scéno grafie výběr Slánku ze zahraničních časopisů 4 1964 Divadelní ústav iiiiiiiiiiiiiiiihiiii 321700011698 Divadelní ústav Prah t R II ?l ■ n 31 Sl H H 40 11 4? 4Í V 4« U H H Si Sl II n t Mét rtiBwi í iMMl l.ľ.l V. V MM) but Mint ll a*H0 (tetanu f lifr- ďrjJH MM tlil nHUnrr Hl.' ftm\ i*l 5HÍIH Hnili f Hü KOM ta* t (a* í*a»a Ixibcr li| V Hiifť TatíiictyntlH i .ftiuliin irrt* I iimih MM oitn I hMn PjrtitKi pi wíjťtOiu titfi - Irctiidc-k ftruiri I - Zi imt|tntln imn\-'j(lc-.in-:t< [híí (»in rün Bii S»r*r iiilťl Mirtnni tw|« Wut PlCITt Sllllfl: F PltapLi hm tUllfilii klltJiAtfk I latiHii ptmti i Bulit' [iiiakt E flíth: VlIrM itut T Bllnlť ElUJH I tmu Nur JHVK fmM fti«**«l-, t m-ímns to**mtMu f.l.ttcti* 4 «lESir (Uiäi tui| » i l.tni. Nu»hHir.,|, kH ffcuii .«Vf iwoVjvľ Denis Bablet „The Mask" a nadloutka pf-l poliladu M CrtltŮT iltůi * dílo DHíll byehon »1 «>t»oŕlt pŕada ta vu r 1 * J* m iTíía ír'ť.* Pliovaná t mri*. Od dobj, VdJ a* rjaacill k tIitu íkoljh oapfaatnl Qdausorat é potl**t fli!*-s-.ltjfí raallBBia) • bojovat proti *BB»n( ťa ánlluja ubIIicIbu drevná divadla. Jano a hľadaní ho oákdjr vadou *I k hraničia and« Crnlg ■■ iU/ díva Yjpfadu, aaboí «aao Jaho uaánl ja *• atá;*n irodu. Blkdj at Mthaií vnutit avojl koncapcl atávajlíín padslftVáa, aby j.1 mdifurwi'tl: ť.aíá rj-opar proatŕadk? k Jnjínu utkutaínint. r l*t*eh 1907-191* Hlad* íiklady k taoril 1 praxi at* javlatnj bráía. Jaho i á* ladnou ja Itália. htllTUt ho nákdLv t LonOy&l, t Parili nabo t Uoalrra, Jatio hlavni* tídlaaj J* Tlak Tloransl*. Ta rlcraflíll pí»» aráho "Kare a a loutku", tu kmwlpuj a Javiatni tŕ»aH- a unialuj* ta* 1 novou BVolu. Toto o mo t í Ja Ml Dajplodnljsi v Jaho Hrota, nikol.1 oiraaa poftaa Ja*» rMliiiniuftr. ;&*o«om1. £a ^-ada lat Jan Jadru - \o Hulat - T Uartlackra divadla StaolalamkabQ, pťadratt »*»tilrjCB dlakuaí 1 noapráTiiífh výkladů, jasaní to, la aa Jadnou. prevld* roxtiodl rsdit aa Tafkar* oflDUlnl Blaaantl Byli t»* Mina napfat celou knihu o Jaho nauaUutatnrJiJcH náfr»id4 a piŕai iiiaaia JaJnani , »n*-ían* aaloury, ¥*a*t* aa na bo Ja odaítngt - ta v*a vjtTaľl. okolo Jano poat**7 laiaodU' Tato fakt* •ajl Otou důlalltoftt J)a«u ai>iu:Éatl Jaho oaobuoatl. 1 rota l4&! Craif pFaíUja na projaktu balatu. "PaTChá' r kraalí nJdnr. ■ Ucnl ofktard Jaau laMba-tíiiy Ta Tldaôaké ntrodnl kailwaal. Talk* ■ *t*aj, raiitbM otmtorj,kd« aa opLatíuja avltio a Hla, oaofay aactxT'-»e* t pohřbu, Jakobi v Boaaotc*■ Vajda vlaaui* o lakoraca, ala o JaraiatBi obraaj a na-■M£*nj» ra»ta*rakja planaal a ehoraorrart t- «ra o* (Malar ukaiuja pxojakt Sadlarovl, J ani So pokládá M príliš iítfrétn*. Cral(OTa vlu proatam atmá ale »polaíD*tw a 3«r-ritjmJ aŕadatataattl aajcata oabo ÚiddIii pŕáT* t*k Jako. cboriorraTl* fuakjah Blatrd naaiá ladná rj*r ^rihalnoajtl a pOBWkTf t B* ktard aa uploaji Cralforr anj. CMfovo uaaanl Ja opakaai dakeratlml íiaatroatl ruaikaba Uniatu. t reca 1909 aa k naan anoTu obraci Halnhnrdt a oarrha*, «trj -r)i.ofll lakoraca ka krall Cralj t/pracuJa Batata aa KJHn, Sadltal EautacbM TfaMtar řolaouja anátorné dpravj a Ja ■t. -apfi„ivi a .v* arovo a* P" J ľJ~Lu*U- ítrita ceauf .'edaihí k ve.ledkb. W k. ko.pro.1.0.- BMUrt. ľ*. * «van 4» ■irn—. «• - iNMMri >MMŕJOH J—J'* • * „L'.l.™t„r rre.kar m dob *ímm p«j* p" nie* Crai, .. na.dca.tall ladnihc loa4y»ak»ho Í^,,„„I ^ „to relliir. ta «1 jake autor dakoretí. tí* i .acHlil kr«hy brltekiho divadla ,J .tíí^jj TI1-.1, t. Cral, D«i J.B Hl« Tarrrori. HI0- C«lr> i«tlll trlUH bfahy. T roee 1«» Sarberl B.erbeta Tre. objednivi u ír*l«* dekora** pre aaxtatbaaCrai, ivoluji • eílroUv obrytí. „,pfi.j« dl 14 í nut jm p* d.keracitt, hr/, ie -u to pwíi* financovat -Tha Huk-, pripravuj, biŕrty, ■ nlchl erktar* J.oo poaílji alíit*"? » Pk»j4*Ml "I bovlaru divadlu' • dokonce • to ibotemj. Mtety. imllctf T^tr*fílJÍ Joelpb aerber vlak oTtavedCll Tree*, C* CTilíbvy ňivrby J.o-u nouekutaCnitelal • avleove > truianl. rf ít-ad vyroli ipcr. Cr«Ue*i odpůrci deka.ují a* n*-H»r?ŕK Jaha nlCrtecb • lajeana pro Macb.ihe - 1« najaou peulltelnl. Napoair ainlaturaieh poeta* a oftrovekycb etan JU paatecuje k dftkaau, la tl M*** javilta nelaa pfedllavlt a takovou ryprsvou. t ilvini, 1» Cralf > j« epllkaa J| «1 Jw krel, Mate Jaj akutetni hodnotí autor v} prav e hlatc-rlk «n.nr.. divadla Lea SIhuoc, íeuj.ty odporca Cr»li» a horli-v? Hílinca idoire ipply. 11« Cralf, vedor nlaarte 51non»ana, prokMuJe evyni laaceaareal t Londyni • T eoakTl.le dovede reepek-tovat podalnky Jeviiti a pfi.paiebil aa .tivajlcia aotnoetea divadla, 1 kdyl by al přil Jln*. Ra lyto erebltay odpovedll hmu< pTadea r r o .hororu flktlvnUM ředlt.la 11t»41» • ialleaatur*ar«Jsa^ r.*i t Th* riíHtr* 44»uicIľ«* r. kdltal; u'.i alt í!;tíc penia* na Tlel. Trtlu •• u m • MkBttl al.Jtk 1H uakvtaíolt tiU přáni na JwalKlT (Ulact 16 jl metna. S**l >aa t4a ta aa tÉI uclou. »1» Ty JMta u» tolik ŕľ*ru*ev»l n-rjml otfl-kaaí, I* »•» i.a».i.. .'•'i.:!'.1. ta :j ol: ai iltuHt. 'arlo nifrt, jak .'io.» Jlt fvkl, Bi wyroUt attitl oajaa. rr#rao»oí f dl vadí* búda r trirach l barvieb urflt* tcala jini, «1« ryrall u t la ♦ Va.lľtJ dcjaa j«ke aéirt, ktar; aiia pŕad atbou. íaOliali Dri Jiaproatg rlioÉ »lel *TTel*Jf llajnjr 4»J«MT SartuJattT IMlac: ilkoilT. Íl* ia£nu, J«atll fta los budaia imt. ŕ»; S.ir.it. ilci, podajtt al *7*altl*Bl. •uliati Tak ta4j o»trt ajprarj » Wiř» Ja Jadoa Hkj . tJ^.w m Jwlltl ja Útli nlco jinDvo.Tj 4»* latl d..ji Uoflí Itth, Lakl .arlaj M itu rfltajtih pro.tí*|rt, JLali U. tyrol-t .tajní Sója*. ■ . - la »• Hii>u;,i Jadnu druhí a dwtauta naJ*jta íulr) ^..lad- . 1 p^V^W ddlrtiU -atláaa pfaa pmi ,rtt«ou .iOtai Z*Wad.tal pafíl.tabo flUltr. i.n ArU( ÍÍtrVäľ"*" *1 "J1,t" ••™lu^'°1 " >k řika - -Jrtotó. a „„Itllín „axdtarů □ad.bo ľ r„ľ :íi jľľ^0*"^'1"^ -iiř* msu ä* í aiiľlw. zatkli, ^-i- I-c^t.r klad. dr.toal^i u-d^klVfin.aí^ ŕ eitrdky I Ital Í (*lf"T«- ». C«l4 Jl ,U» nahla na^a.