Adobe Systems 1 Rozbor filmového vyprávění, distribuce informací a vlastnosti narace Martin Kos (400598@muni.cz), Dan Krátký (dennykr@mail.muni.cz) Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Thompson: The Duplicitous Text ̶Jaké hlavní argumenty autorka formuluje? ̶Jaká výkladová pozadí používá? ̶Jakým způsobem je text strukturován a jakým oblastem se věnují jednotlivé dílčí části? ̶Jakou logiku výkladu text uplatňuje? Odkud kam vede čtenářovu pozornost a jaké příklady či jiné důkazy využívá k prokázání svých tezí a vysvětlení systémové povahy filmu? ̶Které pojmy a analytické nástroje aplikuje na zkoumaný snímek? Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Proairetická/hermeneutická linie ̶Proairetická linie: řetěz kauzality umožňující chápání, jak je jedna akce logicky provázaná s dalšími ̶Hermeneutická linie: soubor hádanek, které nám vyprávění klade tím, jak nám odpírá informace ̶ ̶Zatímco uchopením proairetické linie dostáváme zadostiučinění v pochopení akcí, hermeneutická linie nastoluje další otázky, čímž dráždí náš zájem a udržuje nás v orientaci k formování hypotéz nebo otázek ve vztahu k budoucímu dění Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Vlastnosti narace Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Vědění ̶Rozsah: Jaký rozsah vědění poskytuje narace k dispozici? Je svým věděním omezena na to, co ví některá postava o událostech (omezená narace, příklad Okno do dvora), nebo překračuje to, co ví kterákoliv postava (vševědoucí narace)? ̶ ̶Hloubka: Jak hluboké toto vědění je? Záležitost objektivity a subjektivity. Narace nabývá hloubky, když se noří do mentálního života postavy (je subjektivní). Zůstává na povrchu, když zprostředkovává jen chování postavy (je objektivní). Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Rozsah vědění – rozdílné účinky ̶„Rozdíl mezi napětím a překvapením je velice jednoduchý. […] Přitom však ve filmech často dochází k záměně těchto dvou pojmů. Jak tady teď spolu mluvíme, je třeba pod stolem bomba. Mluvíme o docela všedních věcech, o ničem mimořádném, a najednou bum, výbuch. Diváci jsou překvapeni, ale předtím jsme jim ukazovali naprosto obyčejnou scénu bez jakékoliv zajímavosti [účinek omezené narace]. A nyní si vezměme napětí. Bomba je pod stolem a diváci to vědí, snad z toho důvodu, že viděli, jak ji tam dal nějaký anarchista. Diváci vědí, že bomba vybuchne v jednu hodinu, a teď je tři čtvrti na jednu – v dekoraci jsou hodiny: v tomto případě se stane tentýž nevinný rozhovor zničehonic strašně zajímavým, protože se diváci podílejí na akci. Mají chuť říci postavám na plátně: „Neměli byste mluvit o takových obyčejných věcech, pod stolem je bomba a za chvíli vybuchne.“ [účinek vševědoucí narace] V prvním případě jsme poskytli divákům patnáct sekund překvapení v okamžiku výbuchu. V druhém případě jim dáváme patnáct minut napětí. Z toho vyplývá, že kdykoli můžeme, máme informovat diváky – s výjimkou případů, kdy překvapení je zvrat, to znamená, že je kořením scény.“ HITCHCOCK, Alfred a Francois TRUFFAUT. Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: Čs. filmový ústav, 1987, s. 43. Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Komunikativnost ̶I když má narace dostupné určité informace, nemusí je všechny sdělovat ̶ ̶Míra komunikativnosti je tedy určena tím, jak ochotně narace sdílí informace, které odpovídají danému stupni vědění (rozsahu i hloubky) narace – např. sledujeme vraždu, ale nevidíme vrahovi do tváře (Psycho) Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Sebeuvědomělost ̶Do jaké míry narace přiznává svou fikční povahu a oslovuje publikum? ̶ ̶Narace je sebeuvědomělá, když ukazuje své vědomí toho, že oslovuje publikum (např. formou voiceoveru, frontální pozicí postav vůči kameře, odhalováním povahy natáčení) – příklad Sunset Boulevard https://www.youtube.com/watch?v=sV20FQgO26o https://www.youtube.com/watch?v=jMTT0LW0M_Y