Týden 4
Rimbaud, Wilde, Stevenson
Jean Arthur Rimbaud: Opilý koráb
1. Vyhledejte obrazy nespoutané svobody korábu.
2. Které motivy naopak souvisejí s rozumem, praktickým
omezením svobodné plavby?
3. Proč se zde opakovaně objevuje motiv malých dětí?
4. Česká literatura 19. století byla provázena pnutím mezi
spisovateli orientovanými kosmopolitně, vnímající nutnost rozvoje naší
literatury v kontaktu se jinými evropskými literaturami, a spisovateli
soustřeďujících se na literaturu jako prostředek vzestupu našeho národa. Jak se
ke vztahu světa a (evropské) vlasti staví Nezvalův překlad Opilého korábu?
___________________________
ponton = člun ke konstrukci plovoucích most
Vojenská pontonová soustava
Marie a had
Caravaggio: Madona s hadem (1606)
- Panna Marie zabíjí hada spolu s Ježíšem, v pozadí
svatá Anna (tradice vnímá Annu a Jáchyma jako rodiče Panny Marie)
- had symbolizuje hřích (na rozdíl od orientálních kultů,
kdy je často spojován s moudrostí)
- modelem k Panně Marii byla prostá dívka
- Ježíšova nahota a realisticky prostá Panna Marie vyvolaly
pobouření církve (obraz měl být původně umístěn v Bazilice sv. Petra v
Římě), definitivně Caravaggia připravily o další církevní zakázky
Leviathan = mořská příšera
Gustav Doré: Zničení Leviathana (1865)
Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye
1. Doložte, že byl Dorian do svého obrazu zamilovaný.
2. V čem lord Henry vnímá obraz Doriana Graye jako
dokonalý?
3. Z čeho má Dorian tak velký strach? Spekulujte proč.
4. Z čeho vyrůstá dramatičnost scény s dlouhou špachtlí?
5. Jak bychom mohli nazvat okřídlenou větu lorda Henryho, že
prostinké požitky jsou útočištěm složitých povah? _f_ _ _s_ _ s
6. Tvořivý úkol: Na základě svých životních zkušeností
napište obdobné lapidární (= stručné, s výraznou pointou) tvrzení začínající
jedním z těchto začátků:
a) Příliš sebevědomí lidé________________________________________________________________.
b) Každá
slabost_________________________________________________________________________.
c) Vášni dokáže holdovat každý,
________________________________________________________________________________________.
d) Nezlob se na krejčího,
že____________________________________________________________.
Louis Stevenson: Podivný příběh dr. Jekylla a pana Hyda
1. V čem je příběh ukázky polemikou s racionální vědou?
Nebo v čem může varovat před zbožštěním vědy?
2, Tvořivý úkol. Napište 5-7 vět o jakékoliv skutečnosti či
jevu, který se nedá dost dobře vysvětlit (jenom) rozumem, vědecky. Klidně
pracujte s nadsázkou, absurditou.
Nepovinný text - Čapkův překlad Opilého korábu