^^^ A pfíílM padla JuqwM. laueM, 'Cral» al rfi ladne* aataám *»wi . T . ^ - * p 1 lM Ddt lat , , J "lkaní fakl: Borolta al.abjrch oaaiTal vata divadlo aa Mhu t ndkallk* pridlltn^ch tyanacn provľat Jan pfiblllnou fh, průMr, Jak^ byata> dakdaal 1 rf. Ja to Jan roiBarT Hlkbllv. H*p»«llo naalottlí gaUnl. SpíoB - to Ja charaktarlatlka ftaalsÍBo dl«adla: nabil rkřnrajr, aplanl príprava a uapfcnanl ■arllanto', raallioran* ra ctraatu". Preto ani Orala; * dkbla a uplýrající 1« roky Jas potn-iují t j«ho oťích luto pctŕabu< Koncam rolm 190), krdtea jřad ■ ayn aetVánla a RouehrU), poinaaanáTl t* araa Bajbooiu I : - Jaril 11 potrabuja akolu, anotio Ikol. Skoljr praktickí 1 taehnt = kl.T«orat tckl. Ha 1 jr» t*iní atudla dlaadalJiílto ioIdí. Jaa* pMlll oavidoaí. kdakdllr od divadla nim dnaa %>^rtklad fíel, M Ja *• "•»■ » 4aH» pbenaaí a Jakl Jtau Jají dljlnjr. Mohou aaa ala tito lidi ryovdtllt, ea t* Ja irltlo, odkud poínaat, Jaká ■* Jano aoe? kaanann 1*1-toa Tlak tyto dVi Tlel, f«í a oiltlo, Jaau aouíaan* nlamí i padiMlnl aoudaatl praatřadků aadaraíba divadla. Jaou dílalltjral Slnltall novlbo divadla sítŕka. N*i vlak lk«UT Chtll byoh po t J doj aadlt « atudavat a nikdo, kdo ví via o radi, by al pfadáral i lat avj-n v*iw>-atí.' Pddátkaa r. 1907 Cralg posnuanavé T* »vaa lodam : ■Objavt avoboda a cana la nl". Daaat lat pa"»d-tl> opouatí cihla povslani harca a toto prvnl oarobota Ol au aaoláuja,aby aa aaavttll prdel a* la-•oenaelĽh a roapraobvaní m Tých teorii, t roca 1907 aaa va Florencii, raaeMal »• a leeduc au a pe*r-návl novou ivobodo: přivedl ha k trpdlivdau a oaaalllaii íiLadení, kterl au rarauj* - alaaooá ae tak doaaiífi - vltll pfiaj vil v aa aoudobl divadlo. Mni nanodou, la v Jedaoa ae rvyeb aplad a 11 doby eliuja tuto paaál t riaubertai 'tkadlec auaí býi ve ••»• 411a .levi-lin e vaaewaoV. jaké oOa va vaaalru; tul Im ho viuda a nikde novldíae. Ja treba poryli t taaanl nad oeoboí dtj a ae*-ee*«e cltllvoat. Je dal uŕkvlat ualpí ke atljn* dokonaloell Jako prírodní vidy poawal vededtejch aet*4.' Ta atajni dobi připojuje: "Via ae ulkutadnllo letoa - v roca 1907: 'Scraeaa «t Soeae' Bal la- BBtte*. *Bla«k ncwaa'.'Tna aaa k". V naeleduJÍCÍCb latách, pak dekoedaje avd objevy. sokpoil ee e jejich, aplikace, o dokončení a reelliacl drlvijlíeh projektů » elal poaeai 1 aaa al. TJ to preee ■ jak tjpUtí a Jeho Dajbaoku - ae překrývají, prac* na ■■teak* pfekall arparLaantoa pro 'kkdala* a pŕíprevaa iaacaneca Kulatá, gjlo by aolni * ledovat po tydnaea * po inecb Cralaavu a 11«* t, ala hlavní ryay Jaho price by ee utopily v podrobneeteeb. aai podat pŕeeBou a or m locie kev asrem a Cralgovych dllash, adllo ae naa lepil roieblral aouatavnt lalluy ikvlanoet: The a**kF Ttatc leraaú v Jadnoa /u 11a ecena aa ubV, Inacanaol naalaia a aoekvi. lkalo divadelního uailal. projekty ara Paťja Sv. Hati ja, - vyvrchclaol aedai let M.dial a pokual.Tatajvy aaal taalto rU-v»- graaeau vy-Blknou aanj. f dnom 190 vjehaai ve rraixll první ílalo *Be»loarodT.l řevná UvaJalního javku' quaea Cepeauovl prlaaalni titul období prvního bladinl, kny J r* 14 tdaar oaaavocam ■Rylo by uiiakou nepreanoati* .píle Copeevu, "kdyby c boa pTl ti 10 priletltaeti .....paadli aa Tke) D Batol .111 WIH 1 ItMlii a prává tak 1», bylo sboaáákeu. kdybycM. pred.tir.li ná44jl> •• *-<>«•• **« ~ «■»'«*« dřevní n.b* <*n. l.pll> prtapnike. Ml The k-sk.- * pokr-i-uj-i "Tato rm.. Jrt ná, ták Uechem* podlévala . t.k uílt.Cn« ™dH,D«i deeud ...t-reU. Otvírá—» to.. kráená obálky tehotc ca.*. ,t.„, ^.u<« .1 láp. «1 kdy J1*J. J* •«•**■ '^J11 " T*™1 ¥,lk3ř^ f,rM-1 usáni . Jak .. .»111 pian*, t J>abO e.vádí.ná esáry do dlvsdls. ledny usála* W*l neunikl J1» vliv*.* Tyrok C«H«ť platí 9*40*«. Aakll -ese; CT*U MU » **** J11 raku 1905,9Ů kvátns 1907 rorsuje .tOJ pro Jek~t.>»*pr.d před- pokládá edio t. iřech jeiytleh s an«aick>. nésecky » holsndeVy, pocdájl 1 frtmeoiiMky.Potl-U • iř.>Ui... flMiJii náklady ho nntl k jHiwi elit . t oreHW 19C* vydává t an^llí tl»» prvá (Itl, tohoto ■divadelního sáeitnlku*. Tydává ho » valsl ■ krounfa ke;ltálas 5 liber.J. třeba jednat ■ UiUnul • Uuntf}, edrtet rytau. publikace, ííelo po Ciele. Předplatná • prodej kryjí prává náklady db liek, poátevná • r.» propaescl im revue, Jit Cr*if vydává o*, r. 1906 do r. 19?9 bas noyaenli financol posec i. Fred :»■!« The Dut bud.1 !«,<■, I. trio ..ptáte početnou aváat Jadnotnau .kup lnou. Skupina ..aiává t tak j« t Ifl n.tw .pit* i. drní o* ob. Táktor ClbO DuíCl.přítál Qralgriv Je "odpovádAfs f.dltěles" . Dominy iívtií. l.m plci funkci pwKclc.i » neutuchající rJ0.oo.tl epieuj* i lánky na etroji, provádí korektúry, Jttu ■ tl.káj-naal a doi.Tat.ll, dohlill na átoeky, udrluje eljrky a pfadplatl-"...1, prekladá lt.Uk. lerly. r»íl*-uje .právy, prohledává arr!il.Tj pa ntc-árľ. nemaných dokusentA. á pak, Je td. Craif: oficiálna j. j«i *«ál«ckys poradces" revue, ala »• akuteinoatl Je duál íe.o-pieu. Ja al vedoa oapovádno.ti u orientaci íiujiij, 11« j*j báspoctta ilánkfl a rytin. * Vydávat Th. a*.k je »«l f..»r.».... . Clnta. PTiatáTkr clil talá ao ja 411«.* Tfaa Haak - t c Ja on. A nťltoa Jiodciv t pfTala (lála J. podapaán ttrrtou aaobou: J.S. Ma toto Javáno pMcháj.jl bŕty Jll t iňí-it, Itália, Francia, Réawcka a dakooc:. t Ho.kry, odkud CroU podává iprárj a ítJcIi dojaach * ruakaa dlradla. Taňte J.S. 'John Saanr-, n oflcláinln -^d.Tat.lan* Tha aut; ala nikdo ba nlkáj aapatká. Z tobo Jadnsů^háno dftrodu, ta teoio 'fjdmui1 aaaslatajt. Za tínto Jaiáaaai aa ákrrrá poatvpná Dorotn, Karli* M . ..jMna Cr»l<( K.rJ ped tlat» poaudourna rniguja Titálnu i-ednlků a anobá tiánij. MB iáa*r j. o.tatn* >«, >*mou „ l*j.,*ti nabo aadadaáátl pfaadlnk, JaaM CraH ponUvá » tájo ra.ui * ták mimuj, na prmil, aaradaneu t Jabo prním daaoplaa t Tna ***** ** ÍIOIV:ká (ku»an»tti« Jd. o toy TjtTofit ná.tro; 'noráho Hnuti", J.het duál Ja Tralá^toho divadla, ktará proTotovel a Janoi taerll njni roipr.c-iviT*. •Okolnoat, la ofi náá voda*, píla J.S. a Crai^on -J* carmá, protot* on provádí to, eo mj tiiáaáM á mj touto prac 1 a tln, din anád Jioi pf lapá JI, aa pokualaa ukását, v íum Ja budoucnoBt dlradla. Dála nútene e JI.totou .libovat, ta v oeobá Ct.i«b sána vqd«t trnuti, ktará aa reál a álŕl po váaah avrop.kjífi divadlech a Jehel teerll Já nyní treba Jeana e t konaCnou platneatl proklaaevet k po-trrsenl praavádf.ni, k Bjadnocanl deaud re*ptvian*ch .11, aby náá v*41 Jednotná a ellaá k Jvoloaaw clil - k obnova ttáfáhe nádh.m+ho tataí v původní ddatojnoiti.