Adobe Systems FAVkh021 Kostým, maska a výprava v kinematografii 11. 3. 2023 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. FAV MUNI, JS 2023 Adobe Systems 2 Sunset Boulevard 1950, r. Billy Wilder Výprava: Hans Dreier a John Meehan Kostýmy: Edith Head Make-up a masky: Wally Westmore Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 3 Sunset Boulevard ̶Ve filmu z roku 1950 se vynikajícím způsobem protínají tři profese, které běžně bývají upozaděné – kostým, maska a výprava. Tady však mají dostatek prostoru a významně přispívají k celkovému vyznění filmu. 1.Pro tento noirový film je podstatný dům zapomenuté star němé kinematografie Normy Desmondové, kde se snímek odehrává. Jak byste toto sídlo popsali a jakým způsobem přispívá k celkové charakterizaci postav(y)? 2.Vzezření Normy nám o ní už na první pohled leccos prozradí. Jak byste přiblížili její šatník? Jakým způsobem snímek její garderobu ukazuje (kvalita, kvantita, kontrasty)? 3.Sledovat v černobílém filmu masky a make-up může být složité, nicméně i tyto prvky ve filmu hrají podstatnou roli. Kde a jak? Adobe Systems zápatí prezentace 4 Obsah obrázku osoba, interiér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, budova, dům, bílá Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 5 Adobe Systems zápatí prezentace 6 Obsah obrázku exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, tanečník, bílá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 7 Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 8 Obsah obrázku osoba, interiér, lidé, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, interiér, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Obsah obrázku text, osoba, interiér, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dav Popis byl vytvořen automaticky Výprava, kostým a make-up v tomto noirovém filmu výrazně napomáhají vykreslení světa Normy Desmondové jako bývalé hvězdy, která dožívá ve dnech své zašlé slávy. Tomu odpovídají interiéry jejího domu, zdobené vlastními podobiznami. Velká okna zakrývají těžké sametové závěsy nepropouštějící světlo; nábytek a dekorace odkazují ke 20.rokům spíš než k poválečné době. Totéž můžeme říct o jejích kostýmech, které jsou rozkročené mezi poválečným módním stylem a doplňky odkazujícími k jazzové éře a výpravné němé kinematografii. Zejména v kontrastu s Betty Schaefer - mladou, dynamickou, pracující dívkou s budoucností ve filmovém studiu. Make-up podtrhuje stylizaci Normy jako hvězdy spoléhající se na výrazový a mimický potenciál tváře spíš než na slova a dialogy. Důraz je položený na kontrastní líčení očí, s posunutou linií obočí a doširoka rozevřenými víčky. Adobe Systems 10 Čtení L1 GAINES, Jane (1990): Costume and Narrative: How Dress Tells the Woman‘s Story. In: Jane Gaines and Charlotte Herzog (eds). Fabrications. Costume and the Female Body. London and New York: Routledge, s. 180–211. zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 11 Organizace kurzu ̶Dvě přednášky proběhnou ve dnech 11. 3. a 6. 5., vždy od 9:00 do 12:40. ̶Absolvování předmětu proběhne ve dvou krocích: 1.Do 17. 5. vypracujte návrh vlastního výzkumného projektu v rozsahu 2 NS. Může jít o téma spojené s oblastí kostýmu, masky nebo výpravy / kariéru vybrané osobnosti z probíraných oblastí / analýza audiovizuálního díla, které významně pracuje s jednou nebo vícero představenými oblastmi/. Bez odevzdaného projektu nelze přistoupit k druhé části zkoušky. 2.Ve druhé fázi si můžete vybrat, zda vypracujete v rozsahu alespoň 6 NS nebo si napíšete test (6 otázek, 3 otevřené a 3 uzavřené). ̶V návrhu projektu se hodnotí výběr, představení a relevance tématu (2b), výzkumná otázka či hypotéza (2b), návaznost na odbornou/metodologickou literaturu (2b) a styl (2b). ̶K maximálně osmi získaným bodům za návrh projektu lze dále získat maximálně 12 bodů za esej/test. ̶Výsledné známkování: A: 20 – 19 bodů B: 18 – 17 bodů C: 16 – 15 bodů D: 14 – 13 bodů E: 12 bodů F: 11 bodů a méně 1. 1. 