JOURNAL OF INTERACTIVE MEDIA MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST II. ZÁPAD V 2. POLOVINĚ 20. STOLETÍ *Od 2WW do cca 80. let na západě (tj. i v USA) vládnou zejména „socialisté“ čerpající z keynesiánské ekonomie * *Po ekonomické krizi 70. let je začíná nahrazovat „pravice“ s neoliberálním hospodářským programem * *Za socialistických vlád se utváří robustní střední třída, výraznou roli ve společnosti sehrávají odbory * *Od nástupu pravicových vlád západ těží z mezinárodního obchodního režimu (globalizace) KULTURNÍ VÁLKA *S termínem kulturní válka přichází na konci 80. let sociolog James Davison Hunter * *Hunter říká, že v rámci americké společnosti od 60. let existují dvě kultury, které spolu soupeří o to, čí hodnoty budou dominantní (resp. obecné) * *Jde podle něj o kulturu progresivní (hippies, hnutí za rasovou rovnoprávnost, feminismus atd.) a kulturu ortodoxní (křesťanská pravice, neokonzervativní think tanky, pro-life atd.) Obsah obrázku lidé, exteriér, budova, dav Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, exteriér, transparent Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, lidé, dav Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, podepsat, transparent Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, transparent, dav Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, exteriér, osoba, lidé Popis byl vytvořen automaticky KRIZE ZÁPADU *Politika na Západě v 2. pol. 20. stol. spočívala v dichotomii pravice – levice; rozdíl byl v propagované hospodářské politice, resp. v různém pojetí svobody (nedotknutelnost jednotlivce vs. rovnost příležitostí) * *Od konce 60. let podstatná část levice po svých úspěších pozornost přesouvá od marginalizované třídy (proletariátu) k marginalizovaným skupinám (menšiny) * *Dění 80. a 90. let zdá se více nahrává pravicovému střihu hospodářské politiky (bohatnutí z globalizace) KRIZE ZÁPADU *Dění 21. století ovšem adekvátnost pravicové ekonomické politiky problematizuje – zvětšování majetkových rozdílů, zmenšování střední třídy, krize 2000, krize 2008, krize bydlení * *Mezinárodní obchodní režim a ICTs sehrávají výraznou roli (outsourcing, zánik geografických ochranných faktorů trhů, vznik trhů kde vítěz bere vše, nahrazení práce kapitálem) * *V této situace přesto tradiční levice zažívá úpadek… K POPULISMUSMU A POLITICE IDENTIT *Dichotomie levice – pravice přestává být relevantní * *Lidem nejde pouze ekonomickou stránku existence, chtějí být uznaní, chtějí mít pocit inherentní mravní hodnoty * *K této emancipaci má podle nich zpravidla dojít nějakou změnou společnosti (tzv. politika identity) * *Situaci komplikuje existence velkého množství identit uvnitř společenského těla (ženy, matky od rodin, fanoušci sportu, důchodci, „Češi,“ handicapovaní, LGBTQ+, věřící…) K POPULISMUSMU A POLITICE IDENTIT *V této situaci pak přichází populista, který se pod nějaký narativ snaží zahrnout co nejvíce jednotlivých „identit“ a vytvořit tak populus („lid“) * *POPULISMUS: odvolávání se na legitimitu v rámci populī a to zpravidla s cílem změny institucionálního řádu; populismus v toto smyslu nemusí nutně znamenat něco negativního * *Populismus je definován i jako politika v krátkodobém časovém horizontu atraktivních opatření či svolávání k obraně před nějakým abstraktním nepřítelem Obsah obrázku text, silnice, nákladní auto, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, nošení, muž, exteriér Popis byl vytvořen automaticky CANCEL CULTURE A SLACKTIVISMUS *Kolektivní akce namířena proti nějaké (silnější) entitě; rozhodně se nejedná se o novou praxi (athénský ostrakismos, Indické hnutí za nezávislost) * *Novodobé pojetí spjaté s rozhořčením ventilovaným se na sociálních sítích se stává známým cca po r. 2015 (#MuteRKELLY, So You've