ORÁLNÍ HISTORIE Marie Barešová marie.baresova@nfa.cz Orální historie jako metoda ► poznání minulosti prostřednictvím osobních vzpomínek a příběhu pamětníků ► jedna z metod historiografie získání nových poznatků na základě sdělení osob, jež byly účastníky či svědky určité události, procesu, nebo doby, které badatel/ka zkoumá, nebo osob, jejichž individuální prožitky, postoje a názory mohou obohatit badatelovo poznání o nich samých, nebo o zkoumaném problému ► x rekonstrukce chronologie dějinných událostí x přesné objektivní vzpomínky a informace Orální historie jako metoda ► zdroje mimo tzv. velké dějiny → malé dějiny bezdějinné vrstvy společnosti dějiny psané zdola rozměr každodennosti ► historické události nebo období dějin místní komunity etnické skupiny LGBTQIA+ profese, specializace Orální historie jako metoda ► životopisné i tematické vyprávění ► setkání tazatele/ky a narátora/ky tazatel/ka přímý podíl na tvorbě primárního pramene přizpůsobení se situaci + produkčně nenáročné - fyzicky a psychicky vyčerpávající narátor/ka subjektivita, individualita historie paměti a vytváření významů otázka zdůraznění, zamlčení, umenšení, hierarchizace Y:\Přepisy a další materiály k rozhovorům\Hutecka Karel N0735-01-03-ZLIN-I3.JPG Filmový Zlín Karel Hutěčka (1927—2020) Orální historie jako metoda ► kvalitativní metoda výzkumu množství dat zobecnitelnost ? objektivita subjektivita role paměti ► metodologie vedení rozhovoru x žurnalistické interview ► eticko-právní zacházení ► budoucnost psaní historie v digitálním věku? Orální historie jako metoda ► kvalitativní metoda výzkumu data pozice výzkumníka ? zaměření teorie platnost ► metodologie vedení rozhovoru x žurnalistické interview ► eticko-právní zacházení ► budoucnost psaní historie v digitálním věku? Orálně-historické interview ► vypracování projektu ► příprava rozhovoru ► výběr narátorů/ek ► kontaktování narátorů/ek ► místo rozhovoru ► příprava techniky ► vedení rozhovoru ► podepsání souhlasu ► záznam / protokol o rozhovoru Ostře sledované vlaky Květa Fialová (1929—2017) Národní filmový archiv Česká orální historie ► Česká asociace orální historie ► Centrum orální historie USD AV ČR vědecké pracoviště ► Post Bellum nezisková organizace projekt Paměť národa ► Divadelní ústav USC Shoah Foundation Židovské muzeum v Praze Orální historie ve filmové vědě ► oblasti výzkumu diváctví fanouškovství chození do kina recepční studia televizní studia ► Daniel Biltereyst Annette Kuhn ► Filmové Brno Orální historie v Národním filmovém archivu ► Sbírka zvukových záznamů původní i přejaté záznamy 90% životopisné, příp. tematické rozhovory 1540 rozhovorů 880 narátorů/ek ► původní i přejaté záznamy 10% přednášky, konference, lektorské úvody, komentáře k projekci… D:\Oddělení orální historie\Fotky\Hradištko_08_2014\IMG_2977 - kopie.JPG Orální historie v Národním filmovém archivu ► 17 druhů nosičů se zvukovými (a audiovizuálními) záznamy magnetofonové pásky, audiokazety, videokazety, CD, DVD, DV, minidisky… ► digitalizace wav/mp3 digital born od cca 2008 zpracování, zpřístupnění ► přepisy textové soubory MS Word ► studijní a badatelské využití prezenční zpřístupnění přepisů v badatelně Orální historie v Národním filmovém archivu ► projekty, tematické celky i jednotlivé rozhovory amatérský film animovaný film Ateliér filmové a televizní grafiky filmové kluby, kina Laterna magika SPŠF Čimelice ► sbírkotvorná činnost vs projektové účely uložení → evidence → popis → přepis (→ zpřístupnění) FAMU Srdjan Karanović (1945) Y:\Přepisy a další materiály k rozhovorům\Karanovic Srdjan N0629-02-01-ROZ-I1.JPG Rozhovory na téma kinoprovozu ► 55 interview (2016—2021) ► zaměstnanci kina promítači: pracovní postup, technika, filmové kopie vedoucí: ekonomika provozu, dramaturgie, kulturní politika ► biograf budova a zařízení provoz, projekce, představení, diváci Vladimír Bednář (1935) C:\Users\Marie Barešová\Documents\Rozhovory\Kopřivnice\DSCF9475.JPG Rozhovory na téma kinoprovozu ► kinematografie kino v soustavě distribuce a uvádění dějiny techniky a technologie kulturní politika ► hospodářské dějiny filmová kultura mimo tržní ekonomiku provoz kina v době státního socialismu ► socioekonomická geografie ► architektura, urbanizace ► socio-kulturní souvislosti ► genderová studia Rozhovory na téma kinoprovozu Výběrová sekundární literatura ► BRYSON, Anna a MCCONVILLE, Sean. The Routledge guide to interviewing: oral history, social enquiry and investigation. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014. ► MÜCKE, Pavel. Místa paměti druhé světové války. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2014. ► NOSKOVÁ, Jana a ČERMÁKOVÁ, Jana. "Měla jsem moc krásné dětství." Vzpomínky německých obyvatel Brna na dětství a mládí ve 20. až 40. letech 20. století. Vyd. 1. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2013. ► NOSKOVÁ, Jana. Biografická metoda a metoda orální historie. Na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Vyd. 1. Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha, 2014. ► RITCHIE, Donald A. Doing oral history. Third edition. New York, NY: Oxford University Press, 2015. ► VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2004. ► VANĚK, Miroslav, ed. Mocní? a Bezmocní? Politické elity a disent v období tzv. normalizace: interpretační studie životopisných interview. Vyd. 1. Praha: Prostor, 2006. Výběrová sekundární literatura ► VANĚK, Miroslav, MÜCKE, Pavel a PELIKÁNOVÁ, Hana. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007. ► VANĚK, Miroslav, ed. Obyčejní lidé--?!: pohled do života tzv. mlčící většiny: životopisná vyprávění příslušníků dělnických profesí a inteligence. Praha: Academia, 2009. ► VANĚK, Miroslav, ed. a KRÁTKÁ, Lenka, ed. Příběhy (ne)obyčejných profesí: česká společnost v období tzv. normalizace a transformace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. ► VANĚK, Miroslav a MÜCKE, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 2., přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ► WELZER, Harald, MOLLER, Sabine a TSCHUGGNALL, Karoline. "Můj děda nebyl nácek": nacismus a holocaust v rodinné paměti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010. „Každý začátečník, který vstoupí do terénu, ruší modely svých předchůdců.“ Alessandro Portelli