Bodové hodnocení: Průběžné testy – znalost filmů: 18 testů po 2 bodech, celkem max. 36 bodů Závěrečný test: Část A: práce se zadaným dobovým textem (viz texty ve studijních materiálech): popis okolností vzniku textu, vysvětlení historických souvislostí, interpretace textu. Bude upřesněno v testu podle zadaného textu. Max. 20 bodů. Část B: Vysvětlení produkčních souvislostí a interpretace zadaného filmu (max. 14 bodů) Babička; Tulák Macoun; Maskovaná milenka; Noční motýl; Těžký život dobrodruha; Madla zpívá Evropě; Jan Cimbura; Velká přehrada Část C: otázky k následujícím okruhům (dvě otázky po 15 bodech, max. 30 bodů): Filmový export Filmový vývoz ve 30. letech. Změny v exportu v protektorátním období. Vztah filmových výrobců k exportu a jeho možnostem za protektorátu. Konkrétní exportované filmy a jejich výsledky. Organizace filmového průmyslu v nacistickém Německu Reorganizace průmyslu po nástupu nacismu; hlavní nástroje centralizace; nové organizace a instituce a jejich role ve filmové produkci a distribuci; cíle Německa ve vztahu k evropskému filmového trhu před vypuknutím války a v jejím průběhu Okupované a satelitní země (Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Norsko, Nizozemsko, Belgie, Francie) Stav národního filmového průmyslu, postoj Říše k dané zemi a jeho kinematografii. Role představitelů národních kinematografií v období okupace Filmové týdeníky Ideologická funkce filmových týdeníků; typy týdeníků; produkce týdeníků v Protektorátu Čechy a Morava Organizace kulturní politiky a filmového průmyslu v Protektorátu Čechy a Morava Organizační struktura okupační správy protektorátní kultury; hlavní orgány a jejich klíčoví představitelé, jejich postavení a aktivity; organizace protektorátního tisku, filmový tisk a filmová kritika Antisemitismus v kinematografii Proces arizace a přebírání kontroly nad českým filmovým průmyslem; podíl židovských podnikatelů na filmovém průmyslu; projevy antisemitismu Filmová produkce v protektorátu Postoj Říše a okupační správy k českému filmovému průmyslu; rozsah domácí produkce; výrobní společnosti; filmové ateliéry na Barrandově a ve Zlíně; animovaná filmová produkce Filmové žánry v protektorátní kinematografii Kriminální film; pojem „filmového braku“ a proměna přístupu k takto označované produkci; hudební filmy Distribuce a uvádění Proměna počtu a struktury uváděných filmů; distribuční společnosti; kinofikace, vlastnictví kin; hrací řády a jejich funkce v distribuci; Filmový producent Miloš Havel Pozice Miloše Havla ve filmovém průmyslu První republiky a protektorátu – zastávané funkce, podnikatelské aktivity; proměna jeho postavení na počátku protektorátu a po osvobození – vysvětlení příčin změn v jeho postavení Popularita filmů a filmová recepce Jaké filmy patřily k nejnavštěvovanějším a proč; návštěvnost, popularita a recepce německých filmů; národností situace v Brně, role návštěvy filmů a kin v národnostně smíšeném městě