1. Adobe Systems zápatí prezentace 12 IMG_1553.jpg Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, oranžová Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 13 Kostým, maska, výprava ̶Neviditelné, avšak praktické a komplexní profese, které v řadě případů přesahují rámec samotných filmů ̶Nejasná pojmenování, hierarchie, pravomoce a přínos k finálnímu výsledku ̶ ̶„Pokud je potřeba zmenšit poprsí, aby dospělá herečka mohla hrát mladou dívku, jde o záležitost kostymérů, protože je potřeba vytvořit speciální zmenšující korzet. Pokud je ale potřeba hrudník zvětšit, pak už jde o pravomoc maskérů, kteří dovedou z pěnového latexu vytvořit požadovanou velikost poprsí. Ale pokud ve filmu vidíte muže, který po rvačce vyplivne zub či dva, na řadu přicházejí rekvizitáři – je to jejich práce vytvořit zub, který si herec nasadí do úst a během scény vyplivne. Na druhou stranu pokud následuje záběr na protagonistu bez zubu, o ten už se opět starají maskéři, kteří zub začerní speciální matnou emulzí.“ (Wally Westmore, 1956) ̶ ̶Kromě charakterizace a čitelnosti významů přispívají ke koherenci a kontinuitě vyprávěných příběhů Adobe Systems zápatí prezentace 14 V čem se překrývají, v čem se liší? Šaty / Kostým / Móda ODĚV • základní význam - krytí, funkčnost, žádná personalizace, absence zdobnost ŠATY •konotují osobní vyjádření a zdobnost •mají další účel kromě krytí – indikace specifických prvků týkajících se nositele nebo příležitosti, pro níž jsou šaty nošeny •šaty jsou extenzí těla; tedy jej separují od, ale i zařazují do okolního světa a do sociálního řádu (tj.přispívají ke konstrukci veřejné identity) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 15 KOSTÝM •také podvojná povaha • na jednu stranu dovede velmi dobře sloužit filmovému dílu (narativ, styl, mizanscéna, charakterizace postavy, žánrové konvence) >> relativní neviditelnost • na stranu druhou má kostým tendenci existovat nezávisle na naraci nebo stylu konkrétního filmu a působit vně těchto dominantních diskursů (tzn. jako excesivní podívaná, spektákl) >> nediegetická viditelnost MÓDA •do jisté míry antiteze kostýmu •systematická fluktuace vizuálního designu •opět estetická dialektika – na jednu stranu povrchní, pomíjivá; na druhou stranu i zde existují nadčasové hodnoty (tradiční značky, cyklické navracení se k již vyzkoušeným liniím a střihům) Adobe Systems zápatí prezentace 16 Filmový kostým – kterých znaků si všímáme? ̶Barva a její sytost (včetně černobílých filmů) ̶Koordinace s prostředím ̶Linie ̶Materiál ̶Stylizace / Autenticita ̶Množství ̶Schopnost zprostředkovávat informace o postavě ̶Spektakulární kvality kostýmu ̶Dodržování a/nebo porušování žánrových, třídních, sociálních, módních a genderových konvencí ̶ Adobe Systems 17 Manželství Marie Braunové (Německo 1978, r. Rainer W. Fassbinder) Výprava: Norbert Scherer Kostýmy: Barbara Baum Masky: Anni Nöbauer Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 18 •Manželství Marie Braunové je první film z trilogie o obnově poválečné Spolkové republiky Německo. Následovala Lola (1981) a Touha Veroniky Vossové (1982); všechno snímky s postavami, které přinášejí obrazy měnícího se ženství v souladu s německou poválečnou historií. •Německý režisér, scenárista a herec pravidelně spolupracoval s kostýmní výtvarnicí Barbarou Baum a herečkou Hannou Schygullou. Právě kostýmy adekvátně vyjadřují některé cíleně rozvíjené paradoxní rysy nejen tohoto snímku, ale celého Fassbinderova díla. • 1.O filmu a jeho hlavní hrdince se mluví jako o symbolu vývoje Německa v letech 1945–1954. Poznamenejte si některé důvody proč. 2.Jaký vztah má Marie Braunová k šatům/dobové módě? Jak byste charakterizovali její šatník a její měnící se vzhled (zejména s ohledem na dojem autenticity a hledisko funkčnosti)? 