* | Ta avá toux. pracovat pro "nová divadlo" aaletaná na "krá..", Jel je c i lan usáni, Crelf aaaftá) aáV \ rjkj, kt.rá vyvolaly Jpadek divadlá a vlachnu nit lna, Jit ■• Bgrlná fiká *tradloe*. Zatte <• :**:* naroicbátl a alnuloatí, aa atarobyljhii e vtdálanfBl formaai Jlvidla. Creiá, JanJ *a vánuj* aa potí lad ivptiodiiájí íma bl.dinl, prolila kuj. louCaBoá Tárooat tradic 1b - jTfltm Jadlná platqya tradic La "ľíuvolti, abych tJ* r-HÍrtnui hícij Vor.ci^cl 1Lt.11. alJii.lo.ti, lr,*J,u i 1tj4oocjvj■ 11 . uBJmI, r ■* ee ad J náior liti od pradatav nodarelch dlvad.lnlkd. Doanlván ■*, 1* by bylo tfeba vyaaletlt V alll u (Jadnoduáováni, ajlllujl váak, I* Ja .nana ví. knapllkovat. Hyalln.ta .aaotay aatarlál 41-v.dla vy ladu j. aiapliflkaol sel tycnes oyli aaau, aebnpni vytvořit pnatll dila.li.aal h ttki r aterebylá ťersá, ala naehtál bych aa vadát vxnalan. tradlea. Cntál bych obnovit «tar* ;ravd rá v usáni nikdy neatárooo,.* * to Je třaba pochopit, Chcese-U poatibnojt »aj.l ■ cti. *ha SBBk ták, jak jeeu popaány » ni o Mlelani tteopláuí X 'CHaa tonuto faeopleu Je ipradktádat lnt.ll^.ntnimi ob.canatru i-iiná, pá dloubou dobu hm \nabo lapofMIMtá aterebylá i aod.rni etránkj dlvsdalalho. imáni.».Jd. o pokua podilat as na tav. rm~ forsá aouernino divadla - protela rvtni Jll faa na r.forsj. la Jda o předkládáni teorií, ktará saky ly Jeltt vyskeufeny; che.se etnáslt, ta .iiatuj. ílnoo.1. Jal >. al prejavuje v kráse ur M ***** ****** • protiití-du k iiwino.ii divní i- ■i«>"ií«ľ ■»•*•« • waaiwřch 4r*« stran* -ji prrtÉMt. I. dt~dl* budouenoatl nanl NNMW •*»« »• ■**• • *• U- gUkys. atupnáa »pa*Dul|«b ■ d. formovaní^ tradic. CmH Jaou proto C lánky t Th. HMK preiol.^ ITrHirt t ri»x.o., irutct*i., co.th.iw. rifcibw-i*. srhia«ai*. iKuteMho, imu, ToiaUho. sta-k.*p*sra, Jtuakia*. P»t«r*, U Briw.ra, atd. Tyto citáty, vybíraná ■ «"ou P*4i, Jaou avádaátvin, Oto tuji náaory ■ *tano*iáko propagátor* nováho divadlá. Znananá to anad, í« Ttm u—k. obrncojíc •• Ir nlnuloatl t budoucno*!!, pr*«hi*.l prltonnoat, anah, Vrátit IC-dtaiTlínU JlVBdlu ^l^řto-J dÍBtOjnoill Mkoll. l[Wy MáMltá BOUÍMn* divadlo, Sni J.fto wJporftyonBjái fcmj, ktarí Cr*U > Joho "spolupracovnici" nápadbjl h*Bát*l« • n*jv*t»i prudkom • Mil niJorlglháUiáJ'l • najodválnájll pokusy n*bo ty, jnt >ou nijblíl* crsjgovakinu H.ii.:. Tha ■Hic prlponlná tKa Duaa-ovou mm 4« flrutt, 2tnnl*lsvakáho, a tm T u politého divadla • »ya pláňat la, KiTiiirw iwrvr t fudapaítl ubt laaolhuyt J**t*ovl, aby rjrl-oí i: ■*• vlaittkl aydlanlry. Tato anáhá pojadhávat SDUÍain* o nlnuloatl, přuonnostl a budoucnosti, naprajlt nlíanín nic, ío Ja součásti aivadaljiltio cválal, vyniká JU od prvního fiala, jal uvaf«j£uj« tajnina Jadnu t Dájálnvnlj-■lah Oralfovyeh aaajl, fttmMu "unálcůa divadla budoucnoati*, 'lanak Edvarda Huttoa* - ;m.v.,t* draná t( línali ku", Toxninku o niákách* ad John* Balanc* /tj. od Cralga/, Cr*lg*ř tait a ElaoBo-ř* Duaaovd • otisk jsdnt i vyinaanjcki kapitál Svrllor/ch. e / ---—--- * • ■ ■ Ida a- a a a a * a • é a ■ t a ■ • * ■ ti • »•*/• i ■ a b ■ ■ ■ >a i • t t a« • . á> a V aj * + SV ---- ■ * * « - ■ . ■ • * ■ m » ■ * t. Él ■ b ■ b> \ i /tri' — « • • • I. v.v. Kandlnakij; U.T. BuaargBltlJ, Obréalc/ a ryatav}, mkloí pů»adnoat Th* luk podátkaa atolsti ja v toa, i* llfí Jadiwtneu •yllaolru, ďíaahu.'líi THehíiJ pr>V]l dl*adalního ua.nt. anlt by propagoval pfaani daŕlnovaná a eajaaaAl divadlo. J* to pral 4Lvad*lai r c vua •* saaarnou politikou, Jlí a ladu ja vsdor vlas pfaVdlkas; fiaobav* ** aal ryhran*n*Ct> ľtano-vlaka, ani abiolutliau. Tjjadřuja pŕlao CralgixTj «jr51 mlqř a «n*hj,rtli, proaadlt nov* divadlo, Ja-hot 4»fLnlel upratäuja • bojovat proti vn*a foraaa ilpadkovpatlí proti naturaliatlckavau raalliau a vuUarrioatl, olxhodnltkdBu duchu a vynalani hrdsd, proti poklonlovÉal, lahzdau vlcuaa a afslaan,proti ibabalootl a natadnoatl. Ja Ho oblíbanou ibranl J* p*radoi;po>Jlív* viac h proatfadků, ab« aachraV nll Jlv*.i*Uiikj 1 obacinatvo p řad pohodlia, a>y Ja vjourcoval ■ otuptloatl, Jal aaUo aloidt vjja*-ndBÍ i" io — v !■..□!".«. Ja olitltn* hodnotit vliv Tha laitak, protol* Cr*l« í novu otlakl v acoha avjili dUaeh, aajadna v knl-hach "0 dlviiJn L-.is imaní' • -Divadlo V* vývoji" anohd «v« dianie/ b Tha aaak • toto Iruíií rvafaj-n*aí atlo aapofhybfi* dirdí oh'.in, Hlatorla íaao-plau ukaiuj* Jano Htlaárodliii vyiruia.. Há pfvdplatl-t«:a t Anglii, V* Spojanych atátach, va SpanlLaVu, Frajull a Hdaacku.v* rinaku, v Itálii, v Rakováku a lanadf, y Ruaku * v Indii a a*ti pfadplatltall vidia* taková Jpjdaa Jate | (altar crana, lord Dunaanv, Hiago 'On Korraaunathal, parey Hae taya, Taata, Cálliaajm,]tV*tt* CulIbart, Jaciuaa Copaaa, •- '-"K'-tr. C.B. Snaw, Toacanlnl, BillpUro, Jacqua* 8oueäa,Eafin«th bac knax, Lůola Jbimt, Jaua Joyca a Bartaton, aasa-ll aa uinlt Jan o najindaáJKch. Chcat* tnát projavj mnaníT Iva 11* Cullbart pila: "Tanto (aaopia J* iOiadaaná naíla u£it«l*> 1 provodcaa): "PouCuj* náa o vtcacb Biňií-loati, dává aatr naeaau úaill v budíiKnoatl; Th* Haak J* proto aůj íaaopia-. Babo ta*ta:'Th* aa*>I wn* vidy inapiniji..., vyvoliv* vltl nov* f ony dracaLlcktho uaáni pŕakypujleí flvotnoatl. J« fmm jadin druh kritiky proaptáné pro taallea: kritika ttconleká, ktará ja aouEa«nt nioatfload - to ruka dává Th* Haak." á nakonac Strlrid&arn. váanivy et*náF dááoplau, va avych "Doplaaeh mtianlau :tv^-lu" píla: "Has* ul Cálou lltaraturu o obnoví divadla. Ha prvhia aiata byeh Váak :ht*l JpianoTat vlivnou ravu* Gordona Cralg* "Th* Haak*. V druh*n cl*l* Th* BaaV v dubnu 1906 byla urv*ŕaJnana J*dna • najilavnájtich CraLforyeb aaajl 'anv-rae * nad loutka", Jal napochybn* iwjvlc* pf lapil* Jano po*«*tl utoplcMho ayalltal*, ktajry pohŕda dlvadalnía imínla; tato *a*j vyvolala ntjvica nadoroáiáalni, ayLn^cb a polovičatých výkladů, T*oto tait, paany v brainu lw? v* rlorancil, taaluhuj* ivláátnl Btudl«,íCK*M-ll pŕakonat adáni vyvolá-n* paradoxy, vldtt vývoj atfftlanlty • Dbjavlt Jaj i boha t* tv t a rlinarodoat * Jbji vliv na nadaní divadlo. j* ihytafná pMpoolnat íl ílokaiovat. i* Cralf aáa tyl h*K*n, Mary vyhl*d*ral najVáltl harc* •** doby, vldál j* při práci a t* 1 on narttll ha vcolanuo nared a poclloval jajUh odpor a ravnltn. To. to M k* o harcl v i •«, 15*07, J* vy*l*dkaa rndy akutoaoatl a anona l*t př**tfll«ni, T roca 189A Oral g ryavátluja v n**yiiaavn rukopis* avi nátary, J*i - adé aa - najnou laaln *• ahudi * nyálukaal, rosvtdanynl v Th* kuk. Mákollk nialed po ton, kdy pf**tal hrát,pri*uiuj* hpu lani, poatavu í leváka aallM a !