Avantgarda … a program politické proměny světa Alfred Jarry (1873–1907), KrálUbu • 1888 studium na Lycée de Rennes, kde působil učitel fyziky Hébert – ztělesňoval „veškerou grotesku, která je na světě“, stal se hrdinou Jarryho komedie Les Polonais (Poláci), nejranější verze hry, původně studentská hříčka • absurdní fraška, inspirace – Shakespeare, Rabelaise • angažmá u Lugné-Poea vThéâtre de l'Œuvre, kde měl Král Ubu skandální premiéru 10. 12. 1896 • 1898 představení Krále Ubu hráno s loutkami • ubuovský cyklus – Král Ubu, Ubu paroháčem, Ubu na homoli, Ubu spoutaný… Krize zobrazení v malířství • krize zobrazování v malířství, vzdalo se nároku na celistvý obraz světa: - fotografie – objektivněji zobrazuje skutečnost - objev neexistence barev – jsou jen světelným zářením o různých vlnových délkách - rozbití ústřední perspektivy (L. da Vinci) - inspirace černošským uměním – kubistické malířství - dekompozice obrazu či hmoty - proměna námětů zobrazení - rezignace na zobrazení předmětného světa – vznik abstraktního malířství (V. Kandinskij, F. Kupka) Kubismus • P. Picasso Avignonské slečny, 1907 • dekompozice, abstrakce, zapojení čtvrté dimenze času • zmnožení zobrazení, simultaneita Futurismus • FilippoThommasoMarinetti (1876–1944) • skandál jako nejúčinnější cesta k popularitě:Klidně o mně mluvte špatně, hlavně, že o mně mluvíte. • Manifest futurismu vyšel nejprve v několika italských novinách, pak teprve v Paříži – únor 1909 Le Figaro • futurismus má mnoho inspirací, Marinetti jim dal provokativnípodobu • futurismo vs. passatismo (to, co bylo) • zamýšlené názvy hnutí – elettrismo, dinamismo, dinamoelettrismo • kult mládí, síla, agresivita, ikonoklastičnost, boj proti romantickému balastu • serate futuriste – kabaretní večery, provokace, absurdita, skandalizace • dynamika • simultaneita • rozklad pohybu na fáze • barevná uvolněnost a provokace • Luigi Russolo Risveglia di unaCitta, https://www.ubu.com/sound/russolo_l.html • Filippo TommasoMarinetti Futurista ZangTumbTumb 1914 (příklad „osvobozených slov“), https://www.youtube.com/watch?v=3_3O0zOiX-w • Fortunato Depero CanzoneRumorista, https://www.ubu.com/sound/italian_futurist.html Manifest futurismu 1909 (11 bodů) 1.Chceme zpívat o lásce k nebezpečí, o návyku na energii a odvahu. 3. Až dosud literatura oslavovala zamyšlenou nehybnost, extázi a sen. My chceme oslavovat agresívní pohyb, horečnou nespavost, běh, salto mortale, facku a pěst. 4. … Závodní automobil se svou nádhernou kapotou a tlustými trubkami podobá hadům s výbušným dechem . . . řvoucí automobil, který jede, jako by letěl na dělovém náboji, je krásnější než Niké zeSamothráky. 8. …Čas a Prostor včera zemřeli. Žijeme už v absolutnu, protože jsme vytvořili věčnou, všudypřítomnou rychlost. 9.Chceme oslavovat válku – jedinou hygienu světa – militarismus, patriotismus, rozbíječskéčiny anarchistů, krásné myšlenky, pro které se umírá, a pohrdání ženou. 10.Chceme rozbít muzea, knihovny, všechny možné akademie,a bojovat proti moralismu, feminismu a proti každéutilitářské nebo oportunistické podlosti. 11. Budeme opěvat davy, jimiž hýbá práce, rozkoš nebo povstání… Manifesty futuristického divadla • 1910 Manifest futuristických dramatiků pohrdání publikem, zvláště premiérovým adorace originality pohrdání klasikou a příběhy historických rekonstrukcí volný verš, rytmus, chaotičnost, zrušení interpunkce • 1915 Teatro di Varietà (Divadlo rozmanitostí) multižánrová syntéza atrakcí využití filmové projekce simultánní pohyb, fragmenty kabaretní, varietní, estrádní, music-halloví, cirkusoví umělci excentrici filmové grotesky, akrobaté, ekvilibristé proti psychologii staví fyziologii • 1915 Syntetické futuristické divadlo Futurismus po roce 1919 • Marinetti se oženil s Benedettou Cappou (o 20 let mladší), začal žít rodinným životem – bývalý bonviván a svůdce žen ztrácí svůj „elektrický náboj“ • ve stejné době se začíná futurismus sbližovat s fašismem, ale ne zcela • Marinetti se stal exponentem Mussoliniho režimu • Manifest aeropittury 1929, Manifest reklamního umění 1930 Kubofuturismus, orfismus • Guillaume Apollinaire (1880–1918) • Pásmo (Zone, 1912), Alkoholy (1913), kaligramy, grafická poezie, hra PrsyTiresiovy s podtitulem „drame surréaliste“ (1903, prem. 1917) Velká válka (1. světová válka) 1914–1918 • „ztracená generace“ (G. Steinová), román Na západní frontě klid E. M. Remarqua • starý svět, politické programy, vize, zničily šrapnely na bojištích • yperit, chlor, fosgen • těžká vojenská technika drtila lidská těla (industrializace vs. bojovné hrdinství) • konec monarchií v kontinentální Evropě (Rakousko-Uhersko, Německo, Rusko…) Sociální