1 Metody klinické psychodiagnostiky I. Klinické metody - pozorování - rozhovor - anamnéza - analýza spontánních produktů II. Testové metody A. Výkonové testy 1. Vývojové škály 2. Testy inteligence – a, jednoduché ( = K-kostky; Raven; Domino) b, kombinované (Wechslerovy testy; IST = Anith; AIT = Meilli) 3. Testy speciálních schopností, znalostí a dovedností a, testy paměti – např. Wechslerova škála paměti; také subtesty Wechslerova testu; Anthauera; Luria b, testy speciálních schopností – technických, hudebních, matematických, výtvarných např. Bourdonova zkouška = pozornosti; Sčítací zkouška – učenlivost, únavnost; testy kreativity; Torranc = div.myšlení c, testy organicity – Bender – Gestalt test; Bentonův test; Minessotský percepčně diagnostický test; Grassiho test organicity B. Testy osobnosti 1. Projektivní testy a, verbální (Rorschach; Slovní asociační experiment; TAT; Rosenzweigův obrázkový frustrační test; Test ruky; Nedokončené věty) b, grafické (Kresba postavy; Baum test; Wartegův kresebný test) c, manipulační (Lüscherův barvový test; Barevný pyramidový test) 2. Objektivní testy osobnosti - závisí na vnějším chování a výkonech jedince – Testy mravního cítění; Testy aspirační úrovně; Testy sugestibility event. hypnability; Test zrcadlového kreslení 3. Dotazníky - dotazníky (otázka ANO – NE) x inventáře (oznamovací věta – souhlasím – nesouhlasím) a, jednorozměrné – sledují 1 rys osobnosti = např. Dotazník životní spokojenosti ZIS; Škála manifestní úzkosti MAS; Zájmové dotazníky) b, vícerozměrné – např. MMPI = Minessotský multifázový osobnostní inventář); CPI = Kalifornský psychologický inventář; ICL – Dotazník interpersonální diagnózy – Leary; TEZADO – Smékal – Temperamentově zaměřený? dotazník; EDD – Eysenckův test osobnosti 4. Posuzovací škály a stupnice a, sebeposuzovací – např. Beckova subjektivní stupnice deprese; metoda zjišťování životního stylu (Marolis) b, objektivní – Mapa osobnosti; Smékal – Profil způsobů chování osobnosti; Hamiltonova posuzovací stupnice deprese 2 III. Přístrojové metody - = zejména automatizace psychologického vyšetření - počítače – řada testů je počítačovou formou – výhody i nevýhody - výhody: šetří čas psychologa - nevýhody: chybí kontakt s pacientem; pacient tuto formu většinou negativně prožívá Některé psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Reliabilita a validita - reliabilita = spolehlivost testu, se kterou test měří to, co měří - validita = platnost testu, zda test měří to, co měřit má (vypovídá o jeho praktické užitečnosti) - empirická validita – udává pravděpodobnost shody mezi výsledkem testu a tím, co máme pomocí testu zjistit - predikční validita – je pravděpodobnost shody mezi výsledkem testu a chováním testované osoby po časovém odstupu - pojmová validita určuje, které psychologické kvality test měří - paralelní validita – nakolik zjišťuje současný stav - posuzovací stupnice – numerická, grafická, sémantický diferenciál - reliabilita – stabilita v čase; vnitřní konzistence 3 Klinické metody - rozhovor Zásady vedení diagnostického rozhovoru s rodiči a s dětmi různých věkových skupin, pozorování volné hry a interakce - důležité – navázání kontaktu – 1. dojem (ovlivní ochotu a schopnost dítěte i rodičů s námi spolupracovat) - dobře předem prostudovat dostupnou dokumentaci - pokud lze – navázat kontakt s celou rodinou (hned poprvé), většinou nelze, pak alespoň dítě + rodič, který ho doprovází, nejprve oba (pak dítě samo) - malé dítě – spíše nejprve neverbální kontakt – přijme od nás hračku, tužku apod., pokud musíme testovat dříve, než se dítě rozmluvilo – neverbální techniky; pokud se vůbec nepodaří – pochválíme např. za to, že vydrželo bez maminky, odměníme, odložíme na příští návštěvu - nutné udržet zájem, nepřetížit dítě při 1. vyšetření – nechceme získat hned všechny informace Malé děti - hračka, hovor přes maňáska, usuzujeme spíše z nepřímých informací - můžeme podpořit i fyzickým kontaktem – pohladit, laskavě se jich dotknout Větší děti - vysvětlíme účel rozhovoru - nejprve probereme spíše témata, která nejsou ústřední (zájmy, úspěchy, škola, domov, sourozenci, spolupacienti) - spíše v dalších sezeních – potřebné informace - rozhovor – volný, nedirektivní: obtíže + příznaky, rodinné vztahy, škola, stresující události, osobní perspektiva atd. - vyhýbáme se mlčení (pouze, když má dítě něco na jazyku) - nepoučovat, domlouvat, mluvíme spíše hovorově, srozumitelně (spisovně mluví učitel), nepodbízíme se - negativně hodnocenou skutečnost přeznačkujeme, čím je dítě starší, tím více přímé otázky - pečlivě pozorujeme - být připraveni na citové reakce i na negativní emoce k examinátorovi - záznam – poznámky rukou!!!, u dospívajících – předtištěný arch - diagnostický rozhovor se liší od rozhovoru terapeutického Analýza rodinné interakce - k detekci rodinné dynamiky – různé projektivní metody – použité kolektivně se všemi členy rodiny: a, Rorschach (rodinný) - společná administrace; u každé tabule se musí shodnout na společném řešení - jak se kdo prosadil; hodnocení i podle klasických Ror. kritérií b, TAT - kvalita námětů a příběhů - nevýhoda: členové s lepší fabulační schopností se lépe prosadí, ostatní již nemohou uplatnit své nápady c, Test stromu (rodinného) – společná kresba stromu d, Ostrov rodiny (kresba mapy rodiny), modelovat ostrov – aranžovat provaz, každý má někde místo e, Lüscher 4 - kterou barvu rodina umístí na které místo f, Scénotest g, Test světa Rozhovor s rodinou - základní technika rodinné diagnostiky (buď celá rodina nebo alespoň 1 rodič + dítě, které doprovází) - podrobně propracovaná např. technika 1. rozhovoru (interview) s celou rodinou, který je úvodem k rodinné terapii a má převážně diagnostický ráz (vhodné např. i rozhovor s oběma rodiči i kojencem) - obsah rozhovoru: - cíl: a, získat informace o životě rodiny b, pozorovat rodinné interakce - nejprve řeč o snadno dostupných stránkách rodinné interakce: a, jakými společnými činnostmi tráví čas – dvojice, trojice, větší část, celek rodiny b, jak rodiče pečují o děti, pomáhají jim s přípravou do školy, přibírají je k domácím pracím, dívají se na TV, sportují apod., odměňování a trestání – čas v intimní blízkosti 1. analýza prostoru – svůj prostor, kde, kdo ho navštěvuje 2. analýza obtíží a symptomů – v čem překáží, kdo je vyvolává, kdo dítěti při obtížích pomáhá, kdo je k nim lhostejný, kdo žárlí, co symptom dělá v rodinném systému – udržuje rovnováhu 3. vztah mezi rodiči – konflikt, vztahy kde děti a vzájemná závislost – brání rozpadu, atd. 4. sourozenecké vztahy – někdy trvale traumatizují! 5. intergenerační vztahy - normální = rodičovská „vládní“ koalice x proti ní koalice dětí, ale ne hostilita - patologie = koalice jednoho z rodičů s dětským pacientem 6. zjistit eventuální „delegaci“ – dítě delegováno k tomu, aby saturovalo nenaplněné motivy a cíle rodičů; nežije svůj vlastní život, ale život svých rodičů (event. i prarodičů) 7. rodina jako vyvíjející se struktura - vztahy se v průběhu vývoje mají měnit; rodinné vztahy se nepřizpůsobily vývoji dětí i rodičů jako individuí - zjišťovat, co dítě smí a nesmí, kde jeho osamostatnění vázne vinou rodičů nebo jeho samého - dítě může být vázáno na úrovni: a, hedonická – rozmazlování b, kognitivní = znejasňování vztahů, jež bere odvahu i možnost k samostatnosti c, nadjáská = vytváření pocitu povinnosti vůči rodičům d, někdy i předčasné nucení dítěte, aby bylo samostatné (chladnou matku obtěžují pocity závislosti) 8. etická dimenze – vnímat vykořisťování jednoho člena rodiny jiným apod. Techniky rozhovoru: - přivítat všechny, nechat posadit (sám si sednout nakonec), všímat si, jak se rozesadili - vymezit důvod rozhovoru: „Co pro vás mohu udělat?“ - výzva k otevřenosti, citově se angažovat; někdy rodičům položit otázku: „Co by tomu říkali vaši rodiče, kdybyste byl udělal něco takového? (jako udělalo dítě, kvůli kterému jste přišli - pokud rodiče mluví za dítě – vrátit otázku dítěti, aby mluvilo za sebe 5 Pozorování volné hry: - předškolní věk až po konec mladšího školního věku hra = nejoblíbenější prostředek kontaktu dítěte s vlastním nitrem a okolním světem - hra = činnost, která dítěti přináší radost - pozorujeme, jak si dítě hraje – ukazuje to mnoho o tom, jak dítě žije: a, o čem to je? - hra o osamělosti, ochraně, agresi, budování, nehody, neštěstí b, schopnost kontaktu v průběhu hraní - je v kontaktu nebo ponořené c, jak dítě reaguje na nezbytné hranice, které mu ukládá situace (časové vymezení, zákazy ničit a odnášet hračky, atd. Analýza rodinné interakce – popř. interakce s matkou - zaměřeno na interpersonální vztahy – hlavně rodinné interakce mezi členy rodiny - menší děti – optimální v přirozených podmínkách = doma, ale je obtížné zajistit; proto standardní situace, při níž má rodina vyřešit nějaký problém, udělat rozhodnutí Diagnostika rodinných vztahů Klinické metody 1. Podrobná anamnéza rodinná 2. Rozhovor s rodinou, se členy 3. Analýza rodinné interakce (= pozorování) Projektivní metody 1. Kresba rodiny 2. Kresba začarované rodiny 3. Staabsové – scénotest (TAT – často i mnoho informací o rodinně, okolí) Dotazníky 1. Dotazník rodinných vztahů Bene.-Antony – z pohledu dítěte 2. Dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty (ADOR) Posuzovací škály - např. rodiče posuzují povahové vlastnosti dítěte 6