í. uui k nátoru, la J* Jap pHXoáan*. aby jaJaa r**p*lrt**»l kráau ^ry, druny tra*y lidakáho tála. Hra harea naapodlvá v ton, I* by nél pf*dv*d»«. akutaŕnoat aabo pav**du, *1« vyvolat j* jich př«datavu. Jda pf*d«*aln o tvOrdi unaai - fiká • stará n a la* urd It iljvy, tt^rc-nou r»íi. 1 táto dobá Ci-alg jantá nyalí. •* Mi«nl hry by aálo b/t aváraao Harcl v hlavu. mil. a dva reky poadáji wréíl JUdona • áanau, etévá rallááraa, projáktuje n«r*al lisován* ohraiy . n4!lj neievlaW n* ni, Jinak Je Jen ircedlea, jehoi odru není dokonce ani Tfc-nJ. Chce b+t prlro- t,, J.l irHd e Jane nov! vlil. álraJaneát i*J k ""J*™ K*"**1* Divadelního oBáni- j ^ ^ 4smlTÍ rtlá44 llTůt ío „4 r6l,f , „tí. Jm ftvotm. aya- Drtí tirfuje Její *á*edy: toto uaáni nea* bít tteteloován* • lnterpr»t*el, Jal Ja j*n jednou ^ t< Mtl„ ^ "loeobricvat" denjl charakter a jtátlll* váfcudí dojem, 1« "vatoupU do tti. dma* o-IttmU R*il**r natola *ořt .»uí**n* h-rc** * Mami r&llsherec i*p*dá 40 tniHblu„ poalouchá ^ >obT„^ J( pf,ivM4tn> t, aoí4ňl mholw ,T4h0 ^„j. PwU, Cr.iaova náaoru je aolao teto lepe tj-kyny ratlavra, Jtnl Jediní odpovídá *» j*dnolll*»t ?redataT*&l. Ja á+ejaá, U od toho ofcaailku m. Jídf±t ^r»i<-j i« M oetl mimo umíní. V «oM, kdy naturallatl vychvaluji hru. aaloloaeu na d?lB*a fini pfeayll*! o táaatii "siavjerlonet*". ttoioininí hrrfu n nij, Crolfi +.oti> naen) :>u**v» 0d*u*uJ*.H*r*c aual alt cd* Lat almo rvou roil.aby 1 M Jata 1«« vyalovuj* tlaTixw vátu: 'Harae altí; na Jano mUU Tidir* poátevu bax dole - ju Mhl pLnl »Tiádn*ut váechny »v* molnoetl a vnutit aváeni ln*tlnktu,*vá parata kontrolu ar* pradata-bi*4.*a* naiyvet, chc*l*-ll, ayrmmr lona tou, dokud B*de*t*n* Jaáoo *l**n*Jáí*. vivo»tl,*vlho roáuhu. Tak doíhdxí Cral* V «y«l*nce *uraarlon*ty, TaW váta vyvolala a j*it* Tyrol*** mnoho n*doroiua*ni;v*.nlknjl dokoac* doalnky, la Cralg chea m- starí prollatovat Tha kanit, abychoa nůlli. JakJ ijnn jřikléd* Cralf loutkaB, Jajleh jb*d1. Ja-▼ idj vypudit harea i Jarillolho proatoru a nahradit J# dřaráníml loutk»»l. Ja prard*, la CpHj tk jjph tJttoJI t eéldk avétt, tactailca loutkor* hry. Zakladá abirku *aUtťeh loutak, tahaná ■ Jarj a Tyrolar* tanto krajní dojaa, Wjl prehialujt: " Wlm, 1» pfljda dst*. lidy tmdantt bocI t*oŕit rat Búrny i »«nuj« J la irlédtul taaopla. Jaril ry«h*ii rak • p-Ha pra o» nfkalli bar. Cral« »1, la ■-«•-» lacka 411a na dlradlt. Ulil tijtíioa j.oLllrall paana hry • harců." .,r.-r.£ up-nd L o a la aouíaao* loutVori dlradélka nasaji nic tpoladn^lM «a ar-ýal pŕadclradel.ri liH.b Chcaaw-ll almtaťné potlmplt aaqral (lánku "Harac a nadloutk**, anMlna vidět Jano aonrlaloat a JUJL ho nlHo nacwla twát t ale*: ryrolari to atajna pohrdáni, Jako kdjrl aluril a m^léBŮ B,bo 0 á&I natích pfadlrf, dnaa aa vtok ataly Tjraa Hákka o aaakácfa*. A naaalma MpoaJJMl n» to, v Jákáa duens Ja vadana Tha Maak: Ja pfíllň pcid* ■ kratochvil 1, dobrou Jan pro détl, pro obyfajná obacanatvo a anad pro náVtaré "oavlcané'hlavy. ■*-< rafOTBAl divadla, dOttOJnoai am lUl Dyt navrlcan* Jadlni vytvoranla nováho divadla,Stajnou EyMav nt*Btl Jaou jaátá Jlnl, pro n*l Jedu vyraiov* anlmoatl loutak injorat. A. tu oltuja Tralj IntoLa kau J» vadan Cral(, knyl pila v článku "Maric a nadlouťka": Ja pflllá poádl pro rafánu harea, Ji Franci: "Dvakrát Jaan vidli loutky v ulici Vlvlanna a aál Jara ■ nleh válkou radoat. Jara J la aa-traaa ho aábradlt nDvya typw harca, aurmarlanatora. Ja nutso pochopit,Cd ja tato záhadná auraarif akonal* vdaían, la nahradily livá harca. aú-ll Píci via, co il ayaita.íiarel Jan taal Uvadla. Had rnta... poaloucháa dobrá harea. PrlspAaobl aa Jlnyml Hoshodná v*ak naanalla vynlkaJUl harea, Jaká má aaáa Cr«U aaClAá vlaebacnou kritikou harea • ofadavlla harca av« dobj.Píla v elánVu "Pani Claeoola D» Coavadla Prancataa! Jajleh talant Ja prílll vallky. Překrývá vaal Jaou to Jas oni." á jodruh* "Jll »»avá"; *KIM» naíli valná áTyálet, la by harae nabo haradka byli dlvaíalníal uaálel... Harac ajH, Jáás aa pManál, 1* allujl loutky á ávláltá aa mi Ubl Slenoratovy loutky.ukjáldl Ja oblákají, iáa-4»v4at ITíi r»ll do urťltáho atupná wjplBá aokonaloátl. Zná av4j taxi, ri Jakou dávku citu aul & ni«l U n* aLLuvl. kaji naivní původ, bolatou brávoal aoch. tttr* *a ataly pknankasl a hrá thhto BIJ violu a kdyt t« gdlall, ByaH n, la vytvořil malacká dílo.Ta vlak Dani pravda: To, a íl» a, „ycn b0titar Ja atrhujicí... Tyto loutky prlpoaLtiiaJl ajyptaká hiarojvlyfy, to Jaat aáco ayaucká-apokojll, Ja anoiiaa aaná ne! Ja najaiar.ai í latka dokonaloa 11, Od saní unii ar." loto t vrtaní najde* nů a ilatáho a mjyt hraji Shakespearovo a Ulotoranovo drama ř Jako by byla bmamíknva mylLaskm vyta-1 * práci "Barvx a aadloutká*: "Hra Dam náhl jaáním; omylea aa harcl říká uaálec.* Umíní vylad* sau poavátnym plamám na adl ehráaju.- Mylláhk* Craljova Ja táto pradatavá valal bllaká. áaaytalá) Já prapodet, aouátfádáná vyuiltí avládnutá aatarla; naacáál nahodlloátl. Karac Ja vlak otroka rrance t áouvláloátl a loutkami aljvl o -botatveoh*; podle Craijm - loutka poenásl i antických áa> evyeh eltá, jal ho ovládají a trval* xcemctňujl kontrolu pahynft Jeho tál*, vyraay tváre • dikci, aemjycn bnlkfl v chráaaoh, Ja to "deaanarovimy ohřál boha" a 7a*to •* odvolává M ttarováky iDPt, Cit ho odvádí od hlavni myl lanky, uhiilh od vádami, níeto »by byl pánra «*aá »aba,áby aa vána**: u poevátná tháboká divadlo, ktará uavaiévoTál Marodo t o*, sa tiv* Jbrajy tohoto Uvadla * a* alav-akutacn* trůrí í práci pomoc] vldltalnycH a pail lvi vybrahjeb pr□ slJ-a Jini, ttráci aáŕítko a Jaal nnatl dalek* liulla, o «*rá aa ioanivá, I* Ja kolíbkou loutkového divadla. l^TlCk* líianl táabta intarprataca j. peu» a ar 11 ilapýnk náhad. 