Týden 6
Práce s textem
5 (Brecht, Orwell, Shaw)
Bertold Brecht: Matka Kuráž
1. V čem si kaprál pochvaluje válku?
2. Jakou funkci plní písnička Matky Kuráže? Pokuste se její
obsah uvést ve 3-4 úderných heslech v současné (hovorové) češtině, nebojte
se expresivity.
3. Doložte, že humor Matky Kuráže je spíše mužsky zemitý? Proč
asi?
4. Jakým způsobem graduje ústy Matky Kuráže odsouzení
úředního šimla?
5. V jakém smyslu chápete spojení „nečuchnout si ke
špuntu“?
6. V čem jména Matčiných dětí odrážejí drsnou realitu
války?
7. Vysvětlete odlišný charakter druhé písně.
8. Proč je poslední scénická poznámka tak dramaticky
působivá ve vztahu k prosbě Matky Kuráže.
9. Na základě odpovědí na předchozí otázky si uvědomte, co
brání divákovi spokojit se s prvoplánovou vlnou dojetí nad osudem Matky Kuráže.
___________________________________________________
Rudolf Vápeník a Ludvík Kundera řídili souborné vydání
Brechtových děl v 60.-80. letech 20. století
Ukázka ze hry z inscenace Mahenovy činohry z roku 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=WxRm5zTgyac
George Orwell: 1984 (vyd. 1949)
1. Jak mohou pojmy Velký bratr, Týden nenávisti, Strana,
Devátá tříletka souviset s realitou sovětského Ruska, případně lidově-demokratického/
socialistického Československa?
2. Podle jakého principu vznikaly názvy ministerstev?
3. Co je charakteristické pro newspeak, jeho vývoj?
4. Jak má být zabráněno ideozločinu?
5. Uveďte příklady současného newspeaku politické
korektnosti.
6. Jaké slovo oldspeaku zřejmě odpovídá korektnímu spojeni „občan
se zahraniční minulostí“, které hodlá v současnosti zavést město Berlín?
7. Na základě četby ukázky vysvětlete, jakou společnost
zobrazuje žánr dystopie.
George Bernard Shaw: Pygmalion
1. Uveďte příklady květinářčina expresivního vyjadřování. Co
bylo její motivací pro žádost o hodiny u pana Higginse?
2. Podle čeho se dá soudit, že byl pan Higgins s navrhovanou
cennou lekce spokojen?
3. Jak dává pan Higgins najevo, že má Líza mnohem nižší
společenské postavení?
4. Která místa v textu naznačují, že pan Higgins je ve svém
oboru odborník?
5. Jak paní Pearceová mluví o Higginsově vztahu ke květinářce,
že „nemůže sebrat děvče jako kamínek“?
______________________________________
Pygmalion = kyperský
král a sochař, zamiloval se do sochy dívky, kterou jako panic vytvořil ze slonoviny, Afrodita /Venuše
na jeho prosbu vdechla dívce život
– proměnila ji v ženu Galateu. Příběh najdeme v desáté knize Ovidiových
Proměn.
Louis Gauffier: Pygmalion a Galatea (1797)
Louis-Jean-François
Lagranée: Pygmalion a Galatea (1781)
Henry Howard: Pygmalion (1802)
Ernest Normand: Pygmalion a Galatea (1886)