a kulturní dopad na celou generaci mladých lidí Nový životní pocit • sport • jazz • filmová groteska • revue Revoluce v Rusku 1917 – vznik Sovětského svazu 1922 • radikalizace levicového hnutí, pokusy o uskutečnění revolucí v ostatních evropských zemích • Komunistická internacionála (Kominterna) – 1919 • Republiky rad (Republiky sovětů) – Německo, Slovensko, Maďarsko, Halič… • propojení uměleckého programu s politickým – nelze je od sebe oddělit, jedno vysvětluje druhé vznik politického či politicky angažovaného divadla – V. E. Mejerchold, N. P. Ochlopkov, E. Piscator, B. Brecht, E. F. Burian… • vliv sovětské propagandy v západní a střední Evropě, cesty levicové avantgardy do Sovětského svazu na divadelní festivaly • po 1917 proletářské umění, po roce 1928 aktivizace dělnických amatérských divadel na příkaz Kominterny • rozštěpení intelektuálů v Evropě (viz A.Gide Návrat ze Sovětského svazu, 1936) Poválečná hyperinflace – 1923 • kurz marky se měnil dvakrát denně • nejjistější bylo platit za zboží jiným zbožím Dadaismus – CabaretVoltaire 1916 (Curych) • dada = antiumění • Cabaret Voltaire: únor – červen 1916 soirées, představení, výstavy, akce • Tristan Tzara , Marc Janco, Richard Huelsenbeck, Hugo Ball, Marcel Duchamp, Hans Arp, Kurt Schwitters, Emmy Hennings + dadaistky ženy, o kterých se mlčelo • simultánní poezie, hluky, ready-made, fotomontáže, koláže, asambláže • absurdní nonsens, iracionalita a chaos, intuice, princip náhody • centra dadaismu po válce – Paříž, NewYork, Berlín, Kolín, Hannover, Bukurešť… Tristan Tzara, Marcel Janco, Richard Huelsenbeck L'amiral cherche une maison à louer (Admirál hledá dům k pronajmutí), CabaretVoltaire, Zurich, 31. 3. 1916 https://www.ubu.com/sound/ tzara.html Hugo Ball Die Karawane https://www.ubu.com/s ound/ball.html Kurt Schwitters Ursonate https://www.ubu.com/media/sound/schwitters_kurt/ursonat e/Schwitters- Kurt_Ursonate_01_Einleitung_Und_Erster_Teil.mp3 Text https://www.ubu.com/historical/schwitters/ursonate.html Surrealismus • André Breton (1896–1966) • 1924 – první Manifest surrealismu, 1926 – druhý manifest, na kterém se podílel AntoninArtaud • nevědomí ve snovém stavu – zdroj umělecké pravdy …čistý psychický automatismus, jímž se má verbálně, písemně či jinými prostředky vyjádřit skutečný proces myšlení. Diktát myšlení bez jakékoli rozumové kontroly a mimo veškeré estetické či morální ohledy. (Breton) • nepřímý vliv na divadlo Každý může být básníkem! Bauhaus Návrh „totálního divadla“ Walter Gropius 1927 • návrh divadla pro E. Piscatora z dílny Bauhausu • 3 scénické varianty: aréna, procéniové jeviště, kukátkové jeviště • otočné kruhy, které umožňují variabilitu prostoru • definuje vztah diváků k inscenovanému dění • návrh nebyl uskutečněn Bauhaus Triadický balet 1922 Oskar Schlemmer https://www.youtube.com/watch?v=rlIiT80dqHE Ruské balety • ukázkový příklad interdisciplinarity • impresário Sergej Ďagilev – export ruského umění do Paříže • první uvedení v Paříži – 1909 • výtvarníci Leon Bakst a A.Golovin, choreograf M. Fokin… • 1913 Svěcení jara – hudba I. Stravinskij, choreografie a tanec V. Nižinskij • pozdější spolupráce s evropskými avantgardisty • 1917 Parade – libreto J. Cocteau, hudba E. Satie, scéna a kostýmy P. Picasso Totální umělecko-politický program… totalitní umění • příklad z Ruska: 1) vizionářská moderna a budování života, 2) aktivistická avantgarda, pro kterou je svět materiálem umělecké konstrukce, autonomnost umění je reakční a protirevoluční, vtažení umění do politiky,3) totální ovládnutí společnosti doktrínou socialistického realismu (B. Groys Gesamtkunstwerk Stalin) • příklad z Itálie: futuristické manifesty mají obsáhnout celý svět – manifest futuristického malířství, ženy, sochařství, literatury, hudebníků, hudby, žádostivosti, architektury, divadla, tance, kinematografie, barev, politické strany, reklamního umění, kuchyně… (https://futurismo.accademiadellacrusca.org/manifesti.asp) • příklad z Německa: Zvrhlé umění (Entartete Kunst) – neněmecká umělecká díla, 1936 úplný zákaz moderního umění Neřešitelné rozpory vs. plodné kontradikce • inovace vs. renovace • originalita vs. tradice • političnost vs. apolitičnost • angažovanost umění vs. autonomie umění • autenticitavs. umělost, technika, stroje • komerce vs. poslání, experimentace • podíl na změně světa vs. odvrat od světa, život na okraji společnosti • prolínání umění a každodennosti vs. jejich striktní oddělení • duchovní aristokratismus a elitářství vs. davový člověk a maloměšťák • mísení vysokého a nízkého umění • národní tradice vs. internacionalismus a kosmopolitismus