4*»ckya *£oiaau naiyvá Cr*lr proatl takoví ápflaeb vy avláátoích bytoatí, Jlehl ta natkn* lada* elt a jat jsou A*adf**tááBá,aahálaal jmánl. kd* **a ja atoupámí, ve ktarám harac pradvádí Jan aab*. takoví projav J* n*b*i.paí nj pra harea i pro ob včas- ayaboiuká, poElBaJ* feataa • pohybe* a Jal J* v * tajne rovina jako ekutecaá uadni, oavebeaaaá od »t«, Mař* raacujíc na elt citová, .* dává hypnotiaovmt, Hrací ■* ifotnl* Tlaátul hru » tím ; pathoau •■poradí'. Uaálac tu ovládá «vl proátradky, podřlauja a* aákonltoataa.Jrala laflnuja l«rt-jadnotu c.l* ln.c«nact. ^t ^ ,0 ufli ^ mfolmmlm Já to najae atrootví cliuf ala i otroctví literární, H*»c ve obvili, kdy aa bái najaenllha atia* To rlak podlo Cr*t(* nainmaaná, la by Loutka dála nahradit harea sa Javtlti* J* Jan traaa abavlt othmlLij* a f+iýmá aa tfenou, aatil na i tlUaOťjiIkai taatn, otváraného nalita Jlaja, proatr.dnikea ar divadlo bamovyob nadoatatků. i^raarlonat*, tu Ja haráí, knary t la. la a* byl aáktaryeh vlaáTaaatal ai literami* dlíaa * BbaoautTaa, m**l nanes a diváka*. Pl0 T tou nanlp00 ^ tt naá*at oa* loutak, aa vymanil a oodruŕí avího íiaractvi. "abud* -konkurovat ilvotu.buda nad ala; nahuda aa ja- r'1*- vit Jako tilo á aa*a á koatí, ala Jako tlls v u ta* i, vytarujlcl llvobdla ducbaa, half aa la I ' * komedná s**oá*i craij neturaliatleky r aa na.ua ■ cell j ano Bilo. vl«hny jeho ,pi.y j,ou jadlny*, ■***».♦ Slovo aart aa vnucuj* paru v protikladu k *lovu "llvot". jehol aa aauatala davmláv.ji neuetál*. e opakovaným pretaataa proti hrot*, matériami Imitaci v ten* akutařmoatl HáT« *• naaal » protol* Jlatá dojde k nadoroauaánla b ákutatoáa aaq-alu Jaaa eaeja, Jpřeaňuja Ctal* •poknjov.t raflatrovánlp Jato rotoaparát r.produkováaí. ja^fl; napodobovania přírody mlelo tvírtl WiláaJBi * dvodu k vydáni -fl dlvadalnU laUni" t. roku 1WV5uraar 1 oo*la - u J* ham . aaaa • Ikatl .1*1 Mtf MHUlUl vie . t*e miniu • poaváta/B »J»#a, • ahnaaboho - latt* - b«toho dyxn, • vjpary Jrtará pMdáv*j| .art.inlci.- Od.ouianl oH^lHlItWM raallasu >ko protluatlaek* konrapca ipůisbu,)* .os.fw patlac.nl harc* ráálláty - naturallaty. Otawvaal djvadalnihú r r.: l ■»■ VOIO oiroCT fit vaacbAľ podaínkj, abj ho »bavil. Tía, t* harcovu ttáf -a«a-f f aajkpr Crale jl -oonaturajituja'; aaaka ho núti, aby ovlÄal iv* pohjrby * opťraja *• o avoja vyrajová D oltoa. tlnl t slavika ■ .::.k# tváfa j* v*tJi»v ba.««u^... aaaky j«„i no.lt.l« vyra,„, j,-U j,/leh trárea «uj •'artova tváf u tu* takovou pfaavadí lvoat, Ja- cae, protota on vyaaauja Jajteh cbaraktarlatlckt rjav Jl vjTai ja latajř, poiljajlci, naatalj, uaataoo a ■napakoJuJl«í.< J. tóaa ai polom otá,ku, jak takov. kowa,*. h«-o. abaduj. . taorlal v "Wviazla urinl', 'ľ/r ^'ľ' J* 10 3Mb6- Mb° ^ * ■~i*v*ta' pokracov*..* Wvadalhího ua*M-T Oflpovaí ja n-pomí: taeri. , roV. 1W7 Jlw pokrmov ■ tupciaa taaad, urťaitfcjv v r. 190J. Um, ta na h ■ívi i - • dalala vývojový 1 poiaduj* dokonalou kontrolu, vadtol aa vaa» niaa* návrat divadainl tvorby k* Usol; n*a kUdí larodak aot&áho odporu "SlvadalAl rac * auraariatnata1 - HM tmu »lt».t vytvořit ,laat„j káaaí. Tyto áv. druh, káacá Jaou táaal apjaty: dclnnoat Jadná aávlal na Jdlnnoatl druh*. Harae Ja touiaaQá vlaatnía nástro.'aa 1 naatrajaai rallaára, * tak ** uakutaííuJa Jtdneta divadla, tákladni podalnka Jaho -jaálack* hodnoty. IMláa* ayhi flei, lá Cralgov* a*»J J* anohaa paradoxívtjd ra roraulacích nal v ayllanc* a ehépaaw, t* r -i alt takoví vliv na hru * harca andarnlho divadla. H to vldy ytímj vllvT T»l■ » rteUSrwlC J* prAkopaA, poultl »* do raallaael, o nlebl aa búda aluvit anotiva posdtjl a Jabo ayilanky jivl-r*Jl caattt naJprotlchudnájHla divadomtx foŕuáa. tí aa napríklad,kolík (arpal Jouvot aobo äarrawlt * Jaho aplaů. Haná •* vaak vl o taa. Jakkoli ta to adá paradoxní - /a t acta paradox ja MítarUkyV, - ta t aaaja 'Harae a nadloutVa" praaanl pokuáy budauolho ruakího divadla prmí avátov* t*lqt. ab-átraktni ItuáaMatl Bauhauíu, nanackáha aijicaBlonliau a 1 braentovakd pojati barackíbo pr3.-*Tj. řatníct l*t po Cralfovl pťohlaíuja v raca 19Í1 Tálrov, (a lltiratcavj Ja AapMtalaa haŕoa, I* U-TadlO n«aá poakytovat Jan koaantár, ala B* výtvoru avuj v la* tni uaálac'icy vyraa. I aájarthold. t£r r.inVoT, £ji*fiil»J/i aállujl poui* o ta, aby uaolnlll barel lakonal* avládási Jiho výraaavycr. ■tnap' rvoatí, pf-lias" Jahí vtblod ja rýinaanájíl nal Jaha dlkca: odtud Bajaŕíholiava 'bioaMehaolka-, vy-cbova h*rca-akrobata. T la *a vyavftluja, t* ruátl ralladM uplatňují na divadla aatody cirku, aa-tody uaáloA, aehopnyoh dotáhnout takováho alátrovatvl, ktará aa u hareí oapflpou»tí^'.iáni Marca", pita v roca 1919 Annankov, "jalu proŕaaionálnl dokonaloat Jidu vldy ralativnl. .**nl clrVu Ja Jo-kini'.í, orototá Já abaolutni. Kajaanll oayl v prepočtoch akrobata, vtaMna talnánl a ítráci ravno- II, 'í.T, UAdUuklJ: u,j. KuáorxtUJ. □bráaky t v>:■!••;> , akiol I laW lt< iua i ,V. p*ä4 . ^„i,, ^.tUP JS i^ř«í. Ji PO * Sl.tTOT.tVÍ ClrtU.0t.n4 -OlC* budou hl««t ,.,t,lfl dl™íla .árodak nor. alVBdalrJ forfcj, »OT*hO át/SaV »kOá»loát, o nit mluví ánnsukov, j, dokonalost aurmariai-t, • ja tfat- adoremU, «• « ov>>«h prwftm atudUch o lumriw.tt £«14 prádvldá VJullváni etlalt • tscsťnlko, akrobata a lontak. tyitaav oáuhauau a tahána práca Ca kari Scnlaman-a rovnét 1 vadí f - 1 km>l Jda 0 Ital* Jlru>-j oolaat - o urílw ffítuiJioati a aj»lsokou Cral«a, Kami Scblsamsr eltujs Ta aa* ranami tsoratlck* pr4. íl 'Ullká tjtoat a divadlo" napsaná » r. 19». POulltl osakj, pratTcřaoí • odoaoonanl llůskiho tá-U poufma naobytajn*ch foras a hmot: Schlánmsr a Jaho kolagová r Bauháuau usiluji o apojsnl koo-tajwa imirlnitt; ■ oboewu ajílankoti abstraktního divadla, k Jajíml lakladat.lůa patří Craij.T/. tvorji Bsuhautu, díla jsho vVtváJTiiM, DsraaliaoTBlv ale* Cralcovv Idaáljŕ, Jaří aa váak j.a*e >adf» a BotnVcfa roivlnutl Jaho ajrllarikj. 