Analytická karta č. 2 (Elysium) Jméno: UČO: Odpovězte na jednotlivé otázky formou uceleného odstavce o průměrném rozsahu 900 znaků včetně mezer – rozsah může být variabilní (jeden odstavec může mít 1000 znaků, zatímco jiný 800 znaků), dohromady se však musí pohybovat v rozmezí 5300–5500 znaků včetně mezer. 1) Jakub Vopelka v analýze filmu The Incredible Shrinking Man pro vysvětlení jeho narativní konstrukce pracuje významně s koncepty (1) fikční svět a jeho dílčí složky (subsvět, mikrosvět); (2) příběhové akty; (3) aletické, deontické a axiologické vybavení; (4) komplikovaná forma; (5) narativní linie. Který z těchto termínů představených v probírané četbě si vybíráte a jak jej autor textu vymezuje? 2) Proč si z rejstříku nabízených pojmů vybíráte právě tento ve vztahu ke zhlédnutému filmu Elysium? Jinými slovy, proč (a v čem) se domníváte, že je vybraný termín nápomocný pro porozumění narativní výstavbě tohoto filmu a/nebo otázkám a funkcím spojeným s procesem vyprávění (např. budování napětí, podněcování konfliktů, zavádění a rozvíjení narativních vláken, zvyšování zvědavosti, dosahování překvapení)? 3) Tomáš Gruntorád ve své analýze spatřuje v přitahování protikladů konstrukční princip organizující výstavbu vyprávění Školy základu života, Vopelka poté vysvětluje snímek The Incredible Shrinking Man skrze ústřední vývojový vzorec dvojího vývoje hlavního hrdiny v simultánně paralelních liniích s vazbami na konstrukci dvojdomé struktury fikčního světa. Lze v případě Elysia pomocí aplikace vybraného analytického nástroje odhalit podobně sjednocující princip? Případně k vysvětlování jakých dílčích vypravěčských vzorců napříč osnovou vyprávění nám využití zvoleného konceptu může napomoct? 4) Jakých vnitřních dynamik nastíněný princip nebo začleněné vzorce nabývají? Projevuje se tato dynamika například vlastním vývojem či naopak stabilitou? Zakládá se její povaha na opakování a/nebo variacích? Stojí na analýze či syntéze prvků, motivů, narativních linií nebo časoprostorových vztahů? 5) Která scéna či jiný konkrétní důkaz z vašeho pohledu nejvýznamněji ilustruje vámi uvedený princip či vzorec a proč? Představuje v rámci osnovy vyprávění typický případ sdílené narativní tendence, nebo naopak funguje výlučně vůči zbývajícím součástem zadaného snímku? 6) K jakým zjištěním jste na základě pozorného sledování a využití přebíraného pojmu k rozboru filmu Elysium došel/došla? Pokud shledáváte, že nalezená zjištění nastolují otázky dalšího možného analytického bádání (např. ve vztahu k fungování stylu a/nebo světatvorby), případně je lze vztáhnout k některým odstředivým rámcům, o jaké otázky nebo rámce se jedná?