Adobe Systems Metodologický seminář DAFf03 JS 2023, 23. 3. Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. Adobe Systems zápatí prezentace 2 Téma: Konference 1.Jednotlivé prezentace 2.Zpětná vazba a diskuze nad silnými a slabšími stránkami příspěvku 3.Dobrý vs špatný konferenční příspěvek >> shrnutí po zkušenostech s přednesením příspěvku Adobe Systems zápatí prezentace 3 Konferenční příspěvek: checklist DITA ̶O čem příspěvek je? Shrňte jej maximálně třemi větami. ̶Příspěvek je o ekologii v animovaném filmu, případ seriálu O Krtkovi. ̶Konflikt přírody a světa zvířat se světem lidí. Ti nejsou zlí, jen do přírody často ošklivě zasahují (edukativní rozměr)? ̶Krtek je polidštěný, se zájmem o svět lidí, ale na rovině batolete. ̶Jaká je struktura příspěvku? ̶Rychlý obecný úvod a série příkladů ̶Co se vám na prezentaci/příspěvku líbilo? Co jste ocenili? ̶Spontánní a suverénní přednes ̶Obrazový materiál a dynamičnost ̶Co vám naopak na příspěvku přišlo špatně? Kde jste ztráceli pozornost? ̶capslock ̶Bylo něčeho příliš? Něčeho naopak málo? ̶Chybí kontext ekologie v animation studies a závěrečné poznámky ̶Přebývá kontext (byť jen krátce) a zdroje ̶Estetická dimenze tematiky na úkor motivů ̶ ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 4 Konferenční příspěvek: checklist KATARÍNA ̶O čem příspěvek je? Shrňte jej maximálně třemi větami. ̶ Vývoj prostor slovenského animovaného filmu na Mostové ulici a na Kolibě ̶Funkce prostoru výrobního studia a jeho vliv na samotnou tvorbu ̶Jaká je struktura příspěvku? ̶Deskriptivnější (mapování) ̶Co se vám na prezentaci/příspěvku líbilo? Co jste ocenili? ̶Rozpohybovaný přednes a názorná práce se slidy ̶Vizuálně čistá prezentace ̶Dobrý poměr obrázků a textu ̶Co vám naopak na příspěvku přišlo špatně? Kde jste ztráceli pozornost? ̶Metoda social network analysis a její přínos projektu? Nemusí být. ̶Dvojjazyčné slidy ̶Bylo něčeho příliš? Něčeho naopak málo? ̶Více plánů, map a nákresů ̶Odpovědět na otázku proč animovaný film? ̶Konkrétní vliv studia na samotnou tvorbu? Adobe Systems zápatí prezentace 5 Konferenční příspěvek: checklist KATKA ̶O čem příspěvek je? Shrňte jej maximálně třemi větami. ̶Ustavování tvůrčí práce s dětským hercem ̶Možnosti a přístupy k úskalí práce s dětmi ̶Dětské herectví v 70. a 80.letech, kdy panovaly příznivé podmínky pro tento typ tvůrčí práce ̶Jaká je struktura příspěvku? ̶Jednotlivé tematické bloky (metodologie, kontext, příklady, závěr) ̶Co se vám na prezentaci/příspěvku líbilo? Co jste ocenili? ̶Konkrétní pojmenování metod pro práci s dětským hercem a příklady ̶Silný čtený projev, který působí přirozeně (naopak jsou nápadné improvizované momenty) ̶Co vám naopak na příspěvku přišlo špatně? Kde jste ztráceli pozornost? ̶Víc zdůraznit, že v centru pozornosti stojí výrobní složky a ne dětský herec ̶Postupy provázat s jedním dětským hercem, na kterém byly použity víceméně všechny postupy ̶Bylo něčeho příliš? Něčeho naopak málo? ̶Chybí provázání časového rámce s dosaženými závěry Adobe Systems zápatí prezentace 6 Konferenční příspěvek: checklist PETR ̶O čem příspěvek je? Shrňte jej maximálně třemi větami. ̶Role Fondu při realizaci českých celovečerních debutů v posledních 10 letech (ekonomické a produkční hledisko, cultural policy) ̶Jaká je struktura příspěvku? ̶Reverzní způsob prezentace – od představení tématu k širšímu kontextu a zpět k otázkám ̶Co se vám na prezentaci/příspěvku líbilo? Co jste ocenili? ̶Práce s animací a barvou textu ̶Současné téma ̶Nadhled nad technickými problémy ̶Co vám naopak na příspěvku přišlo špatně? Kde jste ztráceli pozornost? ̶Sebevědomější představení hypotéz ̶Provázat s dosavadními zjištěními z Bc a Mgr projektu ̶Bylo něčeho příliš? Něčeho naopak málo? ̶Vypustit kontext 90.let ̶Dodat dlouhodobou a krátkodobou koncepci Fondu Adobe Systems zápatí prezentace 7 Konferenční příspěvek: checklist TERKA ̶O čem příspěvek je? Shrňte jej maximálně třemi větami. ̶Figurka pana Prokouka v kontextu československého filmu a publika ̶Prokoukovo fungování vně samotných filmů, jeho svébytný život, vztah standardní figurky a jejího tvůrce ̶Možnosti animovaných figurek jako nástroje osvěty, autorské poetiky a studiového brandingu ̶Jaká je struktura příspěvku? ̶Paprskovitá – jedno hlavní téma a řada rámců a přístupů ̶Co se vám na prezentaci/příspěvku líbilo? Co jste ocenili? ̶Závěr a shrnutí (byť na dva slidy) ̶Hutná a informačně bohatá prezentace ̶Spontánní přednes a obeznámenost s tématem ̶Co