3.Je podle vás Fassbinder vůči módě kritický anebo naopak oslavuje její formativní potenciál pro budování nové identity? Adobe Systems zápatí prezentace 19 Obsah obrázku budova, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 20 Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, čepice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 21 Protichůdné interpretace ̶„Věrné rekonstrukce, ať už jde o poválečné železniční stanice, obývací pokoje zařízené v dekoru 50. let, spojenecké uniformy nebo ženské účesy, evokují historický čas v letech 1945–1954 prostřednictvím vizuálních motivů známých ze starých fotografií a filmových týdeníků. Obrazy žen s vlasy ovázanými šátkem, jak čistí sutiny, jsou okamžitě rozpoznatelné“ (Anton Kaes: From Hitler to Heimat. The Return of History as Film). X ̶ ̶„Děláme film o určité době, ale z naší perspektivy.“ (Rainer Werner Fassbinder) ̶„Ty úžasné kostýmy představovaly jeho (Fassbinderův) způsob, jak obrazem ukázat myšlenku, že než aby si Německo po válce posypalo hlavu popelem, kochalo se představou, že z onoho popela povstává.“ (Hana Schygulla) Adobe Systems zápatí prezentace 22 Obsah obrázku osoba, interiér, závěs, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Manželství Marie Braunové je historizující a sebereflexivní rekonstrukcí poválečné dekády Německé spolkové republiky. Nutnost pružně reagovat na proměnlivou situaci ztělesňuje hlavní hrdinka, která v průběhu příběhu vystřídá celou řadu tehdy módních oděvních kombinací. Dojem autenticity, o němž píše například německý historik Anton Kaes, však narušují použité materiály, které se s prostředím nejednou významově sráží (kožešiny v sutinách, podpatky na ruinách). Mnohem pravděpodobněji tak máme co do činění s fantazií o poválečném přerodu Německa, která se podle Fassbindera tak docela nepodařila. Minulost je stále živá, a stále křehčí, zranitelnější a odhalenější hrdinka jí nedovede uniknout. To je v bytostném rozporu s jejím vztahem k módě. Stejně jako móda i Marie dovede odhadnout budoucnost: jaké dovednosti budou zapotřebí, jaké chování bude žádoucí a co se bude nosit. Stejně jako předchozí Fassbinderovy filmy, i tento zamezuje identifikaci konečného a uzavřeného významu. Módu lze tak číst i značně negativně, jako prvek podporující ženská těla a emoce redukované na pouhé účastnice ekonomicko-sociálních transakcí. Adobe Systems zápatí prezentace 23 L2: Četba Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, podepsat, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky HOLE, Kristin. Does Dress Tell the Nation‘s Story? Fashion, History and Nation in the Films of Fassbinder. In: Adrienne Munich (ed.). Fashion in Film. Bloomington & Indianpolis: Indiana University Press, 2011, s. 281–300. VINCENDEAU, Ginette. Introduction. In: Táž (ed.). Film/Literature/Heritage. A Sight and Sound Reader. London: BFI, 2001, s. xi–xxvi. BUOVOLO, Marisa. Body Images Between Seduction and Metamorphosis. In: Isabelle Louise Bastian a Hans-Peter Reichmann (eds.). Close-up: The Film Costumes of Barbara Baum. Frankfurt: Deutches Film Institut, 2019, s. 45 – 73. Adobe Systems zápatí prezentace 24 Historické kostýmní drama •Historický kostým – napomáhá rekonstrukci konkrétní éry nebo epochy, ale také do jisté míry odráží současnost; a to formou zažitých stereotypů a představ týkajících se vzhledu konkrétních historických postav. ̶ •“Archeologická” přesnost není cílem. Látky vždy vypadají jinak na idealizovaných statických vyobrazeních a jinak se chovají při pohybu. •Dobový kostým - jako amalgám spojující historický vizuální detail a současný střih, úpravu a způsob nošení. •Proto tento druh kostýmu často pracuje formou část za celek a užívá výrazných symbolů a signálů, které samy o sobě zvládnou celý oděv ukotvit v konkrétním historickém období anebo v našich ustálených představách o vzhledu dané éry. ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 25 Vyobrazení královny Alžběty I. Obsah obrázku interiér, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 26 Díváme se SKRZ šaty NA postavu Kostým v historickém romantickém dramatu Díváme se NA šaty SKRZ postavu ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-03-02 v 18.32.22.png Snímek obrazovky 2018-03-06 v 10.33.54.png Adobe Systems zápatí prezentace 27 Heritage Cinema •Kinematografie národního dědictví •První vlna od počátku 80.let v britské kinematografii - Ohnivé vozy (1981), Pokoj s vyhlídkou (1985), Cesta do Indie (1984) – zhruba do poloviny 90. let (1995 – tv minisérie Pýcha a předsudek) •Zprvu omezeno na britskou kinematografii, postupně užíváno jako transnacionální paradigma •Termín, který zastřešuje způsoby, jimiž se různé národní kinematografie a v různých okamžicích obracejí do minulosti •Často adaptace literatury chápané jako klasické; tato vazba filmům automaticky propůjčuje vysoký kulturní status •Romantizovaná a spektakulární vize minulosti •Přírodní scenérie •Specifická forma pastiše ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 28 Levicová kritika heritage cinema •Nejvýrazněji HIGSON, Andrew (1996): The Heritage Film and British cinema •Nekritická transformace národní minulosti do kulturní komodity •Nostalgické obrazy ze života vyšších tříd a vytěsnění některých tříd, ras a etnik •Únik z thatcherovské Anglie do idealizované verze minulosti •Nezdravá obsese historickými detaily, dekorem, kostýmy; v důsledku oslabuje možnou subverzi narativu •Také kritika z praxe; filmy vymezující se proti režimu jsou zasazené v současnosti, namísto romantické zápletky nabízejí sociálně kritický nebo politický děj – např. Moje krásná prádelnička (1985, Stephen Frears) •“Laura Ashley Cinema” • ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 29 Post-heritage cinema? ̶Vlna filmů tematizujících různé formy sexuality ̶ ̶Životopisné filmy se věnují spíš psychosexuálním aspektům než uměleckým nebo politickým zásluhám ̶Zamilovaný Shakespeare, Královna Alžběta, Quills, Vášeň a cit ̶ ̶Přímá tematizace vztahu fyzického těla a limitujících společensko-politických podmínek ̶Piano, Portrét dámy, Washington square, The House of Mirth ̶ ̶Sexuální probuzení a smyslná poblouznění v prostoru Jižní Evropy ̶Kam se i andělé bojí vstoupit, Křídla vášně, Portrét dámy ̶ ̶Queer redefinice ̶Maurice, Mansfieldské panství, Bostoňané, Oscar Wilde ̶ ̶ Adobe Systems 30 Marie Antoinetta USA 2006 r. Sofia Coppola Kostýmy: Milena Canonero, Manolo Blahnik •Marie Antoinetta jako revoluční figura ve smyslu vědomí si důležitosti osobního vzezření •Podvratné užití módy pro potřeby historického velkofilmu zápatí prezentace Marie Antoinette Vogue.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 31 Marie_Antoinette_Vogue_Edition_by_DiLancreRoyalty.jpg MA_Let them.jpg V případě Marie Antoinetty slouží reálná historická postava jako komentář k současnosti. Děje se tak prostřednictvím hudby (postpunkové a novoromantické songy), herectvím (akcent východního pobřeží USA), zcizujícími efekty (Direct address), lakoničností dialogů (narace nesená obrazem) a kostýmy (střihově šaty odpovídají, avšak barevná škála nekopíruje typické barvy Bourbonů). Adobe Systems zápatí prezentace 32 Marie Antoinetta: I want candy Marie Antoinette - Shopping Scene (Sofia Coppola, 2006) (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 33 MA_Converse.jpg •Kolekce bot z dílny Manolo Blahnika ušitá speciálně pro film vs pohozené Conversky •Objekty vytržené ze své přirozené temporality a ledabyle položené vedle sebe mají potenciálně explozivní a podvratný charakter >> jeden z nejčastěji citovaných a zároveň napadaných výjevů v Marii Antoinettě •Který z objektů v tomto záběru je vlastně bližší naší době? Basketbalová obuv z roku 1917 nebo boty z dílny současného oslavovaného návrháře? Adobe Systems 34 Domácí mazlíček (2008) kostýmy: Mona May Masky: Patti York Výprava: Missy (Melissa) Stewart Film rámovaný popelkovským vyprávěním zapadá do širšího parodického cyklu, který se vysmívá známým dílům, cyklům, scénám nebo hereckým výkonům. Mnohem důležitější než osobnost režiséra tu je scenáristická dvojice podepsaná pod filmem Pravá blondýnka (stejně tak vedoucí výpravy Missy Stewart) a hvězda na pokraji slávy Anna Faris, která se stala tváří série „Scary Movie“ nebo filmů jako Chechták. Obsah obrázku text, budova, exteriér, kufr Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 35 „Vysokoškolská komedie, která jakoby vypadla z 80.let, pomazaná tlustou vrstvou lesku na rty v duchu dívčí skupiny Pussycat Dolls.