Adobe Systems ÚVOD DO ANALÝZY KVALITATIVNÍCH DAT Obsah obrázku text, zařízení, indikátor Popis byl vytvořen automaticky DESB23 Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Analýza kvalitativních dat Adobe Systems Analýza = od dat k vhledům ̶Uspořádání dat, prozkoumání dílčích částí, popis (kategorizace), hledání vzorců/témat/kategorií a jejich interpretace. Adobe Systems Zdroje kvalitativních dat ̶Rozhovory (hloubkové, expertní, kontextové atd.) ̶Uživatelské testování ̶Focus Group ̶Etnografie / Pozorování ̶Dotazníky (otevřené odpovědi) ̶Recenze (produktů / služeb) ̶Zpětná vazba / Customer Support ̶Dokumenty (texty, obrázky, video, fotografie, obrazy) ̶Deníkové studie Adobe Systems Zdroje kvalitativních dat ̶Rozhovory (hloubkové, expertní, kontextové atd.) ̶Uživatelské testování ̶Focus Group ̶Etnografie / Pozorování ̶Dotazníky (otevřené odpovědi) ̶Recenze (produktů / služeb) ̶Zpětná vazba / Customer Support ̶Dokumenty (texty, obrázky, video, fotografie, obrazy) ̶Deníkové studie CHOVÁNÍ POSTOJE Adobe Systems Strategie analýzy •Induktivní (otevřené kódování) – bottom-up ̶Rozložení textu na jednotky, kterým jsou přiděleny kódy (jména/pojmy). ̶Kódy (kategorie) „vystupují“ z obsahu. Netvoří se dopředu. •Deduktivní – top-down ̶Kategorie se definují před kódováním. ̶Měly by se opírat o existující teorie (z literatury, tématu, praxe). ̶V designové praxi např. potřeby / obavy / touhy / bariéry; service blueprint; empatická mapa; user stories; apod. •Kombinace Adobe Systems Postup analýzy? •přepis à metadata à 1. čtení à kódování à kategorizace à závěry à Adobe Systems Metadata ̶Údaje, které nejsou obsaženy explicitně v sesbíraných datech. ̶Pomohou vám s analýzou. ̶Umožní vám vracet se k sebraným datům. ̶Typicky ̶Projekt ̶Datum / Místo ̶Metoda ̶Výzkumík*ce ̶Označení participanta ̶Další údaje o participantech: organizace, pozice, role, věk, atd. ̶ Adobe Systems Postup analýzy? •přepis à metadata à 1. čtení à kódování à kategorizace à závěry à + Připomenutí si cíle výzkumu & výzkumných otázek Adobe Systems Kódování •„postup, při kterém se jednotlivým kvalitativních údajům, získaným při sběru informací v procesu sociologického výzkumu, přiřazují kódy, většinou v podobě čísel, písmen, event. určitých značek, aby informace mohly být zpracovány a vyhodnoceny […]. “ Forst, V. (2017). Kódování. Sociologická encyklopedie. https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Hlavn%C3%AD_strana Adobe Systems Kódování Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky ̶Kdo? Kdy? Kde? Co? Jak? Kolik? Proč? ̶Deskriptivní vs. induktivní kódy ̶Hledání míry detailu Adobe Systems Kategorizace ̶Seskupení kódů (pojmů) do abstraktnější kategorie ̶Jeden pojem se může vyskytovat ve více kategoriích • ̶Hledání vztahů mezi kategoriemi ̶Revize & iterace Adobe Systems Tematická analýza Adobe Systems Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Závěry Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky ̶Popisují, co z dat vychází. ̶Shrnutí kategorií vs. shrnutí vztahu mezi více kategoriemi ̶V této fázi spíše deskriptivní (nehodnotící). ̶Interpretace se opírá o data. ̶ Adobe Systems Postup analýzy? •přepis à metadata à 1. čtení à kódování à kategorizace à závěry à Adobe Systems