1 jinjřeh »ra*aee ja stajsá, jak přis* jasvt Tttahj aail Craijorjmj aáaadaml • •iprotionlatiekou řasil, ala ;l! fijal ja arajaa, ta aapraai on li t lekj harac uskutaí ňu„'» teáatl ajslánku aurmarlonatv. Padla Karr'tliuTjta alov Éípraiinr.tf.Ukí haraí aa osvehKuja od raalltj * Jsjieh lálafltMtí, Ja Jit jan ?*.<:■ taví t« lam itllatf a osudu* Jit aa naanalí »tilaar.lt roli, utni t aa a tragickou po-■tavu. Stou arsbelic kou hrou, pohjbj a faatj, JsjlcM lajal Jt caato pout* t nárnaku, tlumočí a podtrltuja. laadtluja, ala prasvMtuja, Zb*v* Jali* p řvi kousat todobu pojati hares ;,odla Cralga a podia Braebta. T oÍímIj a t« rjh-aaor^eh pfoatřsdclah jtev, Brač h t a Crslg: t radikále la rapem. Cralg aul na oksmilk Mpřljxmatl lidsírtlc-ka, apltM cabe politická divadlo. «*rtar» Jajleh Usadv přaato rvkaiujl podobná anakj. Spola* ní Ja Jim obdiv ka faraa aaljikjcr. dlvadal. Ja4an 1 druhj podtrhuji iíkladní dlohu rotumu.vsdomoatí • vt-4*íkí tachnlkjr. Oba larrtutjí apal b* cltj, ldantUlÉPíi • ajpoůiu. rusá chtájl pfadTadtt, wlblt poroicŕbí a nik* 11 »p«4a«orat. Rarac podia Cr-U» 1 podia finobta j. »t„ o.olavoal. Br+sbr taaaM edtaliuat - to Ja uafcutataanl am-rloMt/ pro kritická a historická ella. Ma .. 4L*C íNtaiu, nídto-u, J-cn> r«lai, t jaů^ "11.tm* CralAor, vBlaUky, r«ka *4hatr(BrtlTi.tXj i**? ao.tr.hBil« llaaila, ofcacka a>prHionl*tj 1 -artold. Braíhta. ila j, t "T* Uk' '* ******* cr"1**f iĽHitcatí •ifta.nJriin)nnT4 P««Jy a. at*W.jif Vaají. prajl^ji poatw a řoraula: to > dlradlo, n,ltf^ dlal.ktlka ja«vo -ja,, Tha Muk at U Ľarcba ljŕŕ .u- riuatt*. íc«rt ^riM. Crat. m - u) 6IN0 GOHI Prampoliniho divadlo Setnlek* laataí Prampoliniho ja lo«lckfa a p&iladnía Mkaočanla hnutí, »ahijan*ho Oordonaa Cralgaai. ?*foraitoľl aodarnílvo divadla m«'T»i.i *r*3l poiornoat f 1» a*l tis Tiet k aatarldlBla alaMntOa) scanj / ra-la, earttlanl atd./ a icandorall rwatupe* íilatltoat narea Cla, ta J*J pOTOlorall Tlca a*r.f za alaaant, :>a4tLt»ni calku pfado»*t*r,:. ľralj daŕlnuja harca jako "oararoou ajpTmu*, Talror jaj poraiuja u "pfad-■It". Futurlata aaanBlll jaata Tlea Jah« úlohu 1 Prampnllal ra a-r*ca poaladaloh anahtfch, aa "loanoplaatUa*, Ta *fnyjjffi*aict". »* 'aca-nlckaa proatoru anonedlatiuálnla' • 'saoatlokes Hradia' ehapal Hanu -proator"jako najddaollttjal o noo*, ar.ll b> aa auaalo utíkat k droaktlckOa praatradk4a,ktara Jaaa anall al d«-aud: k dlalo«u, k pajcholofll, k aaic* Udak^ch ta'ni. Tato najaaail forma acanlckaho ulnl Ja unt&t Praapollola 'abstraktní aatlpSTChe-loglck* diTsUls-. to Jatt diTadlo aagnatlckt au«asea, ŕtara poullTé pohybllTj>ch a pohjbujleleh aa konstrukci a porrchsa rSa«* kolorvrmDjhi podlá potrtby daja, pomoci • ST*tsln4 arcbltakturr a carommti«k*eb prostoro-, kda by lidsky hlas isaahoval Janoa .'ako Jadao t mnotis ala-MDtQ dlJOT^Gh, Pf 1 poauioTfci PraspollulJn) dlTsdls Ja TÍak tfaba □sstrmeat it ií«lala tjto .iTalv): s/ Vltrsmodaml umami, aí Jda o possll, a soebarstTl, smllrmtrl asbo imini sodnlck*, má Tiet mént tjtál usky, rrUatnoStl r.aoo srlfl-nálnoatl jake tmvsal Prampoliniho, Toto umtnl Tymyslalo oaiaioá ma-HfStTl bas podeátu, práTt ták Jako Tvnalaal FtáSpollal dramatlck* umáDÍ abstraktní a m tlpajrcholoj-lcká.A Ja> Jan sprsradllTá pŕipias-Tát DaJT^ail odslnu tosu r jalu mi»,i!, ktarj aa STám oboru raa-liíOTil najilplnájl tandanes * pojatí Skolr, km ktar* nálstl. b/ A í Js astá mlnánl 4 fu tur! atlet* Skol* J*k*kollf, tato ailstujmí Ikolá futuristická lljs, TTTtjl dokonca a má Satoá pMarlmmes t STTopslc>«fa. iBEi.-n s t latrlct, Buds platit * dájlaácb imaánl á Js Jmk nálail »yriian STá íob*. ti potud mlnáal inalcd fealdého 9Sred«;ahrnm* fujni obsmn tohoto smgn*-tlckáho divadla, Jabo taoratlck* lásadk a jsbo praktická aoknoati. "IkunulaOká divadlo /takto aa vyjadruj* ?rampollnL chea ooaloelt il-ráky novou ataosfárou a proidam JjChoToatl proti as'.atlckámu mataria-llaou nsileb dnu, proti acánioká latsrpratmel a ctraerálal paycmo-lafll Bvnájál dlTBdalní litarmtury t Im, ta T}Jsd*uJs pro.arj djct*a po-aocl fluida tachnUkjřvh alamsatů a«áal«H pAsoblTOstl. 4 prsto ja -.s Uvadlo aufaaca, ponáTadi Ja Datilaaná »aa hsrcd a b*a icanj. íoto t Sán 677159 j„« «l»«vtí -tanéml, uv*dljl "* <»*hovou ■ *r.kovou ,.«ai .cé^ck+ho dl>. WH Wrto P°ll*«V »r-kov4 al-oM, l radii nlho tl*»U>. «"t» ™* *ÍP rfoaaUvaní ..c*. nlckj d4J Jtl» aa*»ttick«u aoc .wc* •laa.ntíb., ndltlajleí. ťlatl p4.oblT9.tl iueteml • ar-V*,**, ktar4 »4« * Prioru act- mekla, vata Jaou «»* Udak4ho hlaau » av4llo acantck+ho proatradl. Vitalit* .lanantí .u*aa«nieh mim*. Métlo/a.l a herc-prostor*. . i pxo.torw-.eíDHW tvoří abatraktni jádro hry tohoto nového 41«. dtlního typu." Co m W*« h.rít-proatoru, Trmpu^... «♦ vyjadřuj* nAolcdujíclo ip4-fa k tvor.nl Mnahod.ta«n»iélj]l ^'.■jrmi-přaator-aedny, E il mi M mljiaaal kl >nohodla*n.l41al archttakrtur* plaatlckycb .vat.lnjcn tiaatt v amy hlubtla ■•! ■ -j divadla. tato nov* <1 i vad. Lni konatrvike* dovoluj, nou poalel, aby mm mrmf dhal, proaítaof dotud potxaa a linla ítorliontáiní, ;.'m!iU: * aatmimm-néa poterování k 11.ŤT.11 vmmmj Tj.afnTéaí oakooadxx*ho mmmĚm 11 [ im^ik ilhlů a vxruchů .etnického d4o.l. Toto divadlo Chca Jiti roahodo/a xpOaebM aa hrule. tradiíník* atdV-va Jí Čího pf»d. tavaní k narfm horlxoatůa intraapahlvaJ latar prvtaH ■etnických Javu, pravracojlc apokuladal pol. dlvadalaího Hndu tu Aalnhardt, Uajarohold, Talrov/, .by dalo nov* ii^novnl aodnoau aaaw nlcktnu ■.t.rldlu. Jd. o .tvofanl nového vlsudULÍho divadlo, ktart pratvtfl •,mmmn\ mm%-d od mní akutafnoatl v .batr.k-tal iImi; vtěn* rantati*. Intoarajla ayll.nkové .tanuti dynaalaaaa tcénlck4ho dtal.nadatil v 'liaírn - —-to aaayiatlckdhe divadla Ja tttvialt na iDonodlMaaitlni. —ivitt-i xnaaj . vytvořtn* řraapolinla.', vt.r* potud odpovídá sxitBoataa ladana tiv*> dalni .ufMía, .tavíc tuto v hloubl dlvadaini .eény . dovoluji, vytvorili na obvodu acdnlckdho oblouku nakao^nt napftdvidanoatl, podivné uarujic a pravraeajlc v jadiaaa • xr.xovoa vxruianl diváky a actaicka aiéni ■jd.