“ X Existuje řada akademických studií zaměřená na teen filmy (Timothy Shary) a jejich estetiky pohádkového realismu (Catherine Driscoll, Samantha Colling). Jedním ze zásadních prvků pohádek je kouzlo proměny, které jsme svědky i v teen filmech. 1.Uvědomte si, jaké žánrové odstíny a emocionální polohy v sobě film obsahuje. Jsou v rozporu a/nebo ve vzájemné souhře? Zkuste uvést minimálně jeden důvod proč a jeden příklad. 2.Kolika proměn jsme ve filmu svědky? Kterých postav se týkají a jaký efekt s sebou nesou? 3.Pokud si vybavíte další filmy, které obsahují scény transformace hrdinky pomocí šatů, make-upu, úbytku na váze a změny účesu, srovnejte ji s filmem Domácí mazlíček. Vidíte/cítíte nějaké rozdíly či nikoliv? 4. 4. Adobe Systems zápatí prezentace 36 Obsah obrázku exteriér, tmavé, noc Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 37 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 38 Obsah obrázku osoba, exteriér, strom, země Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 39 Obsah obrázku exteriér, dům Popis byl vytvořen automaticky Film Domácí mazlíček obsahuje proměnu v souladu s konvencemi žánru dívčího teen filmu. Jde o proces zatížený mnoha protichůdnými charakteristikami, stejně jako hrdinky tohoto filmu. Na jednu stranu je proměna povrchní, dočasná, která nekoresponduje se skutečnými povahami dívek, na stranu divákům i postavám proces dopřává standardní (hlavně vizuální) potěšení (barvy, matérie, textury, tempo, “catwalk“). Stylizaci pohádky o Popelce rámuje úvodní sekvence, který se láme mezi ilustracemi v dětské knížce a sídlem Playboye. Zlom podtrhují audiovizuální prostředky (hudba, barvy), zároveň výprava zůstává na rovině paradoxního pohádkového realismu (zámek Hugha Hefnera; historický, dřevem obložený dům v Santa Monice). Adobe Systems 40 McDonald, Tamar Jeffers (2010): Hollywood Catwalk. Costume and Transformation in American Film. London and New York: I. B.Tauris. •Transformace ženských postav pomocí šatů v amerických filmech •Tři sekce 1.Kostým a film – přehled základní literatury k tématu proměny hrdinek pomocí šatů 2.Tropy – výzkumná část – představení tématických a vizuálních postupů, jejichž prostřednictvím se transformace realizuje 3.Případové studie: The Bride wore read (USA 1937), Calamity Jane (USA 1953), Ďábel nosí Pradu (USA 2006) •Rámcová analýza mužských postav + rozdílné přístupy ke kostýmní transformaci v různých národních kinematografiích zápatí prezentace Snímek obrazovky 2018-03-20 v 10.49.03.png Adobe Systems zápatí prezentace 41 La Chrysalide et le Papillon d’Or (1901) r. Georges Méliés GEORGES MÉLIÃ�S _ La Chrysalide & le Papillon (1901) LES CHEVALS & LAWRENCE LEHERISSEY (2013) (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 42 Kořeny transformačních filmů ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-03-20 v 15.41.31.png 008a.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 43 1. Viditelná proměna ̶Jsme přímými svědky proměny hrdinky v její nové, lepší já ̶“Makeover” – lépe se hodí pro vystižení tohoto procesu, jde o ulpívání na povrchu proměny ̶ ̶Dvojí funkce ve vztahu k naraci 1.Dočasné pozdržení příběhu, kdy se soustředíme na jednotlivé náležitosti proměny (sestřih, make-up, šaty) 2.Moment, který přináší nové impulzy do příběhu 3. ̶Diváckou reakci supluje pohled muže, který proměněnou ženu oceňuje ̶Star moment – transformace odhaluje důvěrně známou hvězdu (pokud je role takto cíleně obsazená) ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 44 Bezmocná (USA 1995, r. Amy Heckerlingová) Clueless Makeover (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 45 Starší protagonistky take podstupují proměnu Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Snímek obrazovky 2018-03-20 v 19.36.12.png Adobe Systems zápatí prezentace 46 Snímek obrazovky 2018-03-21 v 8.58.23.png Snímek obrazovky 2018-03-21 v 9.02.23.jpg Snímek obrazovky 2018-03-21 v 9.01.23.jpg Snímek obrazovky 2018-03-21 v 9.03.13.