Analytická karta č. 4 (Podivné vyšetřování) Jméno: UČO: Odpovězte na jednotlivé otázky formou uceleného odstavce o průměrném rozsahu 900 znaků včetně mezer – rozsah může být variabilní (jeden odstavec může mít 1000 znaků, zatímco jiný 800 znaků), dohromady se však musí pohybovat v rozmezí 5300–5800 znaků včetně mezer. 1) David Bordwell ve své kapitole „Time and Time Again“ z knihy Reinventing Hollywood hovoří o dvou způsobech aktivizování flashbacků: vylíčení (recounting) a vybavování (recalling). Vysvětlete svými slovy, jak oba způsoby vymezuje a jakých podobností a/nebo odlišností podle něj nabývají. Jak Bordwell podrobně ukazuje, flashbacky mohou při nabourávání časové chronologie osnovy vyprávění mohou plnit v rámci narativní výstavby řadu funkcí; Bordwell zavádí tři základní typy flashbacku: revelation flashback, reminder flashback a replay flashback. Jaké role v naraci jim přisuzuje a jak spolu mohou kooperovat? 2) Osnova vyprávění filmu Elia Petriho Podivné vyšetřování pravidelně manipuluje s časovými vztahy prostřednictvím hned několika flashbacků. Jaký je jejich celkový počet, jaká je jejich frekvence a jaká je jejich jednotlivá délka? Stručně vysvětlete, jaký typ mezer v souvislostech ústředního vypravěčského vzorce pomáhají naraci postupně zaplňovat a které dílčí informace nám předávají. 3) Dochází k aktivizaci a přechodu do flashbacků v Podivném vyšetřování prostřednictvím vylíčení, nebo vybavování? Pokud snímek osciluje mezi oběma způsoby, jak, kdy a proč narace své taktiky proměňuje? Které z flashbacků lze v souladu s Bordwellem chápat jako (a) odhalující, (b) připomínající, (c) přehrávající; a proč? 4) Jak se postupná distribuce informací skrze flashbacky projevuje v naší informační nasycenosti a jakých účinků na diváka má práce s nimi ambici dosáhnout? Jinými slovy, jak se dílčí akce a vodítka promítají do naší představy o událostech a jednání postav v minulosti (například v souvislostech nahlížení na motivace hlavního hrdiny, povahu jeho milostného vztahu či našeho vnímání jeho vlastností či charakteru)? Případně do jaké míry se zapouštění flashbacků do podvojně vedeného vyprávění podílí na podněcování zvědavosti, budování napětí či dosahování překvapení jak na narativní mikroúrovni (vložený flashback), tak na makroúrovni (rámující linie v přítomnosti)? 5) Který flashback podle vás sehrává nejdůležitější roli v rámci narativní výstavby a proč? Doplňuje nějakým způsobem předchozí flashbacky, nebo se předvedením určitých akcí či zprostředkováním dříve neznámých informací vzpírá naší dosavadní představě o kauzálně provázaném souhrnu událostí ve fikčním světě a napomáhá ji signifikantně přepisovat? 6) K jakým zjištěním jste na základě pozorného sledování při rozboru flashbacků pomocí Bordwellem zavedených pojmů v Podivném vyšetřování došel/došla? K jakým dalším možným směrům analýzy vaše zjištění podněcují (např. v souvislostech již dříve probíraných analytických nástrojů, jako jsou fikční světy a narativní modality, historické mody narace nebo vlastnosti narace)?