1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé Dát pramenům hlas II. Úkoly 15.3. 1.Vyberte z vašich pramenů dva odlišné příklady (pramen I, II, max. 2 str.). 2.Napište k prvnímu (pramen I) text (1/2 až 1 str.), ve kterém se pokusíte mu dát hlas podle postupu I. (str. 10 na ppt.) 3. Pošlete mi do neděle (13.3.): - pramen I. (samostatný dokument) - pramen II. (samostatný dokument) - váš text s hlasem pramenu (samostatný dokument) 3. Denně 30min psaní Úkoly 15.3. 1.Vyberte z vašich pramenů dva odlišné příklady (pramen I, II, max. 2 str.). 2.Napište k prvnímu (pramen I) text (1/2 až 1 str.), ve kterém se pokusíte mu dát hlas podle postupu I. (str. 10 na ppt.) 3. Pošlete mi do neděle (13.3.): - pramen I. (samostatný dokument) - pramen II. (samostatný dokument) - váš text s hlasem pramenu (samostatný dokument) 3. Denně 30min psaní 4 Problémy a výzvy: Mind map Práce s prameny Dát pramenům hlas Nechat prameny vyprávět formální? série? osobní? obrázek? Jak propojit pramen a literaturu? Co získáme, když dáme pramenu hlas? Jak pracovat s citacemi v textu? Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Jak podpořit argumentace? s pomocí pramenů Jak zvýraznit výpověď s pomoci pramene? Jak zacházet s různými typy pramenů? Zařazení do dobového kontextu? Kritika pramenů? a kolik jích vlastně je? Jak vypadá ‚hlas pramene‘? Zařazení kontextu kapitoly? Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Postup I.: 1. Vytvořit korpus (prameny) 2. Vypsat si užitečné citace (sbírka citací) nebo všeobecné postřehy 3. Vytvořit si mind map k citacím/postřehům (co se s tím dá dělat? Kde je třeba něco doplnit?) 4. Které dílčí otázky se nám nabízejí? (Postřehy/citace) 5. Poskládat si s postřehů argumentaci (vytisknout si dokument, použít nůžky) 6. Propojit postřehy/citace textem Jak zacházet s různorodostí pramenů? Úkol (25 min) 1.Představte ústně svůj pramen I. (2 min) (O čem pojednává? Co je na něm z vašeho hlediska zajímavé?) 2. Přečtěte si první pokusy, dát pramenům hlas: - Poznáváte text za pramenem? - Poznáváte v něm fascinaci autora? - Který text se Vám líbí nejvíc? - Kde se zatím nepovedlo, dát pramenu hlas? a proč? Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Co si musíme promyslet, než začneme psát: text Informace které se nám vyjevují z kontextu, znalostí materie, podvědomí atd. subtext Pramen - Má pouze statisticky význam nebo stojí za přímou citaci? - Je to ‚perlička‘, která potvrzuje dílčí otázku, na které stavíte argumentaci? - Doplňuje naší argumentaci z jiného uhlu pohledu? - Dá se použít jako prvek ke spojení různých výpovědí - Jde o protiklad k našemu původnímu tvrzení? - Dá se integrovat do řetězce vyprávění? Jak se dá použít? - Je mimořádný nebo ani ne? - Známe jeho kontext? - Jakou atmosféru vytváří? - Jaký dojem zanechává? První dojem Cíl: zpestření textu Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Kdo to psal? Jak vypadal ten úředník? Co vlastně znamená „dobrovolnost“ Znalosti jazyku? V tehdejší společnosti? Mind map pramene Co znamená datum? Co tenkrát znamenal zahraniční obchod? Dojem? Atmosféra? Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Různé možnosti, jak dát pramenu hlas: text Výsledek: Váš text ‚vcucne‘ čtenáře Pramen text Možnost I. Na začátku textu; vytváření atmosféry s pomocí přímé citace Která volně přechází v analytickou část Cíl: zpestření textu Úvodní citát Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Výsledek: zpestření textu, argumentace opřená přímo o prameny (= přesvědčivost) text Možnost II. Přímá citace úryvků pramene I Přímá citace úryvků pramene II Přímá citace úryvků pramene III Přímá citace úryvků pramene IV Analýza Analýza Analýza Výsledek: text je složen z vybraných přímých citací, nejpřímější bezprostřednost text Možnost III. Přímá citace úryvků pramene I Přímá citace úryvků pramene II Přímá citace úryvků pramene III Přímá citace úryvků pramene IV Analýza závěr Úvod do kapitoly analýza, argumentace Proplétaní analýzy s pramenem Vytvořit text Propojením pramenů Cíl: zpestření textu Úkoly 22.3. 1.Vyberte si jednu z možností zpracování pramene (Možnost I, II, III) a pokuste se podle ní zpracovat Váš pramen II. zase: ca. ½ až 1 str. textu, pošlete mi jí prosím do 20.3. 3. Denně 30min psaní 2. Porovnejte tři textové úryvky (M. Beard, U. Eco, N. Zemon Davis) a proved‘te krátkou analýzu (Jak pracují s prameny? Co se vám nejvíce líbilo a proč?)