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 47 Cher - Oscar za ženský herecký výkon v hlavní roli ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 48 2. Neviditelná proměna ̶Podstatný není proces proměny, ale její výsledek ̶Vnější transformace s sebou nese proměnu vnitřní, kterou příběh tímto naznačuje >> proměna jako prostředek, který hrdince umožňuje nastoupit podstatnější vnitřní změnu ̶ ̶Nástroj pro vytváření napětí a překvapení ̶Prostředek pro udržení fantazie a utopického náboje příběhu – viz finální proměna Sandy v muzikálu Pomáda >> z vzorné panny v sexuálně aktivní a atraktivní mladou ženu ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 49 Pomáda (USA 1978, r. Randal Kleiser) Grease Ending Songs HD - You're the One That I Want - We Go Together - Grease (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 50 3. Nákupy ̶Mají transformační efekt samy o sobě >> stačí pořídit ty správné svršky ̶Mezistupeň mezi viditelnou a neviditelnou transformací. Ukazuje totiž proces změny, ale ne ve smyslu vynaloženého úsilí (práce = labor), ale spíš jako cíleně vedená činnost ̶ ̶Divácky vstřícné – je možné dosáhnout změny, ale bez náročného režimu, cvičení, diet a učení se novým sociálním dovednostem ̶Svázané s elevací sociálního statusu ̶Komerční aspekt – finance jsou důležitější než vůle ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 51 Pretty Woman (USA 1990, r. Garry Marshall) Pretty Woman goes shopping (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 52 4. Nerozpoznání ̶Zásadní, dramatická proměna >> muž v první chvíli ženu nepoznává ̶Během transformačního procesu zůstává muž stranou a slouží jako potvrzení absolutního úspěchu transformace ̶ ̶Dvojí motiv 1.Díváme se spíš na šaty než na postavu 2.Šaty vynášejí na povrch něco, co by jinak v hrdince zůstalo ukryto >> šaty slouží k odhalení skutečného, autentického jádra postavy 3. ̶Nepříliš častá transformace, ale velmi konvecionalizovaná (má vždy téměř shodný průběh i na bázi stylu a mizanscény) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 53 Pretty Woman (USA 1990, r. Garry Marshall) Pretty Woman black Cocktail Dress scene (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 54 5. Mé pravé já ̶Spíš nez metamorfóza je tento způsob pročištěním, úpravou hrdinky ̶Proměna pouze vyzdvihuje a zviditelňuje ty kvality, které v hrdince jsou ̶ ̶Paradox – pokud je hrdinka skvělá a úžasná ještě před proměnou, proč tak razantní změna zevnějšku? 1.Podobně jako v případě narativu o Popelce jde o to, že hrdinka musí sladit svůj vzhled se svými nespornými vnitřními kvalitami >> sociální nutnost cca od poloviny 19. století 2.Vrací nás zpět k fluidní koncepci identity, která není pevným, celistvým jádrem, ale entitou, kterou lze měnit v souladu s vnějšími náležitostmi 3. ̶Nebezpečí komodifikace narativ řeší úhybnámi manévry (Vivian v Pretty woman postupně vykreslovaná jako nevinnná a idealistická) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 55 Taková normální holka (USA 1999, r. Robert Iscove) She's All That | â€�New Laney Boggs’ (HD) - Freddie Prinze, Jr., Rachael Leigh Cook | MIRAMAX (youtubemp4.to) Adobe Systems zápatí prezentace 56 6. Falešná proměna ̶Antiteze mého pravého já >> vnější proměna nekoresponduje s vnitřní nebo se skutečnou identitou hrdinky ̶ ̶Zatímco předchozí transformační konvence jsou svázané s žánrem romantické komedie nebo melodramatu, falešná proměna patří filmům noir nebo thrillerům (femme fatale) ̶ ̶Ekonomický rozměr transformace a komodifikace ženského těla může nabrat až hororové přesahy ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 57 7. Dočasné vylepšení ̶K proměně hrdinky dochází, ale výsledek není slučitelný s její každodenní existence ̶ ̶I když se transformace ve výsledku utlumí, hrdinka nikdy nesklouzne