KOMUNIKACE VĚDY Než začne hodina, papír s vypsanými jmény do tří skupin! STRUKTURA PSANÉHO ROZHOVORU •Titulek •Perex – informace o korespondentovi a k tématu rozhovoru •Rozhovor (+Mezitituly – rozdělují jednotlivé sekce otázek. Shrnují, co se čtenář dozvěděl před tím a co ho čeká. ) •Konec –podle požadavků media, kde chcete článek publikovat –jména tvůrce/ů rozhovoru –doplňující informace – –- Fotografie, která by měla doprovázet článek – • • • • •Poslat vypracované rozhovory do 10. 3. 2023 • KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ •PODCAST KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ •Zjednodušit jazyk •Omezit terminologii (pokud musím použít odborný termín, je zapotřebí ho vysvětlit) •Jednoduchá podoba jazyka •Neformální jazyk •Příběhy/storytelling •Jeden mluvčí – vysvětluje vybrané téma (V chapadlech murmuru) •Dva a více mluvčí –Diskuze – Přepište dějiny, Poster Boys –Host/Rozhovor – (Středovek (jinak) trvá, Balast, UTB utebe, Studio UHK, Poster Boys, Raut, GHMP – •+ záznamy FORMA STRUKTURA PODCASTU: •Úvodní část –Znělka + název –Krátké shrnutí toho o čem podcast je celkově •Struktura hlavní části podcastu – storytelling –Začátek: představení a nalákání na téma, o kterém díl bude (co získají tím, že si díl poslechnou?) –Prostředek: hlavní obsah dílu (taktéž může mít strukturu příběhu) –Rozuzlení: shrnutí, co se posluchači dozvěděli a jaký význam to pro ně má •Doplňující informace •Závěrečné kredity – – – – Ať už podcasty znějí sebvíce nepřipraveně, vždy je za němi kus práce, která zahrnuje vytvoření struktury jednotlivých dílů podcastu. Pokud vy během podcastu nevíte kam směřujete, tak je velká pravděpodobnost že se ztratíte jak vy tak I vaši posluchači. Stačí velmi jhendoduchá struktura, kterou poté můžete obhacovat, měnit, portušovat pokud se to zrovna bude hodit. Hlavně můžete nyní vymýšlet obsah aniž byste se zatěžovali vytvářením struktuy pro předání informací. 1/ Znělka může být hudbení nebo složená pouze ze zvukových efektů ale taky pouze slovní, kdy řeknete název podcastu 2/ Shrnutí o čem je celý pořad 3/ a/ musí být jasné o čem bude díl, na jaké všechny témata, pohledy, názory se zaměříte během díl. Tím zaprvé můžete udržet nového posluchače až dokonce dílu a obecně lidé pak lépe pochopí to, na co jsou předem připraveni. Celý úvod by měl maximálně trvat 4-5 minut.Například u rozhovoru stačí představit hosta a o čem se spolu budete bavit. b/ hlavní část dílu. Ten se může lišit podle toho, jak je koncipovaný váš podcast. Zda jde o rozhovor, nebo diualog mezi odborníky… pokud jde o rozhovor budete se ptát na otázky, k tématu vašeho celého podcstu, například pokud by šlo o rozhovory s profesory a vy byste rádi poskytli vašim posluchačům vhled do života na univerzitě, tak se budete ptát otazkami, které na tohle téma mohou odpovědět. Pokud byste chtěli udělat podcast jako monolog nebo někdo, kdo chce vsvětlit téma sám, tak musíte být trochu kreativnější a vice zapojit princip vyprávění, o kterém jsme se bavili minule. V této části se taky nebojte dělat pauzy či vytvořit si okruhy témat. V praxi poté rozdělení podcastu do částí uděláte vložením krátké hudební ukázky, nebo jej představíte vy samy. C/ ukončení je důležtí pro udržení poscluhačů a ukázat jim, proč pro ně může být důleižté vracet se k vašemu podcastu . Můžete taky říct, jak získané informace skrze podcast mohou posluchači použít v životě. 4/ JAK SE PODCAST PUBLIKUJE: –Vytvořit si profil na jedné z mnoha podcast hosting stránek: •buzzsprout.com •anchor.com •soundcloud.com •acast.com •... – –Vygenerovaný odkaz zkopírujete na platformu, přes kterou lidé poslouchají podcasty jako jsou spotify, google podcast, apple podcast,… – – •Téma (okruh kutlura, dějiny umění, univerzita)? •Cílové publikum? •Jaké konrétní téma by skupinu mohl zajímat? •Jakým způsobem této skupině nejlépe předat informace? –> forma • ÚKOL •Vytvořit scénář (za použití struktury) pro jeden díl podcastu •Název podcastu + název dílů •Poslat do neděle 12. 03. 2023