Informační vzdělávání ISKB14 (VIKBA32) Organizace předmětu, úkoly Pavlína Mazáčová, Ph.D. semestr jaro 2022 • Vzdělávací obsah předmětu • Obsah pojmu informační vzdělávání (IV) v kontextu • Koncepty IV • Modely informační gramotnosti a jejich aplikace v IV • Cílové skupiny vzdělávání, jejich charakteristika, potřeby, bariéry • Kurikulární a strategické dokumenty v provazbě s IV • Učící knihovník a pedagogické i didaktické aspekty IV • Metodika IV se zaměřením na různé cílové skupiny Organizace předmětu • Poznat širší perspektivu zahraničních i českých informačních politik, vzdělávacích a strategických dokumentů a modelů, které se týkají informačního vzdělávání a informační gramotnosti • Porozumět informačnímu vzdělávání jako cestě/procesu získání či výuky informační gramotnosti, a to v prostředí knihoven všech typů i v prostředí dalších paměťových i vzdělávacích institucí, ale i škol • Reflektovat poptávku praxe po pedagogicko-didaktických kompetencích knihovníků na pozici lektora informačního vzdělávání (korespondují s obsahovou náplní oboru ISK – absolvent bakalářského studia má mít znalost informační gramotnosti v kontextu současného celoživotního vzdělávání a koncepce knihoven) • Zužitkovat teoretické poznatky – postavit a odborně reflektovat aktivity informačního vzdělávání podle různých kritérií, s ohledem na cílové skupiny, témata apod., a tedy umět aplikovat didaktiku informačního vzdělávání s ohledem na praxi CÍLE výuky (z pohledu studenta programu ISK) • Teoretický: získat dostatečné kompetence v odborném pojmosloví, modelech IG, standardech, didaktických a metodických přístupech k informačnímu vzdělávání; reflektovat problematiku informačního vzdělávání v aktuální Koncepci rozvoje knihoven • Aplikační: v dílčích krocích aktivizačními metodami výuky v jednotlivých hodinách získat kompetenci provést evaluaci realizované vzdělávací aktivity IV a navrhnout její metodiku, použitelnou v reálné edukaci Výstupy studenta z předmětu Připravenost na státní zkoušku (otázka č. 15) • 1. Edukační role knihovny ve veřejném prostoru (se zaměřením na Koncepci rozvoje knihoven a dotační programy VISK), koncept učícího knihovníka • 2. Vývoj, formy a obsah informačního vzdělávání se zaměřením na trendy a aktuální témata (gramotnosti a kompetence) • 3. Cílové skupiny informačního vzdělávání – jejich specifika a potřeby v kontextu celoživotního učení a vzdělávání • 4. Spolupráce knihovny a školy v informačním vzdělávání se zaměřením na zahraniční i tuzemskou praxi, trendy a témata • 5. Pedagogicko-didaktické rámce informačního vzdělávání – příprava, realizace, evaluace vzdělávacího programu • 6. Odborné zdroje a platformy rozvoje a kontextu informačního vzdělávání (strategické a koncepční dokumenty, teoretické a výzkumné publikace, metodiky, konference) Výstupy studenta z předmětu • Studenti prezenčního studia: • minimální povinná účast 7x prezenčně + 2x prezenčně/online • Studenti kombinovaného studia: • minimální povinná účast 5x online/prezenčně v termínech pro kombinované studenty: 18. 2., 11. 3., 1. 4., 22. 4. a 20. 5. Docházka 1) Reflektivní odborný výstup s tematikou IV - odborný text s využitím českých a zahraničních zdrojů a otázkou, kterou student položí a najde na ni odpověď - student odevzdává do IS MUNI nejpozději v úterý (do 24.00) před páteční výukou - termíny a témata prezentací esejů – přihlašování do sdíleného dokumentu v Isu (přístupný pro editaci od pondělí 21. 2. 17 h) 2) Úkol syntetizující: Evaluace absolvované vzdělávací aktivity s návrhem metodiky IV • prezenčně (konference, seminář v knihovně či v jiné instituci) nebo online • pro definovanou cílovou skupinu • se vzdělávacím obsahem, který reflektuje obsah učiva předmětu (koncept informačního vzdělávání) • bude vypracováno do šablony – viz IS ÚKOLY Organizace předmětu • Ukončení předmětu • Zpracované a včas odevzdané průběžné úkoly • Písemná zkouška Dotazy – pmazacov@phil.muni.cz, přes MS Teams apod.