1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé Dát pramenům hlas III. Úkoly 22.3. 1.Vyberte si jednu z možností zpracování pramene (Možnost I, II, III) a pokuste se podle ní zpracovat Váš pramen II. zase: ca. ½ až 1 str. textu, pošlete mi jí prosím do 20.3. 3. Denně 30min psaní 2. Porovnejte tři textové úryvky (M. Beard, U. Eco, N. Zemon Davis) a proveďte krátkou analýzu (Jak pracují s prameny? Co se vám nejvíce líbilo a proč?) Úkoly 22.3. 1.Vyberte si jednu z možností zpracování pramene (Možnost I, II, III) a pokuste se podle ní zpracovat Váš pramen II. zase: ca. ½ až 1 str. textu, pošlete mi jí prosím do 20.3. 3. Denně 30min psaní 2. Porovnejte tři textové úryvky (M. Beard, U. Eco, N. Zemon Davis) a proveďte krátkou analýzu (Jak pracují s prameny? Co se vám nejvíce líbilo a proč?) Mary Beard (*1955) Profesorka starověkých dějin University of Cambridge Umberto Eco (1932-2016) Semiolog, medievista, filozof, spisovatel Universita di Bologna Princeton atd. Natalie Z. Davies (*1928) Profesorka raně novověkých dějin University Berkley, Toronto, Princeton Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Co si musíme promyslet, než začneme psát: text Pramen - Jak používají přímé citace? - Kam s pomocí pramene míří (argumentace)? - Jakým způsobem propojují různé pramen? - Poměr prameny-analýza? - Čtivost textu? - - Cíl: zpestření textu tři textové úryvky velikánů: - Jak pracují s prameny? - Co se vám nejvíce líbilo? - Proč se vám to líbilo? Úkoly 22.3. 1.Vyberte si jednu z možností zpracování pramene (Možnost I, II, III) a pokuste se podle ní zpracovat Váš pramen II. zase: ca. ½ až 1 str. textu, pošlete mi jí prosím do 20.3. 3. Denně 30min psaní 2. Porovnejte tři textové úryvky (M. Beard, U. Eco, N. Zemon Davis) a proveďte krátkou analýzu (Jak pracují s prameny? Co se vám nejvíce líbilo a proč?) Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Co si musíme promyslet, než začneme psát: text Informace které se nám vyjevují z kontextu, znalostí materie, podvědomí atd. subtext Pramen - Má pouze statisticky význam nebo stojí za přímou citaci? - Je to ‚perlička‘, která potvrzuje dílčí otázku, na které stavíte argumentaci? - Doplňuje naší argumentaci z jiného uhlu pohledu? - Dá se použít jako prvek ke spojení různých výpovědí? - Jde o protiklad k našemu původnímu tvrzení? - Dá se integrovat do řetězce vyprávění? Jak se dá použít? - Je mimořádný nebo ani ne? - Známe jeho kontext? - Jakou atmosféru vytváří? - Jaký dojem zanechává? První dojem Cíl: zpestření textu Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Různé možnosti, jak dát pramenu hlas: text Výsledek: Váš text ‚vcucne‘ čtenáře Pramen text Možnost I. Na začátku textu; vytváření atmosféry s pomocí přímé citace Která volně přechází v analytickou část Cíl: zpestření textu Úvodní citát Nechat prameny vyprávět Jak integrovat pramen do struktury vědeckého vyprávění? Výsledek: zpestření textu, argumentace opřená přímo o prameny (= přesvědčivost) text Možnost II. Přímá citace úryvků pramene I Přímá citace úryvků pramene II Přímá citace úryvků pramene III Přímá citace úryvků pramene IV Analýza Analýza Analýza Výsledek: text je složen z vybraných přímých citací, nejpřímější bezprostřednost text Možnost III. Přímá citace úryvků pramene I Přímá citace úryvků pramene II Přímá citace úryvků pramene III Přímá citace úryvků pramene IV Analýza závěr Úvod do kapitoly analýza, argumentace Proplétaní analýzy s pramenem Vytvořit text Propojením pramenů Cíl: zpestření textu - Jak pracují s přímými citacemi? - Je pramen sám od sebe argumentací nebo ho používám k podpoře vlastní argumentace? - Jak je pramen integrován do struktury vědeckého vyprávění? Úkol (20 min) 1. Zpracování pramene II. - Pro jakou variantu se autor rozhodl (I, II, III)? - Jak vypadá poměr pramen – analýza – argumentace? - Jak využívá přímé citace? Je text čtiví? - Který text se vám líbí nejvíc? - Co by se dalo zlepšit? Úkoly 22.3. 1. Hra z možnostmi: Vyberte si pramen I nebo II, napište na něj etudu k hlasu pramene, ve které si vyzkoušíte všechny možnosti (možnost I + II + III; max. 1,5 str.), pošlete prosím do 27.3. 3. Denně 30min psaní 2. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: Demystifying Academic Conversation, Entering the Conversation, XIII – s.19