Uvod do metodologie historického výzkumu FAVBPalOO Mgr. Sárka Gmiterková, Ph.D. 16.12.2021 Kvalitativní a kvantitativní výzkum Pro jakékoliv výzkumné téma se lze přiklonit k jednomu z přístupů anebo je lze kombinovat»tzv. smíšený výzkum Kvantitativní přístup - makro-rovina / odstup / vně situace / přípravná fáze / testujeme, potvrzujeme či vyvracíme předem dané hypotézy / zobecnění / tvrdá a spolehlivá data Kvalitativní přístup - prostředek ke zkoumání interpetací aktérů / těsný vztah ke zkoumanému subjektu / uvnitř situace / cílem kontextuální porozumění / teze vzniká v průběhu výzkumu (výzkumné otázky nikoliv!) / bohatá a hloubková data / mikro-rovina Etnografický výzkum cílem je provádět výzkum sociálních skupin, společnosti nebo institucí, cílem je získat jejich holistický obraz výzkum interpretativního charakteru, spočívá v subjektivním vnitřním popisu zkoumaného prostředí jde o otevřený proces, který výzkumník nedovede vždy plně kontrolovat k v nu klade za svůj 1 zt odpovědi na m Co se děje v m m prostředí? m Co znamenají losti pro ky situace? m musi vědět, aby byli schopni udělat to, co dělaji situaci? ci zky: m Jak lze hnout to, co se děje situaci, k děni v m m Jak se liši organizace děni v to situaci od děni na ch stech a v m kontextu? ch ch ch? Etnografický výzkum produkční kultury Metoda sběru dat - rozhovory, zúčastněné pozorován, analýza diskurzu, sběr dokumentů, historická analýza, terénní zápisky Projekt FIND 6222 Konflikt uvnitř departmentu Spolupráce dvou zahraničních týmů s odlišným profesním a jazykovým zázemím, jak jsme si ukázali v předcházející kapitole, skýtá širokou škálu potenciálních konfliktů a nedorozumění. M . Banks ve své práci podotýká, že pravděpodobně nej křehčí je z mnoha důvodů vztah mezí kostýmní návrhářkou a kostýmní supervizorkou.M V případech, kdy je department tvořen dvěma rozdílnými produkcemi, jejichž platové ohodnocení odpovídá americkým a českým standardům, může být vztah ještě zranitelnější. Přestože se o finančních odměnách nikdy veřejně nehovořilo, některé incidenty tuto problematiku vyloženě otevírají. „Při kontrole zjistíme, že předložené účtenky jsou z nákupu, který si návrhářka udělala při likvidaci oblečeni z předchozího seriálu na Barrandově. Jednoduše si hodlá nechat proplatit i soukromé nákupy. Se všemi to docela otřásá. Řešíme jej! plat a absurditu celé situace. Odhadujeme rozpočet celého filmu a rozpočet jednotlivých departmentů i plat vedeni. Dobíráme se k astronomickým částkám. "95 Úkol č. 2: rozhovory a práce se zvukovým záznamem ema: Moji rodiče/prarodiče/příbuzní a kino Vyberte si ze svého příbuzenského okruhu dva respondenty, s nimiž budete vést rozhovory o jejich vztahu ke kinematografii, a to s ohledem na jejich sledovací návyky (kino/televize/VOD) m Možné otázky: m Jaký mají respondenti vztah k chození do kina? Chodí často/málo; s kým; při jaké příležitosti? m Jakému typu kina dávají přednost? m Měnil se jejich vztah ke kinu v průběhu let? m Jakáje jejich první vzpomínka spojená s kinem? m Jaký filmový zážitek považují za nejsilnější a proč? Zisk 20 bodů za Za celkovou koncepci eseje 5 bodů - představení výzkumných otázek a ověřování/vytváření hypotézy; práce s relevantními zdroji; schopnost přesvědčivého a čtivého výkladu; struktura textu (od obecného a kontextuálního ke specifickému případu: úvod, hlavní tělo textu, závěr). Dodržení formálních pravidel (5 bodů - text musí obsahovat odkazování na zdroje formou poznámek pod čarou ve stanoveném formátu a finální soupis všech použitých zdrojů, rozdělený v souladu s formálními pravidly) Dodržení rozsahu 5 až 8 NS (neboduje se - pokud nebude dodržený rozsah, text se vrací k přepracování) Vztažení výpovědí k nějakému širšímu kontextu, který bude podložený zdrojem, například: • Skrz zmíněné filmy - jsou zážitky a významy, které si respondenti s filmem spojují, v souladu např. s jejich kritickým hodnocením/hodnocením dalších diváků? m Skrz prostor kina - jsou zážitky a hodnoty, které si s daným typem kina respondenti spojují, v souladu s tím, jaké typy zážitků a hodnot by měly podle odborných textů/článků v periodických publikacích splňovat? m Skrz specifický kontext projekce - šlo o školní projekce, nepřístupné filmy, festivalové zážitky? m Použijte alespoň PĚT dohledatelných zdrojů mimo samotný rozhovor a to formou citace, parafráze či shrnutí (5 bodů) Dodržení formálních náležitostí spojených s metodou orálně historického výzkumu (odkazování na zdroj, uvedení pramenu v přehledu zdrojů, přepis rozhovoru v příloze) (2 body) Stylistická a jazyková stránka (3 body) V případě jazykové stránky (gramatické hrubky, překlepy) a v případě dodržování formálních pravidel tolerance maximálně 3 chyb, jinak přicházíte o bod. Známkování m Maximální možný zisk je 55 bodů (za test 20, za esej o oblíbeném filmu 10, za archivní rešerši 5, za finální úkol 20) m Minimální zisk k absolvování předmětu je 34 bodů (60%) m Bodový zisk lze sledovat v poznámkovém bloku předmětu -> 55 - 50 bodů » A -> 49 - 45 bodů » B m 4 4 - 4 1 bodů » C -> 40 - 37 bodů » D -> 36 - 34 bodů » E m 33 bodů a méně » F racovaný úkol vložte do ořené odevzdávárny ejpozději do 31. 5. (vč.) kování předmětu se ŕŕá 15. 6. Konzultační hodiny ve zkouškovém období - do konce června ideálně pondělky 14:00- 15:30