Loutka Loutka jako hmotný předmět - důraz na vlastnosti Loutka jako zástupný symbol - důraz na sdělení Prolínání hledisek „figurka, zhotovena ze dreva, hliny, kamene, textilu, papíru, kůže a dalších materiálů, ztělesňující určitou bytost nebo abstraktní predstavu, většinou způsobila vyjádřit pohyb/ Kalinová, Alena: Loutka. In: Brouček, Stanislav - Jeřábek, Richard (eds.): Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Cech, Moravy a Slezska. 2. svazek. Praha: Mladá fronta, 2007, s. 513. Význam dané bytosti, životnost, proměna Loutka Loutka - pravděpodobně od praslovanského výrazu pro lýko Laika - polsky, lýko i panenka Kukla - rusky, loutka i panenka Bábka/bábika - loutka / panenka Marionnette - francouzsky Marionette/Marionette - anglicky i německy puppet/Puppe - anglicky/německy Fantoccini - italské označení, užívané i jinde Loutkové divadlo Druh divadla - vyjadřující prostředek (pohyb loutkou ) Žánr divadla - zobrazení bytosti Prostor i v jiných druzích a žánrech divadla Emblematický jazyk a individuální řeč Aktivizuje fantazijní představy Zvuk a světlo jako scénografické médium, které oživuje prostory Předání poselství divákovi prostřednictvím loutky Problematiky loutkového divadla Pozice mezi divadelním a výtvarným uměním Je loutkové divadlo lidové divadlo? „České loutkářství predstavuje nehmotný kulturní statek - v národním jazyce provozované loutkové divadlo ve všech svých historických podobách a rozmanitých projevech. Ve shodě s Úmluvou o zachování nemateriálního kulturního dědictví je možné je považovat za jev lidového interpretačního umění Za celou dobu své existence je uznáváno jako významný kulturní a společenský fenomén/' České loutkářství Návrhový a evidenční list kulturního statku k zápisu do Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky. Dostupné z: http: / / www.nulk.cz / wp- content / uploads / dokumentv / loutkarstvi nominace.pdf Termín loutkové divadlo Zájem o loutkové divadlo do roku 2000 Charles Magnin (1793-1862): Histoire des Marionnettes en Eur ope (1. vydání 1852, 2. vydání 1862) • Otakar Zich (1879-1934): studie Loutkové divadlo (1923) • Jindřich Veselý (1885-1934) Jaroslav Bartoš (1897-1967): Loutkářská kronika Jan Malík (1904-1980): Letopisy dřevěné Thálie Petr Bogatyrev (1893-1971): Lidové divadlo české a slovenské Henry k Jurko wski (1927-2016): Magie loutky • Bořivoj Srba (1931-2014) Zájem o loutkové divadlo po roce 2000 Pavel Vašíček Nina Malíková Alice Dubská: Dvě století českého loutkářství- vývojové proměny českého loutkového divadla od poloviny 18. století do roku 1945 Milan Knížák: Encyklopedie výtvarníků loutkového divadla v českých zemích a na Slovensku od vystopovatelné minulosti do roku 1950 Karel Makonj: Od loutky k objektu Jaroslav Blecha, Pavel Jirásek: Česká loutka Marie Jirásková, Pavel Jirásek: Loutka a moderna; Umění loutky Historie: Pravěk - novověk Archeologický nález figurky, odhad stáří 30-35 tis. Let Funkce kultovní Středověk Funkce od magicko-rituální k divadelní Světské divadlo Církevní obřady Serióznější periodizace (Jaroslav Blecha) • Etapa kočovných marionetám (tzv. lidových loutkářů) zhruba od 18. do první poloviny 20. století • Etapa ochotnických loutkářů první polovina 20. století - konec 1949 • Etapa profesionálních (institucionálních) loutkových divadel po roce 1949 Etapa kočovných marionetám Druhá polovina 17. století Úpravy, prolínání a napodobování inscenační praxe Pol. 18. století výraznější diferenciace herecké a loutkářské profese První specifické znaky národní divadelní kultury V 80. letech 18. století jména celých loutkářských rodů Hrálo se většinou v hospodách nebo malých sálech, volných prostranstvích Produkce byla zaměřena na dospělé, ale mnohdy také děti a mládež V posledním desetiletí 18. století nárůst česky hraných her století českého L, s. 35. Divadelní cedule Johanna Brata st. Ke hře Doktor Faust, 1804. Převzato z: Dubská, Alice: Dvě stolní loutkářství. Vývojové proměny českého loutkového divadla od poloviny 18. století do roku 19 Etapa kočovných marionetám Repertoár: inscenace s hrdiny a archetypy evropské literatury (Faust, Don Juan, Herkules, Alcesta, Jenovéfa) Zapojena drobná venkovská inteligence Spojnici mezi českým hereckým divadlem národního obrození a kočovnými loutkáři Lidové loutkové divadlo či tradiční loutkové divadlo Vysoká výtvarná úroveň marionet, místo v rámci evropského loutkářství Mikuláš Sychrovský (1802-1881) z jihočeských Mirotic Antonín Sucharda st. (1812-1886) z Nové Paky v Podkrkonoší Ochotnické spolky Legenda Matěj Kopecký (1775-1847) Loupežník. Loutka Antonína Suchardy st., Nová Paka, přibližně 40.