zpět k výchozí pozici, ale nalézá kompromis mezi starší a proměněnou verzí sebe sama ̶ ̶Ideálním příkladem Slečna Drsňák (USA 2000, r. Donald Petrie) ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 58 Děsnej doják (USA 2006, r. Jason Friedberg, Aaron Seltzer) Date Movie - Pimp my bride (youtubemp4.to) Adobe Systems 59 Dáma na kolejích ČSSR 1966 Kostýmy: Jiří Janeček a Jan Skalický Masky: František Čížek Výprava: Josef Calta, Karel Černoch •Hudební komedie o řidičce tramvaje Marii Kučerové, která po odhalení manželovy nevěry radikálně mění svůj život •Spolu s obměnou šatníku Marie získává sebevědomí a odvahu být inspirací pro další ženy nespokojené s vlastním životem >> transformační film Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 60 Dáma na kolejích ̶Film stojící ve stínu předchozího filmu Ladislava Rychmana, muzikálu Starci na chmelu; nebývá příliš často zmiňovaný ani v kontextu nejlepších filmových rolí Jiřiny Bohdalové. ̶Pro návrhy filmových kostýmů angažování dva výtvarníci: Jiří Janeček a Jan Skalický. Většinu návrhů však vytvořil druhý jmenovaný, protože Janeček po neshodách s hlavní star projekt opustil. 1.Zamyslete se nad filmem v kontextu socialistické kultury. Jaký obraz ženství přináší a v čem se liší od představ ideální ženy, které vládly přechozí dekádě? 2.Jmenujte alespoň tři způsoby, kterými snímek Dáma na kolejích pracuje s šaty a s módou. 3.Film byl od začátku psaný pro Jiřinu Bohdalovou. Jaké aspekty jejího hvězdného obrazu film pomocí šatů podtrhuje? 4. Adobe Systems zápatí prezentace 61 Kontext •Odklon od starších vizí, glorifikujících pracující ženy v nenápadných a neforemných oděvech a uniformách •Film ukazuje transformaci pomocí šatů a pěstěného zevnějšku jako dostupnou každé socialistické ženě, zároveň toto vyznění ve finále podrývá >> vyjádření tenzí obklopujících módu a konzumní životní styl v ČSSR v 60. letech ̶ Obsah obrázku osoba, oblek, oblečený Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 62 Text •Na kostýmy připadá zhruba šestina rozpočtu (cca 550 000 Kčs) •Výrazným motivem je množství šatů, kterými hrdinka náhle disponuje •Šaty mají schopnost vytvořit hrdince novou identitu (vzhled + odpovídající vystupování >> scéna módní přehlídky) •Film určený primárně ženskému publiku (viz recenzce FaD x reportáže časopisu Květy) • ̶ Obsah obrázku patro, interiér, židle, jídelní stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, osoba, exteriér, dav Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 63 Hvězda •Film od začátku koncipovaný pro hlavnní star – Jiřinu Bohdalovou •Její hvězdná osobnost, balancující mezi důrazem na obyčejnost a výjimečnou pozici ceněné ženské komičky, adekvátně vyjadřuje obě stránky Marie Kučerové •Bohdalová a její vztah k módě také dvojznačný >> není módní ikonou ani “dámou”, ale jako herečka se spoléhá na transformační možnosti kostýmování ̶ Obsah obrázku osoba, žena, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku žena, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 64 L4_Čtení NIELSEN, Elizabeth. Handmaidens of the Glamour Culture. Costumers in the Hollywood Studio Systém. In: Jane Gaines and Charlotte Herzog (eds.). Fabrications. Costume and the Female Body. London and New York: Routledge, s. 160–179. GMITERKOVÁ, Šárka–PAPEŽOVÁ, Miroslava. Only a Groomed Woman Deserves Her Name. Fashion, Emancipation and Stardom in the Czechoslovak Film musical Lady fo the Lines. NECSUS. 2017, roč. 6, č. 2, s. 123–141. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/3404 zpatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 65 Jakým způsobem psát o kariérách kostýmních výtvarníků…? ̶Jde o “služebnou” profesi, která na sebe nemá upozorňovat >> internalizovaný postoj ̶Nekompletní nebo kusé filmografie ̶Absence zdrojů ̶Komplikované produkční historie (módní návrháři vs kostýmní výtvarníci) ̶Častým zdrojem je samotný kostým (objekt), případně jeho různé vývojové fáze (scénář, skicy, kresby, popisky) – jak nám může posloužit při interpretaci filmového textu? ̶Kontextualizace je nezbytná! ̶ >>> Textuální analýza jednotlivých filmů zůstává nejjednodušším a často aplikovaným řešením ̶ Adobe Systems 66 Kostým a Hollywood •První cena Akademie za kostým udělena roku 1949 a do roku 1966 se udílela ve dvou kategoriích – za kostýmy v barevném a čb filmu •Maskéři a kadeřníci dlouho fungují jako součást kostýmního departmentu >> v klasickém období zaměstnávají suverénně nejvyšší počet pracovníků •Časté překrývání pravomocí • zápatí prezentace Adobe Systems zápatí prezentace 67 Kostýmní praxe v období němého filmu ̶Kostýmy a make-up se zpočátku řeší čistě z hlediska zachování kontinuity ̶Herci často používají svoje vlastní oděvy ̶Kostymér důležitý spolupracovník kameramana – hlídá barvy a světelné efekty různých látek ̶Kostýmní výtvarníci jako součást studií zhruba od poloviny 10. let ̶Spolu s oblibou historických námětů studia začínají budovat vlastní fundusy a ustavují se kostýmní půjčovny (historické a etnické oděvy) ̶ ̶ ̶ ̶ Obsah obrázku text, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 68 Clare West – kostýmy ve filmu Zrození národa a Intolerance Natacha Rambova – spolupráce s Allou Nazimovou na filmech Camille a Salomé Adobe Systems zápatí prezentace 69 Organizace práce v klasickém Hollywoodu ̶Vrcholně rozvinutý hvězdný systém >> hvězdy spojené s konkrétními styly a návrháři/výtvarníky (nejsou to anonymní, veřejnosti neznámá jména) ̶Efektivita práce postavená na přesné organizaci a hierarchizaci práce ̶Klíčové principy ̶Snaha o maximální efektivitu ̶Každé z oddělení zodpovědné za jinou sadu povinností a za jinou fázi produkce a provedení prací dle ideálního časového harmonogramu ̶Koordinace s dalšími departmenty (casting) i jednotlivci/tvůrci ̶Historická autenticita upozaděna >> výsledné kostýmy odpovídají spíš kulturním stereotypům ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 70 Adobe Systems zápatí prezentace 71 Studio + vedoucí kostýmního departmentu + star ̶Paramount ̶Travis Banton + Marlene Dietrich, Carole Lombard a Claudette Colbert ̶Po rezignaci Bantona nastupuje Edith Head, která ve funkci setrvá do roku 1967. V tomto období výsadní spolupráce s Barbarou Stanwyck a Dorothy Lamour; později s Audrey Hepburn. ̶Warner Brothers ̶Orry-Kelly + Bette Davis, Kay Francis a Dolores del Rio; po válce spolupráce s Marilyn Monroe ̶RKO ̶Walter Plunkett + Katharine Hepburn ̶MGM ̶Adrian + Greta Garbo, Norma Shearer, Joan Crawford a Rosalind Russell ̶Columbia ̶Jean Louis + Rita Hayworth ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 72 Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, paže Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 73 Kostýmy Edith Head Sabrina (1954, r. Billy Wilder) Kostýmy Hubert de Givenchy ̶ ̶ sabrina-1.jpg audrey-hepburn-45.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 74 Spor Edith Head vs Hubert de Givenchy ̶ ̶ Audrey-Hepburn-in-black-Sabrina-frock.jpg Annex - Hepburn, Audrey (Sabrina)_08.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 75 axjg5f.jpg Obsah obrázku interiér, strop, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems zápatí prezentace 76 Kostým a herecká praxe v ČSR •Filmové odívání vychází z divadelní praxe až do konce 30. let 20. století ̶ •Herci si oděvy pro soudobý repertoár zajišťovali sami (“Toiletní příspěvky”) ̶ •Spolupráce mezi módními domy a předními salony iniciována na personální bázi • ̶ Inzerát_oděvní firma.JPG Adobe Systems zápatí prezentace 77 ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-04-04 v 9.45.56.png Nový_NM_1.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 78 Švadlenka (ČSR 1936, r. Martin Frič) Švadlenka - Inspirace Adobe Systems zápatí prezentace 79 ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-04-03 v 10.50.04.png Snímek obrazovky 2018-04-03 v 10.50.46.png Adobe Systems zápatí prezentace 80 Fernand Vácha ̶ ̶ Snímek obrazovky 2018-04-02 v 10.09.50.png Snímek obrazovky 2018-04-04 v 9.56.50.png IMG_1593.jpg