Specifika výuky světové literatury na střední škole II (JS)

Týden 4

Rimbaud, Wilde, Stevenson

 

Jean Arthur Rimbaud: Opilý koráb

1. Vyhledejte obrazy nespoutané svobody korábu.

2. Které motivy naopak souvisejí s rozumem, praktickým omezením svobodné plavby?

3. Proč se zde opakovaně objevuje motiv malých dětí?

4. Česká literatura 19. století byla provázena pnutím mezi spisovateli orientovanými kosmopolitně, vnímající nutnost rozvoje naší literatury v kontaktu se jinými evropskými literaturami, a spisovateli soustřeďujících se na literaturu jako prostředek vzestupu našeho národa. Jak se ke vztahu světa a (evropské) vlasti staví Nezvalův překlad Opilého korábu?

 

___________________________

ponton = člun ke konstrukci plovoucích most


Vojenská pontonová soustava


Marie a had

CaravaggioSerpent.jpg 

Caravaggio: Madona s hadem (1606)

- Panna Marie zabíjí hada spolu s Ježíšem, v pozadí svatá Anna (tradice vnímá Annu a Jáchyma jako rodiče Panny Marie)

- had symbolizuje hřích (na rozdíl od orientálních kultů, kdy je často spojován s moudrostí)

- modelem k Panně Marii byla prostá dívka

- Ježíšova nahota a realisticky prostá Panna Marie vyvolaly pobouření církve (obraz měl být původně umístěn v Bazilice sv. Petra v Římě), definitivně Caravaggia připravily o další církevní zakázky

 

Leviathan = mořská příšera

Gustav Doré: Zničení Leviathana (1865)

Rimbaud Opily korab Nezval
PDF ke stažení

Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye

1. Doložte, že byl Dorian do svého obrazu zamilovaný.

2. V čem lord Henry vnímá obraz Doriana Graye jako dokonalý?

3. Z čeho má Dorian tak velký strach? Spekulujte proč.

4. Z čeho vyrůstá dramatičnost scény s dlouhou špachtlí?

5. Jak bychom mohli nazvat okřídlenou větu lorda Henryho, že prostinké požitky jsou útočištěm složitých povah?   _f_ _ _s_ _ s

6. Tvořivý úkol: Na základě svých životních zkušeností napište obdobné lapidární (= stručné, s výraznou pointou) tvrzení začínající jedním z těchto začátků:

a) Příliš sebevědomí lidé________________________________________________________________.

b) Každá slabost_________________________________________________________________________.

c) Vášni dokáže holdovat každý, ________________________________________________________________________________________.

d) Nezlob se na krejčího, že____________________________________________________________.

Wilde Obraz Doriana Graye
PDF ke stažení

Louis Stevenson: Podivný příběh dr. Jekylla a pana Hyda

1. V čem je příběh ukázky polemikou s racionální vědou? Nebo v čem může varovat před zbožštěním vědy?

2, Tvořivý úkol. Napište 5-7 vět o jakékoliv skutečnosti či jevu, který se nedá dost dobře vysvětlit (jenom) rozumem, vědecky. Klidně pracujte s nadsázkou, absurditou.

Stevenson Podivny pribeh pana Jekylla a pana Hyda
PDF ke stažení

Nepovinný text - Čapkův překlad Opilého korábu

Rimbaud Opily korab Neumann Capek
PDF ke stažení