Been Publicly Shamed, Gamergate) * *Cancel culture se netýká pouze BLM, Mee too či LGBTQ+ (český diskurz), je to široká praxe identit, které takto mohou reagovat na překročení jejich „myslitelných mezí“ * * Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky CANCEL CULTURE A SLACKTIVISMUS *SLACKTIVISMUS (SLACK + ACTIVISM): povrchní participace v politických a sociálních kampaních vykonávaná především pomocí sociálních médií * *Slacktivismus je kritizován za vytváření neadekvátního obrazu veřejné debaty a za svou neúčinnost * *Jako neúčinné jsou hodnoceny i snahy (on-line) cancel culture. Ta často nemá valný efekt a kromě toho, že je zde tenká hranice mezi ní a šikanou, cancel culture často vytváří sociální neklid SOCIÁLNÍ BUBLINY *SOCIÁLNÍ BUBLINA: názorově a politicky relativně homogenní skupina lidí, která je poměrně uzavřená * *Sociální bubliny existovaly prakticky vždy, jejich příčinou byly geografické, kulturní a politické (hranice, ideologie) faktory * *S rozvojem dopravy, tisku, mezinárodní spolupráce, kultury (étos rovnosti) a ekonomiky začaly být dlouho existující bubliny oslabovány • SOCIÁLNÍ BUBLINY *Od vzniku prvních počítačových sítí je zdůrazňováno hledisko facilitace „společenství na základě zájmu, ne na základě lokace“ * *Tento aspekt vycházející z vědeckých počátků sítí a ze západního étosu individualismu ale napomáhá vzniku nových sociálních bublin * *Sociální bubliny zabraňují výměně informací, vytvářejí zkreslený obraz názorového spektra a snižují širší sociální kohezi * * * FILTRAČNÍ BUBLINY *FILTRAČNÍ BUBLINA: obsah webu je šitý na mírů osobním preferencím, toto zajišťuje nějaký skrytý algoritmus * *Např. výsledky vyhledávání Googlu, Facebook News Feed, * *Filtrační bubliny vytváří náš osobní informační ekosystém v němž se odráží především vlastní zájmy * *Efekt filtračních bublin je obdobný jako u bublin sociálních, ty jsou tímto navíc i posilovány KOMNATY OZVĚN *KOMNATA OZVĚN (ECHO CHAMBER): situace, kdy jsou naše přesvědčení posilována opakováním sdělení v uzavřených systémech (např. facebookové skupiny, názorová média, personalizovaný obsah) * *V komnatách ozvěn je utvrzován určitý pohled na svět, vzniká v nich kulturní tribalismus, je znesnadňován celospolečenský dialog * *Komnaty ozvěn vznikají skrze sociální a filtrační bubliny, může zde vznikat extrémismus REKLAMNÍ PLATFOTMY *Velké technologické firmy fungují jako platformy a staví se do role zprostředkovatele interakce mezi nějakými dvěma skupinami * *Pointou tohoto zprostředkování často bývá reklama (Google, Facebook, YouTube, Seznam…) * *Více času na platformách = více shlédnuté reklamy. V rámci platforem vás udržuje algoritmus vytvářející filtrační bublinu a komnatu ozvěn PLATFOTMY A DATA *Středobodem podnikání platforem je shromažďování a analýza dat (Big data). Pokud se pohybujete v prostředí platformy, vaše chování je pečlivě zaznamenáváno (od jednotlivých kliknutí až po krátké pozastavení či scrollování) * *Reklamní platformy na základě dat umožňují efektivně cílit reklamu, data ale slouží i k průniku do jiných odvětví či jako prodejní artikl * *Divoký neregulovaný trh s daty funguje především v USA DATA A POLITICKÝ MARKETING *Firma Cambridge Analytica na základě dat scrapovaných z Facebooku vytvářela osobnostní modely jednotlivců, jim pak na byla zasílána politická marketingová sdělení. TYRANIE DAT *KOMPATIBILISMUS: stanovisko, že svobodná vůle sice existuje, lidé se ale pohybují v mezích daných jejich vlastní motivací. * *Pokud znám něčí motivaci, dokážu ho přimět k akci… * *Big data nabízejí kauzální, ale pouze probabilistické modely. Existují četná rizika plynoucí ze slepého následování dat (např. určování sexuální orientace spojené trestním postihem homosexuálního chování) * * * * NOVÉ IDENTITY *V 