Abstraktní obrázek zakřivených čar VILÉM FLUSSER ŽIVOT •- narozen 1920 v Praze • •- 1939 – emigrace do Brazílie • •- 1962 – člen Brazilského filosofického institutu • •- od 60. let – výuka teorie komunikace a filozofie médií •- zemřel v roce 1991 • - - FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Hlavní cíl komunikace – výměna slov za účelem jejich předání a uchování • •komunikace projevem lidské svobody - možnost vytvářet informace • • FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Definuje typy komunikace: 1.Dialogická forma • •Dělí se na: a)kruhový dialog •b) síťový dialog • • • FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Definuje typy komunikace: •2. Diskurzivní forma • •Dělí se na: a)divadelní diskurz b)pyramidový diskurz c)stromové diskurzy d)amfiteátrový diskurz e) • • • FLUSSEROVA TEORIE KOMUNIKACE •Prominentní formou současné komunikace je kombinace amfiteátrového diskurzu a síťového dialogu - vznik nové informační sítě, která využívá jiný kód – technický obraz • •Hlavní problém: Nerozumíme kódu technických obrazů, a proto nás manipulují, jsme jimi programováni • FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Obraz: -hl. úkol znovu zprostředkovat vztah ke světu -každý tradiční obraz výsledkem snahy pochopit svět -symbolický význam zobrazených věcí - obrazy produkují vzorce chování a porozumění světu -příliš složitá a neustále se rozrůstající síť významů obsažených v obrazech -obrazy začaly svět zastírat - FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Lineární text: -důvod vzniku textu: lepší pochopení tradičních obrazů -lineární texty rozkládají plochu obrazu na linie -texty jsou však čím dál abstraktnější -texty se postavily mezi člověka a tradiční obrazy - - - FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ •Technický obraz: -jejich úkolem je znovu učinit abstraktní text představitelným -mylně je považujeme za zachycení reality -správné dešifrování technického obrazu: odhalování skrytých pojmů a teorií, díky kterým byl obraz vytvořen (techno-imaginace) -technický obraz označuje přechod od lineárního myšlení k matematickému myšlení - - - - PŘÍKLAD UMĚLECKÉHO DEŠIFROVÁNÍ TECHNICKÉHO OBRAZU •Andreas Müller-Pohle - Digital Scores (after Nicéphore Niépce) – 1995-1998 PŘÍKLAD UMĚLECKÉHO DEŠIFROVÁNÍ TECHNICKÉHO OBRAZU •Andreas Müller-Pohle - Digital Scores (after Nicéphore Niépce) – 1995-1998 FLUSSEROVA TEORIE MÉDIÍ • PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -kódování obrazu je vždy prováděno za pomoci programu, který je uvnitř určitého aparátu -spojení aparátu a programu = black box -program je vždy skrytý -Jakým způsobem nás programuje fotografie? PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -fotografie odráží svět pojmů nikoli „svět venku“ -složitý proces kódovánbí fotografického obrazu -každá pořízená fotografie představuje realizaci • jedné možnosti programu -uživatel nemůže programovat aparát, -program je napevno zabudovaný do aparátu • LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA – ZÁKLADNÍ PRVEK PROGRAMU FOTOAPARÁTU -zobrazování objektů tak jako bychom se na ně dívali z okna nebo skrze rámeček -perspektiva předpokládá jediného pozorovatele, musí zaujmout ideální stanoviště LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA – ZÁKLADNÍ PRVEK PROGRAMU FOTOAPARÁTU -ideologický rozměr perspektivy - Erwin Panofsky – kniha Perspektiva jako symbolická forma -reprezentuje „objektivní“ pohled na skutečnost -obraz předkládá předem připravený pohled na určité místo -tento matematický model zobrazení reality • zabudován do fotoaparátu - PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -program fotoaparátu může upravovat jen výrobce -fotografie je výsledkem dialogu mezi pamětí fotografa a pamětí fotoaparátu -kritérium hodnoty inf. obsažené ve fotografii - schopnost dávat věcem význam PROGRAM A APARÁT – PŘÍPAD FOTOGRAFIE -Tři typy fotografií: -1. Automatická - vědecká -2. Amatérské snímky -3. Snímky experimentálních fotografů PŘÍKLAD EXPERIMENTÁLNÍHO PŘÍSTUPU K FOTOGRAFII •- Andreas Müller-Pohle - Transformance.1979–198 • VIZE TELEMATICKÉ SPOLEČNOSTI -telematika – spojení informatiky a telekomunikace -každý člověk by byl tvůrcem i distributorem technických obrazů -bude vzrůstat počet informací, budeme používat umělé paměti k jejich uchování -dialog umělých pamětí a uživatelů -všichni budou přijímat, přetvářet a dále předávat technické obrazy • JANA HORÁKOVÁ – APARÁT JAKO HYBRID STROJOVÝCH A LIDSKÝCH USPOŘÁDÁNÍ -důležitý pojem ve Flusserově díle – aparát -aparáty jsou kulturní produkty, pomocí kterých můžeme poznávat kulturu, která je vytvořila -je třeba je zkoumat z pohledu technických oborů i humanitních věd -Nejvhodnější teorii k výzkumu Actor-network theory (Bruno Latour) - - JANA HORÁKOVÁ – APARÁT JAKO HYBRID STROJOVÝCH A LIDSKÝCH USPOŘÁDÁNÍ -Definice aparátu: a)Aparát jako hračka b)Aparát jako black box c)Data processing d)Aparát jako programované a programující médium e)Aparát jako výraz vědeckého myšlení f)Software - - JANA HORÁKOVÁ – OD „PROGRAMMED IMAGINATION“ K „PROGRAMMED VISIONS“ -aparáty produkují programovanou imaginaci -programované obrazy utvářejí naše představy o světě -Wendy Chun – digitální média využívána k tvorbě „programovaných vizí“ -předpovídání budoucnosti FLUSSER A UMĚNÍ -reflexe umění -umění je neodlučitelně spojeno s technikou a vědou -věda začíná chápat sebe samu jako určitou formu umění -postupy a strategie vědy vstupují do umění -chápe umění jako formu komunikace -spolupráce na přípravě 12. bienále v São Paulu (1973) VÝSTAVA VĚNOVANÁ UMĚLECKÉ ČINNOSTI VILÉMA FLUSSERA - BEZEDNO V GALERII AMU (2017) •Díla: •Dieter Jung - Lebenszeichen von Vilém Flusser (Signs of Life) • WOLFGANG SPAHN - BILD EINER AUSSTELUNG • JODI – IDN – 2016 •xn--9l7a.com HARUN FAROCKI •Inspirace Flusserovým dílem •Ich glaubte Gefangene zu sehen (Myslel jsem, že vidím uvězněné, 2004) •