1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé obsah a tituly kapitol proces psaní II hlas pramenů Úkoly 8.3. 1.Doplňte Váš ‚obsah‘ podle poznatků ze dneška a textu o chytlavých titulech (Sword, tempting titles), pošlete do 6.3. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 63-98 (Getting to the midpoint) - Helen Sword, Stylish academic writing, tempting titles, str. 63-75 3. Denně 30min psaní Úkoly 8.3. 1.Doplňte Váš ‚obsah‘ podle poznatků ze dneška a textu o chytlavých titulech (Sword, tempting titles), pošlete do 6.3. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 63-98 (Getting to the midpoint) - Helen Sword, Stylish academic writing, tempting titles, str. 63-75 3. Denně 30min psaní 4 Funkce chytavých titulů Zóna přechodu a transakce mezi textem a non-textem (Gérard Genette) Je složen ze všech extra-textuálních prvků, které text doprovází: - Obálka knížky - Reklama nakladatele - Jméno autora - Ilustrace - předmluva, dedikace atd. Nepřímé informace od autora „The messenger is the message“ (Marshall McLuhan) Četba bude zábavná, hravá, napínavá, Informativní atd. Informativní titul: - Obsah je důležitý, byt‘ trochu nudný Vědecký titul: - Namáhejte se, aby jste tomu rozuměli! Hravý titul: - Chci vás pobavit Provokativní titul: - Chci, aby jste se nade vším zamysleli Cíl: zapojit nebo informovat čtenáře? Nebo obojí? titul subtext paratext Propojit informativní obsah s chytlavou frází Úkol (20min) 1.Přečtěte si revidované obsahy: - Co se změnilo/zlepšilo od minulého týdne? - jak vypadá poměr chytlavých titulů a informativních obsahů? - co by se dalo vylepšit? 2. Vyberte si jeden z obsahů; zkuste si pro něj vymyslet chytlavý titul knížky. 6 Funkce chytavých titulů titul subtext paratext - V knížce využít hlavní titul (chytlavý) a podtitul (informativní) - Zformulovat titul jako (str. 71): - otázku: kterou barvu má svatost? - vyvolat scénku: tajuplný hrad v Karpatech - zpochybnit skutkové tvrzení nebo názor: Proč je zabíjení jistých lidí horší než zabíjení jiných. - vytvořte metaforu - propojte nemožné: Zahraniční politika a kalorie - začněte velkolepým tvrzením: Proti Darwinismu Co se dá zkusit? - Vypůjčte si chytlavý titul z nějaké další disciplíny (beletrie, žurnalizmus) a přizpůsobte ho vaším vlastním požadavkům Úkoly 8.3. 1.Doplňte Váš ‚obsah‘ podle poznatků ze dneška a textu o chytlavých titulech (Sword, tempting titles), pošlete do 6.3. 2. Četba: Joan Bolker, Writing you dissertation…, str. 63-98 (Getting to the midpoint) - Helen Sword, Stylish academic writing, tempting titles, str. 63-75 3. Denně 30min psaní - Jste spokojení s pokrokem vaší práce? - Jakým způsobem kontrolujete váš pokrok? - Máte (spolehlivou) podporu? - Co Vás nejvíce oddaluje od práce? Co proti tomu děláte? - Poměr život-disertace? 8 Problémy a výzvy: Mind map Práce s prameny Dát pramenům hlas Nechat prameny vyprávět formální? série? osobní? obrázek? Jak propojit pramen a literaturu? Co získáme, když dáme pramenu hlas? Jak pracovat s citacemi v textu? Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Jak podpořit argumentace? s pomocí pramenů Jak zvýraznit výpověď s pomoci pramene? Jak zacházet s různými typy pramenů? Zařazení do dobového kontextu? Kritika pramenů? a kolik jích vlastně je? Jak vypadá ‚hlas pramene‘? Zařazení kontextu kapitoly? Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Postup I.: 1. Vytvořit korpus (prameny) 2. Vypsat si užitečné citace (sbírka citací) nebo všeobecné postřehy 3. Vytvořit si mind map k citacím/postřehům (co se s tím dá dělat? Kde je třeba něco doplnit?) 4. Které dílčí otázky se nám nabízejí? (Postřehy/citace) 5. Poskládat si s postřehů argumentaci (vytisknout si dokument, použít nůžky) 6. Propojit postřehy/citace textem Úkoly 15.3. 1.Vyberte z vašich pramenů dva odlišné příklady (pramen I, II, max. 2 str.). 2.Napište k prvnímu (pramen I) text (1/2 až 1 str.), ve kterém se pokusíte mu dát hlas podle postupu I. (str. 10 na ppt.) 3. Pošlete mi do neděle (13.3.): - pramen I. (samostatný dokument) - pramen II. (samostatný dokument) - váš text s hlasem pramenu (samostatný dokument) 3. Denně 30min psaní Úkoly 15.3. 1. Vyberte 3. Denně 30min psaní