Organizační informace k harmonogramu výuky, úkolům a kritériím pro řádné ukončení předmětu; představení témat předmětu, kontexty, výzvy. - PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
V rámci tohoto bloku se zaměříme na fenomén proměny vzdělávání v souvislosti s nástupem moderních technologií. Jakým způsobem si vytvořit osobní vzdělávací prostředí? Co jsou to MOOC a čím mohou být zajímavé? Co je pro studium online kurzů potřeba a jak v případě studia postupovat tak, aby člověk kurz dostudoval? A jak a proč se vlastně učíme? - RNDr. Michal Černý
V této části se zaměříme na téma otevřeného vzdělávání, otevřených zdrojů a sebeřízeného učení. Podíváme se na fenomén občanské a otevřené vědy. Současně se pokusíme zamyslet nad tím, co moderní technologie znamenají pro obsah a způsob toho, co konzumuje v edukačním procesu. - RNDr. Michal Černý
Přednáška bude zaměřena na představení národních portálů, digitálních knihoven a služeb, které vznikají v rámci Moravské zemské knihovny. Nejprve bude představen portál Knihovny.cz, který je stěžejním projektem českých knihoven a umožňuje využívat fondy a služby knihoven online z jednoho místa. Portál propojuje různé služby knihoven a je nedocenitelným pomocníkem při studiu i v běžném životě. Následovat bude představení projektu Digitalniknihovna.cz, což je rozcestník českých digitálních knihoven. Zjistěte, jaké zdigitalizované dokumenty tento projekt nabízí a k jakým z nich se díky službě DNNT dostanete i z pohodlí domova. - PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D.
Společně se dnes zaměříme na nástroje, které mohou zásadně zjednodušovat práci a automatizovat každodenní činnosti. Kromě praktických tipů se cestou zastavíme i u témat jako je robotizace, základy algoritmického myšlení, smart city, IoT, chytrá domácnost nebo smart dust. Tak vzhůru do studia! - Mgr. Tomáš Marek
Fenomén otevřených dat navíc mění způsob občanské participace. V některých zemích jde otevírání samo, někde to trochu drhne. I proto se společně podíváme na cesty, jak se k datům dostat u nás (například skrze zákon 106/1999), a k čemu existence otevřených dat může vést: fact-checking služby, registry smluv, atp. Mluvit budeme i o důležitosti otevírání dat ve vědě. A k čemu nám mohou být v běžném každodenním životě? - Mgr. Tomáš Marek
Využívání imerzivní virtuální reality představuje nový trend ve vzdělávání v mnoha oborech. Imerzivní virtuální realita představuje médium, které nabízí uživateli možnost významně realističtějšího prožitku, dokáže přenést člověka do jiného času (např. středověkého hradu), těžko dostupného prostoru (např. do vesmíru), a nebo nahlížet svět z neobvyklé perspektivy (např. být uvnitř buňky). Kruciální otázka je, jaké výhody a nebo nevýhody virtuální realita představuje a jakým způsobem by měla být využívána. - Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
Imerzivní virtuální realita představuje nástroj, který přímo vybízí k tomu, aby byl využit pro výzkum v sociálních vědách. Ve virtuální realitě můžeme velice přesně kontrolovat výzkumné podmínky a zároveň máme možnost s prostředím kreativně manipulovat a dosahovat takového prožitku zkoumaných osob, který se blíží reálným podmínkám. Můžeme zároveň získávat velice podrobná data o chování jedince, počínaje trekováním pohybu, přes trekování pohybu očí až po měření fyziologických a neurofyziologických proměnných. - Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
Tematický blok se zaměří jednak na oblast Digital Humanities v kontextu akademického prostředí, jednak na to, co nás v kyberprostoru obklopuje nebo těší také v čase volna a pro povznesení ducha – např. na paměťové instituce (digitální knihovny a sbírky, repozitáře), či platformy jako Europeana, Historiana, Manuscriptorium apod. - Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Po 90 společných minutách budete znát triky kybernetických zločinců, které jim zpravidla dobře fungují, umět využít udržitelná doporučení jak žít a přežít v kybersvětě a ovládat nástroje, které zvýší vaši osobní bezpečnost a soukromí v kyberprostoru. Nemusíte se bát, nepotřebujete žádné pokročilé IT dovednosti. Školení je vhodné pro všechny, kdo dokážou obsluhovat digitální zařízení a internet. P.S.: Věděli jste, že i v České republice si lze jednoduše koupit špionážní techniku, kterou ve filmech používá James Bond? - Mgr. David Kurdna
V rámci tematického bloku budou představeny zajímavé kyberplatformy čtenářství a fanouškovství ve čtení a kulturním rozhledu; dále si ukážeme, jak se dá v kyberprostoru tvořivě fungovat jako autor i konzument krásného slova. - Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Po odklonu od modernismu můžeme tvrdit, že současná města nejsou pouhými sídly sdružujícími obyvatele za účelem určité funkcionality, jak tvrdil například Le Corbusier. Města dnes chápeme jako místa s heterogenními komunitami a jednotlivci, asambláže budov, lidí, zeleně, fauny a technologií a jejich digitálních vrstev. V přednášce si řekneme, jak můžeme k městskému plánování přistupovat skrze designovou perspektivu, přičemž zjistíme, kdo všechno jsou „obyvatelé“ města a jak můžeme akcentovat jejich „právo na město“.
V rámci tohoto bloku se budeme věnovat tomu, jak si organizovat vlastní informace a znalosti (osobní informační a znalostní management) a osobní time management – s online nástroji od poznámek, přes úkoly až po kalendáře či maily apod. Dále se přednáška bude věnovat spolupráci a sdílení v digitálním prostředí a vhodným nástrojům pro jeho rozvíjení. - PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.