Symbolista, neoromantikové dekadenti... dramatici Symbolismus • manifest symbolismu vydal roku 1886 Jean Moréas • symbolista se začali scházet kolem roku 1890 v hospodách Latinské čtvrti v Paříži • vůdce skupiny Stéphane Mallarmé • 1890 založeníThéátre dvArt (Umělecké divadlo) - Paul Fort • vliv Richarda Wagnera a konceptu Gesamtkunstwerku • básník Gustave Khan v manifestu Divadlo budoucnosti: Modernistovo vyznání víry (1889) navrhl pět čistých forem divadla: kolektivní mýty, hravé komedie s maskami, klaunská pantomima, živé obrazy, cirkus • zájem o loutky, masky a pseudonymy tvůrců (svého druhu maska -Andrej Bělyj, Otokar Březina...) symbolista se odvraceli od materialistického světa, měšťáctví a měšťáckých jistot umělý svět divadla byl pro symbolisty pravdivější než reality konflikt reality a umělého světa problematizoval postavení herce hercovo zobrazení není nikdy dokonalé, nedokáže zobrazit ideu, protože mu brání reálné a příliš náhodné tělo Maeterlinck řeší tento konflikt nahrazením herců loutkami; Craig vytvoří koncept nadloutky, Tairov rozvíjí plastické a fonetické formy, Mejerchold vytvoří biomechaniku, Stanislavskij vytvoří Systém herecké tvorby a pedagogiky sošnost symbolistického herectví, důraz na niterný prožitek náboženský charakter umění - prostřednictvím umění (a divadla) má být spasena moderní společnost hieratismus - odkaz na velké tradice duchovního umění (Egypt a rané křesťanství), snaha o nadčasové duchovní umění odpovídající sakrálním archetypům ritualizace a teatralizace života (N. Jevrejnov Teatralizace života, ale též svět secesní Vídně) pěstování estétství v každodenním životě aristokratičnost ducha (viz Nietzsche) renovace, rekatolizace, reteatralizace symbolistické drama zachycuje vnitřní vývoj hrdiny, jeho iniciaci archetypální situace, pohádkové motivy, mýty a legendy (Egypt, antika, středověk...) Paul Fort (1872-1960) a Theatre d'Art • francouzský básník a dramatik • roce 1889 napsal manifest, v němž se vyslovil pro vytvoření diva reprezentujícího skupinu symbolistu • obdivoval Maeterlinckova dramata a chtěl, aby byla uváděna • v roce 1890 založil spolu s Lugné-Poem Théatre dvArt (nebyl ale schopný divadelní podnikatel) • uváděl severské dramatiky H. Ibsena a A. Strindberga • uvedl Maeterlinckovu hru Vetřelkyně, 1892 Lugné-Poe (Aurélien-Marie Lugné, 1869-1940) aThéätre de ľCEuvre • francouzský herec, režisér a divadelní ředitel • 1893 vytvořil Théätre de ľCEuvre, kolektiv diváků a umělců, kteří v opozici k Antoinovu naturalismu prosazovali v divadle symbolismus, do roku 1899 • uvedl Maeterlinckovo drama Pelléas a Mélisanda (1893), Jarryho hru Král Ubu (1896), indické hry Hliněný vozíček (1895) a Sakuntala • podobný provoz jako Théätre Libre-2 nebo 3 představení za měsíc pro pozvané přátele a abonenty • Maeterlinck spolupracoval s divadlem jako dramaturg • oeuvre = dílo (kunstwerk) Pelléas a Melisanda (1892, prem. 1893) • mladá žena provdaná za prince, kterýji našel v lese, se zamiluje do jeho bratra, zemře žalem, když princ svého bratra zabije • režie Lugné-Poe • minimum rekvizit a nábytku • osvětlení jeviště ze shora, polotma • gázová opona vytvářející dojem mlhy • šedé zadní prospekty • záhadná atmosféra • kostýmy připomínaly středověký oděv • herci hovořili ve zpěvném staccatu jako kněží, jejich pohyby byly silně stylizované Maurice Maeterlinck (1862-1949) • belgický (vlámský) dramatik, básník a esejista píšící francouzsky • představitel symbolismu • nositel Nobelovy ceny za literaturu za rok 1911 • finančně dobře zabezpečená rodina, vystudoval práva • tradiční katolictví, které v dospělosti odmítl • po přestěhování se do Paříže opustil povolání advokáta • 13 mystických esejů inspirovaných katolickým mystikem Janem van Ruysbroeckem • eseje inspirované biologií - Život včel (1901), Inteligence květin (1911) • zatímco H. Taine chtěl ke skutečnosti smysly nepřístupné pronikat rozumem, Maeterlinck chce proniknout intuicí • zachycení duševních procesů - dramatické je to, co je skryté • řeč je odrazem nálady panující v duši postav • básnické a mystické zobrazení hrůzy, temnoty a osudovosti • v letech 1889-1894 vydal osm her, v nichž vytvořil divadlo duše • 3 koncepty: 1) statické drama (nehybné postavy, pasivní a vnímavé vůči neznámému) 2) vznešený charakter (často ztotožňovaný se smrtí, Osudem nebo Osudovostí, něčím možná krutějším nez smrt) 3) tragédie všedního dne (žádné hrdinství, tragický je prostý fakt žití) • autor her pro loutky - loutka jako dramatický symbol člověka moderní doby, který je zbaven