Korpus jako zdroj dat při výzkumu flexe 1. V dativu singuláru mají feminina typu žena koncovku –e realizovanou jako [eě], kdežto feminina typu růže mají v dativu singuláru (stejně jako feminina typu píseň, kost) koncovku –i. Vzpomenete si na nějakou výjimku z tohoto pravidla? Svůj jazykový cit ověřte v korpusu a popište, jak byste doklady výjimky z tohoto pravidla hledali v korpusu. 2. Neutra typu město mají v lokálu singuláru koncovku koncovku –e realizovanou jako [eě], ale mohou mít i koncovku -u. Formulujte dotaz v jazyce cql tak, abyste získali seznam lemmat substantiv, která mají koncovku -u. 3. V instrumentálu plurálu mají koncovku –mi substantiva skloňovaná podle typu kost. Koncovku –mi (tedy nikoli –ami, -emi, -ěmi, -ími, -ými) mají také substantiva, která se neskloňují podle typu kost. Vzpomenete si na nějaké? Jak je najdete v korpusu? 4. Někdy je složité určit u substantiv, která jsou pluralia tantum, rod (mohou být jak maskulina neživotná, tak feminina). Jak byste získali z korpusu informaci o tom, zda některý rod převažuje u pl. tantum, jejichž lemma končí na y? 5. Některá substantiva neživotná mohou mít v jistých kontextech koncovky běžné u substantiv životných: (Zelení hájové bejvaly ste vždy moje bejvaly ste mýho srdce potěšení. Nýnčko už, dávnej čas, neslyším ptactva hlas Na obloze se ukázal smutný čas.) Jak byste našli podobné příklady v korpusu? 6. Substantivum husa může mít v genitivu plurálu kromě koncovky podle typu žena i starší a řidší koncovku podle typu růže. Bohužel je tvar husí homonymní s tvary adjektiva, které vzniklo konverzí od uvedeného substantiva. Pokuste se vymyslet postup, který by pomohl odstranit nevhodná homonyma za předpokladu, že automatická analýza jednoznačně desambiguje tvar husí jako adjektivum. 7. Adjektiva na ův/in (tzv. subjektově posesivní) mají některé tvary jmenné (shodné s flexí substantiv vzorů pán, žena, město) a některé adjektivní (shodné s tvary typu mladý). Adjektivní tvary mohou existovat jako variantní vedle tvarů jmenných, např. … Na mámině chalupě je nám všem báječně … … že na máminý chalupě je to super … Jak byste hledali doklady variantních složených/dlouhých/adjektivních tvarů posesiv maminčin, babiččin, tatínkův, sestřin, bratrův v korpusu? Úkol: Najdi v korpusu substantiva, která označující živé bytosti a přitom mají v nominativu plurálu tvary podle vzorů jmen neživotných (nekončí na -i,-ové,-é, ale na -y, -e). Končí-li substantivum skloňované podle vzoru kost na ď, ť, pak může, ale nemusí docházet v instrumentálu plurálu k alternaci ď/d, ť/t. Najdi v korpusu doklady na +/- alternace. U substantiv, která mají lemma zakončené na v a skloňují se podle vzoru píseň, zpravidla nedochází k alternaci (jotaci) v (v grafické podobě se po v píše e a nikoli ě, viz např. láhve, krve, mrkve, …). Najdi v korpusu slova, která se chovají jinak (u kterých k alternaci dochází). Slovesa vzoru brát a mazat se liší pouze tím, že slovesa typu mazat mají alternaci kořenové finály ve tvarech indikativu prézentu a imperativu. Alternace se týká hlásek h,k,n,r,s,z a skupiny sl. Jak budeš hledat v korpusu slovesa typu mazat? U některých adjektiv lze vydělit sufix k(ý), což je patrné zejména na příbuzných slovech, v nichž se opakuje lexikální morf bez sufixu k. Tato adjektiva tvoří tvary II. a III. stupně od kořene bez afixu k (od redukovaného kmene) sufixem ší. Např. k adjektivu sladký existuje sloveso slad-i(t) a II. III. stupeň se komparativ/superlativ je (nej)slad-š(í), kdežto k adjektivu měkký nenajdeme příbuzné slovo, v němž by se opakoval morf měk nebo nějaký alomorf a II./III. stupeň je (nej)měkčí, kde č vzniká alternací z k a II. III. stupeň se tvoří konverzí ke vzoru jarní. Jak bys hledal další doklady tvoření komparativu a superlativu od redukovaného kmene v korpusu?