1 Metodika X. Vědecké psaní II. - pro pokročilé vědecká argumentace IV.: proč záleží, na tom co říkám a jak to říkam…. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 3.5. 1. Proveďte analýzu textu a jeho argumentační struktury: - Který názor zastává? Je ve své argumentaci férový? - O co opírá vlastní argumentaci? Jak zachází s protiargumenty 2. Vyberte si nějakou protikladnou pozici (třeba: rytíře, anarchisty, managera, jeptišky atd.) Napište na text III reakci z jejích hlediska (1/2 až 1 str., poslat text do 1.5) 4. Denně 30min psaní 3. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: so what… - the Art of metacomentary – s. 91- 146 Úkoly 3.5. 1. Proveďte analýzu textu a jeho argumentační struktury: - Který názor zastává? Je ve své argumentaci férový? - O co opírá vlastní argumentaci? Jak zachází s protiargumenty 2. Vyberte si nějakou protikladnou pozici (třeba: rytíře, anarchisty, managera, jeptišky atd.) Napište na text III reakci z jejích hlediska (1/2 až 1 str., poslat text do 1.5) 4. Denně 30min psaní 3. Přečíst si: Graff/Birkenstein, They say – I say: so what… - the Art of metacomentary – s. 91- 146 Úkol (20 min) 1. Proveďte analýzu vašich etud na text III - Jaký pohled v něm autorka/autor podává? - Povedlo se tematicky skloubit text III s komentářem v etudě? - Jak pracuje etuda s argumenty z textu III? Je fér k autorovi textu III? - Co se povedlo? Co by se dalo zlepšit? - Váš favorit? Obsah obrázku text, muž, osoba, zeď Popis byl vytvořen automaticky Úvod do akademické Argumentace IV. Vysvětlit, proč je důležité se něčím zabývat Proč by mě mělo zajímat, že byl Palacký největším historikem 19. stol. 7. No a? Koho to zajímá? - Ukázat, že váš názor navazuje na dlouhý řetězec bádání - Vymezit, na koho se vaše bádání obrací a koho by mělo zajímat Jak na to? A. ukázat, koho to má zajímat - Straší generace si myslely, že bez výprasku to nejde. Dnešní studie ale ukazují, že ve výchově spíše kontraproduktivní B. Přímý apel na zájem čtenáře - Koho to vlastně zajímá? Koho, mimo hrstku čtenářů a několik specialistů se tím zabýval? Ti poslední by si měli ale uvědomit, že… C. Poukázat na specifickou skupinu kterou oslovujete D. Vyjmenovat skupinu, kterou to musí precedentně zajímat ‚Templaty‘: No a? Vysvětlit, proč je důležité se něčím zabývat Proč by mě mělo zajímat, že byl Palacký největším historikem 19. stol. 7. No a? Koho to zajímá? - Propojit vaší dílčí otázku s něčím již důležitým, každodenním; něčím, co čtenář bude znát Jak na to? A. ukázat, proč je váš příspěvek důležitý - Možná že se vám zdá téma X býti příliš banální, jedná se ale o rozhodující aspekt v dnešním vnímání Y - Tyhle nálezy mají zásadní vliv na širší pojem tématu X B. Propojit ‚no a‘ s ‚proč nás to má zajímat‘ - I když X je zajímavým podnětem pouze pro pár badatelů, mělo by být zajímavé pro všechny, co se zabývají s… ‚Templaty‘: Proč to má zajímat? C. Vysvětli důležitost vlastního přístupu raději vícekrát než si myslíte, že by bylo nutné Úvod do akademické Argumentace IV. Elegantní propojení argumentů 8. Propojit Jednotlivé části argumentace - Po psaní si text přečíst, aby jste zjistili, kde ‚drncá‘ Jinými slovy… Ve skutečnosti… Například… A proto… Stejně jako… Přestože… ‚Templaty‘: Propojit jednotlivé části textu, tak aby byl jasný a plynulý Jak na to? použit přechodové výrazy Tohle, tahle, toto Oan, on, ono… používat ukazovací slova opakovat klíčové pojmy a fráze opakujte se, ale s odchylkou :o) Úvod do akademické Argumentace IV. zjednodušit teze 9. Řekněte to vlastními slovy A. Přeložit komplikovaný text do něčeho jednoduchého… - Badatel X říká…, to znamená jinými slovy…. - V podstatě, X píše, že… - Jednoduše řečeno…. ‚Templaty‘: Kombinovat akademický a hovorový styl Jak na to? Úvod do akademické Argumentace IV. B. Samopřeklad - Po komplikované pasáží říct to samé vlastními slovy Myslím, a proto jsem C. Každodenní jazyk jako nástroj myšlení - překlad komplexních myšlenek do vlastních slov D. Propojování jazykových urovní Text který stojí vedle vlastního textu 10. Umění ‚metakomentáře‘ A. Objasňovací metakomentář - Co nám X chce říct, je v podstatě… - jde mi o to že… a ne o… ‚Templaty‘: Hlavní text, určen pro tezi vedlejší text, určen pro rozvoj vlastních nápadů okolo teze Úvod do akademické Argumentace IV. Pomáhá vysvětlit a objasnit vaše myšlenky Jak to myslíte, o čem to bude a nebude Jak na to? B. Titul knížky, kapitoly jako metakomentář - Ubavit se k smrti. Veřejný diskurz ve věku show-businessu C. Propojit metakomentář s otázkou ‚No a?‘ a ‚koho to zajímá‘ - zabránit případným nedorozuměním (to neznamená, že…, nýbrž….) - rozvinout předchozí myšlenku (jinými slovy…) - poskytnout mapu k vašemu textu (v kapitole 2 se věnuji, v kap. 3 projednávám…) - přejít od obecného tvrzení ke konkrétnímu příkladu (na příklad…) - ukázat, že tvrzení je více, méně nebo stejně důležité - vysvětlit tvrzení, když očekáváte námitky - vést čtenáře k vašemu nejobecnějšímu tvrzení (V souhrnu pak… ) Úkol (20 min) 1. Návrat k textu III, analýza podle kap. 11 - Jak prezentuje to, co říkají ostatni? - Souhlasí, nesouhlasí nebo dělá obojí? - Představil nějaké odlišné názory? - Má celou svojí argumentaci dobře svázanou (drncá to)? - Ukázal, proč je jeho názor důležitý? Obsah obrázku text, kniha, police, interiér Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 10.5. 1. Najděte ve své literatuře dva příklady pro práci s poznámkami pod čárou (jedna podle vás podařila, druhá méně), představte je krátce v semináři, a vysvětlete, proč je tak hodnotíte (max. 5 min) 4. Denně 30min psaní 3. Přečíst si: Helen Sword, Stylish academic writing, points of reference, s. 135-147