-. ^ V. V. Kandinskij Jevištní komposice Tnltřnl ldtntll* Hi: druhy uaáftl ■**♦ pro nt* byt vychoiia bodá* k t«*u, abycho* ldsotlekov xvucnoall Jadnohc uaáni ■dArunlll uríltOO xvucnoat Jlntfao uatbi • tvyáill Jsho in-tanxltu. xv"ak opakováni kaldlho proslřtdku jadnoho u-aln; /kusřikl* u hixlby/poaoci idatitlc káno pro-atrtdku Jlnlho usáni /VusřiklaSu aailřtivi/ J* pout Jsdan * případů,jal ta aohou vyskytnout. Idyl j* lito tachnlka používána Jako m Utni prottřvdlk /Jako u Skrjablnt.', unolní náa proniknout do oblom najalolltljllcn protikladu t koapoxlc, najprv* .;»*l*ji*a* opak tobolo a-kovácí, pak Cllou řadu noiqjiři pflpadt.oi a tet k protiakci. Latka Jo oavyCtrpotaln*. 1S. stolití ti cavllaalo vnitřního procatu tvorby, v „r..* ..-t,., byl přikládán ftktůa * ta-tarlálnia itrankta tschto ftk'.í, ausll batbyt-ná přivodit ochabnuti tvůrcích til t jtjleh d-padák. Z tane ftltdltka pak nál ládovaly d* 1S i,al ná rf-r*tn* maury. Stojná Ja tonu v oblast] tcmicklkio «4cl. 1/ fakt adt, jako * jm+cii odvfivlch, J* pocl-lorana nutno*! poCllvá vypracovat kaldy ju ■xlttujlel prvák, rttrj ta pak t praktických dbvodů ttant nt«*v:../B, s touto apaclallaacj •a aatkaraM vtdy při nadottatku nových uaa-lacxych run. 1/ Ixoaá toho rtaohl positivní ráz ducha ato-latl vytvořit víc nalil Jadnu koablnaCnl for-•u, * podatati rovnal poaltlvnf, Vycháatlo at i toho, la 2 Jtou vlc ml 1 t proto at uallo-vtlo o »*y/iov*ni dcinlru opakovtrla. Zapoalnalo •t pf-ltoa na to, 1* Jda-11 o vnitřní účinnost, ■,0.1a platit rovnal opak.Slíva m, la 1 J* vét-(l n*t 2, batvamtlcky vyjddřtno 1 plut 1 rovna" ta 2. Vyjálřano pnychlcky aula 1 - 1 ta rovnat 2. ad 1/ katarltllxau* a Jtho první iClnky, to Uuaaaná apaclallxaca,vadly k vytvořinl a uatrnuti tří • kup in jtvlstnícti koablnací, kttré ta lieloraly Jadn* 04 druh* Jako oidílany vytekou (41: »/ draaa b/ optra c/ balat. ■/ Drtaa, ja v 19. ttolttl obvykl* vlc* íl atnt uaálscvy xtvámlql vyjadřaní urfltáho vlea Cl aloi osobního pfíbthu. Ttatf ildj > uknxována vn*jií stránka tlvota^v nit aa payeholocl* po-ttav i* ikol pwii ucolalt pro Javy tohoto vnaj-ííhg IIpoU /L/.K*proato ehybi nulmj prvák, íttjéí ake* * jtjl vnojií vitahy udávají forau dntaního drtaatu. o/ Opara J* draaa, k njau! aa poj! hudba jako hlavni prvek.na dkor vlaatnl dr*aatlekd hloubky, řojltko «li draaataa a hudbou ja o*t*tn» (ltt* viitjll. Bu3 hudba UuatruJ* dranaticlcj dlJ a prtvlédé nad ním; nobo aa draBatlck^ dfj otlv* Jakrjaal kDBintaFoB hudby, irtarý Ji idd-raiňuj* a podpirt* Wasntr ti to dokonal* uvíldotMVtl a anatll •• to rainya tpOtobta MtDlt.Ctl* Jtho draHtlckd koncapea tpoelvala n» ordoalckda *poJ*ní vfteh C tatí dika, Jal au doddvi aonuBintallty fit. Wt(Ti*r uliv* pro vyjédřanl déjt n*t» ayllanky tlov*. Aví»V t*nto pro*tr*d*l: ntnůtt uspokojovat: b lov* j*ou t*a*ř vidy př*Mu**a» orchttt-r»b. v* vttaln* rtcltativu n*l» docílit toho, *by bylo roiuatt slovuB.Potcouíat b* o roakoua-kovánl kontinuity tp«vu,inaaantlo by valná po- (koaani ctllttvottl dila. Vntjtí dlj t la naní tolik naruMn.rraato, 1* •* *agn»r onalll vylvařlt uriltj l»xt /f^lyW,!!*-VyboCU ia Btnrí tradic*, kttré klad* důra*- na tritjflí prvky. Zanadt-tví tratí prvtV, Warí J* dna* nikdy, třtbal* v dotud prialtlvnl rorad, poullvan - oanru a výtvarnou forau, ktorá Ja * ní a po Jana Alakoracc/. Souíaaná foraa opary Ja udávána vnájtl akcí a vnljllal vitahy aaxl liolovtnyml íáatail jadno-ho n*bo dvou *íáDlekJoh proatřoďkA. o/ Boltt Jo draná, ktor* aá tttjná anáky * ob-■*b,J*Vá Jaaa poptali vy**. Aváak u balatu it atráeí vilná ttránk* draaatu J*átl VÍC* rul u ůptry. V opař* Ja 14*1« pout* Jtdnta * aoinjřen táaát. Nábotanatví, politika, *pol*cno*t dovoluji vyjadřovat city, váoná, nadlanl, loufal-aivl, daatnoat a n*návl*t*!>ai*t toá pous* léa-Ifu v dátakt a pohádková fornt. ULn> \iwíba poa-lív* pout* pohybu, vólovlho nabo kolaktlvnlho. Tátehno J* apo Jano nalvníal vnojálal vttahy. Tanca aohou byt libovolná přidávány n*bO vy-pouttány. Soufaaná řonaa balata j* udáván* vntjtl akci a vntjllal vttahy aaai liolov»njn.l Cáatal * třá- sl ■ ctnieVJai proatŕadry, hudbou, draaatta a taneta. ad 1/ BStarltlltKu* vadí ary* druhjha ddsladkaa - aouCtSH,k poulívlnl Jadinl koaiblnstrní f orvay: tttilováni, ktsrá vylaďovalo parslslnl pro-»tf*dky. Kupfíklsdu tllal vtruáaní bylo v hudba tdaraanováno f or t la t lata. Tsnto aataaaticky princíp dáva aktlvnía formám «iatá vnájál vy-voJ.TátChay foray.o nlchl :■»* r.ovof 1 - L a ťts-rá naayváa základní forviy /dra** slov*, opar*, tvuk, bálat-pohyb/, at^jn* J*ko koablnae* kat-dáho jsviitního proatradku, ktará natyváa pro-atfadky dlja, vytváraj í vnájli Jtdnotu. á v* proti,la tyto foraj vypiyvijí x princípu vnáj-lí nutnosti. Loflckya ddaladkaa Jt, la foray ■ proatrsdky tak nabyvajl rátu vyiucnoatl a owltoc-ttl • ľb-sosnáblu •■ doapívá k Jtjlan ortodntnítn oU-pánl, t rátal* •• kaldá datallni tatna *di* tdát iprvu ľu.j./ri, Pŕajdáaa nyni k vnitftsl jadhotá.Tady js it*c> no naprosto JlDá, 1/ Vnájál (Mlnnost kalduio prvku alat. Jaká vnitfnl touavuk ss vlak plná :;:<.... 2/ Ja aaaoarajaá, ta aáaitdkam vnitfivlho tona xvuku Jt kaldy vnájál tflkt na J au v*dlaj*l,al* priao ákodiivy. 