vlastní vůle a je animován neznámou „slepou vůlíu • Princezna Maleina, 1889, pohádková divadelní hra • Vetřelkyně, 1890 • Slepci, 1890 • Sedm princezen, 1891, loutková divadelní hra • Pelléas a Melisanda, 1892 • Aladina a Palomides, 1894, loutková divadelní hra • Nitro, 1894, loutková divadelní hra • Smrt Tintagilova, 1894, loutková divadelní hra • Aglavena a Selysetta, 1896 • Ariana a Modrovous, 1901, loutková divadelní hra • Sestra Beatrice, 1901 • Monna Vanna, 1902 • Modrý pták, 1908, pohádková divadelní hra • Zázrak svatého Antonína, 1919 Modrý pták • snové putování dětíTyltyl a Mytyl za štěstím (modrým ptákem), které nakonec naleznou doma • na cestě za poznáním a spásou vede děti Světlo • vyjevení skryté duše věcí, zvířat a živlů (psí lokajská povaha apod.) • tajemný a neuvědomělý styk všech duší • svoboda vyjevená jen po omezený čas • reálný svět je svět ticha a mlčení pravé podstaty věcí • křesťanská mystika • Inscenace v Moskevském uměleckém divadle, 1908, režie K. S. Stanislavskij Paul Claudel (1868-1955) francouzský dramatik, básník, esejista a diplomat vystudoval práva a filozofii, pracoval jako diplomat pro francouzskou vládu silný tradiční katolicismus, v kontaktu s českou katolickou modernou psal izolovaně, jeho hry měly často premiéry po mnoha letech kolem roku 1910 rozvinul svůj styl psaní v přímé spolupráci s divadlem La Jeune Fille Violaine \ Zvěstování Panně Marii (první verze 1892, druhá verze 1899, poslední verze 1912) situováno do období stoleté války mezi Anglií a Francií, tradiční venkovské sídlo • postava Violena-ztělesnění sebeobětování, radostné útrpnosti, činné ásky a spravedlnosti (ženský Job) Hugo von Hofmannsthal (1874-1929) • rakouský básník, dramatik, libretista • představitel vídeňské moderny, novoromantismu • ve svých počátcích vycházel z francouzského symbolismu • roku 1900 prošel krizí řeči - Ein Brief, známý jako Dopis lorda Chandose (1902) • spoluzakladatel Salcburského festivalu • velké mysteriózní hry -Jedermann (1911) a Salcburské velké divadlo světa (1922) • Jedermann od roku 1920 zahajuje Salcburský festival • spolupráce s M. Reinhardtem a R. Straussem Jedermann • adaptace středověké morality (Everyman) • hlavní postava Kdokoli, bohatec (tj. kapitalista) • hříchyjsou materialistické a požitkářské (konzumerismus) • proti zpupnosti, mamonu, marnivosti je stavěn odvrat od světa, pokání • strach ze smrti a Boha je v závěru překonán milujícím křesťanským Bohem, Ježíšem • výrazně mužská perspektiva, postavy žen (Matka, Milka) jsou jen obecnými typy Arthur Schnitzler (1862-1931) • rakouský lékař, prozaik a dramatik • představitel vídeňské moderny, „Jung Wienu (Mladá Vídeň) • uvádění jeho her provázely skandály (a antisemitské útoky) • proslavil se premiérou hry Milkování, 1895 v Burgtheateru • hra Rej poprvé vyšla v roce 1900 jako soukromý tisk • po vydání v roce 1903 byl označen za pornografa • zobrazuje 10 párů postav před a po sexuálním aktu, který vede a končí prostitutka • u nás hrané: Anatol (1893, cyklus šesti jednoaktovek), Milkování(1895), Rej (1897, rovněž pod názvy Kolo. Deset dialogů, Dokolečka dokola), Zelený papoušek (1899), Krajina širá (1911) • „loutkováu groteska Udatný Kassián (1906) Frank Wedekind (1864-1918) • německý básník, dramatik, herec a kabaretiér • vystupoval v mnichovském kabaretu Jedenáct popravčích • zpíval své písně a doprovázel se na kytaru • vystupoval také jako herec ve vlastních hrách • hry provokovaly měšťácké publikum groteskními výstupy • opakovaná cenzura pro sexuálně urážlivý obsah • proslavily ho Reinhardtovy berlínské inscenace - Deutsches Theater první Wedekindův cyklus (1912) a druhý Wedekindův cyklus (1914) Procitnutíjara (1891) • obsahuje scény homosexuální lásky, masturbaci, sebevraždu, smrt po nepodařeném potratu, erotické sny náctiletých • búchnerovská upřímnost, proti maloměšťácké prudérnosti a zatuchlé morálce Duch země (1895, Lulu) a Pandořina skříňka (1895) • postava prostitutky Lulu, femme fatale, ale rovněž jungovská anima, jíž muži propadají • epizodická struktura her, anticipace expresionistického dramatu • grotesknost Alexandr Alexandrovič Blok (1880-1921) • ruský básník, spisovatel, esejista, dramatik, překladatel, literární kritik • jeden z největších představitelů ruského symbolismu • drama Balagančik, 1906 (jarmareční divadlo), režie V. Mejerchold • inspirace commedií delľarte, užití masek, grotesknost _ Hleď, čarodějko! Sejmu si masku! Uvidíš sama, že nemám tvář! Vymazala s mě, nemám ani vrásku, Je to jen dvojník-má odvrácená tvář!