Adobe Systems 1 Rozbor filmového vyprávění, Deadpool, motivy a mezery Martin Kos (400598@muni.cz), Dan Krátký (dennykr@mail.muni.cz) Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Analytická karta: reflexe ̶Rozsah, rozsah, rozsah. ̶Občasné spojování komunikativnost a rozsahu vědění ̶Velmi chytrá práce s časovým uspořádáním! ̶Podchycení toho, jak Deadpool propojuje (ne)komunikativnost, hloubku vědění i sebeuvědomělost narace bez přílišného spoléhání na “meta“ rovinu. ̶Analýza na úrovni celé osnovy i jednotlivých scén, dobré příklady ̶Několik super příkladů s proměnou cíle v průběhu vyprávění ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Analytická karta: otázky ̶Jaké prvky neupřímné narace jste ve filmu odhalili a jaká byla jejich funkce? ̶Jak se v průběhu osnovy proměňuje sebeuvědomělost narace? ̶Jak vyprávění pracuje s hloubkou vědění? ̶V jakých momentech filmu dochází k proměnám v rozsahu vědění? ̶Jak se proměňují jednotlivé vlastnosti narace ve spolupráci s proměnou časového uspořádání? ̶Nakolik je film Deadpool komunikativní a proč? Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Motivy (Boris Tomaševskij) ̶ ̶Vázaný motiv: Motiv, který nelze vyloučit z vyprávění, aniž by se neporušila jeho souvislost. (v překladu programového textu K. Thompsonové též jako „závazný motiv“) ̶ ̶Volný motiv: Motiv, který je možno vyloučit bez porušení celistvosti časového a příčinného sledu. Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Mezery (D. Bordwell) Adobe Systems 7 Mezery: časové x prostorové; dočasné x trvalé ̶ ̶ ̶Časové: Osnova vyprávění vytváří ve vyprávěném příběhu (např. prostřednictvím výpustky nebo flashbacku/flashforwardu) nezaplněný úsek času mezi dvěma akcemi – na úrovni záběru, scény i sekvence. ̶ ̶Prostorové: Osnova vyprávění odepře znalost toho, kde je postava, nebo kde nedefinuje místo, kde se odehrává děj (obvykle prostřednictvím pohybu postavy či kamery, případně akcí v mimoobrazovém prostoru). ̶ ̶Dočasné x trvalé: Určené tím, jestli jsou na konci rozřešeny/uzavřeny (dočasné), nebo ne (trvalé). Adobe Systems 8 Mezery: časové x prostorové; dočasné x trvalé – příklady? ̶ ̶ ̶Časové: ̶ ̶Prostorové: ̶ ̶Dočasné x trvalé: Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Mezery: rozptýlené x zaostřené ̶ ̶Rozptýlené: Vedou diváka k vytváření neexkluzivních hypotéz/otázek; mezery nejsou specifikované a lze je zaplnit pouze obecnými a typizovanými předpoklady o událostech/akcích ̶ ̶Zaostřené: Mezery, které jsou jasně definované, vyžadují jednoznačné doplnění -> vedou k vytváření exkluzivních hypotéz/otázek Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Mezery: okázalé x potlačené ̶ ̶Okázalé: Divák je osnovou vyprávění veden k uvědomění si toho, že je potřeba určitá informace o stavu věcí či uskutečněných událostech/akcích ve fikčním světě. ̶ ̶Potlačené: Mezery na sebe v osnově vyprávění neupozorňují.