vám naopak na příspěvku přišlo špatně? Kde jste ztráceli pozornost? ̶Rozbíhavá prezentace do vícero směrů ̶Při představení metodologických rámců se ztrácí pozornost ̶Bylo něčeho příliš? Něčeho naopak málo? ̶Dva slidy se shrnutím jsou příliš Adobe Systems zápatí prezentace 8 Konferenční příspěvek ̶Osobní příběh – ANO nebo NE? ̶Spíš ano. Pokud se jej hodí zakomponovat, pak určitě na start prezentace, jako odlehčený vstup do samotného příspěvku X samotný příspěvek nikdy nesmí fungovat jako osobní deník/fotoalbum. Funguje lépe jako spontánní sdělení (tedy ne předchystaný a přečtený). ̶Anekdota – ANO nebo NE? ̶Ano. Určitě se hodí na začátek a/nebo závěr prezentace. Některá témata vnímaná jako nevhodná pro akademický výzkum však může nevhodně vybraný vtip zbytečně podrazit (pornografie, okrajové formy slávy atd.) Rychle získá pozornost publika, avšak dbejte na to, aby si posluchači ve výsledku neztotožnili příspěvek s jednou humornou příhodou. ̶Osobní performance ve smyslu hraného přízvuku, zpěvu, hry na hudební nástroj…. ANO nebo NE? ̶Nikdy. Na akademickém fóru se občas objeví, ale nefunguje. ̶Poukazování na chybějící data, zdroje, odpovědi – ANO nebo NE? ̶Spíš ne. Může být v závěru prezentace jako předestření možných směrů dalšího výzkumu nebo zapojení odlišné metodologie. Našim cílem je ale představit příspěvek soudržný, vypointovaný a uzavřený. ̶„Zbytečné“ otázky v rámci QA – ANO nebo NE? ̶Ano. Žádná otázka není nikdy zbytečná, některé dovolí rozproudit diskuzi nebo umožní příliš detailně zaměřenou studii namířit směrem k obecnější rozpravě. Adobe Systems zápatí prezentace 9 Co všechno může přispět k úspěšné konferenční účasti a prezentaci Konferenční příspěvek ̶Vydařený abstrakt vás může dostat i na akce, které poutají značný zájem odborné komunity. Dbejte na to, aby: ̶Se Váš abstrakt co nejvíce blížil tématu konference. I putovní akce často zastřešuje téma, které sice pasuje hlavně na vybrané keynote spíkry, ale věřte, že každý výzkum lze rámovat jinak, s pomocí různorodých perspektiv. ̶Aby Váš abstrakt zdůraznil zejména relevanci a novou argumentaci (případ), který slibujete přinést. Zdůrazněte metodologický rámec a ideálně také klíčovou tezi příspěvku již v abstraktu. ̶Jste dodrželi stanovený rozsah. ̶ ̶Při přípravě příspěvku: ̶Vetkněte hlavní přínos/tezi/argument do názvu či podnázvu příspěvku. Poutavý titul prezentace si posluchači zapamatují spíš než samotný výklad. ̶Dbejte na dynamické střídání slidů (cca 2 minuty), které obsahují spíš vizuální informace než spoustu textu. Pokud potřebujete do rámečku vložit hodně poznatků a citací, slova tučně prokládejte, podtrhujte a dávkujte s pomocí funkce Animace v PPTX. ̶Příspěvek v rozsahu 20 minut snese jednu ukázku, kterou zakomponujete do vlastního výkladu. Adobe Systems zápatí prezentace 10 Co všechno může přispět k úspěšné konferenční účasti a prezentaci Konferenční příspěvek ̶Během prezentace: ̶Snažte se pravidelně navazovat oční kontakt s publikem anebo aspoň vyvolávat zdání, že se tak děje (tzn.odlepit oči od papíru, pokud jde o čistě psaný příspěvek). ̶Pracujte s hlasem – měňte tempo, přidávejte důraz a hlasitost, avšak netlačte svůj hlas někam, kde mu není dobře. Mluvte pomalu a dobře artikulujte, zvlášť pokud je příspěvek v angličtině; zároveň je dobré přednes proložit “spontánními momenty“. ̶Stát nebo sedět: pokud sedíte, jste odkázáni pouze na hlas, pokud stojíte, můžete širokými gesty odvádět pozornost od prezentace a samotného výkladu. Kontrolujte svoje pohyby tak, aby vždy přiváděly pozornost zpět k projekčnímu plátnu a k aktuálně promítanému slidu. ̶ ̶Po prezentaci: ̶Nebojte se otázek. I když jde o akci, na které prezentují doktorandi, nikdo ze starších akademiků nechce juniory nachytat nebo je zkoušet. ̶Pokud na položenou otázku nemáte jak odpovědět (tzn.nemáte data, informace nebo indicie), pak zkuste přeformulovat část Vaší prezentace. Případně můžete nabídnout poznatek/poznatky, které se do příspěvku nevešly. Odpověď, že netušíte, je krajním řešením; vyjděte tazateli pokud možno vstříc, protože projevil/a o Váš příspěvek zájem. Adobe Systems zápatí prezentace 11 Na příště (6. 4. 2023) ̶Zamyslete se, kde byste žádali o financování Vašeho výzkumného projektu a co všechno byste pro takový záměr museli poskytnout. ̶ ̶ Zformulujte si výzkumný záměr a případnou hypotézu a dále drobnou finanční rozvahu. Co všechno byste pro zdárnou realizaci projektu potřebovali finančně pokrýt? Jaké budou výstupy? ̶