90. letech jsou v rámci étosu internetu zdůrazňovány volné identity obcházející fyzická omezení a danosti, objevuje se fenomén trollingu a flamingu * *Internet se brzy stává nástrojem sebepropagace; lajky, retweety apod. stimulují tvorbu dopaminu * *Na Západě se v 2. pol. 90. let objevují falešné uživatelské recenze, internet jako nástroj politické propagace užívá EZLN nebo čínští nacionalisté JEHO, JEJÍ A JEJICH BOJ *Jednotlivé identity prostřednictvím sociálních médií začínají propagovat svou agendu, v metodách se postupně zdokonalují (know-how je náležitě zprostředkováváno) * *vícero účtů, vzájemná koordinace, falešné vlajky, memy * *Cílem je vytvořit zdání určitého společenského ovzduší či dehonestovat nebo zastrašit protivníky * *Takovou činnost za úplatu nabízejí i hackeři ovládající cizí počítače (tzv. botnets) TROLLÍ FARMY *Tvorba imaginárního názorového ovzduší prostřednictvím neautentických účtů se stala prostředkem PR kampaní, politického marketingu i soupeření mezi státy. * *Fenomén politika, kterého vyzdvihly sociální sítě (Beppe Grillo, Rodrigo Duterte, Donald Trump) * *Duterteho placení trollové na FB skupinách filipínských měst a obcí šířili zvěsti o drogové kriminalitě a jejich svědectví každou vhodnou událost spojovaly právě s touto problematikou (duterteho hlavním tématem) РУССКИЙ СТАНДАРТ *V roce 2007 ruské mládežnické hnutí Naši realizovalo sérii DDoS útoků vůči Estonsku, podobně postižena byla později i Gruzie či Kyrgyzstán * *Roku 2013 byla v Petrohradu založena Agentura pro výzkum internetu (Агентство интернет-исследований), pracoviště produkovalo na domácí publikum mířené pochvalné komentáře o ruské vládě * *Později se ale AИИ začala soustředit i na management narativu o ukrajinské krizi a na stimulaci názorového ovzduší okolo amerických prezidentských voleb • Obsah obrázku osoba, muž, interiér, lidé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky 2016 ELECTION YEAR *Trollové z AИИ vytvářejí sítě neautentických profilů jednotlivců, organizací či celá on-line média. Složky těchto sítí na sebe vzájemně odkazují * *Sítě AИИ pokrývají celé názorové a ideologické spektrum americké veřejné debaty, prostřednictvím komunikačních aktů ruských trollů je snižována společenská koheze * *Známými příklady této aktivity jsou „influencerky“ Jenna Abrams a Pamela Moore, organizace Black Matters US či zpravodajský server Baltimore Online Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky DNC HACK *Hackeři spojení s ruské vojenské rozvědkou GRU pronikli do počítačové sítě Demokratické strany, přičemž takto získali emailovou komunikaci jejího vedení (DNC) * *Korespondence odhalovala zákulisní pletichy proti Berniemu Sandersovi (problematika tzv. superdelegátů) * *GRU dokumenty začala zveřejňovat nejprve na své stránce DC Leaks, později byly materiály předány WikiLeaks * *Toto vedlo k roztržce uvnitř demokratické strany Obsah obrázku text, stůl Popis byl vytvořen automaticky INFORMAČNÍ VÁLKA *Komunikace se stala prostředkem geopolitického soupeření, je skloňována informační válka (např. i českou BIS) * *ruská Gerasimova doktrína, čínská doktrína trojí války * *Pouhý diskurz informační války ohrožuje podobu komunikace – nahrává neadekvátnímu relativismu, zpochybňuje důvody pro globální komunikace, vytváří extraktivní situaci * *Balkanizace internetu (jeho rozpad na vícero oddělených sítí)jako důsledek důrazu na informační suverenitu státu ČETBA K TÉMATU *FUKUYAMA, Francis. Identita: Volání po důstojnosti a politika resentimentu. Praha: Malvern, 2019. * *MARANTZ, Andrew. Antisocial: Online Extremists, Techno-Utopians, and the Hijacking of the American Conversation. New York: Penguin Books, 2020. • *ONG, Johnatan – CABAÑES, Vincent. Architects of Networked Disinformation [on-line]. dostupné