Strategie interaktivity Dieter Daniels Recepce jako participace – leitmotiv modernismu •dílo vyžaduje participaci diváka •díla nechávají prostor pro imaginaci, recipient doplňuje mezery v díle •Stéphane Mallarmé - idea kreativního čtení, představa procesuálního díla, které se neustále mění •Technická média (obraz, hudba) – zachytí vždy něco navíc, vedlejší efekty stimulují imaginaci recipienta •Walter Benjamin – termín optické nevědomí Od participace k interakci •Fyzická interakce s dílem •John Cage – Grafické partitury •Skript se stává základem uměleckých happeningů Ideologie nebo technologie – Brecht nebo Turing •dva základní pohledy na interakci: •interakce mezi lidmi (sociální vědy – komunikace) •mezi člověkem a strojem (technická kategorie - interaktivita) • •30. léta – debaty o interakci – řeší se dvě témata: 1.analýza ideologie mezilidské komunikace, kterou zprostředkovávají média (Brecht) 2.technologická uskutečnitelnost komunikace mezi strojem a člověkem (Turing) •Bertold Brecht – text Rádio jako nástroj komunikace •Lindberghflug (1929) - http://www.medienkunstnetz.de/works/bertold-brecht/audio/7/ • • •Alan Turing – Otázka: Mohou stroje myslet? •Teorie imitační hry – Turingův test – Poznáme, kdo je počítač a kdo je člověk na základě textové komunikace? •Výzkum komunikace mezi člověkem a počítačem prostřednictvím šachové hry •Brecht – kritická analýza mediální komunikace •Turing – technologický rozměr interakce •Tyto odlišné pohledy se rozvinuly do samostatných vědních oborů – informační věda a mediální studia •Koncept interaktivity – překrývání ideologie (mediální studia) a technologie (informační věda) Otevřené nebo uzavřené systémy - Bill Gates nebo John Cage •Upřednostnění softwaru před hardware: „Programs instead of instruments’ or ‘software, not hardware.„ •Odlišné chápání interactivity. •John Cage – svobodná interakce, otevřené dílo, volná interpretace hudební partitury •Bill Gates – uzavřený software, nepřístupný kód, determinovaný způsob užití softwaru •Princip uzavřenosti (Gates) x princip otevřenosti (Cage) Proměna chápání interaktivity – 60.léta •Cíle uměleckých avantgard: •a) zrušení hranice mezi médii •b) zrušení hranice mezi autorem, divákem •c) politický rozměr umění (aktivismus) •d) otevřená interakce • •Tvorba happeningů, intermediálních děl •model otevřené interakce byl aplikován i na nová média • • •Měnící se pohled na média v 60. a 70. letech – nástroj politického aktivismu, kreativní prostředek •Hans Magnus Enzensberger - Constituents of a Theory of the Media (1970) - emancipační potenciál nových technologií, non-hierarchická komunikace, každý může komunikovat s každým •Časopis Radical Software (1970) – videokamera jako prostředek pro prosazování názorů, reflexi společenských problémů, přeprogramování společnosti •hackerské hnutí se v 60.letech – průzkum komunikace člověka a stroje, počítač jako partner pro kreativní tvorbu •"You can create art and beauty on a computer. Computers can change your life for the better.” • •70.léta - média jako instrumenty pro změnu společnosti x 90.léta - sociální a kulturní proměny chápány jako výsledek působení nových technologií •90. léta - interaktivita definováno pouze skrze elektronická média •apolitický koncept interaktivity •Mobilizační síla nových médií jako jedna z důležitých strategií reklamního průmyslu •Avantgardní umělci rozvíjeli nová způsoby užití technologií, které se později staly běžnou součástí médií Interaktivní díla využívající média (50. a 60. léta) •John Cage – průzkum šumu, přirozených zvuků •Dílo 4:33 (1952) •Imaginary Landscape No. 4 (1951) - https://www.youtube.com/watch?v=A0BNsBlzQII • •Nam June Paik - Exposition of Music—Electronic Television (1963) •http://www.medienkunstnetz.de/works/exposition-of-music/video/1/ • Interaktivní díla využívající nebo reflektující média (70. léta) •proměny děl v 70.letech - tzv. „closed-circuit installations“ •Instalace, které rozvíjí kritický pohled na média •Divák omezován a kontrolován •Témata: mediální manipulace, dohledu, spektáklu •Bruce Naumann - Live-Taped Video - Corridor (1970) - https://www.youtube.com/watch?v=5ujlefWcY-w •Valie Export - Tapp und Tastkino (1968) - https://www.youtube.com/watch?v=8dvTBaUw2qc • Fikce a technologické realizace kyberprostoru •Reálné vynálezy: •Whirlwind – první počítač s displejem (1951) •Ivan Sutherland – první virtuální realita (1968) https://www.youtube.com/watch?v=Hp7YgZAHLos •Digitální síť ARPANET (1969) • •Fikce : •Donald Sutherland - koncept Ultimate display (1965) •Oswald Wiener – The Improvement of Central Europe (1969) – koncept bioadapteru •Nicolas Schöffer - manifest The Future of Art (1968) •Cyberpunk 80.léta •Koncepty VR – Jason Lanier, Howard Rheingold Typologie interaktivních mediálních děl v 80. a 90. letech •1. Interaction with a video story through multiple options •Interaktivní příběhy vyprávěné prostřednictvím spojení videa a počítače •Lynn Hershman - Lorna 1982 - https://zkm.de/en/media/video/lynn-hershman-leeson-lorna-1979 •Deep Contact (1984-1989) •2. Interaction with a closed data world through which the viewer can navigate •Jeffrey Shaw - Legible City (1988-1991) - https://www.youtube.com/watch?v=61l7Y4MS4aU •Jeffrey Shaw - projekt The Virtual Museum (1992) - http://www.medienkunstnetz.de/works/the-virtuel-museum/video/1/ • •3. Interaction between body and data world •kolektiv ART + COM - Zerseher (1990–91) - https://www.youtube.com/watch?v=Gq79PW4hIGw •David Rokeby - Very Nervous System (1982 -1995) - https://www.youtube.com/watch?v=qdTVQWpH7Mg •Ulrike Gabriels - instalace Breath (1992) - https://www.youtube.com/watch?v=9tooUQHGq6w • •4. A data system with momentum that is enhanced through interaction • Peter Dittmar - The Wet Nurse (1992-) •Christa Sommerer and Laurent Mignonneau - A-Volve (1994) •https://www.youtube.com/watch?v=0WG45k93pCA • • •5. Dialogue-based models •Agnes Hegedüs - Between the Words (1995) - https://www.digitalartarchive.at/database/general/work/between-the-words.html •Kirk Woolford a Stahl Stenslie – CyberSM •https://stensliehome.wordpress.com/2017/02/27/cybersm/ • •6. The “exemplary viewer” •Divák dotváří dílo, vstupuje do něj, dává mu tvar •Osamělost účastníka ve virtuálním prostoru •Divák se vidí v reálném i virtuálním světě •Rosalind Krauss - video narcismus •7. Approaches toward collectivity in media space •Projekt Van Gogh TV (1992) - https://www.youtube.com/watch?v=FdAQ5M_L9Bw •Knowbotic Research group - Dialogue with the knowbotic south (1994) https://www.youtube.com/watch?v=dJ3ZbD5uGkE • Interaktivita a internet •Příchod webu v 90.letech •Proměna chápání kyberprostoru – komunikační struktura •Vize v rané fázi internetu - společná komunikace a participace na politických a uměleckých projektech •Electronic Cafe - Kit Galloway a Sherrie Rabinowitz (1984) - https://www.digitalartarchive.at/database/general/work/electronic-cafe.html •Počátek net artu (raná 90.léta) - snaha vytvořit vlastní platofrmy pro diskuzi, sdílení a tvorbu webových děl - Wolfgang Stahle - The Thing (1991) - https://anthology.rhizome.org/the-thing •The File Room (1994 -) - Antoni Muntadas - http://www.thefileroom.org • • • • • •net art se během 90.let posouvá od optimismu v novou komunikační platformu ke kritice média s jeho rostoucí komercionalizací •Joachim Blank a Karlheinz Jeron - Dump your trash (1998) – koncept recyklace informací - http://blankjeron.com/information.recycling_WORK_DESCRIPTION/1998_dump_your_trash/dyt070400.pdf •Carnivore (2006-2016) - Radical Software Group •http://r-s-g.org/carnivore/ •kriticky přehodnoceny vize 90.let týkající se technologické interaktivity, kterou přinesl internet •všechny experimenty s médii, které prováděli umělci nebo aktivisté od 60.let do současnosti, přinesly stejné výsledky (komercionalizovány) •Opakované snahy rozvinout dosud skrytý potenciál technologických médií •Umělecké utopie participativního a později interaktivního umění využila masová média k tomu, aby ještě více umocnila konzumerismus •Část ideálů mediální avantgardy přešla do digitálního folklóru Lev Manovich – Iluze, narativ, interaktivita •Web – komunikační kanál na sebe neustále upozorňuje, webová stránka odhaluje svou konstruovanost •Pro nová média typická oscilace mezi iluzí a upozorňováním na médium – zcizovací efekt •Interaktivní zážitek uživatele je často konstruován jako série opakovaných posunů – přepínání mezi sledováním příběhu a hraním, mezi sledováním fotografie a její úpravou apod. •Nový typ realismu – metarealismus – který uvnitř sebe obsahuje svou vlastní kritiku (reklama si utahuje sama ze sebe) •mýtus interaktivity - interaktivita tu byla vždy, předešlé umění je také interaktivní, protože vyžaduje účast diváka