1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé Obsah - vizitka práce 2 Cíle semestru: zápočet: - za (hojné) psaní - za aktivní účast v diskusích - Jedna zkušební ‚kapitola‘ (5-15 str.) hrubý plán semestru: 22.2. úvod do problematiky 2.3. obsah – vizitka disertace 9.3. chytlavý obsah – pramen v textu I. 16.3. pramen v textu II. (deskriptivní prameny, obrázky, grafy) 23.3. pramen v textu III. (dopisy, kroniky, deníky atd.) 30.3. Argumentace I – struktura kapitol a jak se k ní dopracovat 5.14. Argumentace II – jak prosadit vlastní hlas? 12.4. Argumentace III – modelování dílčí otázky 19.4. Poznámkový aparát I – přirozený nepřítel vědeckého psaní 26.4./4.5. Poznámkový aparát II – plagiáty a nedoložená tvrzení 11.5./18.5. resumé zkušeností se psaním, závěrečné hodnocení Úkoly 1.3. 1.Pokušte se o náčrt co nejdetailnějšího obsahu vaší disertace - důležité je, aby byla patrná struktura jednotlivých kapitol - vyzkoušejte si chytlavé nadpisy kapitol - pošlete mi obsah (ca. 1-3 str.) do 27.2. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 32-62 (část je rekapitulace) 3. Denně 30min psaní Úkoly 1.3. 1.Pokušte se o náčrt co nejdetailnějšího obsahu vaší disertace - důležité je, aby byla patrná struktura jednotlivých kapitol - vyzkoušejte si chytlavé nadpisy kapitol - pošlete mi obsah (ca. 1-3 str.) do 27.2. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 32-62 (část je rekapitulace) 3. Denně 30min psaní 5 Obsah – vizitka disertace… Co nám prozrazuje obsah o monografií: 1. Orientace v textu: - O čem se bude v knížce mluvit? - Co se vynechává? - Slibuje důslednou argumentaci? 2. Perspektiva knížky: - Ze kterého uhlu pohledu jde autor na věc? - O kterou metodu se opírá? - slibuje aktuální pohled na bádání (literaturu)? 3. Přidaná hodnota knížky: - Oslovuje mě struktura knížky? - Je od začátku jasné, co mi dílo přinese nebo to musím nejdříve pracně hledat v textu? 4. Chytlavost textu: - Chytlavost nadpisů/textu: Přečetl/přečetla bych si knížku celou nebo se omezím na jednotlivé kapitoly, úryvky? 6 Co nám prozrazuje obsah o monografií: 7 Co nám prozrazuje obsah o monografií: 8 Co nám prozrazuje obsah o monografií: Úkol (20min) 1.Přečtěte si obsah magisterek/disertací - Dává struktura smysl? - Je jasné, o čem autorka/autor chce psát a o kterou metodiku se opírá? - Je vám jasná přidaná hodnota knížky? - Slibuje text čtivost? - Co se Vám nelíbilo? 2. Kterou knížku by jste si přečetl/přečetla a proč? Úkoly 1.3. 1.Pokušte se o náčrt co nejdetailnějšího obsahu vaší disertace - důležité je, aby byla patrná struktura jednotlivých kapitol - vyzkoušejte si chytlavé nadpisy kapitol - pošlete mi obsah (ca. 1-3 str.) do 27.2. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 32-62 (část je rekapitulace) 3. Denně 30min psaní 11 From zero to first draft ‚draft nula‘ - Máte napsáno spoustu stránek, beze struktury, - Máte sbírku pramenů, ze které jste si zatím nevybrali 1. Vybrat si zajímavé pasáže, fráze, slova, nápady - označte je v textu, pokuste se je rozvinout. - připravte si několik dokumentů s patřičnou argumentací 2. Napište si komentovaný ‚obsah‘ - dokument, ve kterém si vytvoříte ‚kapitoly‘ a vložíte do něj i související prameny 3. Které dílčí otázky nám tento materiál nabízí? - Nedali by se třeba obrátit? - dokument s ‚obsahem‘ přizpůsobte vaším nejnovějším nápadům 4. Práce na struktuře argumentace v jednotlivých kapitolách - Kde je třeba se více zamyslet, kde budeme potřebovat více pramenů 1. Začít s chaotickým psaním: „first you make a mess then you clean it up“ Dráft jedna Úkoly 8.3. 1.Doplňte Váš ‚obsah‘ podle poznatků ze dneška a textu o chytlavých titulech (Sword, tempting titles), pošlete do 6.3. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 63-98 (Getting to the midpoint) - Helen Sword, Stylish academic writing, tempting titles, str. 63-75 3. Denně 30min psaní