Jiří Kroupa Ars sine scientia nihil: Teorie a praxe v architektuře 15. století n  „…et quod est deterius oppositum est quod scientia geometriae non debet in iis locum habere eo quia scientia est unum et ars est aliud. Dictus magister Johannes Mignotius de Parisiis dicit quod ars sine scientia nihil…“ (Annali della fabbrica del duomo di Milano, I, 209; 1400) n  1. Amiens, aneb labyrint nové vědy. n  2. Zrod nového projektanta na stavbách velkých katedrál. n  3. Milán, aneb ars sine scientia nihil. n  4. Cesare Cesariano, 1521: různé typy grafické konstrukce milánského dómu. n  5. Bologna, aneb diskuse nad stavebním stylem v 16. století. n  6. San Petronio a vztah boloňského a římského baroku. n  7. Florencie, aneb scientia jako experimentální technická věda. n  8. Florentská “pratica” v archivních dokumentech. n  9. Pavia, aneb ars jako utváření vizuálně zajímavého celku. n  10. Severoitalské „rinascimento oscuro“. n  11. Mantova, aneb myšlená architektura. n  12. Projekční způsoby Leona Battisty Albertiho. Francie: Hugues Libergier, 1263 Itálie, Milano Cesare Cesariano, 1521 Labyrint, aneb tajemství tvůrců gotických katedrál Jiří Kroupa Hugues Libergier, 1263 Mont-St-Michel, kol. 1100 Saint-Denis n  hrob sv. Dionýsia, patrona Galie n  6. stol.: chrám merovejský, Dagobert a jeho nástupci n  768: Karel Martell, karlovský chrám: hrob Pipina Krátkého (otce Karla Velikého) n  královské pohřebiště: Karel Holý; Hugo Kapet n  od 1122: opat Suger, Ludvík VII. n  fasáda, 1132-1140 - chór, 1144 Saint-Denis n  hrob sv. Dionýsia, patrona Galie n  6. stol.: chrám merovejský, Dagobert a jeho nástupci n  768: Karel Martell, karlovský chrám: hrob Pipina Krátkého (otce Karla Velikého) n  královské pohřebiště: Karel Holý; Hugo Kapet n  od 1122: opat Suger, Ludvík VII. n  fasáda, 1132-1140 - chór, 1144 Sens, Saint-Étienne n  Arcibiskupství (diecéze Paris, Chartres, Orléans, Nevers, aj.) n  Henri Sanglier (1122-1142) n  před 1140 zahájena stavba n  1164 svěcen chór, 1176 větší část lodi (13. stol. fasáda), další stavby v pozdně gotickém období Ile-de-France (a) Raná gotika, 1140 – 1190 (Noyon, Laon, Notre-Dame v Paříži, Soissons) (b) Klasická gotika, 1190 – 1250 (Tři typy: Chartres, Bourges, Braine/Auxerre) (c) Rayonantní - dvorská gotika, 1250 – 1300 (Tři typy: Ste-Chapelle, Saint Denis, Tours) Notre-Dame-de-Paris (I) n  Královská reprezentační stavba n  biskup Maurice de Sully (1160-1196) n  škola, univerzita n  1163: zahájení (Ricardus cementarius) n  1182: vysvěcen chór n  V této době nastoupil „druhý mistr“: trojdílné empory, větší okna v lodi n  Po 1218: fasáda Reims Notre-Dame-de-Paris Chartres n  343 (poprvé zmíněn biskup), na místě keltské svatyně n  1020 biskup Fulbert zahajuje stavbu románské katedrály n  1134 požár – západní fasáda připojená k věži n  Stavebníkem: biskupská kapitula n  1194 požár – nová katedrála n  1221 chórové lavice n  1260 vysvěcení kostela + labyrint severní transept, 1240 Bourges n  Jedno z nejstarších míst křesťanského kultu v Galii již ve 3. století, později několik starších staveb a v 11. století románská katedrála. n  1195 arcibiskup Henri de Sully (bratr biskupa pařížského) věnoval finance na přestavbu chrámu. Stavba byla zahájena na půdorysu podle Notre-Dame v Paříži. n  1225 po několikaletém přerušení nová výstavba lodě podle nového projektu. Trier / Trevír n  chrám Panny Marie v gotickém stylu n  arcibiskup Dietrich von Wied (1212-1242) n  do 1235 n  modelem se stal kostel Saint Yved v Braine (diecéze Soissons). n  V Braine byl postaven premonstrátský opatský kostel jako pohřebiště boční kapetovské linie (hrabata de Dreux). Vysvěcen byl před rokem 1216. Villard d´Honnecourt, před 1235 Saint-Germer-de-Fly n  opatství na hranici Normandie, před pol.13. století orientace na Francii a Paříž n  1259-1267: mariánská kaple Nový status stavebního mistra: Pierre de Montreuil Amiens 1220-1288 biskup Évrard de Fouilloy Stavitelé : Robert de Luzarches, do 1241 Thomas de Cormont, Regnault de Cormont. 70. léta Paříž: Ste-Chapelle 1237: koupil sv. Ludvík relikvii trnové koruny 1241: část Kristova kříže 1241-1245, 1248 vysvěcena Architekt Robert de Luzarches Reims 1211 – 1294 arcibiskup Aubry de Humbert, stavitelé: Jean d´Orbais, do 1228 Jean Le Loup, do 1251 Gaucher de Reims, do 1259 Bernard de Soissons, do 1294 Saint-Denis (II) n  Opat Eudes Clément q  a) ponechání Sugerových částí q  b) reprezentativní prostor pro královské náhrobky n  1231-1245: presbytář, transept n  zprvu „Mistr ze St. Denis“ z Paříže ? n  později dokončení transeptu a hlavní loď n  Pierre de Montreuil podle původních plánů Notre-Dame de Paris (II) n  po 1225 - původně ještě v klasické fázi přístavba bočních kaplí na severu za fasádou, n  poté rozšíření transeptu a nové portály n  Jean de Chelles (Jehan de Chelles), mistrem 1258-1265) – fasáda a rozeta severního transeptu n  1245-1248: chórové kaple n  Pierre de Montreuil (+ 1267) – fasáda a rozeta jižního transeptu