsobů orientace a adaptace na prostředí.  Problémem v batolecím věku je generalizace a diferenciace napodobovaného chování.  Specifická varianta nápodoby je identifikace - ztotožnění se s někým, chovat se stejně jako někdo.  Na konci batolecího období to bývají právě rodiče, se kterými se děti identifikují.  Identifikační fáze následuje po uvolnění ze symbiotické vazby (znovusblížení).  Specifická varianta identifikace je obranná identifikace.  Zde se vytváří nadměrně silné superego. Jak je to s agresivitou?  Př.: tzv. Bandurovy pokusy s nápodobou agresivního chování  Dále viz např.: Svoboda et al. 1999, studie Násilí v masmédiích) Vztah k oběma rodičům se může vytvořit stejný. 1) možnost diferencovat rozličné varianty vztahu a 2) profitovat z jejich rozdílnosti.  Vztah s matkou bývá obvykle primární, vlivem zkušenosti je vztah k otci pro dítě zpravidla sekundární. ..  Vztah s otcem se může stát alternativním zdrojem jistoty a bezpečí, ale i zdrojem stimulace…  Otcové slouží svým synům jako model mužského chování, dcerám pak obdobným způsobem...  Základní zkušenost s chováním otce ovlivňuje sebepojetí chlapce především v oblasti sexuální identity.  Matky a otcové se dovedou ke svým dětem chovat stejně kompetentně, ale otcové tak činí mnohem méně často.  Příčinou je sociální norma.  Hra otců s dětmi je mnohem aktivnější, více stimuluje tělesnou aktivitu.  Otcové se chovají k dětem selektivněji v závislosti na jejich pohlaví.  Matky se soustřeďují na klidnější hru s hračkami, knihami a více stimulují verbalizaci.  V tomto věku je významný i vliv sourozenců.  Starší batolata se ke svým mladším sourozencům chovají často pečovatelsky.  Určitým problémem zůstává batolecí egocentrismus.  Vztah k vrstevníkům bývá zpočátku málo diferencovaný.  Na počátku batolecího období bývají vrstevníci chápáni na stejné úrovni jako jeho hračky a objekty.  Později jejich význam roste… OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: ADEKVÁTNÍ FÁZE VÝVOJOVÝCH TEORIÍ  FREUDOVA TEORIE - dítě je v období análního stádia - velký vliv má přístup matky k naučení se na toaletu...přísná matka může v dítěti vybudit pedantství...  ERICKSONOVA TEORIE - dítě hledá vhodnou míru mezi volností a vnější kontrolou. Je to období autonomie versus stud, pochybnost. Dítě prochází obdobím negativismu…  DALŠÍ AUTOŘI A TEORIE VÝVOJE…psychomotorický vývoj, vývoj emocionality a temperamentu  Pro osobnost batolete je důležitá rovnováha mezi potřebou emancipace, osamostatňováním a potřebou stability, jistoty a bezpečí. Nějaká negativní zkušenost může vést k útlumu emancipace a ponechání si závislosti na matce. V batolecím věku by dítě mělo dosáhnout základní důvěry v sebe a své schopnosti. Důležitým předpokladem je odpoutání z předchozí symbiotické vazby s mateřskou osobou. Schopnost připustit separaci je podporována rozvojem poznávacích procesů. Děti si v průběhu postupné emancipace z vazby na matku vytvářejí vztah k přechodným objektům - například na nějakou plyšovou hračku. Dítě nechce dát hračku pryč zejména pokud je frustrované nebo smutné. Podle Mahlerové dochází v prvních měsících batolecího věku k tzv. praktikující subfázi separačně - individuačního procesu. Dítě si zkouší reálně separaci, když zjistí, že už je od matky neúnosně vzdáleno, vrací se k ní zpět. Jde o tzv. znovu sbližování. Jde o potvrzování jistoty vztahu s matkou. Znovu sbližovací fázi lze chápat jako jakési moratorium batolecího věku. Děti opět chtějí, aby je matka krmila, oblékala, i přes to, že už to zvládají samy.