Týden 11
Práce s textem 10 (Ferlinghetti, Kerouac, Miller, Kesey)
Lawrence Ferlinghetti: Svět je báječné místo
1. Proč je podle vás grafika básně tak fragmentarizovaná?
2. V jakých verších se mluvčí distancuje od horní
společenské vrstvy?
3. Kterou část básně můžeme označit termínem z dramatu
– jako peripetii před závěrečnou katastrofou?
Slavné Ferlinghettiho knihkupectví v San Francisku
(zal. 1953), pojmenováno podle Chaplinova filmu
Jack Kerouac: Na cestě
1. V čem tkví jedinečnost historie Central City?
2. Které aktivity zmíněné v textu byly výrazem svobody,
nespoutanosti?
3. Jak proměny pozdravu dokumentují prohlubujcí se D.
Dollovu opilost?
4. Jak si vysvětlíte tvrzení, že vypravěč říká, že stáli na
střeše Ameriky?
5. Místo popisované v textu jako by rezignovalo na
duchovní život, přesto k němu vypravěč v závěrečné části textu
odkazuje. Vyhledejte tyto zmínky, jak souvisejí s hodnotami hippies.
6. Kterými momenty je v ukázce poukazováno na
nomádskou, kočovnou povahu lidského života?
____________________
Sal Paradise = Kerouacovo alter ego
Kerouac's road trips
described in On the Road
Arhur Miller: Smrt obchodního cestujícího
1. Vysvětlete, jak jména Willyho synů odkazují
k americkému snu?
2. Jaké neštěstí Willyho postihlo?
3. V čem spolu
kontrastují Willy a jeho syn Biff?
4. Provází neúspěch
v zaměstnání i rozklad Willyho rodinného života? Vysvětlete
Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven
1. Vyhledejte místa, kde je Velká sestra popisována jako
svým způsobem monstrum.
2. Čím Mac Murphy
vzbudil pozornost Velké sestry slečny Ratchedové?
3. Jakou strategii jednání volí pan Washington ve vztahu
k Velké sestře?
4. Jakým způsobem Velká sestra rozmlouvá s pacienty?
5. V jaké situaci má Velká sestra na tváři úsměv?