3/ Vaájál vatahy tt pak projtvují v* tv» skxa-toSn* podatatá: J si o aeytaim prvky, n*r* aai ■11 Jl a Oálabujl vnllrnl arci. */ Ja jsaná, 1* pocit nutnosti vnltfni jadaoty a* opirá o tuto vnájál oajťinotnoat * vychatl S r;. •>/ Kaldy prv*k si aúá* Hohovát tvdj vnájál llvot, ktary aa staví slttpoš vnájlkorá proti vnájálau tlvotu jinttw prvku. Apllkujaaa-ii tyto abatrnktni xásady na xilt* ■lll». iji.Tlas, I* J* ejotsatt ad y c há pat valtŕní souavuk urttttho prvku m proatrodak, II IV láktuaii ititsii. ii*.M>ilU k ■d V tJlHuja**, «• ""f"1 J*«o*»" a4¥* »*-• lad k nsiŕetnááu molitfl proStřvdlrfl.ktará by Mi nt nanohly asistovat. Vrlt*nl suthoat V*V itávi Jrilnji idrojK uaélvtk* tvorby. Molu acánická hoapoHe* nnsTanl -ilutj aou - tvwft- J» pokui, 1nadirovony téalto sásadas.1. Jaou tu apojany tfl prvky, Mare Vntjllai pro- atfvdr; alouil vp>tfnl hodnota: 1/ hudabef aouivuY a Jano pohyb, ii tálasny a dulami aouivuk a jaho pohyb, vy- jadranl proa třsdnlctvls bytottl • přadaáta, V barrmj aounik i jaho pohyb /avolnoat,ktsrá Ja vlastní pravá Javjřtl/. Tyaladnlcí kxaaplaxu vnitřních událoatl/duchov- nlcn vibraci/ 41»akí Ja lady drsná. ad Ľ Jako hlavni prvok Jan* •! rypOJClll a o- pary hudbu. Jakolto idroj vnitřního ■oucvuku nvadla bjt v tt/ln+a případ* podŕlaana vnájtl akci. ad ľ I balatu jasa vsall tajvic • událall jaaa t naho aMtraVtní pohyb,ovládaný vnltrnín aou-ivukia. •d y barrmf aouivuk, kttry aa vlastni pohyb, Ja aLa*én na rovafi Sruhya d v tas proatřadkůn., tyta tři prvky hrají atajnou dlahu a aají sta j-Bí vywaa. Tralala jaou po vntjti stráne* rw-pMMUi katdý a nich Ja podři „n amtřníau m$ « také aut. ta hudba „ „„„ adaunuu do pos.il , i0 T „Mpadá, kd, .* pohyb • o »ot, doautaťs* ^1*} ítkuit . ^ V byt hudbou oslabsa. Hudba ail. pohyi rsitrí. Jot ■ aouŕuo* M .41. l c* nvtavlala. £lovs, JadnoUlví nabo aaakupaa, vs v«ty, nohou přispět k vytvořsní určitá tí, soafary, ktará uvolňuj* duel v Jajle* hloub-kich * zpřístupňuj* JI vnlaanl. Kila byt tau ulito lUffií, lldflHho hlasu, oprořt*na- ho od aatauňujícího uílnku slov a JaJlch laya-lu /obr.2,3/. V. Va Kandinskij Žlutý souzvuk* ^DRAMATICKÁ KOMPOSICE 1909 Ca la coatpoaltloo scénlUjUs llar Blau 1913 / Spsetacls* aujourd'hul 19J6 / sktrslt duCsva-fla.n str.3*-11 íVýŕmiky) Kandliuikého koapoalcs "ílutí SOuXvuk" Js sou-Sastl cyklu sclnlekjch dél. *£luty oousvuk" Ja f roku 1909- E« lil oas ti ■< naiývají "Fialový aoutvuk* (19U), *J*lan, aa.LiVu.k- (19«),"CaP-ná a mi*" (1909). f s ST** eiénku "O acénloU koaWCSlol-, ktarý vyéal r. 1912 v "lilauar Hal-tsr' hovoří kandlnoky o titanu bb>1 ary* Ja-v i.'.incu dílsm a ivláft* " í lutyn aouavukaa * * navy* sttatLckja »ívůj*s SOSfiy. Oaoby; P*t obrů - alhava bytoatl - Tanor ■. u aoétwu) - Dít* - nul - Sytsatl va vlajíc la tatu - Bytosti V trikotu - Chór (aa nc4nc.Lil HrLih/ ůbras i\i kodravá nlha ustupuja poavolna av*llu,kts-r* aáři oslnivou balast 1 /Z/. V posadí scény, v nsjsttlí vytcv J* kulatí, aáflVt kálaná vy- ..(.i.i .. .. ľuiadí ja o vít la r u leva, hudba Js vy řasni s hiuina, éasto as opakují tóny 1 a H a b-aoll ny lntanalvnía hluksa*»auM* Js naprostá ticho. Pausa (4). Znovu lholaatnt kvílí tóny a a ■.. oatřa a roahodnt. tato hudba trv* urf Ltou dobu (|)« lak přlchdsl nové paus* (»). V t* chvíli a*ul posadí barvu do tplnsvt hnsdS. ▼yv>*anlna Js tplnavt aalana. ?f lao vs stfadu vyvyéanlny aa tvoři naotu-anlcanS ■«rr,a skVTaa, chvlltal Jaan*, chvllaail alalcI.Pti kasd* saJ-n* oslniv* bil* avttlo tatadna * . aalava na vjvjManln* ss ob Javu Ja války lluty rvSt. Tutlaní as podobá valkaau onjutáwu roau^lVzB stéla jssnáji. aá dlouhý a tsaky a tonak, f jaaa atřadu po atraa* Js jadUogf liky a Ipicaty .lat /(V. Mouná pausa /V. Pak ss kvit v naprostaa t lanu pcaaloudau cř»a sprava do Isra. Jaátá poadájl «* aadlaa cavát Uat, ala aaa /luV.Jáltá poadájl aa cKvája kvtt i liat.svkak v Jlnáa rytsu /ll/. Pak ja ánuvu pohyb kvátu doprováaaa alabya tóaaa h s pony b liatu Kluhaa-kyn a. LoaaCaá aa kývá kvtt i 11 a t vs atajruks rytau a oba tóny anáji v akordu fXtí. L vát aa taŕní a L Iné :hrv*t a gpál inanyOr.i. .'.*'.» alyást oba tóny. iouí aaná přUhaaí a lavá (trahy Itáfcallk nyta-atl v nápadných, dlouA/ah s baatvaryen latách. Jadrgr Jaou aedrá, druhá 'ax-raav<, iřatl aaiaaá, atd.-- Chybí pausa ť.utá. Bytaall Irii a ~ -~ vslká bil* kv«ty, podobná avtta aa -j-j taalaá aytoatl krádaji Jadaa tssetá vadla iruaá paaftál V . f B. V.T. Kandlnaklj: M.P, HuacriaklJ. Obrátky ■ vyatavy, vyvVeanlay ■ luatanou itát n* druh* ttraná Ja-vlát* t lavranl truplnea. Ttacímy aouíaan* ri~ cttuji /U/t "Svity pokrývaj f vltelkno. váachno, vlachno, lavf 1 oťlt Zavri oíll Zaplavia vnlaání n*vlruiaatí. Otavfl oíll Otarŕl oM! Tpr*d. Vpŕad." Kovofl najprv* TBacbn> ňajadnoi., ;ako t rxtaal /volal >•!.*,. Pak *i íffi.f u|jiikujj, nív r á ja« J*ín* druha i dálky.ált, baa, aoprán. illlWJ aa »«. llváaa aa,* Ull taft h.ii'Tpŕad, vpfad", tón a. tu a ta* naktara rjkfllma jako potadlá. Tu » taa xamí hlaiy notová /H/.Hnad Jaou po-•alt /IV, hnad iuM» rychlá /!$/. j prmia prípad* ja náhla acána, otáfaná aatnya rudya avtiiat, najaarul.V* druháa pripadá a* naproill taa «tf jdá aa iítwi aodrya svitla*. Ta tratia pripadá T'achr.o nahla ta lad na / váaohny barvy aa vytratí/.Poma tluty kvát aaltí Jaet* jat- MJ1 m/- Poevojju taeíná. orchaatr pŕahlutovat hlaay. Hudba J* vsrulaná, Pr*chéil t rort.uDlaia de planlatla*. s*#tlo Ja jaaitájál.Ut taktní roaa- xntvat tarn a Bytoatl /ltv. Zprava do l*va s, „ w . , "* , Pohyby auni bjlt praváritny Jako na poval. uř.Chat.jl p. vyvjnantn* ntjatat -U poatt- „ ponybJř nvaal tyt v taktu. Tlí k, nauríltá nadoaland bar-rj.Hladí pftd .*- tallto^ ŕMTrtl ,f,M0 íruhih0 ÄrMu ba. Va chvíli, kdy áá objaví první, tacnt *t y 1(r llch#J . /z/ «■ . /V i-lt> alikut - /á/ lluty kva t trhaná kyvat. »»achny bllá kváty t y* - /»/ 10* - /v j« . /?/ w- . /*y ltyi _ tou okamllku aatloutnou. y „. _ /w K. . /n/ . yjj/ 10. . /y/ Bytoatl potaalu JtVo v* anu poatupujl k nľodni Litaca: )0" - /lá/ - Rudá ávátlo - /IV Jaa- Caatl Javllt* a cla dál vie aa od aoba vídalo- | „„drá avátlo - /!*/ Sadivá avátlo - /1T/40- Ji /I/. Hudba aa atlaí a snovu Ja alyatt alajnj1 rael-tatlv. Bytoatl a* brsy nato laataví Jako v ai-tail a vracají aa. Páni* ipotorujl Postavičky, klaré atil* př*-h»«i7jl po vy vyáanluí . bytoatl *• obrátí * udalajl nakolik apáánjcb kroků aaáraa k pradnl dáatl Javlltd, °p*t •» aottavl a aaaa ta obrátí,pak strnou Jako apoo* tant ■'// /IV. líakonac odhatujl kvaly, jato by i>yly napínána krvi o Myl a« a ndauihou vyaani aa tvá ttrtiulpatl, biti táaná vadla aab* k pradnl (áatl Javltta.Caato a* roíhllttjl kolaa aab* /V. Pak náhl* vlaenno ilonril. /I/ růl váty vyalovujl víachny hlaay najtdnou; koná* váty říká jadlny najaani hlaa. Tato foř-M a* ťaato Mní. /ie/ *o- - /w iv Hkorltá Jauna.Coaipoaltlon pal ta/ ictaclaa aujourd'hul 14Í8 t ta. 17 Uttf ll*!Ul ti^ua l»Ov /*r-