-50. léta 19. století. Převzato z: Blecha, Jaroslav - Jirásek, Pavel: Česká loutka, c. d., obr. 15 s. 30. Uhlová kresba Matěje Kopeckého, Mikoláš Aleš. Převzato z: Kopecký, Matěj - Veselý^ Jindřich - Kopecký Václav: Komedie a hry. Praha: Storch, 1928. s. [3], Produkce marionetám první třetina 20. století Konvence a technika marionet ve formě parodie Loutkáři vnímáni jako národní buditelé Proměna vkusu publika Venkovské prostředí Handa Gote - Johan Doctor Faust: https: / / www.voutube.com/watch?v= Etapa ochotnických loutkářů První polovina 20. století Ochotnické spolky a rodinná loutková divadélka Zacílení na dětské publikum Nepozitivní vnímání amatérské scény Proměna obsahu i formy Mechanická výroba Loutka jako znak Přelom 19. a 20. století „loutkářská renesance" Loutkářská výstava z roku 1921 v Topičově salóně. Převzato z: Loutkář: měsíčník pro studium a povznesení českého loutkářství 6, 1921-1922, č. 4-5. s. Etapa ochotnických i - • Jindřich Veselý (1885-1939) Český svaz přátel loutkového divadla - 1911 Časopis Český loutkář - 1912 • UNIMA Výsledek živého dění Informační a propagační snahy Jindřicha Veselého Sídlo Praha ROČNlK I ČÍSLO I. LOUTKAŘ REVUE ČESKÉHO SVA ZU PRÄTEL LOUTkTOVL HO Dl VADLA V PRAZE. PROLOG LOUTEK. Náš vznik jest neurčil jak světa vznik My zrodily se v mlhách pravěků a současníky byly člověka a dějinami jeho družně šly a řeči, činy jeho hlásaly. My trpaslíky, ale obry též isme byly, vůli icho konaly. On, Kůrce, dal nám hlasu svého zvuk i pohyb, set léž s námi rozdělil, — my v jeho rukou hračkou staly se i bohem! — V chrámu šerém, velebném, kde v blahu suggesce se mísily se zpěvem prosby a kde líčidlo n zlatý háv nás zdobil; lidu hold jsme pnifmaly, loutky — bohové! Pak do síní jsme vešly královských -a konečně se octly v předměstí, kde šepol děH očekával nás a lidu zvědavost. Vždy, všudy, vše jsme okouzlily, očarovaly: dětičky u krbu i dvořany; milenky panské milovaly nás, my klaněly se jim a ony nám. Nejednou hradby města přešly isme, pod nebem byly hosty přírody Za námi zástup I Dobře znaly isme přednosti jeho, chyby. - byly jsme i herci, zpěváky, i mstiteli Nám zřídlem byla báje živola, dal mythus obraz, drama děiiny. lak nástroj kultu dřív, tak pozděj' isme umění vdéčnvmi zas vasaly .. Zvuk hudby hypnotický byl nám znám (neb rvthmickym byl pohyb, ba i rcč Scéna z inscenace Večer tříkrálový, Říše loutek, 1925. Převzato z: Hilmera, Jiří: Almanach Říše loutek 1920...? Praha: Říše loutek, 1997, s. 36. Období uměleckých loutkových divadel Počátek 20. století Zájem výtvarníků, herců, spisovatelů a hudebníků Stylizovaná podstata Loutkové divadlo Feriálních osad v Plzni Loutkové divadlo Umělecké výchovy v Praze Umělecká loutková scéna v Praze Umělecká scéna Ríše loutek v Praze Vrchol v období avantgardy Loutkářství za okupace První polovina 40. let Principy zůstávaly v dramaturgii Úbytek asi 25% scén Angažovanost v hnutí proti německé okupaci Zahraniční spolupráce Poezie, lidové umění, české dějiny Navýšení počtu představení pro dospělé Operní díla Etapa profesionálních divadel Po roce 1945/49 Jan Malík - snaha o profesionalizaci loutkového divadla Moravská ústředna v Únanově Realistické jeviště Vlivy amatérské tradice Plzeňské loutkové divadlo prof. Josefa Skupy (zal. 1930) Ústřední loutkové divadlo v Praze (zal. 1949) Východočeské loutkové divadlo (zal. 1958) Divadlo Lampion Kladno (zal. 1949), Loutkohra Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, dříve Male'divadlo (zal. 1949), Naivní divadlo Liberec (zal. 1949), Divadlo Radost v Brně (zal. 1949), Divadlo loutek Ostrava (zal. 1953), Divadlo Alfa Plzeň (zal. 1963) a Divadlo rozmanitosti' Most, (zal. 1987). Scéna z inscenace