hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Peter Weibel hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Umělecká tvorba •Die Kommunikation ist das Medium (1972) • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png The Endless Sandwich (1969-1972) hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png YOU:R:CODE (2017) •https://zkm.de/en/media/video/bernd-lintermann-peter-weibel-yourcode • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Obsah obrázku interiér, budova, patro, strop Popis byl vytvořen automaticky Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Anti-iluze – mediální umění v 60. a 70. letech •Výstava Anti-Illusion: Procedures/Materials (1969) - důraz na procesy a materiály v umění •https://archive.org/details/antiillusionproc61whit/page/22/mode/2up?view=theater •Tendence tehdejšího umění k anti-iluzivnosti • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Obsah obrázku text, rozmazání Popis byl vytvořen automaticky Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Stejné tendence i v případě mediálního umění • •strukturální film, materiální film, expanded cinema • •Kurt Kren - 31/75 Asyl • •V 80. letech opět návrat figurativní a expresivní malby • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Aluze – Mediální umění v 90.letech • •zaměření na narativitu, spektakulárnost, iluzi • •Hlavní zdroj : populární kultura • •Postmoderní přístup – spousta referencí na jiná díla • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Odbočka – Co je to Intertextualita? •Julia Kristeva – koncept intertextuality • •Studium toho, jak se jeden text vztahuje k druhému • •Složitá síť vzájemných referencí hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Aluzivní technika v sobě zahrnuje iluzi i anti-iluzi •Odkrývání struktury iluze • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Metoda skriptu – současné mediální umění (Scripted media) • •Umělecká díla zviditelňující skripty (kódy), které řídí náš život • • • m hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Reenactment a reference místo reprezentace v aktuálním mediálním umění • •Současné umění odkazuje na jiná média a na různé fenomény okolního světa • •„Re-enactment means to get back to an illusion which pretends to be reality.“ hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Současné a budoucí mediální umění • •Aristoteles – hierarchie různých forem vědění: •Techné •Epistemé • •Římané modifikovali: •Artes liberales •Artes mechanicae • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Současné a budoucí mediální umění • •Středověk: •Sedmero svobodných umění (gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometrie, astronomie a hudba) •Mechanická umění (architektura, malba, socha, zemědělství) • •Renesance – soupeření mezi uměními (snaha získat vyšší statut) •Svobodná umění (architektura, malba, socha) •Mechanická umění (aplikovaná umění, design, užitné předměty) • • • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Současné a budoucí mediální umění • •Osvícenství: •monumentální dílo osvícenství 35 svazková encyklopedie (1751-1780), editoři Denis Diderot a Jean le Rond DʼAlembert •Diderot – přál si integraci mechanických umění do svobodných umění • •„in Diderot and in the agenda of the Enlightenment we find an interest in integrating the separate representational fields of science, art (the mechanical arts) and politics. The Enlightenment and Diderot regarded the mechanical arts, technology and science as the foundation for enlightened politics.“ • • • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Současné a budoucí mediální umění • •Rovnost materiálů a médií •Avantgardy ve 20.letech 20. století – zaměření na materiál • •Volání po rovnosti všech uměleckých mateirálů • •Vymezování specifičnosti jednotlivých médií • • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Současné a budoucí mediální umění • •Rovnost materiálů a médií •Avantgardy ve 20.letech 20. století – zaměření na materiál • •Volání po rovnosti všech uměleckých mateirálů • •Vymezování specifičnosti jednotlivých médií • • • • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Postmediální situace: •nová média vždy ovlivňovala starší umělecké druhy hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Postmediální situace: •nová média vždy ovlivňovala starší umělecké druhy • •Digitální média dokáží simulovat vlastnosti rozmanitých médií • •Umění pracuje s instrukcemi, algoritmy, skripty • •Každé vytvořené umělecké dílo je ovlivněno naší zkušeností s novými technickými médii hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Obsah obrázku text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •Postmediální situace •Tuto situaci definují dvě fáze: •1. Rovnocennost médií •2. Mísení médií • •nedominuje jedno médium, ale všechna média se vzájemně ovlivňují a podmiňují Obsah obrázku patro, interiér, strop, stojící Popis byl vytvořen automaticky hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Text - Synthetic Times (2008) – téma: genealogie mediálního umění •User Art • •umění se stává uživatelsky generovanými obsahem • •konzument je zároveň producentem • •„Exhibition visitors can act as artists, curators, and producers. The visitor is at the center of the exhibition as user, as emancipated consumer.“ • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Peter Weibel – Teleologie médií • •Weibelova interpretace historie (digitálního) umění je příkladem teleologického přístupu k psaní historie nových médií • •Dějiny nevyhnutelně směřují k nějakému finálnímu cíli: vývoj veden nějakým velkým plánem • •teleologický způsob vyprávění vynechává některé věci a •zároveň některé jiné ve vývoji upřednostňuje • • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Peter Weibel – Teleologie médií •„Historie pojímané z hlediska teleologie jsou psány s cílem postihnout příčinu pokroku až do naprostého naplnění – až k bodu vyvrcholení –, kdy pravděpodobně nastoupí zcela odlišná etapa historie. V případě nových médií je tento proces vysvětlován s důrazem na technologie a jejich rozvoj. Daný jev je popisován v časové posloupnosti od jeho počátků přes vývoj až k jeho zdárnému naplnění. Z tohoto hlediska jsou tedy nová média vyústěním či naplněním dlouhodobých historických procesů, do nichž je vždy téma technologie včleněno jako určující.” (Hinková 2011: 6) • hashOverlay-FullResolve.png HD-ShadowLong.png HD-ShadowShort.png Peter Weibel – Teleologie médií •Vývoj umění směřoval k emancipaci diváka umění (produser), promísení všech médií, ke spojení vědy, techniky a umění •Naše zkušenost s médii je příčinou všech změn, k nimž došlo v umění 20. stoetí •„[K]rize reprezentace, zrušení tradičního pojetí uměleckého díla a zmizení autora –všechny tyto faktory jsou způsobeny nástupem nových médií. Radikální obrat ke kultuře recepce, který se objevil ve 20. století, exploze vizuálního v umění a vědě, obrat k obrazu (pictorial turn) a performativní obrat (performative turn), to vše jsou důsledky nových médií.“” •(Horáková 2011: 160-161, dle Weibel 2008: 112-142) • •