Specifika výuky světové literatury na střední škole II (JS)

Týden 8

Práce se textem 7: Jesenin, Babel, Platonov

 

Sergej Jesenin: Chuligánova zpověď

1. Jak charakterizuje chuligán svůj vzhled?

2. Považujete název básně za přesný, nebo spíše za zavádějící? Proč?

3. Ve kterých obrazech se lyrický subjekt vyznává ze své lásky k venkovskému životu?

4. Vysvětlete rozdílnou funkci apoziopezí v třetí strofě od konce.

_______________________________

Pegas = okřídlený kůň, syn boha moří Posiedona a Medúsy. Uměl létat jako vítr, žil ve          vysokých horách, pomáhal nemocným dětem a chránil všechno živé.                        Proměněn v souhvězdí Pegas. Symbol slávy a básníkovy fantazie.


Giovanni Battista Tiepolo: Síla výmluvnosti (asi 1723)

Jesenin Chuliganova zpoved
PDF ke stažení

Isaak Babel: Dolgušova smrt

1.  Z jakých zmínek v textu můžeme usuzovat na líté boje?

2. Vyhledejte obrazy, které kontrastují s krutostí války.

3. Proč asi Afoňka nadával vypravěčovi do brejláčů?


Fridtjof Nansen: Hladomor v Rusku (1. 1. 1921)


Andrej Platonov: Čevengur

1. Jak probíhala likvidace starého světa v Čevenguru?

2. Uveďte doklady komunistického „newspeaku“.

3. Charakterizujte postoj komunistů k ženám? Jak si tento svůj postoj vykládají?

4. Které myšlenky dokazují, že komunismus byl svým druhem náboženstvím?

5. Co můžeme soudit o myšlení komunistických funkcionářů na základě zmíněného transparentu?


Plakát HaDivadla (2018)


Z inscenace HADivadla


Z inscenace HaDivadla

Dramaturgický úvod k představení v Hadivadle:

https://www.youtube.com/watch?v=7FkDPbKGmcA