Žabák hrdina, režie Miroslav Vildman, hudba Jiří Vyšohlíd, Divadlo DRAK, Hradec Králové 1968. Převzato z: https://draktheatre.cz/historie-divadla-drak-2/ Padesátá léta 20. století První pokusy o loutkový film v 30. létech Návaznost na tradiční marionety Karel Dodal (1900-1986) • Hermína Týrlová (1900-1993) • Karel Zeman (1910-1985) Dlouhometrážní loutkový film Císařův slavík, natočený podle pohádky Hanse Christiana Andersena, 1948. Převzato z: Benešová, Marie - Česal, Miroslav: Od Špalíčku ke Snu noci svatojanské. Praha: Orbis, 1961. s. [52]. Loutkářská katedra Snahy o vytvoření sítě profesionálních scén Popularita českého loutkářství Loutkářská katedra na D AMU 1952 V roce 1956 vlastní divadelní sál Dramatické, režijní i výtvarné experimenty Sběratelství a muzea Nej starší sbírky Jindřich Veselý Město Chrudim darovalo muzeu Mydlářovského domu Slavnostní otevření 2. července 1972 Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi posláním je dokumentace a prezentace historického vývoje všech forem loutkového divadelnictví až po současnost dokumentace přínosu jednotlivých osobnosti' spolupráce s kulturními institucemi a profesionálními i amatérskými loutkovými scénami Slovenské národné muzeum v Bratislavě, Etnografické muzeum a Matica slovenská v Martine, Literárne a hudobné muzeum v Banskej Bystrici Anton Anderle Od revoluce po současnost Po roce 1989 několik desítek nezávislých souborů Studio delľarte (České Budějovice, zal. 1990), Buchty a loutky (Praha, zal. 1991), Divadlo Bratří Formanů (Praha, zal. 1991), Národní divadlo marionet (Praha, zal. 1991), Docela velké divadlo (Litvínov, zal. 1996), Divadlo Kvelb (České Budějovice, zal. 1997), Divadlo Líšeň (Brno, zal. 1998) DAMU - Katedra alternativního a loutkového divadla Skupova Plzeň (festival loutkových a alternativních profesionálních divadel) Mateřinka v Liberci (produkce pro děti předškolního věku) Spectaculo interesse v Ostravě Loutkářská' Chrudim (přehlídka českých amatérských loutkářských souborů) Přelet nad loutkářským hnízdem (přehlídka organizovaná' českým střediskem UNIMA ) Loutkář - prostor, hmota, animace Buchty a loutky: https:/ / www.youtube.com/watch?v= V4xwHrSC10 Zápis loutkářství do Reprezentativního seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO 2012 nominace Východočeského loutkářství na zápis do Seznamu nemateriálních statků tradiční a lidové kultury České republiky Iniciátorem Sdružení pro podporu tradic východočeského loutkářství Publikace Živé dědictví loutkářství (spolupráce KALD DAMU, Sdruženi' pro podporu tradic východočeského loutkářství a Muzea loutkářských kultur v Chrudimi) 2014 Juraj Hamar - návrh společné česko-slovenské nominace na Reprezentativní seznam UNESCO studie o loutkářství v jednotlivých krajích ČR Morava - Jaroslav Blecha Jihozápadní Čechy - Alice Dubská, Pavel Vašíček a Luděk Richter Liberecko - Jaroslav Kříž pod patronací Muzea Českého ráje v Turnově Praha - Jana Viktorinova' z Muzea hlavního města Prahy Středočeské loutkářství - Lenka Lázňovská Ústecky kraj - Luděk Richter Loutkářství a UNESCO „Slovensky nebo česky provozované loutkové divadlo, vnímané coby jev ve všech jeho historických podobách a rozmanitých projevech, synkreticky slučuje dovednosti dramatické, dramaturgické inscenační, interpretační, scénografické, výtvarné i hudební, jeho jádrem je predstavení, v nemž divadelní role hrají ikonické znaky - loutky (nejčastěji ze dreva) reálných nebo fantaskních postav, někdy i zvířat nebo predmetu, které v reálném čase predstavení projevují živost pohybem, prípadne mluvou, jsou viditelné nebo skryte animovány a ovládány různými mechanismy prostřednictvím jednoho či více loutkářů/' Ratifikací Úmluvy a závazky z ní plynoucí Nositelé jsou interpreti, autoři her a výrobci Uživatelé jsou diváci, paměťové instituce (muzea loutek, muzea vědy a umění, lokální, regionální a jiné vědeckovýzkumné instituce) • https: / / www.nulk.cz /2017/02 /07/1707/ Současné podoby, pozvánka a rozloučení • Trailer - Dinopera • https:/ /www.youtube.com/watch?v=MsfF9 xXcjA&t=141s&a b channel=dariagosteva • https:/ /divadelnisvet.cz/ Děkuji za pozornost a na viděnou příště!