Jak psát recenzi u Odvozené z latiny: re + censere – posuzovat, konat přehlídku, uvažovat, pozorně si prohlížet a hodnotit u V současném jazykovém povědomí se recenzí rozumí kritické posouzení/ocenění nějakého odborného, vědeckého či uměleckého díla/práce u Velký slovník naučný m/ž, 1999: „1. shrnující zhodnocení vědeckého nebo uměleckého díla; posudek, kritika; 2. posuzování řízení, jímž prochází vědecké nebo umělecké dílo před vydáním.“ u Pozor! Neplést si recenzi s anotací! u Anotace: stručná hodnotící informace o obsahu publikace/díla/článku apod. (z latinského ad-, k a notare, poznamenat) Dobře napsaná recenze by měla obsahovat u Popisně informační pohled na recenzované dílo - uvádět základní bibliografické údaje; základní citace; údaje o nakladatelství; rozsah a obsah práce u Analyticko-kritický a hodnotící pohled na recenzované dílo - hodnocení uspořádání a členění díla z formálního hlediska; důkladná analýza myšlenkového přínosu díla; upozornění na sporné, diskutabilní eventuálně mylné/zavádějící názory autora/autorů Dobře napsaná recenze by měla obsahovat - celkové zhodnocení významu díla, jeho přínos pro příslušný obor - měla by obsahovat názor na odbornou hodnotu díla, jeho (ne)užitečnost pro vývoj/posun dalšího bádání v sledované oblasti Plně respektuj smysl a funkci recenze! - Je nutné uvědomit si, že recenzi bude číst i autor díla, který může nekompromisně ostře formulované výhrady brát v osobní rovině – je nutné vyhnout se osobním invektivám - Recenze má být psaná s erudicí, nadhledem a velkoryse – ne hnidopišsky - Recenzent nepíše recenzi z pozice „vševěda, všeuměla nebo všudybyla“ - Recenzent bude taktéž někdy někde recenzován - Recenze má co nejvíc zrcadlit vědeckou/uměleckou akribii recenzenta Recenze nemá jasně danou strukturu, jako např. vědecký článek - Ale je dobré se nechat vést předem stanovenou osnovou. - Jak si osnovu vytvořit? - Je dobré se správně ptát, např. - Bylo téma knihy/zpracováno už dřív? Kým a jak? Přináší kniha k problému něco nového? - Přistupuje autor k problému tradičně, nebo s novou perspektivou? Nabízí nějakou novou tezi? Pracuje s tématem konzistentně, nebo jsou ve výkladu rozpory? - Pracuje se dostatečně s kontextem? Zná autor aktuální literaturu a diskutované oborové problémy? - Kdo je vlastně autorem? Pokud je to zkušený badatel, jakou hraje tato práce roli v jeho díle? - Je kniha čtivá? Je dobře redakčně a nakladatelsky připravená? - Jaké jsou ambice knihy? Daří se autorovi plnit, co si předsevzal? (Poznámka: Vyplatí se nepřeskakovat v knihách úvody a na výstavách úvodní panely!) - Je kniha určená jen specialistům, nebo se z ní mohou něco dozvědět i laici? Zdroje: - Spousta, V. 2003: Jak psát recenze. Pedagogická orientace 1, 101–109. - https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Recenze - http://jakspravnepsat.com/recenze.html - https://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/recenze-1#:~:text=Asi%20nejpodstat n%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD%20je%20pro%20%C4%8Dten%C3%A1%C5%99e,m%C4%9Bl%20obsahovat%20shrnut%C3%AD%2C%20v yj%C3%A1d%C5%99en%C3%AD%20postoje.