Adobe Systems 1 Rozbor filmového vyprávění, úvodní seminář Martin Kos (400598@muni.cz), Dan Krátký (dennykr@mail.muni.cz) Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Narativ x narace ̶Narativ: - kauzální řetězec událostí, odehrávající se v čase a prostoru - konkrétní suma dílem prezentovaných událostí vztahujících se k sobě na základě příčiny a následku ̶Narace: - proces vyprávění -> aktivita výběru, aranžování a organizování materiálu fikčního světa tak, aby bylo možné dosáhnout specificky a časově omezeného účinku na diváka - vzájemné působení osnovy vyprávění a stylu za účelem poskytování vodítek směrem k divákovi Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Mody narace Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Umělecká narace ̶Rozpad kauzálních vztahů ve vyprávění (iluze přirozeného plynutí času či snaha o komplikaci osnovy vyprávění, znejasnění časoprostorových vztahů a matení diváka) ̶Rozostřenost či úplná absence formulovaných cílů hlavních hrdinů ̶Menší míra narativní soudržnosti ̶Do výstavby vyprávění se výrazněji zapojuje motiv náhody ̶Manipulace se subjektivitou postav ̶ ̶Filmy Federica Felliniho, Ingmara Bergmana, Michelangela Antonioniho nebo Andreje Tarkovského ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Historicko-materialistická narace ̶Silně spojeno se sovětskou montážní školou, ca 20. léta 20. století ̶Vyprávění, styl i budování fikčního světa podřízeno argumentu ̶Kolektivní hrdina – definován příslušností ke společenské vrstvě, ne psychologicky ̶Oproti umělecké naraci eliminuje dvojznačnost ̶Výrazná role stylu, který nemusí být vázán na postavy, ale k budování analogií, opozic, komparací ̶Důraz na střih – bez něj je film “falešně popisný“ ̶Výpustky, nediegetické rétorické vsuvky ̶ ̶Nový Babylon (1929), Muž s kinoaparátem (1929), Arzenál (1929) ̶ Adobe Systems 7 Vztah vyprávění a stylu v K, U a H-M naraci ̶V klasické naraci se „neviditelný“ styl podřizuje potřebám syžetu a je v souladu s externě normalizovanými principy a procedurami ̶V umělecké a historicko-materialistické naraci má styl prominentnější pozici v závislosti na odchylkách od klasických norem ̶ ̶Zapojení stylu ale stále zůstává podřízené funkcím osnovy vyprávění: vytvoření dojmu realismu, vyjádření subjektivity nebo autorského komentáře -> hra s těmito faktory (umělecká narace) -> vytvoření percepčního zintenzivnění narativního/rétorického konstruktu (historicko-materialistická narace) Adobe Systems 8 Parametrická narace ̶Stylistický systém vytváří vzorce zřetelně se odlišující od požadavků narativního systému -> styl organizovaný a zdůrazňovaný v míře, která jej činí přinejmenším rovnocenným v důležitosti vůči vzorců osnovy vyprávění ̶ ̶Opakování a variace určitých stylistických parametrů -> vytvoření určité konfigurace stylistických prvků a jejich vzájemné uspořádání, jehož existence se dostává do popředí ̶ ̶Parametry: stylistické postupy jako soubor alternativ -> délka záběru, velikost rámování, pohyb kamery Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Parametrická narace ̶Parametrické filmy vytvářejí vnitřní stylistické pravidelnosti -> styl může být povýšen na úroveň, kdy se stává tvarující silou filmu ̶ ̶Technické parametry (rámování, střih, svícení apod) stejně důležité jako ty narativní ̶ ̶Filmy s parametrickou narací nezřídka přehuštěné (Tati) nebo vyprázdněné (pomalá kinematografie) ̶ ̶Narativní a stylistické procesy se však mohou střídat v důrazu napříč filmem Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Vopelka: Zvětšující se zmenšující se muž ̶Jaké hlavní argumenty autor formuluje? ̶Jaká výkladová pozadí používá? ̶Jakým způsobem je text strukturován a jakým oblastem se věnují jednotlivé dílčí části? ̶Jakou logiku výkladu text uplatňuje? Odkud kam vede čtenářovu pozornost a jaké příklady či jiné důkazy využívá k prokázání svých tezí a vysvětlení systémové povahy filmu? ̶Které pojmy a analytické nástroje aplikuje na zkoumaný snímek?